Advies CPU upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignavusvon
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-05 11:21
Dag allen, ik heb een kort vraagje:

Een vriend van mij wil zijn CPU upgraden. Hij heeft mijn hulp daarvoor nodig. Hij woont echter ver weg. Hij weet niet hoe hij zijn PC open moet maken dus ik weet niet welk moederbord hij heeft.

Hij heeft momenteel een i5-4670k. Dat is een 1150 socket.
We willen een i7 4790k installeren. Ook een 1150 socket.

De vraag is: Aangezien de CPU's dezelfde socket hebben maakt het verder niet uit welk moederbord hij heeft toch?

Hij wil de CPU alvast bestellen voordat ik langskom en ik wou het voor de zekerheid even vragen.

Groetjes.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-06 16:27
Wat wil hij bereiken met de upgrade van zijn CPU? Tegen welke problemen loopt hij aan? Waarvoor gebruikt hij de PC vooral?

En upgrade van een 4670 naar een 4790 lijkt mooi op papier, maar zal weinig opleveren, vrees ik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignavusvon
Wat wil hij bereiken met de upgrade van zijn CPU? Tegen welke problemen loopt hij aan? Waarvoor gebruikt hij de PC vooral?
Hij gebruikt hem als audio productie PC. Hij gebruikt Ableton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

ignavusvon schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:24:
Dag allen, ik heb een kort vraagje:

Een vriend van mij wil zijn CPU upgraden. Hij heeft mijn hulp daarvoor nodig. Hij woont echter ver weg. Hij weet niet hoe hij zijn PC open moet maken dus ik weet niet welk moederbord hij heeft.

Hij heeft momenteel een i5-4670k. Dat is een 1150 socket.
We willen een i7 4790k installeren. Ook een 1150 socket.

De vraag is: Aangezien de CPU's dezelfde socket hebben maakt het verder niet uit welk moederbord hij heeft toch?

Hij wil de CPU alvast bestellen voordat ik langskom en ik wou het voor de zekerheid even vragen.

Groetjes.
]Aangezien de CPU's dezelfde socket hebben maakt het verder niet uit welk moederbord hij heeft toch?
Dit is absoluut geen stelregel in het algemeen. je hebt ook te maken met bios versies, chipsets, max geleverde vermogen etc...

Dat gezegd zijn deze processors zo identiek dat ik idd geen problemen verwacht.

Echter ze zijn zo gelijk dat je er denk ik niet heel veel mee gaat winnen.
Jje hebt iets van 10% meer kloksnelheid en hypertreading. En afhankelijk van hoe goed ableton met HT om kan gaan doet dat niets tot relatief weinig met de "gevoelssnelheid."
Als je die i7 voor < 2 tientjes kan krijgen is het nog de moeite van proberen waard. maar anders zou ik liever naar een nieuwe 2e hand set kijken. iets als een ryzen 2600 komen nu af en toe voor redelijke bedragen voorbij

[ Voor 17% gewijzigd door heuveltje op 10-01-2022 10:55 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-06 12:35
Voor welk doel en we weten de samenstelling van zijn pc niet. Wat is er mis met zijn huidige cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignavusvon
Hij produced in Ableton. Hij heeft het probleem dat het programma niet meer soepel loopt en dat sommige Plugins te hoge systeem verwachtingen hebben. We gaat zoiezo zijn RAM upgraden (hij heeft maar 8 Gb) en een extra SSD plaatsen omdat de sample libraries nog op HDD staan (voor sommige Plugins is dat te traag).

Ik heb zelf mij PC geupgrade vorig jaar en het verschil was gigantisch. Ik gebruik zelf ook ableton. Ik ben wel echter van een i5-7500 naar een i9-10600 gegaan, dus dat is een veel groter verschil.

Hij heeft niet veel geld en ook niet behoefte aan een high-end PC, hij wil alleen goed ableton kunnen gebruiken, vandaar alleen de upgrade van de CPU i.p.v. het hele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

ignavusvon schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:55:
Hij produced in Ableton. Hij heeft het probleem dat het programma niet meer soepel loopt en dat sommige Plugins te hoge systeem verwachtingen hebben. We gaat zoiezo zijn RAM upgraden (hij heeft maar 8 Gb) en een extra SSD plaatsen omdat de sample libraries nog op HDD staan (voor sommige Plugins is dat te traag).

Ik heb zelf mij PC geupgrade vorig jaar en het verschil was gigantisch. Ik gebruik zelf ook ableton. Ik ben wel echter van een i5-7500 naar een i9-10600 gegaan, dus dat is een veel groter verschil.

Hij heeft niet veel geld en ook niet behoefte aan een high-end PC, hij wil alleen goed ableton kunnen gebruiken, vandaar alleen de upgrade van de CPU i.p.v. het hele systeem.
zie mijn vorig bericht. Dat geheugen en ssd zullen zeker helpen, De cpu upgrade is zo klein dat zal amper meerwaarde bieden.

Hij heeft niet veel geld en ook niet behoefte aan een high-end PC, hij wil alleen goed ableton kunnen gebruiken Die 2 gaan toch enigzins hand in hand :P

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 10-01-2022 10:58 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-06 00:12
ableton heeft volgens de website ondersteuning voor tot 64 threads tegelijkertijd dus die i7 gaat wel degelijk een merkbaar verschil opleveren gezien de aanwezigheid van hyperthreading maar dag en nacht zoals jouw upgrade gaat het niet zijn.

je kunt het proberen om te kijken wat het uithaalt (mits het moederbord die ook ondersteunt). anders zou ik toch mobo, cpu en ram vervangen voor iets moderners. een moderne i5 rent rondjes om die i7 heen en is heel redelijk geprijsd.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroenk691 op 10-01-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jeroenk691 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:10:
ableton heeft volgens de website ondersteuning voor tot 64 threads tegelijkertijd dus die i7 gaat wel degelijk een merkbaar verschil opleveren gezien de aanwezigheid van hyperthreading maar dag en nacht zoals jouw upgrade gaat het niet zijn.
mulitcore ondersteuning zegt niet heel veel over de performance winst.
Hoewel intel het wel roept Is 1 core met HT zeker niet gelijk aan 2 unieke core's
Hypertreading houd alleen in dat bepaalde delen van de core 2 threads kunnen verwerken. Maar niet alle delen, en ondermeer bepaalde rekeneenheden zijn niet dubbel uitgevoerd.

Dus afhandelink van wat de thread precies moet doen, kan 2 threads tegelijk uitvoeren op 1 HT core, het zaakje versnellen, gelijk houden, of zelfs vertragen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-06 00:12
heuveltje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:16:
[...]

mulitcore ondersteuning zegt niet heel veel over de performance winst.
Hoewel intel het wel roept Is 1 core met HT zeker niet gelijk aan 2 unieke core's
Hypertreading houd alleen in dat bepaalde delen van de core 2 threads kunnen verwerken. Maar niet alle delen, en ondermeer bepaalde rekeneenheden zijn niet dubbel uitgevoerd.

Dus afhandelink van wat de thread precies moet doen, kan 2 threads tegelijk uitvoeren op 1 HT core, het zaakje versnellen, gelijk houden, of zelfs vertragen !
ik zeg ook niet dat het altijd voordelig is maar in dit geval staat er op de site van de softwarefabrikant dat het voordelig is om zoveel mogelijk threads te hebben dus ja, dan ga ik ervanuit dat dat waar is.
Pagina: 1