Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SigmaDelta
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-09-2024
Hey allemaal, mijn vrouw en ik zitten momenteel in het planningsproces van onze bouw en de details beginnen rustig aan een rol te spelen. Een topic die nu speelt is een kast welke onze architect in de woonkamer heeft gezet waar we heel tevreden over zijn, maar ik ben persoonlijk heel sceptisch over de nis (een "uitholling" om het zo te zeggen) in de kast welke gemaakt is om een TV in te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BSutwzd1G9PeF_N-Uuk5lBdfA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6X7NeV8oY7aESAmYEICPdyt.png?f=fotoalbum_large

Mijn scepticisme komt vooral van het feit dat display-technologie enorm snel aan het gaan is als je naar de voorbije 10-15 jaar kijkt hoe deze evolueerden in grootte en kwaliteit, en ook met de aankomende foldables denk ik dat het landschap er binnen 10 jaar wel volledig anders kan uitzien, en dan zitten we misschien met zo'n vreemde uitholling in onze kast die compleet misplaatst is.

Daarom ben ik vooral aan het kijken naar eventuele alternatieven hiervoor, maar ik zou zelf niet echt een goed idee hebben van de huidige stand van zaken. Ik neig zelf misschien naar een beamer-oplossing, maar mijn vrouw staat hier minder voor open aangezien ze niet overtuigd is van de kwaliteit of het idee dat ze de screen misschien meerdere keren per dag omhoog/omlaag moet laten komen.

Toevallig iemand die met een gelijkaardig probleem heeft gezeten en/of suggesties heeft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 22:07
Ik zou de nis in ieder geval groot genoeg maken inderdaad voor een eventuele grotere tv. Mocht er geen TV meer in komen later zet je er kaarsen in en is de vrouw ook weer tevreden😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SigmaDelta
Woudtwe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:03:
Ik zou de nis in ieder geval groot genoeg maken inderdaad voor een eventuele grotere tv. Mocht er geen TV meer in komen later zet je er kaarsen in en is de vrouw ook weer tevreden😉
Groter maken was inderdaad ook een gedachtengang, maar het probleem dat hiermee gepaard gaat is dat dit een impact gaat hebben op de grootte van een deel, of in het slechtste geval, alle kasten. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ruim grotere nis maken en met losse kaders gaan werken op maat van je tv.

Deze kaders kast je uiteraard verzonken vallen in de kast, en blijft zitten met magneetjes.

Grotere tv = kader groter zagen.
Kleinere tv = nieuw kader maken.
Geen tv = dichte plaat.

Das 't meest future proof binnen 1 kast wat ik zo even kan bedenken.

Maar wellicht ben je over 10 jaar ook wel uitgekeken op de kast, en komt er wat nieuws, samen met een andere tv/scherm/foldable?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:22

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou sowieso een beetje uitkijken met zo'n vaste kamerindeling. Je tv is uiteindelijk wel het kopstuk waar al het meubilair naar wijst. Dat wil je misschien later wel in een heel andere richting doen.
Tenzij de kast zelf wel een losstaand meubel is uiteraard, maar dan zou ik niet verder dan 10 jaar kijken. Waarschijnlijk ben je tegen die tijd wel uitgekeken op de kast.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:48
In mijn optiek is een nis voor een TV 'the root of all evil'. Ja het staat mooi, maar wat als na 3 jaar je TV kapot gaat en je een nieuw model krijgt aangeboden of moet kopen... Of wat als je toch een grotere TV wilt na een paar jaar... Als je kijkt naar de LG G series of Samsung The Frame series dan heb je eigenlijk ook geen nis meer nodig. Die dingen 'plak' je gewoon tegen je wand als een schilderij en c'est ça. Even goed opletten dat je de achter de TV de infrastructuur voor de alle kabels (ook in de toekomst) op orde hebt en je kan héél lang voort. Alles wat oprolt of opvouwt is nog té verweg om je nu al op voor te bereiden, maar 'gallery' TV's zijn er nu al en die markt zal zich alleen maar uitbreiden.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43
Je bent ook nooit van plan om eventuele speakers of een surround set erbij te zetten?
Dat gaat natuurlijk ook onmogelijk (stijlvol) met zo’n vaste kast indeling…
Frontspeakers zijn niet mogelijk, een centerspeaker kun je zo ook niet plaatsen…
Dat terwijl je er met al die kastruimte juist wel heel makkelijk rekening mee zou kúnnen houden… als dat een wens is tenminste…

Ik zou dan ook zoals hierboven al gezegd nooit voor zo’n vaste opstelling gaan waar maar één maat TV in past…

Overigens wat offtopic wellicht, maar ik zou zo’n “zitkuil-verlaging” met 1 traptrede hoogteverschil op de begane grond ook nóóit doen…
Kleine kinderen kunnen er verschrikkelijk lelijk tegenaan vallen (scherpe randen).
Het is niet levensloop bestendig. Mocht je ooit (tijdelijk) last hebben met traplopen (krukken, rolstoel), dan is het ook super onhandig…
Robot stofzuigers kunnen er uiteraard ook niet mee overweg.
Je hebt een kunstmatige gemaakte grens waar je nooit iets neer kunt zetten qua interieurindeling, als je ooit je interieur wilt verplaatsen of zo… (Kast, bank, tafel, stoel…). Enz…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mooi conceptplaatje van jullie interieur. Mijn eerste indruk is dat de TV veel te klein is voor de ruimte die je hebt :)

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• androidfreaker
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:03
Wat je nog zou kunnen doen is er meer ruimte omheen maken en wegwerken. denk bijvoorbeeld aan een deurtje die de loze ruimte bedekt. Met 2 stoppers aan de bovenkant en onderkant. Loopt de kast ook niet door. Aan de bovenkant zou je de deuren of de plaat door lopen. En kun je het zo korter maken, rolletje fineer erbij en het ziet er weer mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb kennissen hier hun hoofd al eens aan zien stoten. Die hebben een wat religieuze achtergrond en daar zijn TV's in kasten al decennia trending. De deurtjes hebben ze een paar jaar geleden al verwijderd, omdat ook in die kringen een TV in de woonkamer inmiddels redelijk gewoon is.

Ze wilden toen een groteren TV, maar dat zou eigenlijk gewoon einde kast betekenen en dat vonden ze echt zonde. Ze zijn nu verhuisd en "dus" einde kast en nu dus een grotere TV. Hun vorige woning konden ze door die enorme kast ook nooit een keer anders indelen. Die kast kon maar op 1 plek staan, omdat de andere wanden niet genoeg lengte hadden. Dat was overigens niet de reden voor de verhuizing.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-01-2022 06:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:39

Croga

The Unreasonable Man

Prachtige plaat maar het is duidelijk dat esthetiek hier belangrijker is dan functionaliteit....

De vraag die je jezelf moet stellen is: Wat ga je in godesnaam allemaal in die kast opslaan? En het enige wat ik me dan kan bedenken is serviesgoed, wat functioneel daar helemaal niet moet staan maar veel beter in de buurt van de eettafel of de keuken staat.

In ons nieuwe huis hebben we met kasten veel meer gekeken naar waar moet wat staan om ook nog functioneel te zijn. En dat hoeft helemaal niet ten koste van esthetiek te gaan. Het gaat over de volgorde van het denkproces: Functioneel is best makkelijk esthetisch verantwoord te maken, esthetiek is achteraf heel moeilijk nog functioneel te maken.

Dus ook met deze vraag: Bedenk je eerst eens wat een functioneel goede manier zou zijn om een televisie te plaatsen. Kijk daarna eens hoe je dat er ook nog leuk uit kunt laten zien. Inbouwen in een kast is functioneel de meest rampzalige manier om een TV te plaatsen.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Croga schreef op maandag 10 januari 2022 @ 06:28:
...
De vraag die je jezelf moet stellen is: Wat ga je in godesnaam allemaal in die kast opslaan? ...
Ben jij de eerste persoon ooit die daadwerkelijk genoeg kastruimte heeft??? _/-\o_

@SigmaDelta Ik zou een zo groot mogelijke nis creëren en die, net zoals in je voorbeeld, donker/zwart maken aan de binnenkant. Dan valt een nu 'te kleine' tv niet op, en je kunt altijd groter.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 22:07
SigmaDelta schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Groter maken was inderdaad ook een gedachtengang, maar het probleem dat hiermee gepaard gaat is dat dit een impact gaat hebben op de grootte van een deel, of in het slechtste geval, alle kasten. |:(
Dan word het nu de maat voor je komende tv's en anders moet hij er daarna toch voorhangen. Dan is het inderdaad wel handig om een blindplaat te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

warhamstr schreef op maandag 10 januari 2022 @ 06:32:
[...]

Ben jij de eerste persoon ooit die daadwerkelijk genoeg kastruimte heeft??? _/-\o_

@SigmaDelta Ik zou een zo groot mogelijke nis creëren en die, net zoals in je voorbeeld, donker/zwart maken aan de binnenkant. Dan valt een nu 'te kleine' tv niet op, en je kunt altijd groter.
Kijk eens kritisch naar wat er in je kasten zit. Ga eens verhuizen bijvoorbeeld. Al die "troep" blijft in dozen op de vliering staan. Wij hebben 10 jaar op ons vorige adres gewoond en hadden verhuisdozen die in 10 jaar niet tot nauwelijks aangeraakt waren. Elke verhuizing gaat er bergen troep naar de kringloop of stort. Je wil het niet weggooien, maar hebt het eigenlijk totaal niet meer nodig.

Wij pakken dus de laatste dozen uit, voordat we alles weer inpakken. Waanzin eigenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-01-2022 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:39

Croga

The Unreasonable Man

warhamstr schreef op maandag 10 januari 2022 @ 06:32:
Wellicht ben ik één van de weinige personen die vrij kritisch is op welke spullen hij allemaal wil houden en welke hij wil weg gooien.....

In ons oude huis (3 maanden geleden verhuist) zijn we ooit begonnen met 3 grote kasten in de huiskamer. Over de jaren zijn er daar 2 van weg gegaan en 1 verplaatst naar buiten het zit gedeelte. Uiteindelijk stond in het zit gedeelte nog een TV meubel (2 laden) en een ladenkastje (3 laden).

Maar zoals al gezegd; in de zithoek is ook nauwelijks kastruimte nodig. In de eethoek hadden we vervolgens een dressoir en een grote kast, in de keuken zo'n 4 meter breed aan onderkasten en 2.5 meter aan bovenkasten.

In het nieuwe huis hebben we meer dan genoeg opslag maar wel op de plaatsen waar het nuttig is. En again; dat is niet in de zithoek. Hier zijn we duidelijk eerst gaan kijken naar wáár we de spullen gebruiken en daar hebben we opslag geregeld. Dat betekend vooral extra opslag in de keuken, de hal en de bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 20:52

DarkSide

theres no place like ::1

De ruimte ziet er mooi uit
Maar eens met wat er al eerder genoemd is:
  • De TV lijkt me 55" maar de ruimte lijkt zeker wel 65" aan te kunnen.
  • Heb je zoveel storage nodig in deze ruimte?
  • Mijn ervaring is als je van films/series houdt je graag naar een maatje grotere TV wilt
  • Een nis staat mooi. Maar is erg beperkt qua uitbreiden.
  • Veel TV;s kun je nu helemaal plat tegen de muur plakken. Waardoor het er zeker even netjes uitziet als een NIS
  • En dit geeft je meer flexibiliteit voor de toekoemst.
  • Mijn schoondouders hebben bv ook zo'n design TV kast met nis. Maar kan max 32"aan. Als die stuk gaat hebben ze ook een uitdaging.
Ander punt. Je hoeft geen Surround sound? M.a.w. waar komen de speakers en de AVR.
Of een soundbar?
Of andere aansluitingen zoals een media box, console etc.
Die hebben ook goede ventilatie nodig. Die in de kasten zetten met de deur dicht lijkt me geen goed idee.

Een beamer is ook mooi , want je kunt lekker groot projecteren.
Persoonlijk vind ik een TV mooier qua beeld.
Kijk echt liever naar mijn 77" OLED qua HDR beleving e.d. Dan een beamer (ook al heb je hele goede).
Maar met beamer moet je ook weer meer je kabels weg werken.
Of je moet voor een ultra short projectie gaan. Maar daar heb je ook geen plek voor gereserveerd zo te zien.

TLDR:
Geen nis. Grote plek reserveren waar je makkelijk kunt groeien met je wensen.
En zorg meteen voor nette kabel afwerking.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 23:43
Lijkt wel een jaren-tachtig oplossing. Ik zou een tv nooit in een kast zetten. Wat is er mis met aan de muur hangen?

Wat mij betreft boven/op/aan die inbouwkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Ik mag trouwens hopen dat de kleuren wel iets anders uitvallen straks, geen laminaat-vloer laminaat-kast en laminaat-tafeltje met laminaat deur en laminaat eettafel.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 07:11
Heel leuk, maar laat die 'gezellige trapjes' weg. Je gaat daar enkel op vloeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

cadsite schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:55:
Heel leuk, maar laat die 'gezellige trapjes' weg. Je gaat daar enkel op vloeken.
Goed punt!
Was me zelf nog niet opgevallen, maar rondlopen met een dienblad en/of rennende kinderen maken dit echt onhandig.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Damn, en toen ik nu net voor tweede keer dit topic bekeek wilde ik net die twee punten maken, gelukkig las ik eerst de nieuwe reacties :P . Maar eens dus, zowel die drempels als die kleurstelling zou ik zelf niet voor gaan. (En ik zou gewoon een regulier TV meubel pakken en de TV daarboven hangen. Maak een koker door de muur en alle kabels kunnen daardoor lopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 20:57
Ik heb goede ervaringen met een Samsung The Frame. Gewoon aan de wand in plaats van in de nis. Kun je altijd 'later' iets anders aan de wand hangen of helemaal weghalen (en 4 gaatjes weer dichtmaken)

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ander idee:
De uitsparing van de TV maak je "dicht" als een kastdeur die naar boven openklapt. Op die plaat monteer je een Design TV uit de Frame of de platte OLED series. Heb je gelijk ruimte voor je hifi/game apparatuur achter de plaat.
Wel blijft het probleem: wat als je een grotere tv wilt die groter is.

Zelf zou ik niet voor zo;n massieve wandkast met beperkingen willen, maar ieder zijn keuze :)

[ Voor 31% gewijzigd door Fietsbel op 10-01-2022 09:10 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:12
heb zelf een Samsung the Frame en kan die net zoals @cadsite aanbevelen. Dan heb je tenminste iets wat naadloos in je interieur over kan gaan en je kunt altijd nog een model groter gaan in de toekomst.
Beamer zou ik niet doen. Met de schermformaten van vandaag en de kwaliteit valt simpelweg niet op te boksen, tenzij je echt graag een heel groot scherm wilt.
Ik zou met zo'n kast eerder denken waar je de speakers gaat plaatsen?
Nis == stof vanger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Flozem schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:45:
Lijkt wel een jaren-tachtig oplossing. Ik zou een tv nooit in een kast zetten. Wat is er mis met aan de muur hangen?

Wat mij betreft boven/op/aan die inbouwkast?
Een TV nis zou ik persoonlijk nóóit doen. Je moet je in allerlei bochten wringen om de TV 'mooi weggewerkt' in een nis te hebben, waarbij je dus altijd vastzit aan de plek van de TV, grootte van de TV en het uitbreiden met audio apparatuur (soundbar, receiver, speakers) erg lastig wordt. Je moet onnodig rekening gaan houden met allerlei toekomstige 'wat als..' vragen.

[ Voor 38% gewijzigd door stin00 op 10-01-2022 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
Ik ben benieuwd of de OP nog wel terug durft te keren in dit topic na alle reacties over het design en het interieur. Uiteraard is iedereen vrij zijn/haar mening te geven en het zal ook zeker goed bedoeld zijn, maar het helpt mijn inziens niet de vraag te beantwoorden van de OP. Hoeveel kastruimte wel of niet nodig is, het gekozen kleurenpalet, het algehele design en het nut (of het risico) van het hoogteverschil in de vloer is denk ik niet aan ons om te beoordelen tenzij er specifiek naar gevraagd wordt.

Ik denk wel dat we kunnen stellen dat het idee van een nis voor een TV niet heel populair is hier _O-

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Croga schreef op maandag 10 januari 2022 @ 06:28:
Prachtige plaat maar het is duidelijk dat esthetiek hier belangrijker is dan functionaliteit....

De vraag die je jezelf moet stellen is: Wat ga je in godesnaam allemaal in die kast opslaan? En het enige wat ik me dan kan bedenken is serviesgoed, wat functioneel daar helemaal niet moet staan maar veel beter in de buurt van de eettafel of de keuken staat.

In ons nieuwe huis hebben we met kasten veel meer gekeken naar waar moet wat staan om ook nog functioneel te zijn. En dat hoeft helemaal niet ten koste van esthetiek te gaan. Het gaat over de volgorde van het denkproces: Functioneel is best makkelijk esthetisch verantwoord te maken, esthetiek is achteraf heel moeilijk nog functioneel te maken.

Dus ook met deze vraag: Bedenk je eerst eens wat een functioneel goede manier zou zijn om een televisie te plaatsen. Kijk daarna eens hoe je dat er ook nog leuk uit kunt laten zien. Inbouwen in een kast is functioneel de meest rampzalige manier om een TV te plaatsen.......
Misschien is dat niet allemaal kastruimte - dat kunnen we aan dit plaatje eigenlijk niet zien.
Wie weet schuilt ergens een complete uitklapbar met sterke drank, en elders een temperatuurgecontroleerde serverruimte :)

Maar wat de vraag over de nis betreft, ben ik het ook met de meesten hier eens: het is enorm beperkend zo op maat. Mijn eerste indruk van de render is dat de tv een soort verplicht nummer is, maar daar eigenlijk niet gewenst is ;)
Als je per se een nis wil, dan moet die toekomstbestendig groot zijn. Oprolbare tv's en dergelijke toekomstmuziek gaan er dan nog steeds in passen. En als geluid maar enigszins aandacht mag hebben, zorg ervoor dat speakers/soundbar op z'n minst ook in die nis passen samen met die tv. Ik zie voor een beetje geluid geen andere mogelijkheden met zo'n wandkast, tenzij je "voices of heaven" acceptabel vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 16:23
Ik heb niet zo snel een oplossing behalve TV op een andere plek.
Iedereen die ik ken die een kast om hun tv hebben gebouwd hebben er spijt van. Is er links van de kasten een optie om het aan de muur vast te maken?

Je zit nu al technieken dat je vlakken kan kopen en die kan vastklikken aan je TV om het groter te maken. Gelukkig lijkt techniek altijd sneller te gaan dan je denkt, dus zal dat nog wel 10 jaar duren.

Andere optie: Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Samsung Serif, dat is een TV op pootjes. Zoiets kan ook een optie zijn, omdat in de andere hoek van de kamer te zetten.

Something something

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SigmaDelta
Major_ton schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:07:
Ik ben benieuwd of de OP nog wel terug durft te keren in dit topic na alle reacties over het design en het interieur. Uiteraard is iedereen vrij zijn/haar mening te geven en het zal ook zeker goed bedoeld zijn, maar het helpt mijn inziens niet de vraag te beantwoorden van de OP. Hoeveel kastruimte wel of niet nodig is, het gekozen kleurenpalet, het algehele design en het nut (of het risico) van het hoogteverschil in de vloer is denk ik niet aan ons om te beoordelen tenzij er specifiek naar gevraagd wordt.

Ik denk wel dat we kunnen stellen dat het idee van een nis voor een TV niet heel populair is hier _O-
Haha, was even druk bezet maar apprecieer toch alle feedback die we gekregen hebben ;) .
Het interieur is inderdaad wat "houterig" nu, maar er moet ook rekening gehouden worden met het feit dat de kast niet gaat bestaan uit exact hetzelfde materiaal als het parket op de vloer, en dat we ook geen identieke textures zullen rehashen over onze woning :P . De meubels zijn ook gewoon demo-modellen natuurlijk.

Na het nodige lobbywerk bij mijn vrouw heb ik haar inderdaad kunnen overtuigen dat een nis geen ideale oplossing is (en er ook geen alternatieven zijn aan de kast) voor een tv te installeren. Maar aangezien de kast voor haar een 'must' is voor het opbergen van allerhande speelgoed, kaarsen, vazen, etc... ; Hebben we besloten om de de ramen aan de linkerkant te verwijderen aangezien er toch genoeg inval van natuurlijk licht is, en gaan we daar de TV kunnen ophangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bWTOkVjIUNZaklf27CSz1p95QY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTzyywEpYqfNCfSE1G58Qu0r.png?f=fotoalbum_large

De laatste strijd wordt het overtuigen om geen plafondspeakertjes te gebruiken, maar eerder om te investeren in een mooie home theater set met Sonus Fabers. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
behoorlijk rigoreus!

De zithoek wordt daar wel een stuk flexibeler van, met als enige opmerkingen dat je met je rug naar het huis zit. Dus je ziet niet meer wat er in het huis gebeurt.

Op welke windrichting staan de twee ramen die je weg haalt?

nog een optie: bij het TV meubel zoals in de startpost, gewoon alleen het onderste deel van de kast plaatsen als een doorlopend tv meubel. Scheelt enorm veel kosten en je hangt de TV erboven, frontspeakers ernaast. Muur mooi afwerken en klaar.

Kun je hem ook nog aan een draaibare beugel hangen zodat je hem kan draaien en vanaf de tafel kunt kijken.

dit geeft veel meer licht en ruimte in de woonkamer. plus dat je de ramen behoud.
Ook heb je later de mogelijkheid om een bureau/plank/werk/speel tafel bij de ramen te zetten. Daar heb je veel ruimte. Dat is iets waar ik bij de bouw van mijn huis niet aan gedacht heb en enorm mis.

[ Voor 12% gewijzigd door MJ1986 op 11-01-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SigmaDelta
MJ1986 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:10:
behoorlijk rigoreus!

De zithoek wordt daar wel een stuk flexibeler van, met als enige opmerkingen dat je met je rug naar het huis zit. Dus je ziet niet meer wat er in het huis gebeurt.

Op welke windrichting staan de twee ramen die je weg haalt?

nog een optie: bij het TV meubel zoals in de startpost, gewoon alleen het onderste deel van de kast plaatsen als een doorlopend tv meubel. Scheelt enorm veel kosten en je hangt de TV erboven, frontspeakers ernaast. Muur mooi afwerken en klaar.

Kun je hem ook nog aan een draaibare beugel hangen zodat je hem kan draaien en vanaf de tafel kunt kijken.

dit geeft veel meer licht en ruimte in de woonkamer. plus dat je de ramen behoud.
Ook heb je later de mogelijkheid om een bureau/plank/werk/speel tafel bij de ramen te zetten. Daar heb je veel ruimte. Dat is iets waar ik bij de bouw van mijn huis niet aan gedacht heb en enorm mis.
De ramen staan aan de zuid-oost-kant ongeveer. Mijn initieele voorstel was dezelfde om de kast aan de bovenkant te verwijderen en alleen langs onder te laten doorlopen, maar ze insisteerde dat ze de kastruimte nodig heeft dus leek dit ons de beste compromis.

Qua bureau/werk- & speel-ruimte hebben we in de rest van de woning genoeg rekening mee gehouden dus zou dit normaal gezien geen issue mogen zijn/worden. Een groot pluspunt is dat eens de zetel iets dichter naar die muur wordt gebracht, de speelruimte van de kinderen achter de zetels komt en de visibiliteit ook dichter naar de keuken toe komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
Ramen op zuid-oost zou ik persoonlijk niet weghalen...... daar heb je de hele ochtend prachtig licht (en warmte) als de zon schijnt.

Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SigmaDelta
MJ1986 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:34:
Ramen op zuid-oost zou ik persoonlijk niet weghalen...... daar heb je de hele ochtend prachtig licht (en warmte) als de zon schijnt.

Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
We gaan er sowieso eerst nog met de architect over sparren om inderdaad een beter beeld te krijgen van wat de impact zou kunnen zijn hiervan, maar dan hebben we toch tenminste al zelf een iets beter idee van welke richting we uit willen als we naar eventuele alternatieven zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 21:34

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ramen wegdoen zou ik persoonlijk echt zonde vinden.

Je kan ook kijken naar schaalbare alternatieven:
Tv verbergen in het plafond:
https://www.dumpert.nl/item/6862393_67d805df
YouTube: Wegklapbare tv in plafond

Wellicht kan je een la maken met een oprolbare TV erin: Een bredere la heeft niet direct grote invloed op het meubel, maar geeft wel ruimte in de toekomst.
YouTube: LG 65" R9 oled Preview - Het begin van de oprolbare oled-revolutie

En anders kan je eens kijken naar een shortthrow 4K beamer:
YouTube: Optoma CinemaX P2 4K Laser Projector Review - Best Ultra Short Throw...

Kan aan het plafond, maar ook in een kleine la onder het scherm
En de kast zelf gebruiken als projectie (als dat mogelijk is).

Meer kastruimte en minder een prominente TV in de woonkamer.
Gewoon om wat alternatieven aan te reiken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:25
SigmaDelta schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:49:
[...]

We gaan er sowieso eerst nog met de architect over sparren om inderdaad een beter beeld te krijgen van wat de impact zou kunnen zijn hiervan, maar dan hebben we toch tenminste al zelf een iets beter idee van welke richting we uit willen als we naar eventuele alternatieven zoeken. ;)
Ramen zou ik ook houden. Daglicht is erg kostbaar en draagt bij aan gezondheid.
Ben zelf ook met een tv-meubel bezig wat niet standaard is, de tv is erin verwerkt als plat vak.

Gevoelsmatig zit je met de woning tegen "contemporary style" aan, wat ik zelf erg fraai vindt.
Geen standaard dressoir-tv-plat-op-de-muur-met-2- luidsprekers ernaast.
Ik zou zelf wel de kastenwand wat minder massief maken door:
- tv aansluitend aan de kastwand (niet in een nis) door een muurbeugel te monteren
- voorbereiden voor een 65 inch: uitsparing opvullen met lijst die uitneembaar is later
In de tv wereld gaat alles niet zo heel snel en komende 10 jaar kan je echt nog wel een passende 55 of 65 inch tv kopen. De tv is van bol naar plat gegaan en daarmee heb je vormwijziging wel gehad, om maar wat aan te geven.
- onderzijde kast voorzien van een open vak (voor boeken en eventueel soundbar later)
- zijkant open vak(ken) voor zichtstukken
Ik heb wel wat foto's voor je als je geïnteresseerd bent, om je wat op ideeën te brengen. Ook in Naarden bij Monique de Bouvrie heb je twee mooie wanden met een tv erin verwerkt. Helaas is dat nu gesloten maar daar kan je wel de "sfeer" proeven van een tv-in-een-wand. Daar heb ik ook wel foto's van.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:35
Ik heb zelf een the frame 55 inch hangen met daaronder een subwoofer.
Achterlangs loopt een kabel goot naar een kast waar alles in verwerkt zit.

Wij zijn er heel happy mee, ziet er gewoon echt strak uit.

Als je een foto wil stuur me even een PM, ben er niet zo van dat op internet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Shocked schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:29:
[...]

Ramen zou ik ook houden. Daglicht is erg kostbaar en draagt bij aan gezondheid.
Ben zelf ook met een tv-meubel bezig wat niet standaard is, de tv is erin verwerkt als plat vak.

Gevoelsmatig zit je met de woning tegen "contemporary style" aan, wat ik zelf erg fraai vindt.
Geen standaard dressoir-tv-plat-op-de-muur-met-2- luidsprekers ernaast.
Ik zou zelf wel de kastenwand wat minder massief maken door:
- tv aansluitend aan de kastwand (niet in een nis) door een muurbeugel te monteren
- voorbereiden voor een 65 inch: uitsparing opvullen met lijst die uitneembaar is later
In de tv wereld gaat alles niet zo heel snel en komende 10 jaar kan je echt nog wel een passende 55 of 65 inch tv kopen. De tv is van bol naar plat gegaan en daarmee heb je vormwijziging wel gehad, om maar wat aan te geven.
- onderzijde kast voorzien van een open vak (voor boeken en eventueel soundbar later)
- zijkant open vak(ken) voor zichtstukken
Ik heb wel wat foto's voor je als je geïnteresseerd bent, om je wat op ideeën te brengen. Ook in Naarden bij Monique de Bouvrie heb je twee mooie wanden met een tv erin verwerkt. Helaas is dat nu gesloten maar daar kan je wel de "sfeer" proeven van een tv-in-een-wand. Daar heb ik ook wel foto's van.
Veel zinnige punten in je reactie, maar één ding wil ik toch even aandacht geven; 55" is niet future proof. Neem bijvoorbeeld Sony, hun Master Series LCD TV's zijn al een paar jaar niet kleiner te krijgen dan 75". Ook het model er onder (momenteel de X95J) is sinds 2021 pas vanaf 65" leverbaar. Bij alle andere merken wordt het voor LCD TV's ook pas leuk vanaf 55" (voor hoelang nog?). Gelukkig breidt OLED uit naar kleinere maten, maar binnenkort zal dat beperkt blijven tot de 'simpele' modellen. 42" en 48" krijgen nu al geen nieuwe panelen meer met hogere helderheid. Als 55" nu je maximaal toelaatbare maat is, dan kom je over 10 jaar écht bedrogen uit als de TV vervangen moet worden en ik denk al veel eerder zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Ik zou helemaal die nis gewoon vergeten, en de TV voor de kast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:16
Groot, zwaar frontpaneel waar je een TV tot 85" (of wat maximaal is in te passen in de kastenwand) aan kunt hangen.

https://www.vogels.com/nl...e-tv-beugels?product=4889

Eventueel dat kader ca 5 cm verdiept maken. Zodat de TV wat minder kwetsbaar is. Met een beetje creatieve kastenbouwer kan je vrouw achter het kader nog heel veel kaarsen kwijt.

[ Voor 24% gewijzigd door Joris748 op 13-01-2022 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:25
Major_ton schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:53:
[...]

Veel zinnige punten in je reactie, maar één ding wil ik toch even aandacht geven; 55" is niet future proof. Neem bijvoorbeeld Sony, hun Master Series LCD TV's zijn al een paar jaar niet kleiner te krijgen dan 75". Ook het model er onder (momenteel de X95J) is sinds 2021 pas vanaf 65" leverbaar. Bij alle andere merken wordt het voor LCD TV's ook pas leuk vanaf 55" (voor hoelang nog?). Gelukkig breidt OLED uit naar kleinere maten, maar binnenkort zal dat beperkt blijven tot de 'simpele' modellen. 42" en 48" krijgen nu al geen nieuwe panelen meer met hogere helderheid. Als 55" nu je maximaal toelaatbare maat is, dan kom je over 10 jaar écht bedrogen uit als de TV vervangen moet worden en ik denk al veel eerder zelfs.
Ja, daar heb je een punt. Wel geeft Sony aan dat ze nauwelijks winst maken op kleinere modellen en 'liever' grotere modellen verkopen. LCD als techniek is een beetje op zijn retour en LG heeft ook al LCD fabrieken omgegooid naar Oled facilities. Op papier is oled met 1-op-1 pixels aan/uit natuurlijk vet de beste. Helderheid is een aparte discussie, voor mij voldoet het nu al.
Statistica geeft nog steeds aan dat circa 50% van de tv's die verkocht worden (2020), kleiner zijn dan 50".
Grotere modellen komen wel verder op natuurlijk maar de vraag naar kleinere modellen zal waarschijnlijk wel blijven.
Bigfoot schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:49:
Ik zou helemaal die nis gewoon vergeten, en de TV voor de kast hangen.
Ja, dan ben je wel van het gezeur af. Nis is wel erg bepalend en een tv "diep" in de nis is ook niet zo fraai.

Dus, als we Major_ton en Bigfoot combineren dan zou ik de kastenwand aanpassen - future proof - naar een wandje ala model Monique de Bouvrie in Naarden. Achter de tv zit een nis waarin de muurbeugel hangt, stekkerdoos en bedrading. Je drukt de tv tegen de wand aan.
Voor de topic-starter: ik zou er dus wel een nis onder maken voor eventueel soundbar en wat boeken. Dat breekt zo'n vlak enorm en oogt vriendelijker en minder massief.

Hier een sfeer-idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jP8w7FhAVnVqu-ZorJgoK2YajPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XNizK062T6VMa57zqNgoYqK8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtUuaFrSRX6pSQp6akxj6g2CxDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qXVYjZxe1KgaUvWRsZKBM45f.jpg?f=user_large

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SigmaDelta
Shocked schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Ja, daar heb je een punt. Wel geeft Sony aan dat ze nauwelijks winst maken op kleinere modellen en 'liever' grotere modellen verkopen. LCD als techniek is een beetje op zijn retour en LG heeft ook al LCD fabrieken omgegooid naar Oled facilities. Op papier is oled met 1-op-1 pixels aan/uit natuurlijk vet de beste. Helderheid is een aparte discussie, voor mij voldoet het nu al.
Statistica geeft nog steeds aan dat circa 50% van de tv's die verkocht worden (2020), kleiner zijn dan 50".
Grotere modellen komen wel verder op natuurlijk maar de vraag naar kleinere modellen zal waarschijnlijk wel blijven.

[...]

Ja, dan ben je wel van het gezeur af. Nis is wel erg bepalend en een tv "diep" in de nis is ook niet zo fraai.

Dus, als we Major_ton en Bigfoot combineren dan zou ik de kastenwand aanpassen - future proof - naar een wandje ala model Monique de Bouvrie in Naarden. Achter de tv zit een nis waarin de muurbeugel hangt, stekkerdoos en bedrading. Je drukt de tv tegen de wand aan.
Voor de topic-starter: ik zou er dus wel een nis onder maken voor eventueel soundbar en wat boeken. Dat breekt zo'n vlak enorm en oogt vriendelijker en minder massief.

Hier een sfeer-idee:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hey Shocked, bedankt voor alle inbreng alvast, ik wou eventjes een update brengen van het gesprek welke gisteren plaatsvond en we hebben inderdaad voor een setup gekozen welke je voorstel reflecteert ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9Flb2Je8373s_mlyB4N1IESoBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KBYLYTC7btCVfpw8TgWocaxe.png?f=fotoalbum_large

Ook zullen velen in deze thread misschien blij zijn om te horen dat we van het "opstapje" zijn afgestapt :+ . Origineel was deze voornamelijk gekozen om de overgang tussen tegel & parket iets minder grof te maken, maar dit gaan we dan oplossen met een massieve overloop (vb: https://www.pinterest.com/pin/1477812366338459/); Voornamelijk nu dat de effectieve "speelruimte" van de kinderen zich inderdaad meer achter de zetel gaat bevinden dichter bij waar het opstapje vroeger was.

We hebben ons voornamelijk laten inspireren door dit concept (vrijwel hetgene wat @Shocked hierboven ook vermeld heeft):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spR4DETjbFE860jhStF4nOBcPe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/43xocTKsyPnVF01uYGXN0gnO.png?f=fotoalbum_large

Ik ben persoonlijk meer een audio-fanaat en zou op termijn ook graag een setje zuilen van Sonus Faber plaatsen, hopelijk aangedreven door McIntosh-eenheden. Deze zou ik persoonlijk ook graag in het zicht zetten aangezien het prachtige apparatuur is, maar mijn vrouw is allergisch voor bedrading. Daarom zal de tv gemonteerd worden op een muur dat inderdaad wat "uitsteekt", waar alle aansluitingen achter gestoken kunnen worden. Het esthetische apparatuur wordt inderdaad in een nis eronder gezet zodat het ook mooi in het zicht staat (de plastieken scharminkels zoals digicorders, etc.. kunnen hopelijk nog verborgen worden achter de wand).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGJK91pzav-U1Clp7NQOg_5VJSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oShgQnwZ4Dlog9HyHCJR2Bev.png?f=user_large

Allen nog eens zeer vriendelijk bedankt voor alle input aangezien ik er volledig van overtuigd ben dat dit een veel betere oplossing is op zowel esthetisch als functioneel vlak. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
@SigmaDelta Wat een mooie ontwikkeling! Heel gaaf om te zien hoe jullie ermee bezig zijn. Neem onze opmerkingen en kritieken mee als advies, uiteindelijk kiezen jullie zelf wat mooi en niet mooi is. Dat geldt niet alleen voor het interieur, maar ook de apparatuur die je kiest. Sonus Faber en McIntosh zijn twee mooie merken, als dat je ding is, kan het niet fout gaan. Houdt er wel rekening mee dat een McIntosh amp hot hot hot 🔥 kan worden, dus zorg voor genoeg ruimte er omheen zodat de warmte weg kan.

Pagina: 1