Versterker JVC RX-F10S op LG tv aansluiten optische kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindeloper
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-07-2023
Hallo!

Mijn ouders doen hun oude versterker de deur uit en ik ben aan het kijken of ik nog iets mee kan. Ik wil hem aansluiten op mijn tv zodat het geluid over de speakers van de versterker gaat als ik Netflix/Spotify/Canal Digitaal etc. afspeel via de tv. Na een middagje aanrommelen helaas nog geen succes.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Versterker: JVC RX-F10S
TV: LG 43UM7400PLB
Optische kabel: HAMA 1,5 meter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De versterker en de boxen heb ik aangesloten. Als ik een testgeluid vanuit de versterker start dan hoor ik dat op alle boxen. Het automatisch afstemmen van de boxen door middel van een handklap werkte ook. Die verbindingen lijken dus te kloppen.

De optische kabel op de tv (Optical Digital Audio Out) en versterker (TV-poort) aangesloten. Als ik de tv aanzet zie ik aan het uiteinde (dat de versterker in gaat) van de optische kabel een rood licht. De tv lijkt dus ook een optisch signaal goed over te brengen naar de versterker. NB. de versterker heeft geen HDMI-poort.

Bij de geluidsinstellingen van de tv heb ik de output op 'TV-luidsprekers en optisch' gezet. Via de tv-luidsprekers hoor ik inderdaad geluid, via de versterker helaas niet.

Ik heb inmiddels alle bronnen van de versterker geprobeerd en waar nodig de instelling op 'digitaal' gezet i.p.v. 'analoog'. Ook daarna helaas geen geluid.

Ik heb een hoofdtelefoon via de jack-aansluiting ingeplugd daar hoor ik ook geen geluid op. Dat is dus gek.

Inmiddels ben ik zo'n beetje door mijn opties heen. Via de zoekfunctie op dit forum vond ik vooral voorgaande stappen, maar die hebben nog niet gebaat. Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen? Ik zit er aan te denken om het geluid via de coxiale kabel te proberen, maar die kabel moet ik nog kopen.

Dank!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:18

FeaR

In GoT we trust

Blindeloper schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:32:
Ik heb een hoofdtelefoon via de jack-aansluiting ingeplugd daar hoor ik ook geen geluid op. Dat is dus gek.
Hoofdtelefoon op de JVC? Als deze geen signaal krijgt dan lijkt me dat niet gek. Geen signaal is geen geluid over de aangesloten speakers en niet over de Headphone Out. Als één van de twee het wel zou doen dan is het mijns inziens gekker.
Ik zit er aan te denken om het geluid via de coxiale kabel te proberen, maar die kabel moet ik nog kopen.
Wat wil je met die kabel doen? De LG heeft geen uitgang in die vorm. Andere kabel moet weer een optische zijn of je moet met converters willen gaan werken. Kabel kan defect zijn, licht zien wil niet zeggen dat het signaal ook correct door wordt gegeven of überhaupt door wordt gegeven.

Enige wat je kan doen is testen waar he tissue zit dan wel testen welk device niet lekker werkt. Nadeel is dat je dan op zoek moet naar een bron met optisch uit om de JVC uit te sluiten of de TV aansluiten op een andere receiver om de LG uit te sluiten. Nu kan het nog aan beide liggen: output van de LG of de input/verwerking van de JVC.

Zo lastig moet dit in de basis niet zijn. TV instellen op Optisch uit (als je ook kiest voor TV speakers dan is de codec die uit wordt gestuurd over S/PDIF minder) en op de JVC de juiste ingang kiezen. Als je zeker weet dat je daar Optisch hebt gekozen en "digitaal" heb gelinkt (een andere optie zou überhaupt niet mogelijk moeten zijn) dan zou alles goed moeten staan.

Heb je geen één andere bron die je op de JVC aan kan sluiten? Desnoods een oude mobiele telefoon of laptop met 3,5 mm jack naar RCA. Om zeker te zijn dat de JVC wel geluid via één input geeft. Geluid via test tonen schaar ik toch onder een ander soort bron. Schiet je voor de TV niets mee op maar is wel één stap in testen welk apparaat niet goed functioneert of in is gesteld.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 10-01-2022 15:50 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindeloper
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-07-2023
Ik ben nog wat gaan prutsen met de kabels en op de andere optische ingang van de versterker wordt het geluid wel opgepikt. Probleem lijkt dus nu opgelost. Weer een ander probleem met de subwoofer, maar goed. Dat is de volgende stap.

Thanks voor je reactie in ieder geval!