• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-03 14:51
Laat ik er meteen mee beginnen dat deze topic niet bedoelt is als advertentie. Andere mensen die dezelfde doelgroep zoeken mogen meereageren en de topic is dus niet alleen specifiek bedoelt voor mijzelf. Afspraak is om geen bedrijfs of opdrachtsspecifieke gegevens te delen.

Ik ben benieuwd waar de huidge afstudeerders en stagiaires zoeken naar opdrachten? Kijken jullie op de vacatures van bijvoorbeeld tweakers, indeed en andere vergelijkbare vacaturebanken? Linkedin (Al lijken daar vooral mensen die al een baan hebben op te zitten)?

Mijn vrouw die jurist is, zegt bijvoorbeeld dat voor hun facebook-groepen het beste hebben gewerkt. Hun doelgroep is natuurlijk iets anders. Ik ben dus benieuwd waar de IT'ers (HBO/WO-niveau) zoeken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
Als je weet welke richting je wat zoekt dan kun je gewoon je professor eens vragen (met name degenen met een parttime aanstelling naast een andere baan), reageren op oude opdrachten (net nog een mail ontvangen n.a.v. een opdracht die nog ergens bij een universiteit online stond), of gericht naar iemand in een bedrijf/organisatie (te vinden via contacten, publicaties, universiteit, linkedin).

* Rukapul publiceert al lang geen opdrachten meer ivm geen gebrek aan kandidaten van universiteit en hogeschool.

[Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 10-01-2022 11:07]

• Alfa159
Ik ben juist vooral benieuwd naar waar bedrijven zelf zoeken en waar ik de afstudeerders het beste kan bereiken. In dit verband ben ik dus degene die voor zijn startup afstuderders/stagiaires zoekt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is dit een omgekeerde inventarisatie / marktonderzoek hoe bepaalde branches beter aan afstudeerders kunnen komen?

Heel algemeen gezien: er zijn voldoende HBO'ers die een afstudeer-richting hebben waar 0 werk in is (of 3 bedrijven maar die zitten allen 100km verderop). Of andersom, hoeveel "IT'ers" doen webdesign terwijl de markt voor "instap design" zo enorm verzadigd is door zelf doen (Wordpress etc) of via technisch neefje of uurtje-factuurtje hosters?

Vanzelfsprekend is e.e.a. minder zwart-wit maar mijn ervaring is geweest dat het gros van de stages kwamen uit "de letterlijke vriendenkring" want oom / tante / broer / zus werkt in de IT.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
Alfa159 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:06:
Ik ben juist vooral benieuwd naar waar bedrijven zelf zoeken en waar ik de afstudeerders het beste kan bereiken. In dit verband ben ik dus degene die voor zijn startup afstuderders/stagiaires zoekt.
Bouw contacten op met universiteiten en hogescholen en vraag of je ergens opdrachten geplaatst kunnen worden. Diverse onderwijsorganisaties hebben daar zelfs digitale systemen voor, anderen stoppen het in een mapje of zetten het op de site van de vakgroep.

Nog pro-actiever is om zelf een keer een verhaal/lezing/gastcollege te houden op een onderwijsinstelling.

edit:
je eigen afstudeerprof kan een leuk startpunt zijn :)

[Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 10-01-2022 11:20]

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:08
Studievereniging kan soms helpen. Wij (SV Realtime) hebben vaak dat onze sponsors ons vragen voor een stagair.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:08
Studieverenigingen (en dus geen studentenverenigingen).

Zo had je bij mijn opleidingen een aantal behoorlijk actieve verenigingen die (deels ivm sponsordeals) stage plekken en vacatures aanboden bij bedrijven. Ook voor rondleidingen, borrels,en gastcolleges kun je hier terecht.

In groningen kun je bijvoorbeeld een overzicht per faculteit vinden op https://www.rug.nl/career...rk/studentenverenigingen/
Een studievereniging is een organisatie van studenten die dezelfde studie of afstudeerrichting volgen.

Studieverenigingen bieden studenten bepaalde aantrekkelijke kortingen, zoals op studieboeken, organiseren (vakinhoudelijke) activiteiten en helpen studenten zich te oriënteren op (een segment van) de arbeidsmarkt.
Het is mogelijk om voor je studievereniging commissie- of bestuurswerk te doen. Op die manier doe je ervaring op met de praktijk van je vakgebied, met het organiseren van activiteiten of als bestuurder van een organisatie.

Als je op zoek bent naar een baan of stage kan het handig zijn de website van jouw studievereniging in de gaten te houden. Studieverenigingen hebben vaak contacten met bedrijven en organisaties die aansluiten bij het vakgebied van een bepaalde studie.

