Vraag

• J_van_Ekris
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-01 11:49
Ik wil de data van mijn concept2 roeimachine uitlezen via zijn standaard uitgangen, waarbij ik eigenlijk het signaal zowel naar de standaard Concept2 monitor als naar de GPIO-poorten van de Raspberry Pi wil sturen (ik ben een van de ontwikkelaars van OpenRowingMonitor).

Nu blijkt uit deze discussie bij Concept2 dat de uitgangsspanning 16 Volt is (geen flauw idee hoeveel stroom er loopt). Uit een andere discussie blijkt ook dat de maximale signaalfrequentie zo'n 200Hz is, met de kanttekening dat kleine afwijkingen in de overdracht wel gelijk hele vervelende gevolgen hebben op de verwerking van de gemeten data.

Nu had ik op instructables wel een schema gevonden voor een Arduino, maar als ik eerlijk ben heb ik niet zo'n vertrouwen in een oplossing die niet galvanisch gescheiden is als er een Raspberry gelijk het loodje legt bij elke rare afwijking van de roeimachine.

De ingangsspanning van de Raspberry is 3.3V, dus mijn gevoel is dat een Optocoupler toepassen het veiligst is, alleen ik heb geen flauw idee welke passend is voor deze toepassing en hoe zo'n ding dan toegepast moet worden.

Zijn er mensen die mij kunnen helpen zo'n circuit te maken?

Beste antwoord (via J_van_Ekris op 19-01-2022 00:15)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Aha, het gaat je niet om de puld hoogte maar de puls frequentie.

Ik zou zeggen +signaal----weerstand------zener diode (10v)-------optocoupler------signaal-

En dan anti parallel aan de optocoupler een simpele diode om de omgepoolde spanning over de LED niet te hoog te laten komen (mocht er een omgepoolde deel van die sinus zijn).

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

• memphis

memphis

Is het een digitaal signaal gaat een optocoupler prima werken. Is het een analoog signaal komt er meer bij kijken. Als het niet gescheiden hoeft ben je met 2 weerstanden klaar.

• BernardV