Toon posts:

twee verschillende zonnepanelen in een string

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-03 19:35
Even een aparte topic gemaakt na de vraag gesteld te hebben in het PV forum:

Ik heb op het moment 8 zonnepanelen (JAM60S02-305/PR), waarbij ik graag 4 panelen bij leg. Dit doe ik terwijl er ook nog 11 panelen aan de voorkant bij worden gelegd en de omvormer wordt vervangen (Goodwe 5000D-NS, 2x 45 graden hoek dak oost west, aftopping verwacht alleen in de maand mei-juni-juli).

Ik heb mij ingelezen op het internet voor het mixen van panelen in dezelfde string. Ik kon eigenlijk alleen vinden dat de specs zo dicht mogelijk bij elkaar moeten liggen, en dat de betere panelen minder zullen presteren (wat ik voor lief neem). Wil het graag voor de zekerheid nog even aan de hivemind van tweakers voor leggen:

Ik kon jammer genoeg niet meer aan JAM60S02-305/PR http://www.jasolar.com/up...215/20181215014258329.pdf panelen, komen, dus ik heb de 325W variant gekocht (JAM60S17/ 325 https://www.sun-solar.nl/...R-320-340-Wp-Sunsolar.pdf). Deze leek er qua specs en look nog het meeste op.

De Voc opgeteld van alle 12 panelen +10% komt niet over de max van de omvormer heen.

Zijn er verder nog specs van deze twee panelen waar het mogelijk fout zou kunnen gaan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        jasolar 305 ja solar 325
Pmax       305     325
Open V     40.05       40.87
load volt  32.57    33.97
ISC        9.85 10.23
max cur     9.37    9.57
temp co isc 0.06    0.044
temp co Voc -0.3    -0.27
temp co Pmax    -0.38   -0.35

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
Prima combinatie. De 325W panelen worden maar heel licht beperkt in hun opbrengst, 318W op basis van de max cur cijfers, waarschijnlijk Impp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Gewoon doen zo, niet mis mee idd

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-03 19:35
Zeer bedankt heren voor het geruststellen. ze gaan er zaterdag op! :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee