Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:17
Wij wonen in een rijtjeshuis, bj 1957, een kleine 40m2 per verdieping, plus een zolder die gebruikt wordt voor opslag.

Ons huis heeft beneden ++ glas, boven dubbel glas. We hebben de vloer, de spouwmuren en het zolderdak aan de binnenkant geisoleerd.

Wat verwarming betreft gebruiken we momenteel een luchtpomp L/L (airco), en dat gaat goed. We hebben alleen ontdekt dat de ventilatie zoals we voorheen gebruikten (raamroosters in combinatie met een open raam op de slaapkamer) met de huidige verwarming minder gunstig is, vooral wanneer we onze kamerdeur open houden naar de gang. Dan komt er veel kou uit de gang (en via de raamroosters) onze kamer in.

We verwarmen grotendeels alleen onze woonkamer. Meestal met de airco, een enkele keer (bij een positieve stookwijzer) ook met een houtkachel.

Inmiddels zijn we er mbv een co2-meter achter gekomen dat, wanneer we onze kamerdeur richting de gang dicht houden, de co2-waarden in de woonkamer vlot oplopen boven de 1200, en als we het laten gaan gaat het ook richting de 1700 en misschien meer. Uiteraard is dat niet wenselijk.

Nu zitten we met de lastige situatie dat we schipperen met de kamerdeur. We houden die dicht, tot de co2 te hoog oploopt en dan zetten we hem weer open opdat de co2 weer zakt. Uiteraard geeft een open kamerdeur een behoorlijke trek van de kamerroosters door het trapgat naar het open raam boven, en die trek zuivert hier de lucht, en laat onze warmte boven het raam uitvliegen.

Bij het stoken met de houtkachel hebben we overigens geen probleem met oplopende co2 in de woonkamer, omdat we daar sowieso de kamerdeur voor open houden (ivm de grote hoeveelheid benodigde zuurstof voor de kachel). De warmte van de houtkachel is precies voldoende om dit op te vangen.

Nu overwegen we balansventilatie met wtw.

Maar, lost dit ons probleem op?

Het voorstel van een installateur was om aanzuig te maken in onze (onverwarmde) douche en keuken, en een uitblaas oa in onze woonkamer en slaapkamer.

Wanneer onverwarmde lucht wordt gebruikt in de aanzuig, werkt dat dan wel goed met wtw? Is dat niet meer gebaseerd op een heel verwarmd huis?

Daarnaast, op dit moment is onze douche (ongeveer 1,5mtr2) onverwarmd. Dat kan, omdat een douche van dit formaat warm is zodra de kraan een halve minuut loopt. Wanneer die warme damp direct wordt afgezogen, geeft dat dan niet een veel koudere en onaangenamere douche? Wij hebben absoluut geen vocht/schimmelproblemen in de douche, dus daarvoor zou de afzuig niet nodig zijn).

Kortom, in deze situatie, is wtw dan een goede keuze voor ventilatie? Of zijn er betere opties?

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 10-01-2022 13:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
misschien een decentrale wtw in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:36
Met een houtkachel en een WTW wil je eigenlijk dat de kachel z'n luchtaanvoer van buiten haalt, i.p.v. uit de kamer. Je hebt anders kans op rookgassen die de kamer in worden gezogen door de WTW, met alle gevolgen van dien! :o Valt de kachel om te bouwen zodat hij lucht van buiten haalt (buis via kruipruimte o.i.d.)
Sjamo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:43:
[...]
Wanneer onverwarmde lucht wordt gebruikt in de aanzuig, werkt dat dan wel goed met wtw? Is dat niet meer gebaseerd op een heel verwarmd huis?
[...]
Dit is een terecht punt, zie ook: Pixal in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Hoewel de efficiëntie qua warmteterugwinning erg hoog is bij een WTW, moet hij wel warmte ergens uit kunnen halen. De inblaas zal nooit hoger zijn dan het gemiddelde wat hij uit de woning afzuigt.

Je douche zou ik overigens wel meenemen in je ventilatieplan. Het idee met een WTW is dat je woning verder (zoveel mogelijk) luchtdicht is. Die vochtige lucht wil je weg hebben.

En denk om de plaatsing van je aanvoerbuis van de WTW, zodat je niet de rookgas van je houtkachel naar binnen blaast.

[ Voor 84% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
twain4me schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:47:
misschien een decentrale wtw in de woonkamer?
Ons eerste plan was decentraal, in de woonkamer. Toen dachten we, misschien op de slaapkamer ook fijn, daar hebben we eigenlijk altijd een raam open, maar soms komen er nare luchten naar binnen en zou dichtdoen best fijn zijn.

En zo kwamen we van lieverlee op centraal, en we waren blij met dat idee. Maar nu we er goed over nadenken zijn er dus toch wat mogelijke obstakels.

Met decentraal ben ik bang dat je vooral de lucht in de paar meter om de unit ververst. En dan ook nog hoog, terwijl de co2 laag zit.

Lastig. We houden het in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sjamo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:42:
Ons eerste plan was decentraal, in de woonkamer. Toen dachten we, misschien op de slaapkamer ook fijn, daar hebben we eigenlijk altijd een raam open, maar soms komen er nare luchten naar binnen en zou dichtdoen best fijn zijn.
Let op dat je met WTW ventilatie ook nare luchtjes binnen kan krijgen afhankelijk van waar de aanvoer zit. Je moet dus goed kiezen waar je de lucht gaat van gaat aanvoeren. Standaard filters helpen wel tegen een deel van fijn stof en andere vervuiling maar niet tegen slechte geuren (zoals van bijvoorbeeld een houtkachel ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 16:30

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik heb de WTW voorzien van naverwarming dmv een verwarmingsbatterij (water-lucht wisselaar) net voor het inblazen in de voorkamer. Hiermee wordt de lucht die ingeblazen wordt comfortabel warm en is mijn afgiftesysteem een paar honderd watt groter geworden. Een deel van die warmte komt nu via de WTW in de slaapkamer-badkamer 'lus' boven terecht waardoor het boven ook iets warmer wordt - in mijn geval een prima bijkomstigheid om daar de ergste kou weg te houden.

Sinds ik de WTW heb, heb ik ook geen last meer van een muffe slaapkamer met 's ochtends condens op het raam wanneer ik de deur en ramen dicht hield vanwege te lage buitentemperaturen.

Het warmte'verlies' door vermenging via de ventilatie van beneden naar boven is met gemiddeld 50m3/u (afzuiging badkamer / inblaas slaapkamer) en 5 graden verschil tussen beneden (20C)en boven (15C) slechts 2.2kWh* thermisch per dag.

*) 5[K] * 50[m3/u] * 1.3[kg/m3] * 1[kJ/kg] / 3600[kJ/kWh] = 2.2kWh

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:59
Cr3ator schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:00:
Ik heb de WTW voorzien van naverwarming dmv een verwarmingsbatterij (water-lucht wisselaar)
Hoe heb je dit gedaan? Heb ik hier een topic over gemist?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ThinkPadd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:32:
Met een houtkachel en een WTW wil je eigenlijk dat de kachel z'n luchtaanvoer van buiten haalt, i.p.v. uit de kamer. Je hebt anders kans op rookgassen die de kamer in worden gezogen door de WTW, met alle gevolgen van dien! :o Valt de kachel om te bouwen zodat hij lucht van buiten haalt (buis via kruipruimte o.i.d.)

[...]

Dit is een terecht punt, zie ook: Pixal in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Hoewel de efficiëntie qua warmteterugwinning erg hoog is bij een WTW, moet hij wel warmte ergens uit kunnen halen. De inblaas zal nooit hoger zijn dan het gemiddelde wat hij uit de woning afzuigt.

Je douche zou ik overigens wel meenemen in je ventilatieplan. Het idee met een WTW is dat je woning verder (zoveel mogelijk) luchtdicht is. Die vochtige lucht wil je weg hebben.

En denk om de plaatsing van je aanvoerbuis van de WTW, zodat je niet de rookgas van je houtkachel naar binnen blaast.
Wanneer we de houtkachel branden hebben wij inderdaad altijd een raam open. Gelukkig kan dat ook met het verwarmend vermogen van de houtkachel.
Het uitzetten van de ventilatie, centraal of decentraal, zal daarbij wel iets zijn waar we aan moeten wennen :)

Wat betreft die koude en warme ruimten, ik zat daar ineens over na te denken. Boven is het, wanneer het buiten rond de 0 graden is, zeker niet warmer dan rond de 14 tot 15 graden. We stoken daar niet. Nu verwacht ik dat het er iets warmer zal blijven wanneer boven het raam niet meer open hoeft te staan, maar toch. We zijn gewoon zuinige stokers. Altijd al geweest.

De douche is ook wel een belangrijk punt hier. Wanneer die warme damp steeds wordt afgezogen, moeten we misschien wel verwarming in de douche hangen om te voorkomen dat douchen een onaangename bezigheid wordt. Dat is niet de bedoeling.

We zullen dit nog eens goed moeten overdenken.

Misschien toch het idee van decentraal nog eens meenemen in de overweging, maar bang dat het effect daarvan zich beperkt tot enkele meters om de aanzuig/blaasopening heen. Dan zouden we er niets aan hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

No Hands schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:05:
[...]

Hoe heb je dit gedaan? Heb ik hier een topic over gemist?
Ik heb er niks over online gezet iig ;) Maar bij deze dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-9xpJqhMr_6xOGOeMHanqsm09U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKS8TkMHyII22DxQIdz6WCsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een model voor 250mm-buizen, dus die zit met een verloopje aan de 125mm-buis vast. Verder voorzien van een afsluiter in de retour en een thermostaatkraan in de aanvoer met instelbare flow (altijd open, ingesteld op vrij lage flow). Hij zit verstopt in de kledingkast van m'n slaapkamer - dat was de subtielste route van zolder naar de woonkamer.

Resultaat: ongeveer 30C uitgaande lucht bij 10m3/u en 35/31 stoken. Ik gebruik een warmtepomp, meestal op een vrij laag vermogen / temperatuur waardoor dus ook bijna altijd de lucht actief verwarmd word als het buiten koud is.

[ Voor 10% gewijzigd door Cr3ator op 10-01-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:59
Cr3ator schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:58:
[...]

Ik heb er niks over online gezet iig ;) Maar bij deze dan:

[Afbeelding]

Dit is een model voor 250mm-buizen, dus die zit met een verloopje aan de 125mm-buis vast. Verder voorzien van een afsluiter in de retour en een thermostaatkraan in de aanvoer met instelbare flow (altijd open, ingesteld op vrij lage flow). Hij zit verstopt in de kledingkast van m'n slaapkamer - dat was de subtielste route van zolder naar de woonkamer.

Resultaat: ongeveer 30C uitgaande lucht bij 10m3/u en 35/31 stoken. Ik gebruik een warmtepomp, meestal op een vrij laag vermogen / temperatuur waardoor dus ook bijna altijd de lucht actief verwarmd word als het buiten koud is.
Dit lijkt me een mooi ding, waar koop je het/hoe heet het?

-edit- als ik google op verwarmingsbatterij vind ik er al plaatjes van :)

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 10-01-2022 16:19 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Hier of hier bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levennadedood
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 20:48
Ik heb bijna exact de zelfde behoefte als TS: centrale balans ventilatie met uitgaande verwarmde lucht. Alleen zou ik het dan mooi vinden om de energie die in de afgezogen lucht zit, te gebruiken in een warmtepomp (ventilatiewarmtepomp) waarmee dan niet enkel warm water wordt gemaakt, maar dus warmelucht om weer de woning in te blazen.
@Cr3ator welke warmtepomp heb jij? Verwarm je daar ook nog meer mee?

Ik zie dit systeem vooral als ventilatiesysteem waarmee ik ook een beetje kan verwarmen. Zeker niet als hoofd verwarming. Maar naast de muurverwarming en kachel die ik ook heb. Vanuit die filosofie zoek ik ook geen groot systeem met veel vermogen en dito prijs. Zoals de systemen van brink bijvoorbeeld. Maar ik heb nog niet direct iets bruikbaars kunnen vinden.
Suggesties en ideeen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

levennadedood schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:16:
[...]
@Cr3ator welke warmtepomp heb jij? Verwarm je daar ook nog meer mee?

Ik zie dit systeem vooral als ventilatiesysteem waarmee ik ook een beetje kan verwarmen. Zeker niet als hoofd verwarming.
[...]
Zie signature O-) De Panasonic Aquarea 5kW. Die had ik al om de woning mee te verwarmen. De luchtverwarmer heb ik simpelweg aangesloten als extra afgiftepunt.

De totale afgifte bij een cv-watertemperatuur van 35 graden en een luchttemperatuur van zo'n 15 graden is ook maar hooguit een paar honderd watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 19:49
Luchtverwarming heeft heel veel voordeel van WTW.

Die trek komt mede doordat je gang koud is, met een houtkachel heb je daar minder last van omdat het hoofdzakelijk stralingswarmte is ipv convectie.

Je hebt raamroosters maar heb je nu ook ventilatie C box ?

Hier heb ik dat opgelost door alleen de raamrooster bij de l/l WP open te zetten, en de mechanise afzuiging hard genoeg, de ventilatielucht wordt dan met de l/l WP opgewarmt.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 14-01-2022 13:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1