Toon posts:

Moederbord, CPU en GPU vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05:50
Ik ben op zoek naar een vervangende moederbord, CPU en GPU om mijn 11 jaar oude systeem te vervangen.
Bestaande onderdelen staan hieronder.
Ook wil ik kijken of ik qua prijs niet beter een high-end laptop kan kopen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Video-/Photobewerking.
Blender (voor 3D printen. Minimaal 8 cores nodig).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het rond de prijs wordt van een high end laptop die kan wat ik er mee wil doen, dan betaal ik liever iets meer en ga ik liever voor een laptop.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Deze wil ik vervangen
Moederbord: Asus Rampage III Extreme X58
Videokaart: Sapp 1GB D5 X HD6850 (2X in SLI)
CPU: Intel Core i7-950 3066 1366 BO

Onderstaande wil ik meenemen (als dat mogelijk is)
Case: Cooler Master HAF
Cooler: Be Quiet! Dark Rock Pro 2
Geheugen: 3 keer D3 2GB 1333-9
Brander: LiteOn DVD-ROM met Blu-Ray speler
Voeding: CoolerMaster RealPower 620W ATX
SSD: OCZ Agility 3 120GB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vervangend moederbord, CPU en GPU. RAM?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een van de laatste Ryzen CPU's (9 en anders 7, maar liever 9).

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Tips hoe ik CPU kan kiezen of gewoon welke ik kan kiezen.
Ik wil een van de laatste Ryzen CPU's (9 in verband met videobewerking en Blender. Maar als dat niet kan 7) maar snap de verschillen tussen de verschillende 9 CPU's niet zo.
Daarna ook tips voor moederborden waar de CPU op past.
Qua GPU heb ik echt 0,0 idee waar ik op moet letten.
En welke aanwezige onderdelen ik mee kan nemen.

Zat te denken aan onderstaande combo

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 759,-€ 759,-
1MoederbordenASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero€ 459,-€ 459,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.218,-

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

Beste antwoord (via Xyphoid op 11-01-2022 10:23)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:29
Xyphoid schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:59:
Ik ben op zoek naar een vervangende moederbord, CPU en GPU om mijn 11 jaar oude systeem te vervangen.

Video-/Photobewerking.

Als het rond de prijs wordt van een high end laptop die kan wat ik er mee wil doen, dan betaal ik liever iets meer en ga ik liever voor een laptop.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Deze wil ik vervangen

Nee.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil een van de laatste Ryzen CPU's (9 in verband met videobewerking en Blender. Maar als dat niet kan 7) maar snap de verschillen tussen de verschillende 9 CPU's niet zo.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.218,-
Voor de verschillen tussen de Ryzens zie de tabel hier: https://tweakers.net/revi...00x-en-5950x-line-up.html

De grootste verschillen tussen de Ryzen 9 5900X en de Ryzen 9 5950X zijn dus de hoeveelheid cores die je krijgt, de kloksnelheid waarop de cores draaien en kunnen boosten, de hoeveelheid L2 cache en niet te vergeten de fors hogere prijs voor de best presterende.

Zoals je aangeeft is in jouw geval een acht core CPU voldoende. De laatste generatie Intels heeft de preformance van de Ryzens inmiddels ingehaald. Van je huidige system zou ik niet veel meenemen, wat @ColonelPhantom al aangeeft - veel zaken zijn niet meer bruikbaar met de huidige generatie componenten, of voorbij hun houdbaarheid.

Als je iets nieuws bouwt denk dan bijvoorbeeld aan
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 205,-€ 205,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC LHR€ 729,-€ 729,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 71,86€ 71,86
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 45,71€ 45,71
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 147,90€ 147,90
1VoedingenCorsair TX550M€ 66,90€ 66,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 1.775,27

Maar zoals jezelf al aangeeft, voor deze prijs koop je ook een prima laptop.

Alle reacties

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02:16
Ik weet niet zeker in hoeverre je de componenten die je noemt mee zou kunnen nemen. Case levert in principe geen problemen op, brander of SSD ook niet. Koeler en voeding weet ik zo niet, maar ik weet wel dat je je DDR3 RAM niet mee zal kunnen nemen, AM4 gebruikt DDR4 RAM, en AM5 met DDR5 komt er later dit jaar aan. (Intel's huidige generatie ondersteunt zowel DDR4 als DDR5.)

Videokaart vervangen is lastig, aangezien de huidige markt er voor in ronduit beroerde staat is, elke grafische kaart is veel te duur en/of niet leverbaar.

Ik zou ook nog adviseren naar opruimte te kijken, 120GB is altijd al vrij krap geweest, en je hebt tegenwoordig al voor minder dan 100 euro een 1TB SSD.

Als uitgangspunt is het misschien handiger om te beginnen met een compleet nieuwe PC samen te stellen. Je kan dan daarna kijken wat er nog mee te nemen valt uit je huidige, dan kan je bijna alleen maar meevallers hebben als iets wel kan :)

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• martyw
Xyphoid schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:59:

Video-/Photobewerking.

Deze wil ik vervangen

Nee.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.218,-
Voor de verschillen tussen de Ryzens zie de tabel hier: https://tweakers.net/revi...00x-en-5950x-line-up.html

De grootste verschillen tussen de Ryzen 9 5900X en de Ryzen 9 5950X zijn dus de hoeveelheid cores die je krijgt, de kloksnelheid waarop de cores draaien en kunnen boosten, de hoeveelheid L2 cache en niet te vergeten de fors hogere prijs voor de best presterende.

Zoals je aangeeft is in jouw geval een acht core CPU voldoende. De laatste generatie Intels heeft de preformance van de Ryzens inmiddels ingehaald. Van je huidige system zou ik niet veel meenemen, wat @ColonelPhantom al aangeeft - veel zaken zijn niet meer bruikbaar met de huidige generatie componenten, of voorbij hun houdbaarheid.

Totaal€ 1.775,27

• Xyphoid
ColonelPhantom schreef op maandag 10 januari 2022 @ 02:02:

Videokaart vervangen is lastig, aangezien de huidige markt er voor in ronduit beroerde staat is, elke grafische kaart is veel te duur en/of niet leverbaar.
Oh ja, dat was ik even vergeten...
martyw schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Totaal€ 1.775,27

Bedankt voor de info!

Dus eigenlijk is mijn pc zo oud, dat de voorsprong die Intel vanaf toen verloor aan AMD alweer ingehaald is... :P

Jouw voorstel ziet er uit als een goede desktop.
Ik ga deze lijst gebruiken om te vergelijken met laptops.

Maar is Ryzen niet beter voor video editing? En Intel meer voor gamen?

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DVD-speler wordt doorgaans zelden meer gebruikt, SSD van toen is toch veel te klein, te traag en na zo'n tijd mogelijk al weer een stukje richting het einde van zijn levensduur. Voeding heeft geen ondersteuning voor moderne power-toestanden van nieuwe platforms. Dus zoals bij wel meer erg oude PC's, je wil zaken meenemen, komt erachter dat dat alleen de kast+brander zijn, en dan vraag je je af om het wel de moeite waard is om je hele oude PC te ontmantelen om enkel de kast mee te nemen - koop er ook een nieuwe kast bij en je hebt gewoon een compleet nieuwe desktop. :+

Laptops zijn inderdaad helemaal niet zo'n slechte koop als je een beetje grafische kracht wil omdat de prijzen van losse videokaarten zo absurd hoog zijn, dat valt bij mobiele inbouw-kaarten wel meer mee. En recente generaties CPU's leveren relatief heel veel kracht en zijn toch energiezuinig, vooral op multi-core gebied. [small]Vermijd dan wel Intel's 11xxx-serie, dus een 12xxx of een Ryzen 5000, of als er echt op budget gelet moet worden een 4000.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• martyw
Xyphoid schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:21:
Maar is Ryzen niet beter voor video editing? En Intel meer voor gamen?
Velen kijken naar Puget voor antwoord op deze vraag, bijvoorbeeld naar deze grafiek

https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations

• Xyphoid
martyw schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:48:
[...]

Velen kijken naar Puget voor antwoord op deze vraag, bijvoorbeeld naar deze grafiek
[Afbeelding]

https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations
Ah, het hangt dus van de software af?
Ik heb geen Adobe Premiere. Ik gebruik gratis Hitfilm Express.
Maar wil wel Blender gebruiken. Staat niet op die site, maar ik ga eens kijken welke beter voor Blender is.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

let wel op, dat dit is getest met DDR5 RAM
Geen geklooi met E-cores,DDR5 etc als je 5900X kiest

[Voor 34% gewijzigd door Hackus op 10-01-2022 18:09]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• martyw
Hackus schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:07:

[Afbeelding]
DDR5 heeft niet veel invloed - althans volgens deze test - https://tweakers.net/revi...-getest-3d-rendering.html.

• Xyphoid

[Afbeelding]
Als ik dit zo zie, ga ik

[Afbeelding]
Dank.
Ik heb nog wat testjes met Blender en verschillende CPU's bekeken en de AMD Ryzen 9 komt elke keer hoog in de lijst.
Intel is wel beter voor videobewerking, maar alleen als je Premier Pro en andere bekende software gebruikt.
Hitfilm Express werkt op dit moment ook goed, dus zal op een Ryzen 9 ook wel werken...

Denk dat ik voor AMD ga. Maar dan een laptop, die ik als desktop ga gebruiken. Want heel af en toe wil ik toch ook beneden werken.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-01 18:14
Xyphoid schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:47:
Denk dat ik voor AMD ga. Maar dan een laptop, die ik als desktop ga gebruiken. Want heel af en toe wil ik toch ook beneden werken.
De laptop Ryzen 5000 CPU's hebben maximaal 8 cores en minder cache, daarom is een mobiele Ryzen 9 5900HX meer vergelijkbaar met een desktop Ryzen 7 5800X en eigenlijk eerder zelfs met een Ryzen 7 5700G. Blender schaalt heel goed met cores, dus een 16 core 5950X is zeker 100% sneller dan gelijk welke Intel of AMD laptop CPU, een 5900X is zeker 50% sneller. En door de betere koeling ten opzichte van een laptop zal een desktop langdurige renders ook sneller afwerken.

Bij een laptop zijn de CPU prestaties heel afhankelijk van de mogelijke koeling en tuning, een 5900HX kan dus anders presteren in andere laptops. Ook zitten de Intel Core i9 11900H en de Ryzen 9 5900HX (en de 3 andere varianten die gelijkaardig presteren) hier heel kort op elkaar. Dus het is dan niet echt zo dat het ene merk hier veel beter in is dan het andere, zolang het aantal cores ongeveer gelijk is. Bij de 12de gen Intel wordt het ingewikkelder met die P en E cores maar die zijn nog maar net aangekondigd voor laptops.

Als je nu besluit om een laptop te nemen in plaats van een desktop, heb je nog een aantal heel andere overwegingen om te maken. Bv Apple's M1 Max is ook heel snel in Blender, maar een 16" MBP kost wel behoorlijk wat. In elk geval neem je dan best buiten de keuze van de CPU het volledige systeem in overweging, er is niet altijd een AMD en Intel te krijgen in hetzelfde chassis.

Als het je maar te doen is om af en toe de pc te verplaatsen binnen huis, je zou deze ook in een draagbare case kunnen bouwen, bv pricewatch: Lian Li TU150 Window Zwart. In een kleinere case is het wel ook moeilijker om zwaardere CPU's en GPU's te koelen en dus maximaal te presteren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee