Intergas HRE 24/18, storing 4, zelf repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Omdat ik niet weet of ik nog lang in mijn huidige woning blijf wonen heb ik (nog) geen warmtepomp aangeschaft. En omdat ik een gloednieuwe CV-ketel aanschaffen een no-go vind wil ik simpelweg zo lang mogelijk doen met mijn huidige ketel, een Intergas Kombi Kompakt HRE 24/18 uit 2013.

Ik woon in dit huis sinds halverwege 2015 en de CV deed het altijd prima. Zo prima dat ik in de eerste instantie niet de moeite heb genomen om een onderhoudscontract af te nemen :+ In augustus 2020 toch maar wel gedaan en toen heeft hij zijn eerste onderhoudsbeurt sinds 2015 gekregen. Commentaar van de monteur was dat de ketel er prima uit zag, zeker gezien het aantal jaar dat geen onderhoud was gepleegd. Alleen de sifon was wat viezer dan bij een jaarlijkse onderhoudsbeurt, maar dat was logisch.

Probleem
Na die onderhoudsbeurt in 2020 is de ketel zich voor het eerst gaan misdragen; wanneer het windstil is en buiten vochtig en koud (zo tussen de 0 tot 4 graden) heeft hij moeite met ontsteken. De ketel probeert het een paar keer (met een luid brommend geluid van de fan die hard bezig is? en soms zelf een plof als het rijke gasmengsel ontploft) en komt dan met een storing 4 (geen vlamsignaal, 80% van de tijd) of storing 5 (slecht vlamsignaal, 20% van de tijd) tot de conclusie dat hij er maar beter mee kan stoppen.

Ik trek dan de vlizotrap naar beneden, klauter naar de zolder en druk op reset. In 95% van de gevallen ontsteekt hij dan weer netjes, maar soms moet ik ook 3 of 4 reset-pogingen doen voordat de ketel weer goed ontsteekt.

Opvallend is dus dat het lastig ontsteken erg gerelateerd is (lijkt?) aan de weersomstandigheden buiten. We kunnen prima de hele zomer douchen en warm water pakken wanneer we dat willen, geen enkel probleem. Maar zie ik dat het morgenochtend mistig is en 4 graden, dan weet ik nu al dat ik naar zolder mag klimmen voor een reset.

Geprobeerd
Omdat ik een onderhoudscontract heb bij warmtegroep.nl komt er zonder voorrijdkosten elke keer een uiterst vriendelijke monteur langs als ik er weer iemand naar wil laten kijken omdat ik het zat ben. Elke keer is de conclusie dat de ketel werkt op het moment dat de monteur ernaar kijkt (dat klopt) en dat alles goed ingesteld staat (dat kan ik niet controleren).

Naast de jaarlijke onderhoudsbeurten in augustus heeft mijn ketel nu de volgende bezoeken gehad:
  1. November 2020: Compleet nieuw gasblok + ontsteekunit (
  2. December 2020: Niets vervangen, conclusie monteur: misschien slechte aarding. Ik heb met een (geaard..) verlengssnoer een aantal andere geaarde stopcontacten geprobeerd. In de groepenkast zitten alle groepen juist op de aardrail en tussen fase-aarde en nul-aarde meet ik logische waardes met een multimeter. Ik heb geen betere apparatuur om het verder te onderzoeken en ik heb ook geen elektricien daarvoor laten komen.
  3. Augustus 2021: bij onderhoudsbeurt aangegeven dat we tijdens koude dagen nog steeds problemen hebben. Monteur: vreemd, alles staat goed afgesteld.
  4. December 2021: Nieuwe ontsteekpen en ontsteekkabel (die in november 2020 ook al vervangen waren).
Vervolgens is het weer twee weken goed gegaan en sinds een week mag ik weer naar zolder voor storing 4. Vanochtend ben ik 3x naar zolder gegaan, waarbij ik 1x 3 maal moest resetten voordat de ketel weer goed wilde ontsteken.

Wat nu?
De monteur heeft aangegeven er weinig van te snappen. Als het probleem zich nog steeds zou voordoen kan hij als laatste stap nog de hele print vervangen, maar dat is een dure klus. Met print bedoelt hij volgens mij de branderautomaat en dat is inderdaad een onderdeel van €350 nieuw. Gereviseerd zie ik ze voor €180.

Eigenlijk wil ik het nu zelf op gaan lossen. Dan heb ik het meer in de hand en kan ik met gereviseerde onderdelen werken. Ik krijg nu steeds nieuwe onderdelen die het probleem niet oplossen, maar waar ik wel voor betaal. Alsof de garage mij aanraadt om 4 nieuwe banden te monteren, waarna mijn auto nog steeds niet goed rijdt. Vervolgens krijg ik een nieuwe versnellingsbak en de auto rijdt nog steeds rot. Nou, dan proberen we de volgende keer onderdeel X, misschien werkt dat wel.. :z

Wat is nu raadzaam:
  1. Toch eerst een gereviseerde branderautomaat proberen (kost mij €180)?
  2. Aarding beter (laten) controleren?
  3. Controleren of de luchttoevoer onbelemmerd is?
  4. Iets anders waar de monteur nog totaal niet aan gedacht heeft?
  5. De resetknop automatisch 'indrukken' met een ESP-relais als er een storing wordt gedetecteerd?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:34
Haha hoe groot is de kans maar heb dus nu sinds een aantal dagen (weer gerelateerd mistig vochtig??) Ook dezelfde foutcode, gaat ook om een intergas van 20 jaar oud maar wel altijd op tijd onderhoud. Snachts staat hij altijd uit oftewel standtjd 18.5 graden maar meestal slaat dus niet aan, sochtends dus moeite met aanslaan en dan code 4 paar keer reset en werkt hele dag normaal. Vage shit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 13:52

lytjepole

Schier?

Als hij voornamelijk 's ochtends problemen geeft met starten zou het ook de huisdrukregelaar kunnen zijn.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
@lytjepole bij mij speelt het gevoelsmatig ook vooral 's ochtends. Maar dat komt ook wel overeen met mijn observatie dat het vooral gebeurt bij koude vochtige windstille weersomstandigheden, die komen nu eenmaal sneller voor rond 5:00 - 7:00 uur dan midden op de dag :)

Problemen met de huisdrukregelaar, zou je dat moeten kunnen terugzien in de metingen die bij de CV-ketel zijn verricht?

Dit is alle data die ik heb van de keren dat op de werkbon alle metingen zijn ingevoerd:

September 2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CifrZEsc0Z_Jrkg0MQkgWqRMa1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRJXTsts4Xiy3v9IjO5FcUI7.png?f=fotoalbum_large

Augustus 2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re7B2qxAAqB4V4qx-vzO9Cy2GpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vnoSBg6eo17caqcLoI5WgOgY.png?f=fotoalbum_large

December 2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21UZkqWMqld3Z66oeFBs9956hFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gtPEszyv5ihyniAE2UWeL3eH.png?f=fotoalbum_large

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Niet dat ik je de oplossing kan geven maar ik mis een stukje van de monteur/warmtegroep over de koppeling met de fabrikant?
En de punten onder 1 t/m 4 heb je zelf moeten betalen behalve de voorrijkosten en uren van de monteur?

Lukraak vervangen van onderdelen lijkt mij niet heel erg deskundig en ik zou dan toch even met warmtegroep in discussie willen gaan wie dit allemaal gaat betalen. Onderhoudscontract geeft rechten en plichten voor beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Begin eens met de branderpakking.

Ik heb soortgelijke issues gehad waarbij het bedrijf waar ik een onderhoudscontract heb ook wat onderdelen heeft vervangen zonder dat dat het probleem oploste (maar als dat geen oplossing bood werd de oude meuk terug geplaatst).

Na het wisselen van gasblok, bekabeling, meting van aarding en spanning en twee keer afstellen is de branderpakking van 3 euro vervangen en het probleem opgelost.
Saillant detail: dat was bijzonder moeilijk te zien zonder volledige demontage, het werd gespot door een monteur die veel ervaring met deze ketels heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 17-01-2022 10:03 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 13:52

lytjepole

Schier?

Gizz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:15:
@lytjepole bij mij speelt het gevoelsmatig ook vooral 's ochtends. Maar dat komt ook wel overeen met mijn observatie dat het vooral gebeurt bij koude vochtige windstille weersomstandigheden, die komen nu eenmaal sneller voor rond 5:00 - 7:00 uur dan midden op de dag :)

Problemen met de huisdrukregelaar, zou je dat moeten kunnen terugzien in de metingen die bij de CV-ketel zijn verricht?

Dit is alle data die ik heb van de keren dat op de werkbon alle metingen zijn ingevoerd:

September 2020
[Afbeelding]

Augustus 2021
[Afbeelding]

December 2021
[Afbeelding]
Uit deze metingen lijkt de voor druk goed te zijn. Eigenlijk zou je de statische voordruk willen meten voordat de ketel een start poging gedaan heeft ‘s ochtends…

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkefc3
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 21:53
Hallo Gizz,
Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde ketel. Heb jij het toevallig op weten te lossen in tussentijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langhe
  • Laatst online: 29-04 00:14
Kijk even dit filmpje af.

YouTube: Leer CV ketel onderhoud uitvoeren. Intergas HRE

Bestel alle pakkingen. De brander pakking zijn er 2 een grote en kleine. Warmteservice Zou alles moeten hebben juiste onderdelen vinden kan lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkefc3
  • Laatst online: 03-05 21:53
@Langhe
Bedankt voor de tip. Helaas (of misschien wel gelukkig) zat het probleem ergens anders.

Het bleek dat de onderkant (dop) van het de aanvoerbuis van het concentrische rookgaskanaal eraf gevallen was.
Hierdoor was er kortsluiting tussen de buitenste buis met verse lucht en de binnenste rookafvoerbuis. Na het terugplaatsen van de dop liep de ketel weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels19
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-05-2023
Gezien de metingen van O2 in 2021 was al zichtbaar dat iets loos was in het rookgaskanaal

Want bij een co2 van 8.9 zal de o2 5.0/5.1 moeten zijn en niet 4,5 dat is te weinig zuurstof. Jammer dat de servicemonteur zijn meetwaarden niet kon interpreteren. Dan was dit eerder opgelost geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvgg
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-03 12:48
Ik had ook een hardnekkige intermitterende F4 fout, na een onderhoud (waaruit bleek dat zowel bij laag- en hooglast de gas/lucht verhouding in orde was) en de ontsteekkaars (bougie) te hebben vervangen bleef het probleem bestaan, tijdens ontsteekpogingen zag ik wel telkens de brander starten via het kijkglas, dus kon het gasblok niet defect zijn, bijgevolg moest het wel de ionisatiestroom meting (=vlamdetectie) zijn, deze wordt gemeten via de ontsteekkaars die op dat moment als ionisatiepen gebruikt wordt, de printplaat (=branderautomaat) meet de stroom door de stroomkring : massa - brander - vlam - ionisatiepen - bougiekabel - hoogspannings trafo - branderautomaat, na vervangen van bougiekabel en hoogspanningstrafo is de fout definitief weggebleven, anders bleef enkel nog de branderautomaat over als boosdoener

[ Voor 3% gewijzigd door gvgg op 20-11-2024 19:29 ]

Pagina: 1