Toon posts:

Laptop verzekering, redelijke termijn voor reparatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.700 views

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03 17:23
Hallo,

Mijn huisgenoot heeft haar laptop laten vallen (Lenovo Yoga 2, gekocht eind 2020). De trackpad is gebroken en gebarsten en de behuizing is zwaar gedeukt en ontzet. De boven en onderkant sluiten niet meer aan op meerdere plekken. Het scherm werkt nog wel, de computer doet het, op de trackpad na nog wel. De laptop is verzekerd tegen o.a. valschade. Ik verwachte een total loss. De laptop is begin dec 2021, naar de verzekeraar gestuurd. Vlak voor de kerst heb ik gebeld met de verzekeraar en toen kreeg ik te horen dat er een offerte is opgemaakt door een reparateur en dat de laptop daarheen is gestuurd voor reparatie.

Waar ik nu mee zit is:
Hoeveel tijd mag de reparatie kosten?, wat is een redelijke termijn?
Kan er een vervangend product gevraagd worden tijdens de reparatie? (de laptop is noodzakelijk voor de studie)
Zien jullie deze schade als redelijkerwijs te repareren?

Persoonlijk denk ik dat het redelijk is om een vervangende laptop te vragen. Verder ben ik erg benieuwd of dit echt weer een strakke laptop kan worden. Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:40
Persoonlijk denk ik dat een reparatie best een maand zou mogen duren en lijkt me een vervangende laptop onredelijk.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wie is de verzekeringsnemer? Jij of huisgenoot?

En de enige die de antwoorden kan geven op alle vragen is: verzekeraar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:29
Je hebt de laptop verzonden naar je eigen verzekeraar? Of de verkoper waar je een extra verzekering hebt aangesloten?

Daar zit namelijk een groot verschil in.

Daarnaast zit je precies met de feestdagen. ( begin december )

Dus ja dan kan het wel even iets langer duren.

[Voor 42% gewijzigd door corporalnl op 10-01-2022 12:33]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:41

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Vervangende laptop is iets wat je specifiek moet afspreken en niet standaard het geval is. Daar is hoogstwaarschijnlijk geen recht op te ontlenen.

Probleem met vervangende laptop kan ook best zijn dat je daar nog langer op moet wachten met de huidige hardware tekorten. Dus reparatie lijkt me wenselijk. Voor het milieu ook trouwens.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:40
Kijk naar de polisvoorwaarden, daar staat in wat er al dan niet is afgesproken over termijnen, en of er recht bestaat op een leenmodel.

Met een nieuwe behuizing is dit mogelijk trouwens best te repareren.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Nomind
De huisgenoot is de verzekeringsnemer.
De laptop is opgestuurd naar de verzekeraar. De verzekering is los afgesloten na aankoop, Niet gelijk bij aankoop.

Persoonlijk denk ik ook dat een maand redelijk kan zijn. Is het echter ook redelijk dat je 2 maanden zonder laptop zit?

In de voorwaarden staan heel veel regels over de plichten van de verzekeringsnemer en heel weinig over wat je mag verwachten van de verzekeraar. Ik mis de balans tussen rechten en plichten.

De polisvoorwaarden komen overeen met wat
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
staat.
Ook op internet kan ik weinig praktijkervaringen vinden m.b.t. schade aan dit soort spullen.

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 10-01-2022 15:33. Reden: Link naar verzekeraar tussen mo-tags geplaatst.]

• MAX3400

MAX3400

Nomind schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:44:
De huisgenoot is de verzekeringsnemer.
...
Persoonlijk
No offense maar is het dan niet handig(er) dat a) jouw huisgenoot hier gewoon zelf achteraan gaat, b) de kleine letters van die polis gewoon hier op GoT komen en c) je geen partij bent en wat jij "denkt" dat er kan met een laptop niet economisch onderbouwd & doorgerekend is volgens de winstmarge van de verzekeraar?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Nomind schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:44:
Persoonlijk denk ik ook dat een maand redelijk kan zijn. Is het echter ook redelijk dat je 2 maanden zonder laptop zit?

In de voorwaarden staan heel veel regels over de plichten van de verzekeringsnemer en heel weinig over wat je mag verwachten van de verzekeraar. Ik mis de balans tussen rechten en plichten.
Gezien de schade lijkt het er eerder op dat het niet valschade, maar werpschade is. Woedeuitbarsting? :p

Maar als je een polis afsluit, dan lees je toch de voorwaarden? Verder: als de harde schijf kapot gaat, dan zit je ook zonder laptop. Als je zeker wilt zijn van een vervangende laptop, dan sluit je een verzekering af waar dit gegarandeerd wordt. Ik vermoed dat dit hier niet het geval is.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21
Primair zijn de polisvoorwaarden bepalend.

Daarnaast is er iets als redelijkheid. Voor bv een verzekering die zich specifiek op laptops etc richt, is het m.i. redelijk dat binnen bv 10 werkdagen na versturen, er een (gerepareerde) laptop weer opgestuurd is. Dat geeft zeer ruim de tijd voor logistiek, beoordeling door verzekeraar, bestellen en leveren van onderdelen, reparatie. Uitzonderingen daargelaten (onderdeel niet op voorraad bij tussenhandel) is dit
prima haalbaar.

Feestdagen etc is allemaal onzin. Als je zo'n dienst aanbiedt dan zijn werkdagen werkdagen (en bovenstaande heeft al een ruime marge).

• Nomind
Dank voor de reacties

@MAX3400 No offense, maar de huisgenoot is 20 jaar jong en niet zo bedreven in dit soort zaken. Wat is er mis mee als ik wat feedback vraag over wat men redelijkerwijs mag verwachten van de verzekeraar? Ik hoef toch geen partij te zijn om een vraag te stellen?
De kleine lettertjes staan gewoon op een openbare site:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Lijkt mij geen probleem om dat hier te delen.

@Rakapul Dank voor je reactie. Het probleem voor mij is dat de polisvoorwaarden zo weinig zeggen over de afhandeling van de schade. Dan val je denk ik terug op het NBW, en daar heb ik weinig kaas van gegeten. Ook op internet vindt ik weinig mbt dit soort casus. Als je googled dan komen er paginas met info afkomstig van de aanbieders, van de andere kant, de verzekerden, vindt ik bijna niets. Bijzonder...

De verzekering is afgesloten omdat deze noodzakelijk is voor de studie. Mijn simpele verwachting is dat de verzekering (binnen de voorwaarden) dit binnen een redelijke termijn borgt bij schade.
Ik wacht het denk ik nog even een week af en ga vervolgens een redelijke termijn of een vervangende laptop vragen bij de verzekeraar.

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 10-01-2022 15:33. Reden: Link naar verzekeraar tussen mo-tags geplaatst.]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21
In plaats van wetboek kun je in dit geval gewoon kijken naar de beloftes op de website van de aanbieder zelf wat strooit met 'snel', 'zorgeloos', etc.

Ik zie geen enkele reden om een week te wachten.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:42

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar SF.

No good deed goes unpunished.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-03 11:51

Blokker_1999

Full steam ahead

Rukapul schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:58:
Primair zijn de polisvoorwaarden bepalend.

Daarnaast is er iets als redelijkheid. Voor bv een verzekering die zich specifiek op laptops etc richt, is het m.i. redelijk dat binnen bv 10 werkdagen na versturen, er een (gerepareerde) laptop weer opgestuurd is. Dat geeft zeer ruim de tijd voor logistiek, beoordeling door verzekeraar, bestellen en leveren van onderdelen, reparatie. Uitzonderingen daargelaten (onderdeel niet op voorraad bij tussenhandel) is dit
prima haalbaar.

Feestdagen etc is allemaal onzin. Als je zo'n dienst aanbiedt dan zijn werkdagen werkdagen (en bovenstaande heeft al een ruime marge).
Bestaat een redelijke termijn nog wel de dag van vandaag? Niet alleen zitten vele bedrijven met personeelsuitval, ook de toelevering van onderdelen stokt immens de dag van vandaag. De herstelling zelf is op enkele uren geklaard, maar je moet wel alle onderdelen hebben. En ik vermoed dat daar het schoentje wringt.

Alleen al daarvoor zou ik voor dit soort van verzekeringen liefst bij de fabrikant zelf zijn. Zij hebben meestal de snelste toegang tot reserve onderdelen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:09
Rukapul schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:19:
In plaats van wetboek kun je in dit geval gewoon kijken naar de beloftes op de website van de aanbieder zelf wat strooit met 'snel', 'zorgeloos', etc.

Ik zie geen enkele reden om een week te wachten.
Dit, vooral gezien ze ook strooien met "razendsnel". Ik zou ze dus vragen binnen welke termijn ze de laptop weer terugsturen, gezien die statements en de inzenddatum.

Overigens zijn ze erg expliciet omtrent een eventueel leendevice: "In ons pakket zit geen leentoestelservice."

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mijre schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Dit, vooral gezien ze ook strooien met "razendsnel".
Ze zeggen dat ze het razendsnel regelen. Als de uitkomst van dat regelen is dat de laptop twee weken bij de reparatiedienst op het bureau staat, dan hebben ze het nog steeds geregeld. Het daadwerkelijk weer kunnen genieten van de laptop is niet "razendsnel" maar gewoon "snel". :+

Maar even serieus: eens dat het niet twee maanden kan duren als de verzekeraar zegt
...
Neem uw mobiele telefoon. Kunt u nog een dag zonder?
...
We regelen razendsnel de reparatie of vervanging van uw product, zodat u snel weer kunt genieten van uw toestel.
...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:07
Blokker_1999 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:40:
[...]
Alleen al daarvoor zou ik voor dit soort van verzekeringen liefst bij de fabrikant zelf zijn. Zij hebben meestal de snelste toegang tot reserve onderdelen.
Uit ervaring met Dell vorig jaar 2 gevallen meegemaakt, 1 laptop was gevallen bij botsing met huisgenoot en zo ongeveer alle plastic delen (onderkant/bovenkant waren kapot en scherm hing nog net met paar draadjes aan moederbord.
Duurder volgens mij 3 weken en toen kwam laptop zo goed als nieuw retour, a4 met lijst onderdelen die vervangen waren, alleen moederbord,scherm waren zo ongeveer nog origineel.

En latpop waar drinken overheen gegaan was, na 3 weken kwam laptop retour met brief total loss.
En vlak daarvoor belletje dat er nieuwe laptop besteld mocht worden, was daarna even heen en weer mailen om gelijke config te krijgen. (touchscreen miste in begin in 'offerte')
En dat duurde daarna nog bijna 2 maanden voordat die geleverd kon worden. (door chip tekorten)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lijkt me eerder dat deze wordt vervangen ipv gerepareerd. Of en wat er vergoed wordt, hangt af van je verzekering.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-03 01:50
De laptop is opzich prima te repareren maar het kan wel even duren voordat reserve onderdelen voorradig zijn

4-6 weken is daarbij toch redelijk normaal.

Daarna zullen ze toch spoedig moeten komen met een ultimatum.

Het is in dit geval niet alleen een verzekering maar ook een schadeherstelservice.

In de polis staat niets over de gehanteerde reparatietermijn.

Dit kan je ook gewoon vragen en je mag wel verwachten dat daar een duidelijk antwoord op komt.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

boyette schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 05:08:
De laptop is opzich prima te repareren maar het kan wel even duren voordat reserve onderdelen voorradig zijn

Daarna zullen ze toch spoedig moeten komen met een ultimatum.

Het is in dit geval niet alleen een verzekering maar ook een schadeherstelservice.

Dit kan je ook gewoon vragen en je mag wel verwachten dat daar een duidelijk antwoord op komt.
Zoiets kun je beter vervangen, en deze repareren als de onderdelen binnen zijn. Zo hoeft de klant minder lang te wachten, en kan in alle rust deze weer worden hersteld.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zoals al genoemd: in de advertenties wel. Nee, dat is niet concreet, maar daarmee is het nog niet te negeren.

Een speciale service waarin geadverteert wordt met hoe fijn het wel niet is dat het bij hun zo snel wordt afgehandeld rijmt niet echt met "het komt zodra het komt, en de reparatiedienst is druk dus dat gaat wel even duren". De klant heeft natuurlijk ook weinig te maken met hoe zij de schade afhandelen (vervanging, interne reparatiedienst, externe reparatiedienst, etc.).

[Voor 12% gewijzigd door bwerg op 11-01-2022 11:26]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48
Nomind schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:15:

@MAX3400 No offense, maar de huisgenoot is 20 jaar jong en niet zo bedreven in dit soort zaken.
Dat wordt diegene ook nooit op deze manier.

• Nomind
NimRod1337 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Dat wordt diegene ook nooit op deze manier.
Ik probeer het te laten bij het goede voorbeeld geven: 'show, don't tell'. Pamperen is weer wat anders. Het is een dunne lijn.

Over subtiel coachen gesproken, Ik heb erg genoten van de serie Ted Lasso, aanrader.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-03 16:58

PcDealer

HP ftw \o/

Dat vind ik niet. Toen ik op de helpdesk van HP werkte was een laptop gerepareerd binnen 5 werkdagen inclusief ophalen in Nederland verzenden naar Parijs tatoeëren en terugsturen naar de klant.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:40
PcDealer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Dat vind ik niet. Toen ik op de helpdesk van HP werkte was een laptop gerepareerd binnen 5 werkdagen inclusief ophalen in Nederland verzenden naar Parijs tatoeëren en terugsturen naar de klant.
Ik heb bij HP ook wel reparaties gehad die meer dan een maand duurden, maar ook inderdaad wel eens vrij snel. ik denk niet dat er direct een pijl op te trekken is, zeker niet nu met corona, dat alles nog eens extra vertraagd.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 15:56
Hou er rekening mee dat je mogelijk niet de aanschafwaarde vergoed krijgt.

Meeste verzekeraars houden een simpele tabel bij (voorbeeld mijn tablet destijds, kostte 500 euro. na 2 jaar stuk. Verzekeraar hanteerde voor een tablet van 500 euro een levensduur van 5 jaar. Schreven dus 100 per jaar af waardoor ik 300 vergoed kreeg).

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 08:40
Misschien niet helemaal on topic, maar hopelijk wil iemand mij op het juiste spoor zetten.
Heb laptop voor mijn dochter (28) gekocht en die wil ze zelf verzekeren tegen schade, verlies en diefstal zowel thuis, onderweg (trein) en op school/werk).

Dat zou kunnen via MIJN (OHRA) inboedelverzekering +€7,- p/mnd, maar die sluiten voor buitenshuis module "normaal gebruik" en "gebruik door anderen", factuur staat op mijn naam, uit.

Veel volwassen kinderen wonen nog thuis vanwege woning en/of geld tekort.
Kunnen die hun eigen spullen wel apart verzekeren?

Weet iemand een betrouwbare verzekeraar voor haar laptop?

• MAX3400

MAX3400

@PCan Centraal Beheer heeft voor bepaalde zaken "betere" dekking. Bel ze (!) en neem exact de kleine letters van hun polis door.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Een topic kicken met een ongerelateerde vraag is niet de bedoeling. Gezien alles in de originele discussie wel is gezegd, gaat dit topic op slot.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee