Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 16:24
Hallo

Ik heb een caravan gekocht en ligt een zonnepaneel op. (niet aangesloten) Er komen gewoon 2 kabeltjes naar binnen.

Wat zou ik moeten doen om dit aan te sluiten?
Klopt het dat ik een https://www.bol.com/be/nl...88JMxQ_0_1.3.ProductImage laadregelaar daar op kan aansluiten en een autobatterij? (12v)
Eventueel is ook iets aan te sluiten op USB aangezien er een USB poort op zit?
Zijn er betere oplossingen?

Doel is alleen een lampje te laten branden (LED) en eventueel een GSM op te laden, meer niet.

Hieronder zie je een foto van het paneel
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s1AsIvP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:45
Heb je misschien een foto van het typeplaatje van dat paneel?

Ik heb persoonlijk geen ervaring met off grid systemen maar een PWM regelaar lijkt me prima voor dit doeleinde.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
busscherski schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:23:
Heb je misschien een foto van het typeplaatje van dat paneel?

Ik heb persoonlijk geen ervaring met off grid systemen maar een PWM regelaar lijkt me prima voor dit doeleinde.
Wat bedoel je met het typeplaatje, er is vrees ik niet meer te zien als waar ik al een foto van laat zien hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Oke, wellicht zit dat type plaatje op de achterkant en is het paneel op de caravan geplakt, dat wordt lastig.

Kun je de kortsluitspanning van het paneel eens meten met een multimeter?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
busscherski schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:26:
Oke, wellicht zit dat type plaatje op de achterkant en is het paneel op de caravan geplakt, dat wordt lastig.

Kun je de kortsluitspanning van het paneel eens meten met een multimeter?
Bedoel je de twee draadjes die van het paneel naar binnenlopen, daar aan beide eindjes een multimeter houden?

Kan ik starks gaan doen. Op wat moet ik de multimeter zetten? V? of Ohm ? Let wel, ik ken er zeer weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Op V gelijkspanning zetten. En ook de meetpennen in het V gaatje doen.

Niet de plus en de min tegelijk met je vingers aanraken.
De caravan moet wel buiten staan en het moet overdag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJ6hqNaKdqMEWq_tpzDEKcbLODA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjUzimZeyx5QZQkIJJmf4eEd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben net gaan meten met een winterzon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Winterzon is prima.

Ik zie geen extreem laag of hoog voltage. Heb de specs van die omvormer niet gecheckt maar gaat vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
@busscherski Kan jke me zeggen wat ik nu gemeten heb en naar welke waardes ik dan precies moet kijken?
Welke waardes moet de PWM aankunnen zodat ik zelf op zoek kan gaan naar de 'juiste'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Huh, je meet nu 44.6V wisselspanning.

Dat klopt niet, dat kan sowieso niet uit een zonnepaneel. Daar komt gelijkspanning uit.
Probeer de meting nog eens op gelijkspanning? (4 standen naar links draaien, 200v DC).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

busscherski schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:26:
Winterzon is prima.

Ik zie geen extreem laag of hoog voltage. Heb de specs van die omvormer niet gecheckt maar gaat vast goed.
Dat gaat NIET goed!

Je kan op die omvormer tot max 25 volt gaat op een 12v batterij.

Eerst moet het zonnepaneel gechecked worden op de gelijkstroom stand ipv wisselstroom, en als het voltage inderdaad rond de 40 volt lijkt te zijn heb je een (veel duurdere) MPPT laadregelaar nodig. Met PWM kom je er niet in dit geval. PWM laadregelaars zijn bij 12v systemen gemaakt voor panelen die zo'n 18 volt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBV7xxsEkQkfDXJmPg_O7v6owlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9M7iUPIMTqhHnijR4vyUgnj.jpg?f=fotoalbum_large
Heb nu de meting gedaan op de meter op gelijkstroom.
Dankje @timberleek om dat even te zeggen welke stand dat dat moest zijn.
@Anoniem: 472287 Dan neem ik aan, met deze omvormer, in het openings topic, dat het wel zou moeten lukken?

[ Voor 17% gewijzigd door X-DraGoN op 11-01-2022 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

X-DraGoN schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:21:
[Afbeelding]
Heb nu de meting gedaan op de meter op gelijkstroom.
Dankje @timberleek om dat even te zeggen welke stand dat dat moest zijn.
@Anoniem: 472287 Dan neem ik aan, met deze omvormer, in het openings topic, dat het wel zou moeten lukken?
Jep, dat gaat prima! Behalve dat je de plus en de min verkeerd om hebt aangesloten op je multimeter - doe dat niet op je omvormer :+

Ik heb een aantal van precies diezelfde omvormertjes in gebruik met panelen met een vergelijkbare spanning als jij daar hebt (18-19v)

Aansluiten als volgt:
-Batterij + en -, dan in het menu het juist batterijtype selecteren. Als het een standaard loodzuur accu is dan hoef je niets aan te passen
-Zonnepaneel + en -
-Load + en -

Monteer hem ergens op een bereikbare plaats, dan kan je altijd het voltage en hoe vol de batterij is aflezen. Daarnaast zitten er USB poorten op (ze zijn wel langzaam kwa opladen, je kan beter een sigarettenaansteker poortje kopen en aansluiten op de load dan kan je alle autoladers en andere auto gerelateerde electronica aansluiten) en kan je de load in/uitschakelen met een knopje. Wel zo veilig om de spanning van je load af te halen als de camper in stalling staat.

Extra top-tip: Dat laadregelaartje van 26 euro op Bol.com kost op AliExpress welgeteld 3 euro. Dus als je geen haast hebt.... Het is letterlijk exact dezelfde laadregelaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 11-01-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-DraGoN
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:32:
[...]
Extra top-tip: Dat laadregelaartje van 26 euro op Bol.com kost op AliExpress welgeteld 3 euro. Dus als je geen haast hebt.... Het is letterlijk exact dezelfde laadregelaar.
Dankje wel, heb ze daar besteld! :)
Pagina: 1