OLED TV die ook bij lang kijken niet op stand-by gaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven52
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05-2022
Mijn vraag
Ik had vorig jaar een Philps 65OLED905 (dacht ik maar het model doet er niet zo toe). Prachtig toestel, prachtig beeld, zeer acceptabel geluid. Niks aan de hand zou je zeggen. Maar... wij hebben de tv vooral in het weekend en op vrije dagen nog weleens langer aaneengesloten aan staan. Daardoor kwam ik erachter dat het toestel - tegen inbranden heb ik begrepen van Philips - zo is geprogrammeerd dat je op onregelmatige momenten, ook als hij korter aan staat, op gegeven moment een popup scherm krijgt. Dat geeft dan aan dat de tv binnen vijf minuten op standby gaat tenzij je verder wilt kijken. Dat kan je wel wegdrukken maar niet voorkomen. Ik vond dat erg irritant, zeker tijdens een film of voetbalwedstrijd.

Nu is mijn vraag. Deze tv was een 2020 model. Is dit bij 2021 modellen ook nog het geval? Ik zou het liefst weer terug willen naar Philips vanwege ambilight maar niet als ze daar niks op hebben gevonden. In dat geval is mijn vraag welk ander goed merk OLED tv's heeft die dit helemaal niet hebben. Die dus niet automatisch met meldingen komen over in stand-by gaan.

In het verlengde hiervan ben ik benieuwd welke 4k tv's van 65" echt een heel vloeiend beeld produceren. Ik heb nu ter vervanging van de Philips een Samsung Q95T en ook daarmee krijg ik het niet 100% continue voor elkaar. Deze tv staat volgens mij goed bekend maar mij lukt het ook daar niet mee. Dat was met de Philips ook al. Bij snellere beeldbewegingen vooral bij films bewegen objecten op de achtergrond vaak stoterig. Bij voetbal is het vaak na een herhaling in slow motion dat het hele beeld hapert. Wij kijken overigens tv via kabel met een VU+ duo 4k.

Nog een korte aanvulling. Dat haperende beeld kan volgens mij niet meer door de binnenhuis installatie komen. Alles is professioneel doorgemeten en waar nodig technisch geoptimaliseerd. Dat lijkt mij dan een software probleem of toch iets met instellingen. Maar ik weet niet meer waar ik het nog in kan/moet zoeken.

Graag advies over het bovenstaande.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb uiteraard zo alle instellingen geprobeerd bij het stoterige beeld maar ik krijg het niet helemaal weg. Instellingen op zowel de tv als de decoder.

[ Voor 7% gewijzigd door Steven52 op 09-01-2022 21:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:22
Die slaaptimer is naar mijn weten altijd een instelling die aangepast en uitgeschakeld kan worden.

Heeft niets met inbranden te maken maar met energiebesparing en zoals de naam zegt, als je in slaap valt dat de TV vanzelf uitgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven52
com2,1ghz schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:19:
Die slaaptimer is naar mijn weten altijd een instelling die aangepast en uitgeschakeld kan worden.

Heeft niets met inbranden te maken maar met energiebesparing en zoals de naam zegt, als je in slaap valt dat de TV vanzelf uitgaat.
Nee ik heb het bij Philips zelf nagevraagd en die functie is niet uit te schakelen en er bewust op gezet tegen inbranden. Het is geen energie besparende slaaptimer. Die had ik al uitgeschakeld. Was het maar zo makkelijk, dan had ik de vraag niet hoeven stellen. Ik heb dit euvel ook bij anderen terug gezien in reviews van winkels. Daarom ben ik heel benieuwd naar goede alternatieven of een nieuwer model van Philips als die dat niet meer hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Steven52 op 09-01-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:31
Geen ervaring met hoe Philips omgaat met deze setting maar op LG's (in ieder geval mijn C8 en G1) staat dit standaard op 2 uur maar kan ik dit ook uitzetten/aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:22
Steven52 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:22:
[...]

Nee ik heb het bij Philips zelf nagevraagd en die functie is niet uit te schakelen en er bewust op gezet tegen inbranden. Het is geen energie besparende slaaptimer. Die had ik al uitgeschakeld. Was het maar zo makkelijk, dan had ik de vraag niet hoeven stellen. Ik heb dit euvel ook bij anderen terug gezien in reviews van winkels. Daarom ben ik heel benieuwd naar goede alternatieven of een nieuwer model van Philips als die dat niet meer hebben.
Ik heb de handleiding even gecheckt en inderdaad. Philips schakelt de TV uit na 4 uur. Wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:45
Wij hebben na lang zoeken en overwegen een 65OLED855 gekocht
Stotteren heb ik nog niet gezien, en ik heb er de meest geweldige en ranzige media containers tegen aan gegooid.

Standby is een optie die je kan uitstellen, onze TV refresht 's nachts tussen 04.00 en 05.00 volgens de Shelly S plug.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
raymondw schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:39:
Wij hebben na lang zoeken en overwegen een 65OLED855 gekocht
Stotteren heb ik nog niet gezien, en ik heb er de meest geweldige en ranzige media containers tegen aan gegooid.

Standby is een optie die je kan uitstellen, onze TV refresht 's nachts tussen 04.00 en 05.00 volgens de Shelly S plug.
Die instelling heb ik op mijn tv toen nergens gevonden. Ze zeiden bij Philips ook dat je dit niet kon aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
Steven52 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:44:
[...]

Die instelling heb ik op mijn tv toen nergens gevonden. Ze zeiden bij Philips ook dat je dit niet kon aanpassen.
Laat staan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Heb even de Google search gedaan : link

Dit klopt met wat ik op het scherm krijg
Kan de refresh gewoon uitstellen tot de TV uitgaat.
Ergens na de zomer was er een update die eea kapot maakte (refresh instellingen gingen niet goed en veroorzaakte meerdere meldingen), maar dat is in ongeveer November weer herstelt.

Onze buren hebben in Dec een Samsung Qled 85" gekocht en de buurman heeft nu al spijt....
De OLED is zoveel strakker en helemaal met Dolby Vision HDR is het geweldig!
Heb er wel wat extra tijd en aandacht ingestoken om hem goed te calibreren met een spider.
Standaard stond blauw op +30% oid

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
raymondw schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:57:
Heb even de Google search gedaan : link

Dit klopt met wat ik op het scherm krijg
Kan de refresh gewoon uitstellen tot de TV uitgaat.
Ergens na de zomer was er een update die eea kapot maakte (refresh instellingen gingen niet goed en veroorzaakte meerdere meldingen), maar dat is in ongeveer November weer herstelt.

Onze buren hebben in Dec een Samsung Qled 85" gekocht en de buurman heeft nu al spijt....
De OLED is zoveel strakker en helemaal met Dolby Vision HDR is het geweldig!
Heb er wel wat extra tijd en aandacht ingestoken om hem goed te calibreren met een spider.
Standaard stond blauw op +30% oid
Bedankt voor de link maar die informatie is nogal uitgebreid. Wat is de kern van hetgeen daar staat en hoe slaat dat op Philips tv's? Betekent dit dat je dat nu bij een nieuwe tv van Philips wel moet kunnen uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
If the TV set remains switched on for 10 or more hours (recovery mechanism not executed in the standby mode), the TV will display a notification message, advising to put the TV into standby mode.
Die popup kun je uitstellen totdat de TV uitgaat.

Vermoed dat het verschilt per type TV en software versie, bij mijn 855 kwam de melding/popup na +-8hr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
raymondw schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:01:
If the TV set remains switched on for 10 or more hours (recovery mechanism not executed in the standby mode), the TV will display a notification message, advising to put the TV into standby mode.

Vermoed dat het verschilt per type TV en software versie, bij mijn 855 kwam de melding/popup na +-8hr.
Maar kan je die melding dan ook helemaal uitschakelen? Ik wil graag weer een oled tv, en liefst Philips, maar die popup hoef ik niet meer. Misschien dan toch een ander merk als dat bij Philips niet kan? Ben benieuwd welke goede merken dan in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
raymondw schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:01:

Zelfde ervaring bij 803, hij komt wel, maar dan moest de TV wel echt heel lang aan staan. Ik vermoed ook dat meeste OLED fabrikanten dat niet zomaar door consumenten permanent laat uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 13:37

Shunt

Boe

@Steven52 Dus als na 10 uur er een bericht op je TV komt dat hij bij geen activiteit uit gaat (ik gok dat je hem als PC scherm wilt gebruiken dan ?) vind je dat vervelend. Ik weet het niet hoor maar als je 10 uur lang achter de TV hangt heb je denk ik wel andere problemen als eens in die 10 uur op een knopje drukken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:26

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vind 10 uur de TV aan ook wel erg lang. Wanneer komt dat nou voor? Ik weet dat het misschien persoonlijk is maar hier gaat hij in het weekend misschien heel soms om 12:00 uur aan en dat is al bij hoge uitzondering…

Maargoed, we dwalen af, de vraag van TS is nu eenmaal zo. Dat Philips zegt dat het niet uit te schakelen is lijkt me logisch (standaard antwoord) maar misschien kun je wel iets met hotel-mode of het service-menu. Daar al naar gekeken?

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 10-01-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
@Shunt.
Het gaat helemaal niet om 10 uur per dag, waar haal je dat vandaan. In het weekend of vakantie komt het voor dat hij langer aan staat ja. Maar geen 10 uur per keer. Ik zie het al. Die 10 uur staat in de quote uit een link die RaymondW aanhaalt. Die komt niet uit mijn post. Het gaat erom dat als hij een dag later zelfs maar maximaal 4 uur aan stond, ik die melding ook kreeg. Dat is pas irritant. Volgens mij begrijp je het probleem niet dat ik schets. Ik zoek een oled dicht helemaal niet met zo'n melding komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Steven52 op 10-01-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
FreakNL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:34:
Ik vind 10 uur de TV aan ook wel erg lang. Wanneer komt dat nou voor? Ik weet dat het misschien persoonlijk is maar hier gaat hij in het weekend misschien heel soms om 12:00 uur aan en dat is al bij hoge uitzondering…

Maargoed, we dwalen af, de vraag van TS is nu eenmaal zo. Dat Philips zegt dat het niet uit te schakelen is lijkt me logisch (standaard antwoord) maar misschien kun je wel iets met hotel-mode of het service-menu. Daar al naar gekeken?
@Freak, ik ben er technisch te weinig in thuis om de instellingen die je noemt te vinden (hotel mode en service menu). Maar ik heb nu dus een Samsung Q95T en zou wel weer terug willen naar een oled. Zijn er nou geen A merken die oled verkopen die niet een dergelijke melding geven? Anders wacht ik wel tot de techniek dusdanig ver is doorontwikkeld dat dat verleden tijd is. Lijkt mij een kwestie van tijd. Dus dat er modellen komen waarbij pixels niet meer kunnen inbranden.

Op die 10 uur per dag ben ik bij Shunt al ingegaan. Dat staat nergens in mijn post en heeft hij er zelf van gemaakt. Dat is een passage uit een quote van een link die RaymondW aanhaalde.(Engelstalig)

[ Voor 8% gewijzigd door Steven52 op 10-01-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij de Phillips staat het volgens mij onder ‘Eco Instellingen’

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hackus schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:55:
Bij de Phillips staat het volgens mij onder ‘Eco Instellingen’
Klopt, is al jaren zo. TV schakelt standaard uit als 'ie 4 uur / 240 Minuten aan één stuk geen 'input' van de afstandsbediening heeft gekregen (en gaat er op basis daarvan dus simpelweg vanuit dat er tóch niemand aan het 'kijken' is).

Als je onder 'Eco-Instellingen' de Timer voor uitschakelen naar '0' zet dan blijft het apparaat gewoon 'aan'.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
Will_M schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:07:
[...]

Klopt, is al jaren zo. TV schakelt standaard uit als 'ie 4 uur / 240 Minuten aan één stuk geen 'input' van de afstandsbediening heeft gekregen (en gaat er op basis daarvan dus simpelweg vanuit dat er tóch niemand aan het 'kijken' is).

Als je onder 'Eco-Instellingen' de Timer voor uitschakelen naar '0' zet dan blijft het apparaat gewoon 'aan'.
Dat is niet mijn ervaring Will. Eco instellingen had ik uit staan. Het gaat ook niet om energiebesparing maar om voorkomen van inbranden van pixels. Daarom kon je het volgens Philips ook niet aanpassen of uitschakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Steven52 op 10-01-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij zijn ECO en Timer twee verschillende zaken.
BIj LG heb je ook een ECO stand. Met wat minder helder OLED licht.
Dus wat eco vriendelijker.

Maar kan je ook de timer voor het automatisch uit zetten van standaard 4 uur, uit zetten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:21
Steven52 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:22:
[...]

klopt
dat staat ook duidelijk in beeld
ik heb geloof ik hetzelfde model
en als ik het goed heb komt dit bericht 1x per 8 uur
en moet je de tv dan 15 minuten uitzetten
of het bericht wegdrukken

klein probleem toch om 1x per 8 uur je tv ff uit te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt me héél sterk dat je dat niet uit kunt zetten onder de geavanceerde instellingen -> Eco Instellingen. Anders misschien het apparaat eens als 'locatie' het WINKEL profiel mee geven.... :+

Zou wat zijn als de TV's in bijvoorbeeld een Mediamarkt continue aan het "Anti-Inbranden" zouden gaan óf dat je als particulier niet eens een erg lange speelfilm in één keer kunt bekijken.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
boyette schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:27:
[...]

klopt
dat staat ook duidelijk in beeld
ik heb geloof ik hetzelfde model
en als ik het goed heb komt dit bericht 1x per 8 uur
en moet je de tv dan 15 minuten uitzetten
of het bericht wegdrukken

klein probleem toch om 1x per 8 uur je tv ff uit te zetten
Boyette, bij mij kwam dit zeer onregelmatig en vaak voor. Niet na elke 8 uur maar ook na de ene dag 4 of 5 uur en een dag later weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:21
Will_M schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:30:
Lijkt me héél sterk dat je dat niet uit kunt zetten onder de geavanceerde instellingen -> Eco Instellingen. Anders misschien het apparaat eens als 'locatie' het WINKEL profiel mee geven.... :+

Zou wat zijn als de TV's in bijvoorbeeld een Mediamarkt continue aan het "Anti-Inbranden" zouden gaan óf dat je als particulier niet eens een lange speelfilm in één keer kunt bekijken.
nee dat kan niet
want het is een inbrandbeveiliging
geen instelling

dit is ook waarom philips garantie geeft op inbranden
en LG NIET!

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 10-01-2022 21:31 ]

Pagina: 1