Toon posts:

Hybride warmtepomp met vloerverwarming en radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 10:57

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Voor ons nieuwe huis willen wij een hybride (lucht-water) warmtepomp laten installeren, ook om mee te kunnen koelen. Op de begane grond willen wij vloerverwarming laten installeren en op de slaapkamers willen wij gewoon radiatoren blijven gebruiken (evt. vervangen we die tzt. voor LTV types). De begane grond vloer wordt afgewerkt met PVC. Nu heb ik begrepen dat de maximale water temperatuur hiervoor niet heel veel hoger mag zijn dan 30 graden. Maar omdat ik ook nog conventionele radiatoren heb kan ik dus niet zomaar mijn cv/wp temperatuur helemaal naar 30 graden schroeven, maar laat ik die liever op ca 50 graden staan. Daarnaast willen we de warmptepomp ook gaan gebruiken om in ieder geval ook met de vloerverwarming te kunnen koelen.

Nu betreft mijn vraag met name (denk ik) de verdeler van de vloerverwarming. Wat voor verdeler moet je in mijn geval gebruiken? Eentje die ook kan mengen? En kan je deze dan nog steeds gebruiken om ook mee te koelen? Zie ik nog iets anders over het hoofd?

Ik heb hier op het forum en internet al heel veel gelezen maar specifiek hierover kan ik niet zoveel vinden.

Alle reacties

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hetzelfde 'probleem' heeft half NL toch als je vloerverwarming op een reguliere cv ketel hebt ?
Daar kan je inderdaad je verdeler op uitkiezen.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:30
https://www.robotclimate....e-juiste-verdeelunit.html

In dit overzicht kan je zien welke je kan gebruiken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
Hoewel hybride warmtepompen technisch een goede oplossing is, is het niet meer dan een tussenstap.

Een Remeha Elga opstelling bijvoorbeeld kan niet of moeizaam zonder de CV. Ook al zou de WP het alleen aan kunnen.

@migjes heeft een bivalente opstelling. Hij kan dat beter uitleggen dan ik. Hiermee kun je meer besparen dan een Elga, en makkelijker doorgroeien naar gasloos.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• arnova

arnova

Topicstarter
Bedankt maar toch is dat overzicht niet helemaal duidelijk, vergelijkbaar met wat ik elders ook ben tegen gekomen. En specifiek kan elke willekeurige verdeler mengen en dus in combinatie met een pomp gebruikt worden en is het geheel dan ook nog steeds geschikt voor koeling?

[Voor 5% gewijzigd door arnova op 10-01-2022 13:51]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:04

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Ronald schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:18:
Hoewel hybride warmtepompen technisch een goede oplossing is, is het niet meer dan een tussenstap.

Een Remeha Elga opstelling bijvoorbeeld kan niet of moeizaam zonder de CV. Ook al zou de WP het alleen aan kunnen.

@migjes heeft een bivalente opstelling. Hij kan dat beter uitleggen dan ik. Hiermee kun je meer besparen dan een Elga, en makkelijker doorgroeien naar gasloos.
Moeizaam? Gewoon een kwestie van niet aansluiten en de instellingen zo aanpassen dat pas bij de afslagtemperatuur, -15, de CV mee mag gaan werken. En eventueel ( wanneer je erbij kan ) HP029 op Geen Backup zetten :)

* mkleinman heeft ELGA ACE 6 solo draaien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
@mkleinman maar je moet denk ik wel de CV fysiek laten hangen toch? (Ook als je een andere oplossing voor SWW hebt)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:04

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Ronald schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:27:
@mkleinman maar je moet denk ik wel de CV fysiek laten hangen toch? (Ook als je een andere oplossing voor SWW hebt)
Mijn CV ketel hangt inderdaad nog, puur alleen voor SWW in de winter. Maar de ACE 6 werkt prima zonder, dus gesteld ik zou een boilervat hebben voor SWW dan kan de CV ketel zo van de muur af zonder dat de ACE daar last van heeft of uberhaupt wat van merkt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• arnova

arnova

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van de kunststof/composiet verdeler boven een RVS? Ik zie overal dat beide geschikt zijn om ook mee te koelen, echter is de kunststof variant duurder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee