Toon posts:

WIFI netwerk valt soms uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dubble_u
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-09-2022
Wij werken met 2x Unifi AC Pro voor ons WIFI netwerk.
Beiden staan ingesteld op kanaal 11, kanaalbreedte 20, zendsterkte op auto voor 2G, & Kanaal 36, breedte 40 en sterkte op auto voor 5G
Meshing staat op auto

In het ganse huis is er een goede ontvangst, maar er zijn héél wat apparaten aangesloten. Zo hebben we een heleboel rookmelders van Nest & thermostaatkoppen van Tado. Met ernaast nog de gebruikelijke apparatuur van tegenwoordig...

Het probleem is dat de Samsung S20 van mijn vriendin en een oudere smartphone voor ons zoontje regelmatig het netwerk verliezen. Mijn S21 heeft er maar heel sporadisch last van. Dit kan gaan van enkele seconden tot veel langer.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn, en hoe kan dit opgelost geraken?

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 20:46
Altijd alle AP's op verschillende kanalen zetten anders storen ze elkaar.

En nooit iets op auto zetten.
De signaal sterkte moet je zelf inregelen en wel zodanig dat je AP's elkaar net overlappen.

Wat je beschrijft is dat die telefoons willen gaan roamen doordat ze een ander sterk AP zien, echter hebben ze zelf te weinig signaal om echt met dat AP te connecten, gevolg geen verbinding meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dubble_u schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:29:
... op kanaal 11, kanaalbreedte 20, zendsterkte op auto voor 2G, & Kanaal 36, breedte 40 en sterkte op auto voor 5G...
Hanteer even de correcte terminologie. Wifi gebruikt 2,4 Ghz en 5 Ghz.
Als je die laatste afkort als "5G" staat er meteen een actiegroep voor je deur die je AP in de fik wil steken ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:34

lier

MikroTik nerd

Op het Unifi forum wordt (ook) gesproken over de 2G en 5G radio. Correct is dus relatief ;)

@dubble_u: In aanvulling op @Ben(V) zet de 2G radio zendvermogen op Low en de 5G op Mid. Controleer vervolgens, met de controller, op welke snelheden de clients verbonden zijn. Indien nodig kan je het zendvermogen verhogen, grote kans dat het niet nodig is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

lier schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:28:
Op het Unifi forum wordt (ook) gesproken over de 2G en 5G radio. Correct is dus relatief ;)...
offtopic:
Correct ;o) Gerelateerd aan dit forum.
Op het unifi forum zal niet zo vaak over 2G, 3G, 4G en 5G worden gesproken. Op tweakers wel en dan is het verwarrend

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dubble_u
Brahiewahiewa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Hanteer even de correcte terminologie. Wifi gebruikt 2,4 Ghz en 5 Ghz.
Als je die laatste afkort als "5G" staat er meteen een actiegroep voor je deur die je AP in de fik wil steken ;o)
Ik wou het kort houden, maar in de IT wereld is het inderdaad misschien beter om correct te zijn. :)
Ben(V) schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:37:
Altijd alle AP's op verschillende kanalen zetten anders storen ze elkaar.

En nooit iets op auto zetten.
De signaal sterkte moet je zelf inregelen en wel zodanig dat je AP's elkaar net overlappen.
Heb ik zonet toegepast, ik duim voor een beter resultaat (y)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:22
Offopic
Brahiewahiewa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Correct ;o) Gerelateerd aan dit forum.
Op het unifi forum zal niet zo vaak over 2G, 3G, 4G en 5G worden gesproken. Op tweakers wel en dan is het verwarrend
Ik zag hier op Tweakers een keer een screenshot van de webinterface van een Ubiquity router en die gebruikt 2G en 5G als aanduiding van respectievelijk 2,4 GHz en 5 GHz band. My goodness. :X
Brahiewahiewa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:13:
[...]

:o

• dubble_u
Helaas weinig tot geen verschil.

AP1 staat nu op kanaal 6, met sterkte Low voor 2.4GHz, kanaal 40 en medium voor 5GHz
AP2 op Kanaal 11, Low voor 2.4Ghz, en Kanaal 48, Medium voor 5Ghz.
Beide APs hebben kanaal breedte 20 voor 2.4 GHz en 40 voor 5GHz
Minimum RSSI staat af, Meshing staat op Auto. Bandsteering staat af

Hieronder vind je alle netwerken in de buurt. Wij wonen niet in een stad, dus ik veronderstel dat dit niet veel voorstelt.
De Nest hub + 2x Nest Mini's zijn van ons; 2x SMA zijn de omvormers voor onze zonnepanelen.
De andere netwerken zijn van de buren.

Is het probleem er omdat de APs te dicht bij elkaar hangen??
Welke info zou nog interessant zijn voor jullie?

• dubble_u

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-03 15:47
Met meshing, bedoel je dan dat je een wireless uplink gebruikt (ik kan die setting niet vinden in mijn controller)? En verlies je verbinding met je wifi netwerk, of doet Internet het niet?

Heb je trouwens fast roaming aanstaan?

[Voor 10% gewijzigd door borft op 20-01-2022 08:50]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:34

lier

MikroTik nerd

In je screenshot kan ik zien dat je 5G radio's niet op de geconfigureerde kanalen 40 en 48 staan. Zou je ze in kunnen stellen op kanaal 52 en kanaal 60? Daar zitten volgens je scan helemaal geen radio's.

Ken de Nest trouwens niet, maar open netwerken zijn meestal niet de bedoeling. Maar dat staat even los van je problemen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 20:46
In de 5Ghz band met 40Mhz kanalen moet je de kanalen verder uit elkaar zetten en zoals @lier al zei het liefst ergens waar je geen buren ziet.
Zie op dit plaatje welke ruimte de verschillende kanaal breedtes innemen.

En ik zou al je devices zo veel mogelijk alleen op de 5Ghz band gebruiken.

[Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 20-01-2022 09:49]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
dubble_u schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:56:

AP1 staat nu op kanaal 6, met sterkte Low voor 2.4GHz, kanaal 40 en medium voor 5GHz

Hieronder vind je alle netwerken in de buurt. Wij wonen niet in een stad, dus ik veronderstel dat dit niet veel voorstelt.
De Nest hub + 2x Nest Mini's zijn van ons; 2x SMA zijn de omvormers voor onze zonnepanelen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
In die afbeelding: welke access points zijn nu van jou?

• dubble_u
borft schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:47:
Met meshing, bedoel je dan dat je een wireless uplink gebruikt (ik kan die setting niet vinden in mijn controller)? En verlies je verbinding met je wifi netwerk, of doet Internet het niet?

Heb je trouwens fast roaming aanstaan?
De vaste lijn geeft geen problemenn, tv kijken en zo ook niet.
Enkel problemen met de WIFI dus.

fast roaming vin dik ni terug op mijn S21 :F
Ik bekijk het eens op mijn vriendin haar S20 deze avond.

• dubble_u
Admiral Freebee schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:37:
[...]

In die afbeelding: welke access points zijn nu van jou?
Die staan er niet bij, volgens mij

• dubble_u
lier schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:57:
In je screenshot kan ik zien dat je 5G radio's niet op de geconfigureerde kanalen 40 en 48 staan. Zou je ze in kunnen stellen op kanaal 52 en kanaal 60? Daar zitten volgens je scan helemaal geen radio's.

Ken de Nest trouwens niet, maar open netwerken zijn meestal niet de bedoeling. Maar dat staat even los van je problemen.
Ik verzet ze naar een ander kanaal.
Ik wou even de reactie horen van jullie over de nest netwerken.
Ik onderzoek het later eens, om eventueel uit te zetten als dit geen kwaad kan

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-03 15:47
dubble_u schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:50:
[...]

De vaste lijn geeft geen problemenn, tv kijken en zo ook niet.
Enkel problemen met de WIFI dus.

fast roaming vin dik ni terug op mijn S21 :F
Ik bekijk het eens op mijn vriendin haar S20 deze avond.

[Afbeelding]
Fast roaming is een setting op je controller ;) Ik begrijp dat je de AP's draadloos hebt aangesloten? (wat ook verklaart waarom ik die setting niet heb).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53
Niet alle clients ondersteunen alle 5 Ghz frequenties.
Als je dus van ap naar ap loop en die frequentie is niet ondersteund zit je zonder.
Wellicht is dat wat extra onderzoek waard.

Zet ze gewoon eens allemaal op 5180 en kijk wat er gebeurt.
Ja maar overlap! Thuis, op 5ghz, is dat niet zo erg.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:20
Ik denk niet dat veranderen van kanalen etc je verder gaat helpen.
Helaas is het soms met een unifi setup dat je compatibiliteit problemen kunt krijgen met $merken $modellen.
Dat is trouwens ook waarom ik gestopt ben met unifi :) Eindeloos troubeshooten met firmware versies....

Eerste stap is vaak alle "magie" 1 voor 1 uitzetten zoals fast roaming, legacy support etc etc.
Zijn je accesspoints bedraad aangesloten? Dan kun je ook meshing uitzetten. Ik las op reddit dat dit bij iemand positief effect had.
Daarna is het spelen met firmware versies, bv de firmware van je telefoon maar ook van je unifi

Uiteindelijk is het niet altijd op te lossen, lijkt soms wel in de hardware te zitten? Dat bij sommige mensen het zonder problemen draait met een S21 en met andere weer gedoe.

Zie bijvoorbeeld ook dit draadje: https://www.reddit.com/r/...ultra_almost_unusable_on/

[Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 20-01-2022 10:19]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat we wat meer duidelijkheid nodig hebben om goed te kunnen helpen. Eerst een aantal vragen:
• Gebruik je hetzelfde SSID voor 2,4GHz en 5GHz?
• Weet je met welk netwerk de smartphones verbinden? 2,4GHz of 5GHz? Ondersteunt de oude smartphone wel het 5GHz netwerk?

Wat je verder nog kan proberen:
• Aparte SSID instellen voor beide netwerken zodat je kan controleren/sturen met welk netwerk de smartphones verbinden en het bereik beter kan monitoren
• Power terug op high zetten voor het netwerk waarmee de smartphones verbinden
• Testen met een 20MHz breed netwerk. Ja, dat geeft minder bandbreedte maar wel een stabieler signaal.

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-03 22:20
valt er nog iets aan diagnostic te doen op unify AP's?

Misscien log bestanden en/of client informatie? Zijn ze bijvoorbeeld steeds verbonden met logische AP in de buurt of niet. Ik ben niet bekend met Unify meer er bestaat vast iets.

• dubble_u
Best nog melden dat als de telefoon niet kan verbinden, dat we 'verificatiefout' te zien krijgen

• dubble_u
Admiral Freebee schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:51:
Ik denk dat we wat meer duidelijkheid nodig hebben om goed te kunnen helpen. Eerst een aantal vragen:
• Gebruik je hetzelfde SSID voor 2,4GHz en 5GHz?
• Weet je met welk netwerk de smartphones verbinden? 2,4GHz of 5GHz? Ondersteunt de oude smartphone wel het 5GHz netwerk?

Wat je verder nog kan proberen:
• Aparte SSID instellen voor beide netwerken zodat je kan controleren/sturen met welk netwerk de smartphones verbinden en het bereik beter kan monitoren
• Power terug op high zetten voor het netwerk waarmee de smartphones verbinden
• Testen met een 20MHz breed netwerk. Ja, dat geeft minder bandbreedte maar wel een stabieler signaal.
Ja hetzelfde SSID
De 3 telefoons gebruiken 5GHZ

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53
Heb je nog andere gekke dingen ingesteld dan?
Ik weet dat iPhone bijvoorbeeld moeilijk doen als netwerken geen AES gebruiken, of WMM uit hebben staan. En ze verbinden helemaal niet met short preamble.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:34

donny007

Try the Nether!

dubble_u schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:56:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat overzicht toont alleen de nabije netwerken die toevallig een keer zijn opgepikt door de access points, eventuele andere storingsbronnen zie je daarin niet.

Heb je ook al eens een RF-scan gedaan op beide AP's? Dus hiero:

Let op: zodra je de scan start gaat het AP offline, de scan duurt een paar minuten.

Zodra de scan klaar is zie je in de tabel onder de knop wat de drukke/storende kanalen voor dat AP zijn, het overzicht met naburige netwerken wordt ook meteen bijgewerkt.

Idealiter doe je de scan op beide AP's en op verschillende tijden van de dag (wanneer het drukker/rustiger is met naburig netwerkverkeer).

/dev/null

• dubble_u
Na verschillende instellingen gewijzigd te hebben zoals hierboven geschreven, was er geen resultaat.
Ik heb dan maar, heel eenvoudig, 'forget device' gedrukt bij de 2 AP's, en ze terug opgenomen in het systeem.
Alles werkt nu al 4 dagen zonder problemen...

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:22
dubble_u schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:48:
Na verschillende instellingen gewijzigd te hebben zoals hierboven geschreven, was er geen resultaat.
Ik heb dan maar, heel eenvoudig, 'forget device' gedrukt bij de 2 AP's, en ze terug opgenomen in het systeem.
Alles werkt nu al 4 dagen zonder problemen...
Goede ingeving. Het is iets om als eerste te proberen maar oh zo makkelijk om te vergeten. :9
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee