Betonnen gewicht in voet van staande lamp is vergruisd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauf
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik alles goed heb gedaan en dat mijn foto goed doorkomt.

Ik heb een staande lamp, en nu blijkt het betonnen gewicht in de voet helemaal vergruisd te zijn. Dit beton zit in een soort kunststof vorm. Gebeurt dit vaker? Ik heb het nog nooit van iemand anders gehoord. Gek genoeg heb ik het 5 jaar geleden bij een andere lamp ook gehad.
En weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Zijn er ergens dit soort gewichten te koop? Ik kan het zo snel niet vinden. Of anders: is het zelf te gieten? Waarmee dan? Ik zie bij een zak GAMMA Zandcement 25 kg voor nog geen 4 euro, is dat geschikt? Rechtstreeks in het metaal of met bijvoorbeeld een stuk plastic ertussen?

Alvast bedankt voor de hulp

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M22Yc3Z4kjF_Ru4OkdVdTqktVHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pALwvedqKI2x9iZOHBP41kfN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14
Dat gewicht zul je niet los kunnen krijgen. Zou de pijp waar de kabel in gaat even goed dichtkitten, de lamp ondersteboven goed vast zetten en er vervolgens beton in storten. Zakje sneldrogend beton kost vrijwel niks. Moet je daarna wel voorzichtig zijn met je kabel, want je komt er nooit meer bij.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Ik zie zo 2 opties: zelf gieten, of een passend plastic gewicht kopen bij de sportwinkel.

Zelf gieten is goed te doen. Mengsel maken, gieten en dag laten drogen. Je kan het met de suggestie hierboven er direct ingieten. Andere manier is bijvoorbeeld met een mal: je neemt klei en maakt ermee een bakje rondom het zwarte plastic gewicht. Die haal je er dan uit, dan gebruik je het klei als mal voor het snelbeton. Meer werk, maar dan kan je nog bij dr kabel als je dat belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:37
Ik heb laatst een versleten staande ikea lamp hier uit elkaar gehaald en daar zat netjes een metalen gewicht in. Dat was ook rond en ik weet natuurlijk niet of het zou passen in jouw lamp (heb het bij het oud ijzer weggebracht) maar wellicht kun je bij ikea eens navraag doen. Ik weet dat ikea vaak onderdelen kan naleveren, dus misschien ook wel zo'n gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauf
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-01-2022
Dank voor de antwoorden.
Zelf betongieten klinkt inderdaad als een optie.
De klantenservice van de ikea is tot in ieder geval 14 jan dicht dus daar moet ik nog even wachten op antwoord.
Ik bedacht zelf net ook nog de optie om een stoeptegel te gebruiken. Bij bouwmarkten zijn 30x30x4 cm tegels te koop voor 1 euro. De ronde schijf die ik nodig heb ik ongeveer 4,2 cm dik met diameter 33 cm, dus dan zal ik wel de punten van de tegel af moeten halen. Eerst nog maar even een nachtje over slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:18
Lauf schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:12:
Dank voor de antwoorden.
Zelf betongieten klinkt inderdaad als een optie.
De klantenservice van de ikea is tot in ieder geval 14 jan dicht dus daar moet ik nog even wachten op antwoord.
Ik bedacht zelf net ook nog de optie om een stoeptegel te gebruiken. Bij bouwmarkten zijn 30x30x4 cm tegels te koop voor 1 euro. De ronde schijf die ik nodig heb ik ongeveer 4,2 cm dik met diameter 33 cm, dus dan zal ik wel de punten van de tegel af moeten halen. Eerst nog maar even een nachtje over slapen.
Ik denk dat je met gieten goedkoper uit bent dan slijpen van een stoeptegel, tenzij je het gereedschap er uiteraard al voor heb!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Het is prima te repareren maar gezien het feit dat dit al de tweede voet is zou ik toch het huis eens laten inspecteren op betonworm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-05 11:10
Kies voor beton met een ander bindmiddel: Hars ipv cement. Dan krijg je dus composietbeton. Is stootvaster en niet vochtgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-05 15:24
Ik had vroeger op mn studentenkamer ook zo’n lamp met gewicht in voet en exact hetzelfde gebeurde, komt dus vaker voor. Lamp was wel ~15 jaar oud.

Grappig hoe essentieel zo’n gewicht is, die lamp is zonder nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
D.deJong schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:25:
Het is prima te repareren maar gezien het feit dat dit al de tweede voet is zou ik toch het huis eens laten inspecteren op betonworm.
Wat is dat voor beest? Google kent 'm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:08
Om herhaling te voorkomen zou ik wel wat ijzeren staafjes aan het beton / zandcement toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Ik heb precies hetzelfde gehad, probeerde lamp te verplaatsen, bam bodem eruit grijs overal. Gelijk weggeflikkerd :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:07

Theo

moederbord

Volgieten met beton is één ding (of een stoeptegel op maat slijpen,of een haltergewicht bij de sportzaak halen). Maar hoe maak je de betonnen plak vast aan/in de lamp om te voorkomen dat deze er ooit uit valt?

Het lijkt mij daarmee bijna noodzakelijk om de lamp niet vol te storten. Maak een mal en giet deze vol, en kit je betonnen schijf daarna pas in de lamp vast. En als je dan toch een mal moet maken; maak deze dan van de halve cirkel ipv een hele, en maak dus twee halve betonnen plakken. Dan kun je om het snoer heen werken en hoeft je mal ook minder groot te zijn.
Voor een mal; klei bij de Action kost nog geen twee euro.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:02

Cheezus

Luiaard

Een mal met klei maken om een perfect passend betonblok te maken lijkt me een hoop gedoe, als er maar gewicht in zit is het wel goed:
- rechtstreeks in de sokkel beton gieten
- klei erin drukken en dat gewoon als gewicht gebruiken (eventueel vastkitten als het loskomt na uitdrogen)
- stukken staal of iets anders zwaars vastkitten in de voet: het hoeft niet uitgevuld te zijn als het maar zwaar is en een beetje verdeeld in de voet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 17:16
bekend probleem, helaas ook al paar keer gehad
meestal maak ik dan ff ritje richting de kringloop om te kijken of ze daar zo een type lamp hebben staan om dan daar de voet uit te halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48

inhico

pw

ijzer heeft een ruim 3x hoger soortelijk gewicht dan beton. Je zou dus met een kleiner stuk ijzer kunnen volstaan. Dat geeft je ook wat speelruimte qua maten. Je kunt het met kit of lijm fixeren. Dus dat idee van een haltergewicht is op zich een goeie.
Alleen; als je zo'n haltergewicht nieuw moet kopen is het een minder aantrekkelijke optie: kost al snel een paar tientjes. Tegenover een paar euro voor cement/beton.

Edit: kosten ijzeren schijf zijn sterk afhankelijk van formaat: https://www.fitness-selle...standaard-halterschijven/

Als je toch zelf wil/moet storten zonder een aparte mal te maken: misschien kun je de bovenkant van de voet gebruiken (variant op @SkiFan ):
- haal die los van de steel,
- neem een strook karton, leg die tegen de binnenrand van de voet zet evt met wat plakband vast,
- eventueel een extra strook karton om meer speling t.o.v. de rand te creëren,
- maak een rondje van karton en plaats die rondom de centrale opening en hou op de plaats met plakband,
- met plastic folie (bijvoorbeeld huishoudfolie) afdekken, zorgen dat folie boven het karton uitsteekt,
- beton/cement gieten op folie,
- na het drogen heb je dan een (losse) betonnen schijf met een gat in het midden die past in je voet.

Idee om 2 halve schijven te maken is ook wel slim. Dan kun je dan doen door ook stroken karton tussen rand en middengat te plaatsen.

- wat betreft het centrale gat: Ik zou de diameter wat groter maken dan strikt noodzakelijk; in ieder geval groter dan de bevestiging van de steel.
- als je van plan bent het vast te lijmen aan de bovenkant van de voet, kan een groter centraal gat handig zijn, mocht je ooit wat willen klussen aan snoer of de bevestiging van de steel.

Toevoeging nu ik toch bezig ben: je geeft aan dat je schijf nodig hebt met een diameter van 33 cm en een dikte van 4,2 cm. Dat betekent een volume van 3,76 l. In beton is dat ongeveer 9 kg. Een gietijzeren halterschijf van 10kg kost bij bovengenoemde shop ruim 3 tientjes. Ook qua afmetingen lijkt die overigens aardig te passen.

[ Voor 12% gewijzigd door inhico op 13-01-2022 14:33 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:11
Direct gieten in de holle voet zou ik niet doen. Iets met uitzetten van metaal vs beton. En het blijft toch niet vanzelf vastklemmen.

Wat @Theo zegt lijkt mij het verstandigst. Los een mal maken (idealiter 2 helften) en die vastkitten (of met schroeven in de zijkant van de voet vastzetten).

Toevallig had ik net hetzelfde idee als @inhico. Een halterschijf van een paar kg + kit is de snelste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:18
is dat plastic ding zwaar kwa gewicht (meen me te herinneren dat het een massief blok is wat wel iets weegt), volgens mij is het een soort hechtmiddel wat losgeraakt is. zou het met een koker montagekit vastzetten. wel het oude spul ff verwijderen voor een goede hechting.

Na het inzoomen op de foto zie ik dus dat dat blok gescheurd is, dan rest maar 1 oplossing idd volstorten met beton. eventueel een mantel om die draad doen

[ Voor 53% gewijzigd door Toerq op 14-01-2022 00:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 16:19

mark-k

AKA markkNL

Cheesy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:35:
[...]

Wat is dat voor beest? Google kent 'm niet.
Woooosh.

(hint, je vindt ze meestal tussen de bougievonkjes en plintenladdertjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mark-k schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:34:
[...]

Woooosh.

(hint, je vindt ze meestal tussen de bougievonkjes en plintenladdertjes)
:| die ken ik al, maar betonworm is vast een plaatselijke grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jd2074256
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-05-2023
waarom beton, je kan er ook gewoon hout in kitten,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jd2074256 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:09:
waarom hout, je kan hem met die kit ook gewoon op de vloer vast plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Jd2074256 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:09:
Omdat hout wellicht niet zwaar genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jd2074256
das ongeveer 4 kilo lijkt me zwaar zat, in die betonnen voet zaten ook nog is gaten (uitgegaan dat de lampevoet 5 cm hoog is en 30 cm diameter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jd2074256
twain4me schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:12:
[...]

waarom hout, je kan hem met die kit ook gewoon op de vloer vast plakken.
goed plan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrischo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-09-2023
Ik heb ook zo'n reparatie verricht, tot nu toe met succes. Foto's beschikbaar voor wie ze wil.

Ik heb de lamp onderste boven in mijn workmate geklemd. Om de 2 metalen buizen van de lamp die in de voet met moeren vast zaten, zat nog wel wat beton. Ik heb hier om heen de voet tot onder de rand gevuld met betonspecie (kost inderdaad bijna niets), en de specie glad gestreken. Je moet wel voor het elektriciteitssnoer een gleuf in het beton openlaten; ik heb dat gedaan door een stukje flexibele PVCbuis over de lengte open te snijden om hem zo om het snoer in het beton te kunnen leggen. Zo bescherm je het snoer tegen beschadiging en komt het niet lager dan het beton, zodat de lamp niet kan wiebelen.

Na enkele dagen drogen heb ik van een oud stuk triplex een ronde plaat op maat gezaagd. De betonnen voet flink gekit met acrylaatkit --let er op dat aan de randen goed kit zit, zodat de triplex plaat goed vast komt te zitten. Daarna de triplex plaat er in gedrukt en er goed voor gezorgd dat die waterpas was. Natuurlijk kit wegvegen waar nodig, en moet je het zo uitmeten dat dit alles (vrijwel) gelijk is aan de onderrand van de lampvoet. Ik zeg 'vrijwel', want als laatste heb ik een rond geknipt stuk dikke anti-slipmat met hobbylijm erop geplakt. Daarop een gewicht en laten drogen.

Bij het weer recht zetten van de lamp heb ik de nieuwe, zware voet goed ondersteund --want ik realiseerde mij dat wat onnadenkend omspringen met (de voet van) zo'n lamp het hele probleem had veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janok
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-09-2023
Grappig, vandaag had ik precies hetzelfde.
Ik heb verschillende suggesties gehoord en ga kijken wat voor mij het handigst is.
Pagina: 1