[Voor 51% gewijzigd door NESFreak op 10-01-2022 11:20]

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:08
Probeer alleen niet de handige jongen met enkel een idee voor een product te zijn, die denkt dat een stagiair het wel even gratis voor hem uitprogrammeert. Je hebt op z'n minst een betaalde developer nodig die het in principe allemaal zelf zou moeten kunnen doen.

Een stagiair is bij jou om kennis op te doen, dus dan moet er ook iemand aanwezig zijn om hem daarbij te begeleiden.

• wardjj
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:25
De HvA heeft bijvoorbeeld de stagebank. Opdrachtgevers kunnen via de stage afdeling van de opleiding opdrachten aanmelden.

Andere hogescholen/universiteiten zullen vast vergelijkbare afdelingen hebben die iets voor je kunnen betekenen. ;)

• Alfa159
NESFreak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Probeer alleen niet de handige jongen met enkel een idee voor een product te zijn, die denkt dat een stagiair het wel even gratis voor hem uitprogrammeert. Je hebt op z'n minst een betaalde developer nodig die het in principe allemaal zelf zou moeten kunnen doen.

Een stagiair is bij jou om kennis op te doen, dus dan moet er ook iemand aanwezig zijn om hem daarbij te begeleiden.
Ik ben zelf een developer (al doe ik dat sinds een paar niet meer full-time, maar naast de architect/adviseurs-rol). Ook naast de stagiaires zoek ik idd twee ervaren developers. Ik ben mij heel goed bewust van de complexiteit en dat ik met twee stagiaires er niet kom waar ik wil zijn met het product. Ik wilde alleen in de oorspronkelijke post niet te veel ingaan over mijn opdracht/situatie zelf. Het ging meer in het algemeen waar je de afstudeerders/stagiaires kunt bereiken.

[Voor 9% gewijzigd door Alfa159 op 10-01-2022 11:35]

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-03 00:54
Toen ik mijn bachelorproject deed aan de TU Delft (3 jaar geleden) had de faculteit daar zelf een systeem voor. Hier stonden allerlei mogelijke projecten in, zowel intern (binnen de TU) als extern, en zowel bij grote als kleine organisaties. Mijn indruk was dat bedrijven de faculteit konden benaderen met hun projecten, en dat die projecten dan in het systeem konden worden gezet.

Zoals in een paar andere reacties ook al wordt geschreven was het bij ons ook mogelijk via de studievereniging (Christiaan Huygens) een lunch-/avondlezing te geven. Dat is ook een leuke manier om je bedrijf aan studenten voor te stellen. Was altijd redelijk publiek voor omdat je als student gratis lunch kreeg :+

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:59
Tijdens mijn hbo (2015-2019) ging ik gewoon zelf actief op zoek.
Bedrijven die ik leuk vond, probeerde ik een ingang te vinden via kennissen en anders gewoon mailen en bellen. Wel een hagelschot, met een stuk of 4 per keer.

Zo kom je in ieder geval bij een bedrijf terecht wat je initieel leuk vindt i.p.v. iets uit het schoolsysteem halen.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-03 14:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Er zijn ook bedrijven die het voor je doen. Zoals bijvoorbeeld Studentenbureau. Zij bemiddelen tussen studenten en bedrijven. Ze vragen natuurlijk wel een fee aan het bedrijf.

Xbox: Gulpener88

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:19
Tijdens mijn hbo studie had je een bepaalde lijst met de bedrijven waaruit je kon kiezen. Dit werd als hulpmiddel gegeven vanuit de opleiding. Maar je was ook altijd vrij om zelf bedrijven te zoeken.

Via een kennis uit de regio heb ik twee keer een stage bedrijf gevonden. In het buitenland heb ik wel via de lijst van school omdat je dan 90% er vanuit kan gaan dat je in een goede organisatie terecht komt.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik word eigenlijk wel regelmatig benaderd op LinkedIn voor een afstudeeropdracht of stage, ondanks dat ik in deeltijd studeer en geen van beiden bij een nieuw bedrijf hoef te volgen.

[Voor 6% gewijzigd door Frieda op 10-01-2022 16:23]

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-03 08:38
Toen ik in 2014 HBO afstudeer opdracht zocht een short list gemaakt van IT bedrijven in de regio en ze stuk voor gebeld: dat ik opzoek was naar een afstudeeropdracht.

Merkte dat veel bedrijven fijn vonden dat ik eerst belde als klakkeloos mailen.

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:00
Hier op de Wageningen University hebben we inderdaad een interne pagina waar bedrijven hun opdrachten opzetten (echt specifiek voor onze studie). En daarnaast een algemene stage pagina voor iedereen (zelfs andere studenten kunnen zich hier aanmelden, Mits ze ergens een account bij een universiteit hebben).

Edit: het is daarnaast ook helemaal vrij voor studenten om een eigen stage buiten deze zaken om te zoeken mits het aan de voorwaarden voldoet

[Voor 19% gewijzigd door Downloads op 11-01-2022 07:49]

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44
Ben bang dat daar geen simpele shortcuts voor zijn.

Mijn werkgever investeert daar best aanzienlijk in. En dat is dan: contacten met universiteiten, gedeelde research projecten met universiteiten, baan beurzen voor studenten, etc. Het gaat vooral om de lange termijn contacten, zodra je voldoende in het hoofd zit van de professoren, dan komen de studenten vanzelf. Zonder contacten even een afstudeerder vinden is volgens mij niet zo makkelijk (iig in de software ontwikkeling wereld).

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:40
Phyrozi schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:30:
Tijdens mijn hbo (2015-2019) ging ik gewoon zelf actief op zoek.
Bedrijven die ik leuk vond, probeerde ik een ingang te vinden via kennissen en anders gewoon mailen en bellen. Wel een hagelschot, met een stuk of 4 per keer.

Zo kom je in ieder geval bij een bedrijf terecht wat je initieel leuk vindt i.p.v. iets uit het schoolsysteem halen.
Dit. (Gekscherend de "reverse recruiter approach" :+ ) Leuke bedrijven telefonisch benaderen. Prof/netwerk vragen om contacten. Ik stond er versteld van hoe enthousiast ze soms waren (en ook vaak niet).

[Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 11-01-2022 08:47]

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:59
Contact leggen met de plek waar ze weg komen. Wij hebben contacten bij alle universiteiten en hoge- en middelbare scholen in de omtrek. De meeste hebben stagecoordinatoren of stagebanken waar je mee kan werken.

Onze HR afdeling geeft ons dan 1/2 keer per jaar een heads-up om opdrachten aan te leveren, en die gaan naar alle opleiders toe.

Stagiairs zat, maar je moet wel interessante opdrachten hebben. Anders krijg je de bodem van de put, en ben je 2x zoveel werk kwijt aan je stagiair als de output die ze leveren.

De opleiders willen ook alle zwakke schapen geplaats hebben, want die moeten ook de opleiding afronden. Soms nemen we wel zo'n stagiair op verzoek van de opleiding. Beetje geven en nemen.

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:59
FitTiv schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:44:
[...]

Dit. (Gekscherend de "reverse recruiter approach" :+ ) Leuke bedrijven telefonisch benaderen. Prof/netwerk vragen om contacten. Ik stond er versteld van hoe enthousiast ze soms waren (en ook vaak niet).
Exact!
Wel een belangrijke note: vaak als je bedrijven zelf benaderd, zijn ze soms onervaring met afstudeerders/stagiars. Aan jou zelf dan de taak om een goed en degelijk project te bewaken en harde grenzen zetten van "dit kan ik wel doen, dit niet". etc.

Edit: ik heb altijd het idee met die stage vacaturebanken, of systemen, dat de leukste opdrachten/bedrijven al weg zijn gekaapt door studenten met de werkwijze zoals ik hierboven beschrijf. Alleen de opdrachten voor niet-gemotiveerde studenten blijven liggen zeg maar..... Misschien niet correct, maar gewoon mijn gevoel.

[Voor 21% gewijzigd door Phyrozi op 11-01-2022 10:55]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56

Roozzz

Plus ultra

Het is allicht niet helemaal van toepassing voor een start up, maar wij maken ons totaal niet druk om stage- of vacaturebanken. Vacatures voor stages staan meestal op onze website en verder worden we op basis van naam en netwerk benaderd. Goede contacten met universiteiten, gezamenlijke onderzoeken, gastcolleges en dergelijke doen een hoop. In principe bepalen wij gezamenlijk met de student (en uni) een stage of afstudeeronderzoek, nadat de student aan de bel trekt (selectiecriterium 1? :+)

Maar goed, de situatie in een multinational met typisch tientallen afstudeerders is net even iets anders... Wat onverlet laat is dat je een stagiair ook iets te bieden moet hebben. Dat is in mijn beleving de sleutel.

• Alfa159
Bedankt voor de input allemaal. Dit helpt enorm!

Hopelijk helpt het ook indirect andere stagiaires en afstuderders die deze topic later lezen. Een paar van de tips zijn ook perfect voor deze mensen (zoals het pro-actief benaderen van bedrijven oftewel de "reverse recruiter approach" zoals die hier wordt genoemd. :-)).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee