Asus Formula Z690, i9 12900K @ 5.2 GHZ all core (custom WC) , 32GB 6000mhz C32-36-36 Corsair Dominator DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
Vraag
Alle reacties
Dat gezegd: welke reviews heb je gelezen en waarom twijfel je tussen die 2?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Omdat het kanMAX3400 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:26:
Geen van beide; waarom heb je 7GB/s doorvoer nodig?
Dat gezegd: welke reviews heb je gelezen en waarom twijfel je tussen die 2?

De twijfel is dat bv Seagate "langere levensduur heeft"
En 3 jaar recovery service.
Ik heb alleen ervaring met Samsung, En geen idee hoe de Seagate het in de praktijk doet/doen.
Qua reviews heb ik er wel een paar gezien maar de twijfel is gebleven.
Ik ga hem gebruiken als Lightroom schijf, En die moet gewoon snel zijn omdat ik niet van wachten hou

Asus Formula Z690, i9 12900K @ 5.2 GHZ all core (custom WC) , 32GB 6000mhz C32-36-36 Corsair Dominator DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
Kan je iets meer achtergrond geven? Dit zijn SSD voor PCIE 4.0 dus je moederbord moet dit wel ondersteunen.
In de synthetische benchmarks zie je verschillen maar in de praktijk niet.
Dus vaak is een reguliere SSD prima voor 99% van de toepassingen.
Ik heb zelf een mobo die PCIE 5.0 ondersteund, dus dat zit wel goed.chrisborst schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:51:
@mr.loepie
Kan je iets meer achtergrond geven? Dit zijn SSD voor PCIE 4.0 dus je moederbord moet dit wel ondersteunen.
In de synthetische benchmarks zie je verschillen maar in de praktijk niet.
Dus vaak is een reguliere SSD prima voor 99% van de toepassingen.
Verder wil ik van de Sata ssd's af en allemaal m.2.
ik sta open voor andere opties als die maar 2TB is

Al wil hij er 3 in Raid gaan zetten om met 20GB/s te gaan downloaden van usenet, prima toch.
Vraag is gewoon: welke is de beste.
Nickname does not reflect reality
Dat kan; ik mis de correcte linkjes naar de produkten?mr.loepie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:50:
[...]
De twijfel is dat bv Seagate "langere levensduur heeft"
Want? Je hebt toch een backup?En 3 jaar recovery service.
Lightroom wat? 8 miljard foto's van elke 4KB? 10 van 90GB per stuk?Ik ga hem gebruiken als Lightroom schijf, En die moet gewoon snel zijn omdat ik niet van wachten hou
https://tweakers.net/pric...;1717722;1648262;1618218/
Zou je ook kunnen beargumenteren dat je de PNY moet kopen; want ik denk dat jij vooral gebaat (denkt te zijn) bij hoge read-speeds?
Maar waarom, het komt nu over: Ik wil het beste hebben, maakt niet uit wat het kost en ook niet of het nuttig is.mr.loepie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:52:
[...]
Ik heb zelf een mobo die PCIE 5.0 ondersteund, dus dat zit wel goed.
Verder wil ik van de Sata ssd's af en allemaal m.2.
ik sta open voor andere opties als die maar 2TB is
Sata SSD's zijn prima voor opslag, snelheidsverschil ga je bijna niet merken.
Een m.2 van 2TB heb je al voor 150 euro. Voor de meeste spullen prima.
En waarom 2TB? Je kan prima er ook 4TB instoppen.
Een snelle SSD voor je bootschijf is prima.
En zoek eens een paar benchmarks op voor Lightroom, dan kan je investeren op de plekken waar je echt verschil gaat merken:
https://www.reddit.com/r/...four_different_computers/
https://linustechtips.com...-lightroom-photoshop-use/
De snelheid van je SSD heeft heel erg beperkte impact.
Investeer eerder in extra RAM, dan kan je daar alles inladen.
[Voor 33% gewijzigd door chrisborst op 10-01-2022 13:06]
Sorry hoor, maar al ik wil 110TB erin zetten dat mag toch? Mijn vraag is gewoon welke van de 2 de beste keus is. Qua prijs maakt het niet veel uit. Voor deels backup (schijf word in 2 gedeeld) en een snelle schijf voor LR en PSMAX3400 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:55:
[...]
Dat kan; ik mis de correcte linkjes naar de produkten?
[...]
Want? Je hebt toch een backup?
[...]
Lightroom wat? 8 miljard foto's van elke 4KB? 10 van 90GB per stuk?
https://tweakers.net/pric...;1717722;1648262;1618218/
Zou je ook kunnen beargumenteren dat je de PNY moet kopen; want ik denk dat jij vooral gebaat (denkt te zijn) bij hoge read-speeds?
En geloof me ik als fotograaf heb redelijk wat foto's die tussen de 60-70 MB per stuk zijn. Het is me duidelijk dat jij niet fotografeert want foto's van 4KB ??
En omdat ik soms mijn hele CFe kaart 256GB er naar toe kopieer om later de foto's te bekijken/bewerken wil ik een grote schijf.
Het maakt me ook niet echt uit wat het kost. Wil gewoon een goede schijf. en kan dat geld 1 keer uitgeven dus dan gelijk goed doen. Welke 4TB zou een goede optie zijn dan volgens jou?chrisborst schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:56:
[...]
Maar waarom, het komt nu over: Ik wil het beste hebben, maakt niet uit wat het kost en ook niet of het nuttig is.
Sata SSD's zijn prima voor opslag, snelheidsverschil ga je bijna niet merken.
Een m.2 van 2TB heb je al voor 150 euro. Voor de meeste spullen prima.
En waarom 2TB? Je kan prima er ook 4TB instoppen.
Een snelle SSD voor je bootschijf is prima.
En zoek eens een paar benchmarks op voor Lightroom, dan kan je investeren op de plekken waar je echt verschil gaat merken:
https://www.reddit.com/r/...four_different_computers/
https://linustechtips.com...-lightroom-photoshop-use/
De snelheid van je SSD heeft heel erg beperkte impact.
Investeer eerder in extra RAM, dan kan je daar alles inladen.
nogmaals ik sta er voor open.
Qua ram heb ik denk ik genoeg eerst, 32GB DDR5 de reepjes van 32GB p/s zijn er nog niet helaas.
Jij wil toch IOPS? En throughput? En een bepaalde bruto storage? Dan moet ik toch geen open deuren intrappen over de requirements die je nu op mijn afspiegelt "omdat ik niet fotografeer"?mr.loepie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:08:
[...]
Sorry hoor, maar al ik wil 110TB erin zetten dat mag toch? Mijn vraag is gewoon welke van de 2 de beste keus is. Qua prijs maakt het niet veel uit. Voor deels backup (schijf word in 2 gedeeld) en een snelle schijf voor LR en PS
En geloof me ik als fotograaf heb redelijk wat foto's die tussen de 60-70 MB per stuk zijn. Het is me duidelijk dat jij niet fotografeert want foto's van 4KB ??
En omdat ik soms mijn hele CFe kaart 256GB er naar toe kopieer om later de foto's te bekijken/bewerken wil ik een grote schijf.
Jouw CF doet geen paralelle I/O dus al zou dat ding 700MB/s schrijven naar jouw nieuwe SSD. Top. Daar heb je (afgezien van geld & gaaf) geen PCI-E 4.0 interface voor nodig. Maar het kan wel. Dan heb jij zometeen 256GB aan foto's opgeslagen; wat doet Lightroom er dan mee? Volgens mij gebruikt Lightroom 95% van de tijd namelijk niet de fullsize bronbestanden? Of wel? Maar welke doorvoer heb jij nu via / in Lightroom op de huidige SSD?
Nogmaals, en allicht ben ik vervelend: puur op de vraagstelling, ik snap dat je zo snel en zo mooi mogelijk 2TB of meer aan opslag wil aanschaffen. Maar de randvoorwaarden om te besluiten welke SSD je moet aanschaffen: geen idee. Echter, en allicht het overwegen waard: Samsung heeft al PCI-E 5.0 SSD's die al ver over de 14GB/s kunnen. Komen die dit jaar uit? Geen idee. Is dat sneller / beter voor jou? Geen idee.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Wel informatief dit. Ik ga/ging altijd voor Samsung en van Kingston vond ik de SSD's altijd traag en niet vergeten het akkefietje met hun bait/switch controller hardware. Loop ik achter de feiten aan?Hackus schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:53:
pricewatch: Kingston KC3000 2TB is nu de beste, snelste
zie oa hier https://www.tomshardware....on-kc3000-m2-ssd-review/2NimRod1337 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:58:
[...]
Wel informatief dit. Ik ga/ging altijd voor Samsung en van Kingston vond ik de SSD's altijd traag en niet vergeten het akkefietje met hun bait/switch controller hardware. Loop ik achter de feiten aan?
Mijn zoekmachine heeft geen last van Corona beperkingen
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik bedoelde het niet zo bot als je opvat, Helaas kent tekst geen emotie.MAX3400 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:47:
[...]
Jij wil toch IOPS? En throughput? En een bepaalde bruto storage? Dan moet ik toch geen open deuren intrappen over de requirements die je nu op mijn afspiegelt "omdat ik niet fotografeer"?
Jouw CF doet geen paralelle I/O dus al zou dat ding 700MB/s schrijven naar jouw nieuwe SSD. Top. Daar heb je (afgezien van geld & gaaf) geen PCI-E 4.0 interface voor nodig. Maar het kan wel. Dan heb jij zometeen 256GB aan foto's opgeslagen; wat doet Lightroom er dan mee? Volgens mij gebruikt Lightroom 95% van de tijd namelijk niet de fullsize bronbestanden? Of wel? Maar welke doorvoer heb jij nu via / in Lightroom op de huidige SSD?
Nogmaals, en allicht ben ik vervelend: puur op de vraagstelling, ik snap dat je zo snel en zo mooi mogelijk 2TB of meer aan opslag wil aanschaffen. Maar de randvoorwaarden om te besluiten welke SSD je moet aanschaffen: geen idee. Echter, en allicht het overwegen waard: Samsung heeft al PCI-E 5.0 SSD's die al ver over de 14GB/s kunnen. Komen die dit jaar uit? Geen idee. Is dat sneller / beter voor jou? Geen idee.
Mijn CF kaart kopieert met 1700MB/s naar de schijf (maximaal) Maar gezien ik ook een mobo heb die pcie 4 is zou ik dit dus maximaal willen benutten. Ik weet uit ervaring dat als je LR opent en je hebt er 50000 foto's in de catalogus staan en ik haal dat bv van de NAS af (10GB verbinding) dat het dan langer duurt dan van mijn lokale SSD. Vandaar dat ik dus zo snel mogelijk wil zodat LR zo snel mogelijk die foto's/catalogus heeft geladen.
Als ik nu weer een gen s ssd koop loop ik weer achter de feiten aan als ik weer mijn pc upgrade, ik koop het liefst nu het nieuwste wat er is zodat ik er langer mee kan doen.
Mijn excuus als het bot overkwam en je je aangevallen voelde. Was niet mijn bedoeling.
dit is ook zeker niet verkeerd. Zal er eens beter naar kijken! thxUszka schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:39:
Waarom ontbreekt pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 2TB (zonder heatsink) in je shortlist?

No sweat; zie mijn signature...mr.loepie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:12:
[...]
Ik bedoelde het niet zo bot als je opvat, Helaas kent tekst geen emotie.
...
Mijn excuus als het bot overkwam en je je aangevallen voelde. Was niet mijn bedoeling.

Maar, en misschien iets om over te denken inderdaad: kan je dan niet beter voorbereiden / inlezen over SSD's op de PCI-E 5.0 bus? Of, en misschien haalbaar maar ook niet geheel duidelijk voor me: fijn 4x 1TB SSD in een expansion-kaart prikken op de PCI-E 4.0 bus?
Oudere review (zelfs met gen 3 SSD erin): 10GB/s: https://www.thessdreview....-at-10gb-s-and-932k-iops/
Of iets als een Intel P5800X ? Maar dan ga je richting de 2 Euro per GB aan storage. Ook retesnel natuurlijk. Maar dit zijn SSD's die juist sustained bijna oneindig op max-performance blijven draaien en ook bij hoge QD. Iets wat je met Lightroom en duizenden foto's mogelijk (maar niet altijd) zal hebben.
[Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2022 17:01]
hahaha inddHackus schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:57:
Straks baal je weer dat je geen PCIe 5.0 SSD hebt gekocht. Zal niet lang meer duren voor die op de markt komen.

Ik heb die 2x 1tb nu in die hypercard van Asus. maar wil van die kaart af omdat ik een clean case wil en door die kaart loopt mijn PCH temp enorm op.MAX3400 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:59:
[...]
No sweat; zie mijn signature...![]()
Maar, en misschien iets om over te denken inderdaad: kan je dan niet beter voorbereiden / inlezen over SSD's op de PCI-E 5.0 bus? Of, en misschien haalbaar maar ook niet geheel duidelijk voor me: fijn 4x 1TB SSD in een expansion-kaart prikken op de PCI-E 4.0 bus?
Oudere review (zelfs met gen 3 SSD erin): 10GB/s: https://www.thessdreview....-at-10gb-s-and-932k-iops/
Of iets als een Intel P5800X ? Maar dan ga je richting de 2 Euro per GB aan storage. Ook retesnel natuurlijk.
ik heb er indd even over zitten denken en denk dat ik gewoon voor de WD black ga. Dat moet snel genoeg zijn. Wil jullie bedanken voor het meedenken.
hmmm dank voor deze info. Is een goed punt, ik weet ook dat die 980 pro rond de 86 graden kan worden. toevallig een review van gezien.freaky35 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:07:
Als je lagere temps wilt, dan is de WD waarschijnlijk geen goed idee, omdat die juist erg warm kan worden. Dan komt de Samsung toch meer in aanmerking omdat die toch koeler moet blijven.
Als de temperatuur "enorm" oploopt, heb je een andere uitdaging, namelijk onvoldoende koeling voor de topprestaties die je wenst. Je zult sowieso je SSD moeten gaan koelen. Met of zonder extra fan.mr.loepie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:04:
[...]
Ik heb die 2x 1tb nu in die hypercard van Asus. maar wil van die kaart af omdat ik een clean case wil en door die kaart loopt mijn PCH temp enorm op.
ik heb er indd even over zitten denken en denk dat ik gewoon voor de WD black ga. Dat moet snel genoeg zijn. Wil jullie bedanken voor het meedenken.
Zonder voldoende airflow worden ze allemaal te warm en klokken ze terug.
Addicted to silent computing
De temperatuur van de chipset loopt enorm op. als ik die kaart eruit haal loopt die terug naar 58 graden.Crahsystor schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:09:
[...]
Als de temperatuur "enorm" oploopt, heb je een andere uitdaging, namelijk onvoldoende koeling voor de topprestaties die je wenst. Je zult sowieso je SSD moeten gaan koelen. Met of zonder extra fan.
Zonder voldoende airflow worden ze allemaal te warm en klokken ze terug.
de SSD's worden wel gekoeld door heatsinks van het mobo. en met 10 fans moet er genoeg airflow zijn lijkt me.
10 fans en nog geen voldoende koeling? Dat klinkt mij in de oren als een heel erg slechte airflow. Daar valt misschien wel veel te winnen. En dat kan zo low tech zijn als een stukje papier of complex als de fans goed inregelen.mr.loepie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:12:
[...]
De temperatuur van de chipset loopt enorm op. als ik die kaart eruit haal loopt die terug naar 58 graden.
de SSD's worden wel gekoeld door heatsinks van het mobo. en met 10 fans moet er genoeg airflow zijn lijkt me.
YouTube: Everything You Know Is Wrongmr.loepie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:12:
[...]
De temperatuur van de chipset loopt enorm op. als ik die kaart eruit haal loopt die terug naar 58 graden.

Ja dat is het nadeel, die dingen zitten op het moederbord meestal en daar word het lekker warm, misschien kan je de m2 eventueel op een los pci expres kaartje doen, met een koelblokje erop?.mr.loepie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Is aIrflow niet nadeel omdat je een custom waterkoeling hebt?.
Er gaat nu toch heel wat minder lucht over de overige delen van het moederbord bv de chipset ect?
Zo ja er zijn ook waterblokken meen ik voor m2 ssd, misschien een optie?
[Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 10-01-2022 17:51]
De fans draaien langzaam omdat het waterkoeling is. maar ik moet mijn PCH nakijken want iemand anders met dit bord heeft het zelfde probleem en bij hem zat er heen thermal pad tussen. of Asus deze vergeten is weet ik niet.Crahsystor schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:16:
[...]
10 fans en nog geen voldoende koeling? Dat klinkt mij in de oren als een heel erg slechte airflow. Daar valt misschien wel veel te winnen. En dat kan zo low tech zijn als een stukje papier of complex als de fans goed inregelen.
verder blijft alles heel erg koel. mobo 30 graden cpu 28 graden gpu 24 graden dus lijkt me wel goed verder.
ja kwam hem ook al tegen indd. best slordig als je mij vraagt.Hackus schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:45:
Dit al gelezen van ander Asus Strix Z690 bordje nieuws: ASUS roept Z690-moederborden terug wegens verkeerd om geplaatste cond...
ik heb nu zo een kaart erin en wil ervan af. vind het niet mooi in de kast staan.freaky35 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:45:
[...]
Ja dat is het nadeel, die dingen zitten op het moederbord meestal en daar word het lekker warm, misschien kan je de m2 eventueel op een los pci expres kaartje doen, met een koelblokje erop?.
Is aIrflow niet nadeel omdat je een custom waterkoeling hebt?.
Er gaat nu toch heel wat minder lucht over de overige delen van het moederbord bv de chipset ect?
Zo ja er zijn ook waterblokken meen ik voor m2 ssd, misschien een optie?
denk dat er wel genoeg lucht door mijn kast gaat, zie mijn foto hierboven.
Die waterblocken voor ssd is geen optie omdat die onder de heatsink van het mobo zitten.
Die foto is van de huidige verdeling en stand van de fans? Heb je al eens gekeken wat het doet als je de fans aan de onderkant gewoon uit zet? (die drie links op de foto)mr.loepie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:40:
[...]
De fans draaien langzaam omdat het waterkoeling is. maar ik moet mijn PCH nakijken want iemand anders met dit bord heeft het zelfde probleem en bij hem zat er heen thermal pad tussen. of Asus deze vergeten is weet ik niet.
verder blijft alles heel erg koel. mobo 30 graden cpu 28 graden gpu 24 graden dus lijkt me wel goed verder.
De verdeling lijkt mij een beetje vreemd namelijk. Zeker met die SSD kaart en GPU. Liever flow er over van voor naar achteren (of andersom). Als het puur voor de looks is..mischien vast op de laagst mogelijke snelheid?
Die fans die jij bedoelt (links op de foto) zijn niet van de onderkant. Maar ook echt links. Gezien de kast plat ligt. Zoals hij nu ligt gebruik ik hem ook. Deze heb ik helemaal aangepast.Crahsystor schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:52:
[...]
Die foto is van de huidige verdeling en stand van de fans? Heb je al eens gekeken wat het doet als je de fans aan de onderkant gewoon uit zet? (die drie links op de foto)
De verdeling lijkt mij een beetje vreemd namelijk. Zeker met die SSD kaart en GPU. Liever flow er over van voor naar achteren (of andersom). Als het puur voor de looks is..mischien vast op de laagst mogelijke snelheid?
En deze blazen naar buiten. En rechts naar binnen en achter ook naar buiten, en de onderste 3 (vooraan op de foto) blazen ook naar binnen.
Ik kan zeker proberen om die fans langzaam te laten draaien. Of even uit te zetten.
Ah oké. Ik ging uit van een staande kast door dat logo van Lian-Li in de kast. Liggend zou die drie fans in laten blazen nog logischer maken. Inblazen op de hete componenten en door de drie fans aan de voorzijde dan naar achteren langs de componenten af laten stromen.mr.loepie schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:35:
[...]
Die fans die jij bedoelt (links op de foto) zijn niet van de onderkant. Maar ook echt links. Gezien de kast plat ligt. Zoals hij nu ligt gebruik ik hem ook. Deze heb ik helemaal aangepast.
En deze blazen naar buiten. En rechts naar binnen en achter ook naar buiten, en de onderste 3 (vooraan op de foto) blazen ook naar binnen.
Ik kan zeker proberen om die fans langzaam te laten draaien. Of even uit te zetten.
Daar ligt een radiator onder, Zou dat negatief effect hebben als je daar die warme lucht door heen blaast?Crahsystor schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Ah oké. Ik ging uit van een staande kast door dat logo van Lian-Li in de kast. Liggend zou die drie fans in laten blazen nog logischer maken. Inblazen op de hete componenten en door de drie fans aan de voorzijde dan naar achteren langs de componenten af laten stromen.
die enkel rechts achter blaast wel naar buiten.
Negatief, natuurlijk. Maar als het nettto resultaat positief is, is het nog steeds winst.mr.loepie schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:05:
[...]
Daar ligt een radiator onder, Zou dat negatief effect hebben als je daar die warme lucht door heen blaast?
die enkel rechts achter blaast wel naar buiten.
als ik naar de test resultaten kijk en niet met een budget zit zou ik persoonlijk ook voor de WD Black SN850 2TB gaan, komt toch als beste uit de test, garantie technishe heb ik zelf goede ervaring met WD
https://tweakers.net/pric...r-heatsink/specificaties/
Ik heb (na wat denkwerk) gekozen voor een Samsung 970 evo 2 TB. deze is snel zat voor the job, en deze word ook niet zo heet als die andere opties. En gezien deze erg dicht op de chipset ben ik toch gegaan voor een iets mindere heethoofd.
nu ik die Hypercard eruit heb is de temperatuur van de chipset met 13-15 graden gezakt.
Ik denk gewoon dat de z690 chipset gewoon warmer worden dan de eerdere chipsets.
misschien ga ik nog met die fans aan spelen.