Niet op de hoogte van prijsverhoging bij bestelling plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devb
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-01-2022
Hoi allemaal,

Excuses als hier al een eerder discussietopic over is, ik kon het even niet zo snel vinden en wat ik wel kon vinden waren oude topics die dit onderwerp raken maar net een andere situatie zijn. Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, laat het me vooral weten!

Ik heb dit weekend bij een webshop een telefoon + abonnement toegevoegd aan mijn winkelmandje, maar de bestelling nog niet geplaatst. Vandaag opende ik de webshop weer om de artikelen in mijn winkelmandje af te rekenen. Tijdens het hele bestelproces stond de prijs vermeld zoals ik die dit weekend aan mijn winkelmandje had toegevoegd (een bepaald bedrag per maand incl. toestelbundel + €0 bijbetalen voor het toestel).

Na het plaatsen van de bestelling wilde ik de order afronden en toen stond er ineens dat ik ca. €50 moest bijbetalen voor het toestel. Ik ging op de website kijken en het is inderdaad zo dat wanneer je nu dezelfde telefoon + abonnement wil bestellen je extra moet bijbetalen voor het toestel. Ik was hiervan niet op de hoogte tijdens het plaatsen van mijn bestelling en er stond ook nergens vermeld dat het om een tijdelijke actie ging. Ik had de bestelling ook niet geplaatst als ik had geweten dat ik extra moest bijbetalen voor het toestel.

In de bevestiging van mijn bestelling die ik op de mail kreeg staat helaas geen bedrag vermeld en in mijn persoonlijke orderstatuspagina staat bij het product en in het contract ook dat ik moet bijbetalen. Wel heb ik screenshots van de laatste pagina van het bestelproces waarin staat dat de bijbetaling voor het toestel €0 is.

De situatie is dus zo dat de prijs van het product verhoogd is nadat ik het heb toegevoegd aan mijn winkelmandje, maar nog voor ik de bestelling heb geplaatst maar dat ik hiervan niet op de hoogte was omdat de prijs niet is aangepast in mijn winkelmandje en tijdens het plaatsen van de bestelling.

Ik heb al contact opgenomen met de klantenservice van de webshop maar nog geen reactie. Maar ik was alvast benieuwd: heeft iemand hier ervaring mee en waar heb ik recht op?

Ik hoor het graag!

Update: in mijn geval is de webshop coulant geweest en hoef ik de bijbetaling niet te betalen, maar had ik hier (uit onderstaande reacties te lezen) in principe geen recht op. Ik zal voor de volgende keer dus wat beter opletten voordat ik de bestelling doe of de prijs in mijn winkelmandje nog steeds klopt. Bedankt voor de reacties allemaal!

[ Voor 7% gewijzigd door devb op 10-01-2022 16:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
Volgens mij is het, helaas voor jou, heel simpel. In je winkelmandje is nog niet gekocht en dus heb je geen rechten in deze. Vergelijk het met in de fysieke winkel, jij stopt iets in je mandje en aan de kassa is het ineens duurder. Je hebt dan recht om het product niet af te nemen. In dit geval had je dus zelf beter moeten opletten.

Misschien komt de webshop je tegemoet, dat zou echt heel tof van ze zijn en ik hoop voor je dat ze het doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:45
devb schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:18:
Wel heb ik screenshots van de laatste pagina van het bestelproces waarin staat dat de bijbetaling voor het toestel €0 is.
Waarom heb je die screenshots gemaakt? Het is toch niet echt gebruikelijk om van iedere bestelling die je doet screenshots te maken. Of had je al een vermoeden dat het niet klopte?

Je kan natuurlijk sowieso gewoon ontbinden omdat het verkoop op afstand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:08
Ik hoop oprecht dat je niet hierin nog iets verwacht van de webshop.
Je hebt niets gekocht.. hooguit iets in je mandje gedaan. Dan is het precies wat @gron74 zegt. Je hebt helemaal nergens recht op. Nu je de bestelling hebt gedaan kun je deze uiteraard wel annuleren (14 dagen koop op afstand regel)

Alsof je op zondag naar de AH gaat... de actieproducten in je mandje doet en dan het mandje in de hoek van de winkel zet om deze op maandag af te rekenen. Dan zijn die producten niet meer in de bonus en betaal je weer de oude prijs. Wat verwacht je op zo'n moment van de AH? Dat ze je tegemoetkomen? Lijkt me heel sterk.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devb
gron74 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:29:
Volgens mij is het, helaas voor jou, heel simpel. In je winkelmandje is nog niet gekocht en dus heb je geen rechten in deze. Vergelijk het met in de fysieke winkel, jij stopt iets in je mandje en aan de kassa is het ineens duurder. Je hebt dan recht om het product niet af te nemen. In dit geval had je dus zelf beter moeten opletten.

Misschien komt de webshop je tegemoet, dat zou echt heel tof van ze zijn en ik hoop voor je dat ze het doen.
Ik ben inderdaad ook bang dat ik pech heb en dat de webshop gaat zeggen dat ik het bedrag kan betalen of anders de bestelling annuleren. Al waren de algemene voorwaarden niet heel duidelijk. Dus wie weet heb ik geluk en zijn ze coulant. Ik zal in ieder geval een update geven als ik reactie heb! Wie weet heeft iemand in de toekomst nog wat aan dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devb
Tom-Z schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Waarom heb je die screenshots gemaakt? Het is toch niet echt gebruikelijk om van iedere bestelling die je doet screenshots te maken. Of had je al een vermoeden dat het niet klopte?

Je kan natuurlijk sowieso gewoon ontbinden omdat het verkoop op afstand is.
Die screenshots heb ik ook pas gemaakt nadat ik de bestelling had geplaatst en ik erachter kwam dat ik bij moest betalen. In mijn browser lukte het nog om door een aantal keer op "Vorige" te klikken terug te komen bij de bestelpagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
devb schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:42:
[...]
Die screenshots heb ik ook pas gemaakt nadat ik de bestelling had geplaatst
Dat is het punt, je hebt de bestelling in eerste instantie niet geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door TMDC op 10-01-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devb
DonJunior schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:38:
Ik hoop oprecht dat je niet hierin nog iets verwacht van de webshop.
Je hebt niets gekocht.. hooguit iets in je mandje gedaan. Dan is het precies wat @gron74 zegt. Je hebt helemaal nergens recht op. Nu je de bestelling hebt gedaan kun je deze uiteraard wel annuleren (14 dagen koop op afstand regel)

Alsof je op zondag naar de AH gaat... de actieproducten in je mandje doet en dan het mandje in de hoek van de winkel zet om deze op maandag af te rekenen. Dan zijn die producten niet meer in de bonus en betaal je weer de oude prijs. Wat verwacht je op zo'n moment van de AH? Dat ze je tegemoetkomen? Lijkt me heel sterk.
Ik verwacht er inderdaad ook niet te veel van. Dit topic is ook meer om een discussie hierover te openen aangezien ik er niks over kon vinden en anderen wellicht ook benieuwd zijn.

En ik snap enerzijds je analogie met de AH, echter is het bij de AH wel duidelijk dat het bij de bonus om tijdelijke acties gaat en bij de webshop stond dit niet vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:12
Ook bij de AH kan er onvermeld tussen dag A en dag B een prijsverhoging worden doorgevoerd.
Had de webwinkel ook het product voor je moeten reserveren uit de voorraad zo lang je het in je mandje had liggen? Dan worden sommige voorraad artikelen onverkoopbaar omdat sommige nooit de bestelling afronden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 08:37
devb schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:18:
De situatie is dus zo dat de prijs van het product verhoogd is nadat ik het heb toegevoegd aan mijn winkelmandje, maar nog voor ik de bestelling heb geplaatst maar dat ik hiervan niet op de hoogte was omdat de prijs niet is aangepast in mijn winkelmandje en tijdens het plaatsen van de bestelling.

Ik heb al contact opgenomen met de klantenservice van de webshop maar nog geen reactie. Maar ik was alvast benieuwd: heeft iemand hier ervaring mee en waar heb ik recht op?

Ik hoor het graag!
Contact opnemen met de klantenservice hierover is zinloos. Je hebt geen recht op de oude prijs.

Een (voorgestelde) prijs is pas bindend bij een (verkoop)contract.

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devb
TMDC schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Dat is het punt, je hebt de bestelling in eerste instantie niet geplaatst.
Dit vond ik dus verwarrend aangezien je bij deze webshop wel gewoon een bestelling kunt plaatsen en deze in gang wordt gezet alvorens je hebt betaald. Maar ik begrijp nu ook dat die initiële "bestelling" niet veel waard is / ik daarmee nog geen overeenkomst heb gesloten als ik nog niet heb betaald.

Zoals je merkt heb ik hier niet heel veel verstand van allemaal, dus vandaar dat ik dit topic wilde starten om te kijken of andere mensen beter weten hoe dit werkt en/of hier ervaring mee hadden. En wellicht zijn er andere mensen die zich dit ook afvragen en met dit topic geholpen kunnen worden. Ik waardeer jullie reacties in ieder geval zeer! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Generaal Pep schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:51:
[...]

Contact opnemen met de klantenservice hierover is zinloos. Je hebt geen recht op de oude prijs.

Misschien niet recht op de oude prijs, maar mogelijk wel recht op kosteloos annuleren?

De (foutieve) prijs laten zien tijdens meerdere stappen in het bestelproces lijkt me trouwens ook een goede reden om wél je gelijk te kunnen halen.
Het lijkt me nogal vreemd als ik een proces kan doorlopen met x kosten, en dan pas op de IDEAL pagina een ander bedrag te zien krijgen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beste @devb

Iets in de online winkelmandje stoppen, is nog geen gesloten overeenkomst. Vaak staat dit ook duidelijk vermeld. Verder verwijderen de meeste webwinkels na bepaalde tijd de inhoud van je winkelmandje, zeker als je niet bent ingelogd. Je reserveert het goed niet, en je koopt het pas na het hele proces te doorlopen.

[ Voor 2% gewijzigd door Hackus op 10-01-2022 16:24 . Reden: verduidelijkt ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:17

DarkSide

theres no place like ::1

Het is idd geen bestelling.
Prijzen kunnen veranderen. En gelden pas bij de echte bestelling.

Ik kan ook iets in mijn winkelmand stoppen.
En als ik het morgen wil bestellen dat het artikel er niet meer is.
De meeste shops bewaren je intentie tot kopen maar even. En geven daarna het ook weer vrij voor personen die wel (snel) de intentie hebben om te kopen.

Dit heeft verder weinig met bonus of acties te maken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devb
Generaal Pep schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:51:
[...]

Contact opnemen met de klantenservice is in dit geval zeker niet zinloos geweest (zie mijn update)! Maar ik zie inderdaad wel in dat ik hier in principe geen recht op had, dus ik heb geluk gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
dragonhaertt schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Misschien niet recht op de oude prijs, maar mogelijk wel recht op kosteloos annuleren?
Mee eens.

Dat is echter niet uniek voor deze situatie. Tegenwoordig is het recht van de consument zo uitgebreid, dat vrijwel elke aankoop binnen 14 dagen geannuleerd mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
devb schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:24:
[...]

Contact opnemen met de klantenservice is in dit geval zeker niet zinloos geweest (zie mijn update)! Maar ik zie inderdaad wel in dat ik hier in principe geen recht op had, dus ik heb geluk gehad.
Gaaf! Leuk dat ze coulant zijn geweest. Hopelijk ben je blij met je nieuwe toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devb
LordSinclair schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:50:
Ook bij de AH kan er onvermeld tussen dag A en dag B een prijsverhoging worden doorgevoerd.
Had de webwinkel ook het product voor je moeten reserveren uit de voorraad zo lang je het in je mandje had liggen? Dan worden sommige voorraad artikelen onverkoopbaar omdat sommige nooit de bestelling afronden.
Goed punt inderdaad. Al vond ik het dus wel vreemd zoals @dragonhaertt ook opmerkt dat gedurende het verdere bestelproces de prijsverhoging niet getoond / aangepast werd. Voor mij voelde dat een beetje alsof ik een product met een prijskaartje van €1 pakte uit het schap, het prijskaartje van het product werd aangepast naar €1,25 toen ik op weg naar de kassa was, ik het product bij de kassa scande voor €1 en nadat ik op "Pinnen" had geklikt er op het pinschermpje een bedrag van €1,25 stond.

Dus in die zin vroeg ik me vooral af of ik zelf de prijs in mijn winkelmandje beter had moeten controleren door terug te gaan naar de productpagina of dat de webshop de prijsverhoging in het winkelmandje had moeten aanpassen of mij hierover had moeten informeren voordat ik de bestelling kon plaatsen (en in dit geval is het dus tricky omdat het bij deze webshop mogelijk is de bestelling te plaatsen / in gang te zetten alvorens je definitief betaald hebt). De consensus lijkt dat eerste te zijn, omdat ik inderdaad nergens recht op heb als ik nog niet heb betaald. Maar ik vond het toch een interessante kwestie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13
Hoe zag het eruit (dagen fictief)?

Maandag: Artikel in mandje stoppen, maandbedrag € X, eenmalig bedrag € 0. Browser sluiten.
Woensdag: Browser weer openen, weer naar de website gaan, mandje openen, maandbedrag is nog € X, eenmalig bedrag staat nog op € 0, je klikt op "Bestellen" -> Bestelbevestiging met vraag of je € 50 over wil maken?

Of:

Maandag: Artikel in mandje stoppen, maandbedrag € X, eenmalig bedrag € 0. Browser sluiten.
Woensdag: Browser weer openen, weer naar de website gaan, mandje openen, maandbedrag is nog € X, eenmalig bedrag staat opeens op € 50, je klikt op "Bestellen" -> Bestelbevestiging met vraag of je € 50 over wil maken?

Of nog anders*:

Maandag: Artikel in mandje stoppen, maandbedrag € X, eenmalig bedrag € 0. Browser open laten staan.
Woensdag: In de browser die nog open staat en sindsdien niet is ververst op "Bestellen" klikken -> Bestelbevestiging met vraag of je € 50 over wil maken?

Die eerste lijkt me een issue van de webshop (maar lastig te bewijzen), die twee is jammer maar helaas, die derde is ook jammer maar helaas maar dan snap ik in ieder geval de verwarring :)

*: er zijn nog meer scenario's mogelijk, maar ik denk dat deze drie het meest voor de hand liggen / bij je verhaal passen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devb
Generaal Pep schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:48:
[...]

Gaaf! Leuk dat ze coulant zijn geweest. Hopelijk ben je blij met je nieuwe toestel.
Bedankt! Ik hoop het ook! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devb
Paul schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:57:
Woensdag: Browser weer openen, weer naar de website gaan, mandje openen, maandbedrag is nog € X, eenmalig bedrag staat nog op € 0, je klikt op "Bestellen" -> Bestelbevestiging met vraag of je € 50 over wil maken?
Bij mij was het dus (ongeveer) het eerste scenario. Ik heb vandaag de website opnieuw geopend (stond niet nog open) en toen was in het mandje het maandbedrag nog €X en het eenmalige bedrag €0. Vervolgens kon ik op een knop "Bestellen" klikken en heb ik een bestelformulier doorlopen (gegevens, legitimatie, bezorging, etc.) met aan de zijkant een overzicht van het te betalen bedrag (nog steeds €X maandelijks en eenmalig €0). Aan het einde van dit formulier zit een knop "Bestelling plaatsen". Dit heb ik gedaan en hier krijg je ook een bevestiging van op de mail. Je bestelling is dan alvast in gang gezet (abonnement/nummer gecontroleerd door de provider, etc.). De bevestigingsmail bevat tevens je inlogcode en wachtwoord voor je persoonlijke orderstatuspagina. Op deze pagina kun je het contract met de provider ondertekenen en het eenmalige bedrag betalen, waarna het product wordt opgestuurd. Pas bij het openen van deze orderstatuspagina kwam ik erachter dat het bedrag anders was dan tijdens het invullen van het bestelformulier.

Is dit een beetje duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe je het went of keert, een winkel mag niet de prijs verhogen vergeleken met aanbod op de productpagina.

Een artikel in je online winkelmandje leggen. en dag of 2 later een andere prijs kan wel natuurlijk.

Hetzelfde geldt voor doosje eieren bij AH wat je fysiek in de winkel in je mandje legt, en waar de prijs in de stelling E2,29 is, dan mag dit niet duurder zijn bij het afrekenen. Het kan wel dat het doosje eieren van maandag, 2 dagen later ineens 20ct duurder is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1