Vraag

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:36
Momenteel bezit ik een canon 77D uit 2019.

Ik gebruik de camera voornamelijk voor vakantie en de kids. De vorige camera die ik had was een canon rebel XTI (450D) gekocht in 2007 in de US tijdens vakantie.

Ik wil wat meer gaan doen met de camera voor hobby als natuurlijk de kids. Heb wat mooie plaatjes kunnen maken de afgelopen jaren.

Nu merk ik alleen meer en meer dat ik tegen de aps-c sensor limieten loop. Heb ter leen een Cannon 5D mogen gebruiken. Stuk meer gewicht maar in situaties met minder licht veel beter en scherpere foto’s kunnen maken.

Nu zit ik sterk te denken aan een full frame systeem camera. Canon EOS R6. Deze heeft alleen 4mp minder dan mijn huidige 77D.

Is die 4mp minder een hele grote ramp? Ik denk dat ik met eye-AF mij dit wel meer foto’s scherper te krijgen. Soms mis ik net in die actie de scherpte. Bv als die kleine van ons snel zigzaggend naar mij toe rent.

Upgraden naar de R5 vind ik net een stap te groot. Zelf al een aantal EF prime lenzen zoals de 50mm f1.8 en de 24 f2.8. En een aantal zoon objectieven in ef-s.

Voordeel van de R familie is de adapter ring door de tijd zal ik wel RP lenzen gaan aanschaffen. Voor nu kan ik dan door met de RP adapter.

Maar ik denk dat met eye-af en full frame en de verdere vernieuwingen de camera een mooie upgrade zal zijn. Momenteel nergens leverbaar maar dat zal hopelijk met een aantal maanden wel opgelost kunnen zijn. Dus nog genoeg tijd om eea te kunnen uitzoeken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
@Gonadan @Deathchant Kom er maar in :P
Volgens mij missen maar weinig mensen die paar MP t.o.v. alle extra mogelijkheden die de R6 biedt, dus daar zou ik me niet te druk om maken :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Lijkt me een prachtige upgrade! 20 MP is echt meer dan zat, zeker als ze de grootte hebben van een fullframe sensor. Ik schiet met een 6D (ook 20.2 megapixels) en heb nooit ervaren dat 't te weinig was. Heb daarnaast een APS-C Fuji X-Pro2 met 24 megapixels. Verschil is nog geen 10% in pixels over de horizontale en verticale as. Verwaarloosbaar wat mij betreft.

En als je echt die resolutie nodig hebt i.v.m. groot afdrukken, dan zijn er andere opties met 30+ megapixels waar je eerder naar zou moeten kijken.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:32

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Zelf heb ik ook deze overweging gehad inderdaad. Een hoge resolutie kan leuk zijn, beetje inzoomen en meer detail ontdekken, bijvoorbeeld bij landschappen. Maar in de praktijk mis ik het voor mijn meeste foto's niet.

Het enige wat ik soms wel mis is de pixeldichtheid. Wanneer ik vogels schiet moet er bijna altijd gecropped worden. Op mijn 70D had m'n telelens omgerekend meer bereik, dat is niet altijd lekker te compenseren met croppen op de R6.

Onder de streep biedt de R6 echter zoveel voordelen dat ik die ongemakken voor lief neem.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02 14:46
De afweging is inderdaad niet helemaal zwart op wit. De R6 is gewoon technologisch gezien echt een enorme stap vooruit; en dat is anders dan het aantal MPs. Je krijgt per pixel dus meer waar voor je geld en hebt meer kans om jouw foto's binnen die MP scherp te krijgen. Ik denk dat je dat zelf ook wel geïdentificeerd hebt.
Heb je de R6 ook al in de hand gehad? Dat kan ook helpen bij het maken van een beslissing.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:24
De megapixel-mythe.... even los van de specifieke type-gerelateerde zaken heb je maar 4Mp nodig om een scherpe afdruk op A3 formaat te krijgen. Alles meer is bonus. Dus zolang je niet standaard je foto's cropt (ik herken de vogelsituatie...) of heel groot afdrukt ga je die megapixels echt niet missen.

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-02 17:19
To_Tall schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:56:

Ik gebruik de camera voornamelijk voor vakantie en de kids. De vorige camera die ik had was een canon rebel XTI (450D) gekocht in 2007 in de US tijdens vakantie.

Ik wil wat meer gaan doen met de camera voor hobby als natuurlijk de kids. Heb wat mooie plaatjes kunnen maken de afgelopen jaren.

.
Zelf kom ik van een 80D, maar FF heeft waar jij de camera voor gaat gebruiken veel voordelen. Vooral de oogherkenning is iets waar je echt veel plezier van zult hebben en ook de zeer snelle autofocus van de R6. Komt bij dat het fotograferen bij minder licht door deze camera minder beperkingen heeft.

Zoals hiervoor al gezegd is, is de voornaamste beperking het feit dat je meer moet croppen bij onderwerpen die ondanks je objectieven klein zijn. Denk aan vogels e.d. Een crop camera geeft een 1.6 vergroting die je nu niet meer hebt. Maar door de betere dynamisch bereik van deze R6 heb ik dat niet als nadeel gezien.

Ik zou niet meer terug willen naar mijn 80D.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Scherpte is puur en alleen afhankelijk van je objectief niet de grote van de sensor of de sensor zelf. Lichtgevoeligheid heeft alles te maken met de sensor. Het is een camera uit 2017 dus niet heel erg oud. Schiet je in RAW of gebruik je de jpeg's daar kan namelijk ook een behoorlijk verschil in zitten.
Als geld geen issue is lekker een R6 kopen en zorgen voor mooi glas etc. Is geld wel van belang, kijk eens goed naar je workflow schiet je in RAW welke software gebruik je etc, kijk eerst naar je lenzen?
Kortom vraag je jezelf eerst eens af haal ik wel het maximale uit mijn huidige camera?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Gonadan

Gonadan

Dan stap je wel over het bestaan van technische zaken zoals een AA-filter heen, maar ik snap je punt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:49
De grootste voordelen zijn allemaal al wel langsgekomen.
Maar het dynamisch bereik van de R6 wil ik nog wel een keer benadrukken (zeker als je met RAW werkt) dat is echt geweldig goed.
De eye-af maakt composities maken echt een peulenschil dus daar ga je met jouw gebruik zeker plezier van hebben

Hou er wel rekening mee dat je geen EF-S lenzen kan gebruiken op een fullframe! Edit: dit is wel mogelijk met beperkingen
Die EF primes die hebt zijn wel prima te gebruiken, en je wint er ook nog wat scherptediepte mee door de overstap naar fullframe

[Voor 4% gewijzigd door FlyingCrow op 11-01-2022 12:12]

• Gonadan

Gonadan

Met een adapter zijn die EF-S lenzen prima te gebruiken, alleen gaat de camera dan wel automatisch in cropmodus dus dat kost je nog meer pixeltjes. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-02 14:43
Misschien knuppel in het hondenhok, maar waarom niet sony meenemen in de beslissing?

Sony is inmiddels al heel wat jaren bezig met FF mirrorless dus er is ook een groot aanbod aan gebruikt. Ook zijn de camera's al flink doorontwikkeld en hebben ze een breder aanbod in objectieven. Ook met merken als sigma en tamron.

Ik ben jaren geleden overgestapt van een canon DSLR naar sony en heb nooit meer de behoefte gehad om terug te gaan.

Met de sigma MC11 kun je je bestaande objectieven ook op sony gebruiken.

Leica MM + Sony A9

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02 14:46
RobertJRB schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:37:
Met de sigma MC11 kun je je bestaande objectieven ook op sony gebruiken.
Dat zou ik dan weer niet direct aanraden. Als je nu echt een hele rits L-lenzen hebt dan misschien wel ja, of als je als Sony gebruiker graag L-lenzen wil proberen (zoals ik recent heb gedaan) dan is dat een optie. Maar als je vanaf een APS-C Canon camera komt, dan is full-frame Sony nu niet direct een logische stap.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• RobertJRB
zzzzz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Dat zou ik dan weer niet direct aanraden. Als je nu echt een hele rits L-lenzen hebt dan misschien wel ja, of als je als Sony gebruiker graag L-lenzen wil proberen (zoals ik recent heb gedaan) dan is dat een optie. Maar als je vanaf een APS-C Canon camera komt, dan is full-frame Sony nu niet direct een logische stap.
Kwam omdat de TS aangaf de 24/2.8 te hebben, lees nu dat het verder EFS zooms zijn. In dat geval moet je je inderdaad afvragen of de 24 het waard is.
Bij sony nu redelijk wat goede 24mm's te krijgen dus dat zou het probleem niet zijn.

[Voor 3% gewijzigd door RobertJRB op 10-01-2022 15:36]

Leica MM + Sony A9

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:56

Deathchant

Don't intend. Do!

@To_Tall Ik ben landschapsfotograaf, dus wat mij betreft zouden meer MPix beter zijn. De stap van de 40D -> 6D was op MPix-gebied een zeer welkome stap; de ruis en het ruispatroon van de 40D waren echt :N
Qua AF-performance vond ik de 6D dan weer een enorme achteruitgang t.o.v. 40D, maar ik wist waarvoor ik tekende ;)

Al een tijdje wilde ik een betere AF hebben, dus was ik in de running om over te stappen naar mirrorless. Na de enorme teleurstelling van de 6D2 qua DR, wilde ik Canon verlaten en overstappen naar een Sony A7R3, maar 2 dingen weerhielden dat: prijs, en adapted-lenzen werken toch niet zo heel vlekkeloos qua AF met Sony bodies (zowel MC-11 als Metabones), dus ik was huiverig.

Ik heb afgelopen jaren genoeg foto's afgedrukt van o.a. 10MPIX-40D foto op 40x60 @300dpi en dat gaat prima. Ook de Xpozers die ik heb laten afdrukken van de 20MPix-6D foto's die 60x90 waren heb ik geen scherpteverlies van dichtbij gezien.
Dus qua afdrukken kan ik best naar 90x120 gaan met 20Mpix en waarschijnlijk geen scherpteverlies zien. Zeker niet als je de kijkafstand meetelt (wat ik niet doe, want ik ben een pixelpeeper :P ).

Ik heb me dus liggen afvragen: heb ik 42Mpix nodig? En het antwoord was "eigenlijk wel, maar not really", in die zin dat ik nu nog niks professioneels doe waarmee ik 42mpix nodig zou hebben. Indien ik me op een terrein begeef dat mijn workflow schreeuwt om grotere prints of meer resolutie, dan kan ik altijd nog overstappen naar een high MPIX camera, omdat ik dán een business case ervoor heb. Die heb ik nu gewoon nog niet.

Toen kwam de R5 en R6, waarvan ik graag de R5 wilde, maar er zitten gewoon écht grenzen aan de kosten. Meer dan 3K voor een body vind ik echt te hoog, en ik doe nu nog niks professioneels met mijn landschapsfotografie, dus de R6 was een redelijke no-brainer.
Het dynamisch bereik op native ISO waarde, de burstrate en vooral de IBIS zijn voor mij de grootste stappen voorwaarts; die laatste zorgt ervoor dat mijn zeiss lenzen gestabiliseerd zijn en dus een stil zoekerbeeld opleveren.
Qua autofocus, want dat is wat jij waarschijnlijk meer gaat gebruiken dan ik, is het ook mijlenver vooruit op de 6D. Kep zelf nog niet echt veel gebruik ervan gemaakt, maar datgeen ik met de 70-200/2.8 II heb gedaan qua eye-AF stond ik wel van te kijken hoor.
Het werkt overigens echt alleen goed als je genoeg licht hebt en snelle sluitertijden gebruikt (> 1/500), want alles daaronder levert bewegingsonscherpte op, althans bij mij. Overigens de techniek werkt ook gewoon goed bij minder licht, dus d:)b Door de burstrate zul je altijd wel wat ertussen hebben wat perfect scherp is op het oog. Maar de +90% hitrate die je in youtube filmpjes terugziet, die zie ik in ieder geval niet terug....
Qua Mpix was het voor mij gelijk-oversteken, maar dat wist ik van te voren. De stap naar een high MPix camera is enkel nog niet gemaakt vanwege de veel hogere aanschafprijs. Is het me gewoon nog niet waard. Dus ik zit nog steeds met hetzelfde "issue" dat croppen vaak betekent dat ik die betreffende foto niet op 40x60 kan laten afdrukken. Een 20x30 (A4 achtige) afdruk kan ik eigenlijk altijd wel aanbieden, of ik moet echt al zover gecropped hebben dat ik een 400mm-lens wil evenaren :P .

In ieder geval zul je t.o.v. je 77D een enorme vooruitgang merken op:
- dynamisch bereik en ruispatroon. ISO3200 is gewoon prima mee te werken en ISO6400 levert nog hele bruikbare resultaten op overdag
- de AF: tja, er zit geen aparte AF-unit meer in mirrorless, dus backfocus/frontfocus zijn zo goed als verdwenen. Het is allemaal zoveel beter geworden, en dus ook zoveel makkelijker voor de fotograaf en de autofocus van de R6 is gewoon hartstikke snel. Hoe snel die gaat zijn met een "koffiemolen" als je 50/1.8 weet ik dan niet, want de echte (nano/ring) USM motoren zijn een stuk rapper. De eye-AF werkt echt goed, kep het ook bij mijn katten uitgeprobeerd. Top!

Waar ik nog het meeste van sta te kijken is dat ik 0 moeite heb met het overstappen van OVF naar LCD/EVF; waar ik bij de 6D toch regelmatig door de zoeker keek (voelde gewoon natuurlijk aan), doe ik dat bij de R6 gewoon bijna nooit meer. Misschien komt dat ook wel omdat ik al veel manual focus deed met de 6D vanwege de onbetrouwbare autofocus en omdat ik zeiss lenzen heb, dus maakte ik al regelmatig gebruik van liveview-shooting.

Als je de R3 buiten beschouwing laat is de R6 de eenerbeste Canon-camera die je kunt kopen, dus spijt ga je hoe dan ook niet krijgen :)

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• To_Tall
Het doel van de camera dat ik voor ogen heb is portretten van mijn gezin, thuis, op de speeltuin, dierentuin, de Veluwe. Vakantie, Zelf een keer uitwaaien ergens om weer ff iets voor mij zelf te kunnen doen.

Ik kom een heel eind dus ook met een APS-C sensor. meer MP ben ik deels eens, maar als je net als ik wat leuke plaatjes schiet en daar jaarlijks een mooi album van maakt. waarbij een aantal uitschieters groot worden afgedrukt en thuis in de woonkamer worden opgehangen.

De stap naar Sony heb ik ook bekeken. Ik heb nu wat leuke lenzen om uit te kiezen. zowel EF als EF-S glas.
Dat de R6 niet helemaal tot zijn recht komt met EF-S glas dat snap ik. Maar als overbrugging denk ik dat dit toch prima is. Daarnaast hebben mijn ouders nog een aantal mooie EF lenzen die ik kan ophalen. Daarnaast wil ik de 77D er naast houden inruil waarde is iets van 150 euro. Zelf verkopen 250 euro. Dan denk ik dat ik deze als leuke snapshot camera en voor het aanleren van foto's met mn zoon :) 5,5 jaar :+

Vanuit huis uit hebben wij ook nooit andere camera's gehad dan canon. Begonnen met EOS-3 SRL in 2005 is de camera gejat uit de auto in 2007 de Rebel XTi en sinds 2017 de EOS 77D.

Canon zit er dus redelijk in.. :)

Waar ik voornamelijk mee zat.. is de eye-AF is dat echt wel wat meer waarde dan upgraden naar de wat goedkopere 6D die tevens wat meer MP's heeft.. Beide camera's kunnen mooie foto's maken. De 77D die ik nu heb maakt ook hele mooie foto's Glas doet een hoop maar de persoon die de camera bedient kan het verschil maken.

Ik schiet daarnaast altijd in RAW, Croppen heb ik een hekel aan :) Probeer daarom ook altijd de compositie
zo goed mogelijk te houden met kinderen die zigzaggend door een speeltuin rennen is dat wel eens een uitdaging. Ook hierbij denk ik dat de eye-AF veel beter is dan de vast AF punten in de OVF. van af het scherm is dit wel beter te doen maar ik schiet liever via de OVF.

• RobertJRB
To_Tall schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:09:
Het doel van de camera dat ik voor ogen heb is portretten van mijn gezin, thuis, op de speeltuin, dierentuin, de Veluwe. Vakantie, Zelf een keer uitwaaien ergens om weer ff iets voor mij zelf te kunnen doen.

Ik kom een heel eind dus ook met een APS-C sensor. meer MP ben ik deels eens, maar als je net als ik wat leuke plaatjes schiet en daar jaarlijks een mooi album van maakt. waarbij een aantal uitschieters groot worden afgedrukt en thuis in de woonkamer worden opgehangen.

De stap naar Sony heb ik ook bekeken. Ik heb nu wat leuke lenzen om uit te kiezen. zowel EF als EF-S glas.
Dat de R6 niet helemaal tot zijn recht komt met EF-S glas dat snap ik. Maar als overbrugging denk ik dat dit toch prima is. Daarnaast hebben mijn ouders nog een aantal mooie EF lenzen die ik kan ophalen. Daarnaast wil ik de 77D er naast houden inruil waarde is iets van 150 euro. Zelf verkopen 250 euro. Dan denk ik dat ik deze als leuke snapshot camera en voor het aanleren van foto's met mn zoon :) 5,5 jaar :+

Vanuit huis uit hebben wij ook nooit andere camera's gehad dan canon. Begonnen met EOS-3 SRL in 2005 is de camera gejat uit de auto in 2007 de Rebel XTi en sinds 2017 de EOS 77D.

Canon zit er dus redelijk in.. :)

Waar ik voornamelijk mee zat.. is de eye-AF is dat echt wel wat meer waarde dan upgraden naar de wat goedkopere 6D die tevens wat meer MP's heeft.. Beide camera's kunnen mooie foto's maken. De 77D die ik nu heb maakt ook hele mooie foto's Glas doet een hoop maar de persoon die de camera bedient kan het verschil maken.

Ik schiet daarnaast altijd in RAW, Croppen heb ik een hekel aan :) Probeer daarom ook altijd de compositie
zo goed mogelijk te houden met kinderen die zigzaggend door een speeltuin rennen is dat wel eens een uitdaging. Ook hierbij denk ik dat de eye-AF veel beter is dan de vast AF punten in de OVF. van af het scherm is dit wel beter te doen maar ik schiet liever via de OVF.
Ik begrijp de hang naar Canon. Had dit vroeger ook. Zou je toch wel adviseren om allerlei camera's te proberen in de winkel. Hoe houdt het vast, hoe kijkt de zoeker ect.

Eye af ken ik dus alleen van de sony A9. Wel ooit nog eens een canon eos 33 gehad met Eye af maar dat wat iets anders :)
Het is echt een zegen voor rennende kinderen. Ik weet niet hoe de R6 zich verhoudt tot de A9 in snelheid van de AF maar de camera heeft echt totaal geen probleem om de kinderen bij te houden.
Enige nadeel is dat je met 20 fps nogal snel een hoop fotos maakt die ook allemaal scherp zijn. Het uitzoeken is soms echt een crime als je niet goed kunt kiezen :)

Groot nadeel van canon blijf ik het beperkte aanbod aan objectieven vinden.

Leica MM + Sony A9

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:14

bobcom

Dedicated dabbler

Komt'ie weer: overstappen naar full frame is upgraden - zoals overstappen van een viercilinder automobiel naar een zescilinder ook "upgraden". Want full frame is per definitie natuurlijk beter dan aps-c, dat weet iedereen. En van full frame kan je ook nog "upgraden" naar MF

Natuurlijk heeft Canon alles op alles gezet om een pakket leuke spiegelloze full frames neer te zetten - ze konden gewoon niet langer achterblijven. Ennatuurlijk worden die enthousiast opgeklopt, met alle sublieme af-truukjes en gimmicks. Al gauw denkt iedereen die een wat ouder aps-c dslr heeft dat'ie allen nog maar naar spiegelloze fullframes mag kijken, op straffe van als achtergebleven te boek te staan. Dus wordt aps-c en dslr automatisch passé - hoe goed ze in de praktijk ook kunnebn aansluiten bij de wensen van een fotograaf.

Dus krijgt een razendrappe aps-c dslr als de 90d nog geen hoofdknikje, ook al heeft 'ie een 34 Mp sensor en eye af, die kleuters echt wel in de smiezen houdt. Ineens zijn de 20 Mp van de R6 sensor geen probleem, omdat full frame zo fantastisch is in low light, maar de 34 Mp van de 90d zijn aps-c pixels.

Is de cropbonus die je met 34 Mp wel hebt niet van belang, komt de aanschaf van een heel nieuw glasservies voor R-mount straks wel goed en is 8 Mp met adapter en EF-s glas voorlopig ook een optie? Als €4,5K voor een R5 te bont is en €2,5K voor een R6 en upgrade heet, wat is dan €1,2K voor en 90D en eenzelfde bedrag voor snel, scherp en betaalbaaar Ef(-s) glas?
Sorry, dit moest me even van het hart, en nu zet ik de rant mode uit. Maar wat niet in de mode is kan nog steeds een uitstekende camera zijn voor wie weet welke features hij nodig heeft.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Gonadan

Gonadan

De 90D is zeker een goede camera, maar als je naar de redenen van de TS kijkt om te upgraden dan is dat niet echt een match.
Kijkend naar AF dan heeft de 90D wel eye-AF, maar alleen in liveview en de prestaties komen niet eens in de buurt van de R5/R6 of Sony. Gebruik je de zoeker dan heb je hooguit gezichtsherkenning, maar tracken is op die manier hooguit matig te noemen. Als je op die manier gezichten/ogen wilt tracken met een 90D dan zal je liveview willen gebruiken.

Wel ben ik het met je eens dat relatief gemakkelijk naar een hardware upgrade wordt gekeken in de hoop de kwaliteit van de foto's te verbeteren. Het kan net zo goed nog in de techniek of instellingen zitten, waar @Frogmen al de terechte vraag stelde of de camera nu wel de beperkende factor is.
Het is daarin de vraag hoe overtuigd @To_Tall is dat de camera de beperkende factor is, of dat hij het ook gewoon leuk vindt om nieuwe spullen te halen want dat mag natuurlijk ook gewoon. :P
RobertJRB schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:26:
Eye af ken ik dus alleen van de sony A9. Wel ooit nog eens een canon eos 33 gehad met Eye af maar dat wat iets anders :)
Het is echt een zegen voor rennende kinderen. Ik weet niet hoe de R6 zich verhoudt tot de A9 in snelheid van de AF maar de camera heeft echt totaal geen probleem om de kinderen bij te houden.
Enige nadeel is dat je met 20 fps nogal snel een hoop fotos maakt die ook allemaal scherp zijn. Het uitzoeken is soms echt een crime als je niet goed kunt kiezen :)
20fps is alleen met de elektronische sluiter én wanneer je kiest voor de hoogste snelheid. Vanwege kwaliteit ga je liever naar eletronisch eerste gordijn en zit je op 12 fps, mits je hem op hoogste snelheid zet en de lens dat kan bijhouden.
Het aantal foto's is een keue, maar dat de tracking erg goed werkt is een feit. Met een portrentlens op f/1.4 de oogjes scherp van een langsfietsende dochter is geen enkel probleem. Dat zijn wel scenario's die ik met een DSLR niet had gekund.
Groot nadeel van canon blijf ik het beperkte aanbod aan objectieven vinden.
Dat is hoe je er naar kijkt. Bij Canon werkt EF-glas via een EF-RF adapter net zo goed als op een DSLR, bij Sony via MC-11 moet je dat echt afwachten. Het nadeel bij Canon is dus in die zin meer dat je waarschijnlijk aan de adapter gaat en dat moet je dan wel willen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan Met rant mode off: wat betreft de motivatie v an TS om te "upgraden" (ik stel voor deze term in de toekomst alleen nog tussen aanhalingstekens te gebruiken) citeer ik uit de op:
To_Tall schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:56:
Momenteel bezit ik een canon 77D uit 2019.
......
Nu merk ik alleen meer en meer dat ik tegen de aps-c sensor limieten loop. Heb ter leen een Cannon 5D mogen gebruiken. Stuk meer gewicht maar in situaties met minder licht veel beter en scherpere foto’s kunnen maken.

Nu zit ik sterk te denken aan een full frame systeem camera. Canon EOS R6. Deze heeft alleen 4mp minder dan mijn huidige 77D.

Is die 4mp minder een hele grote ramp? Ik denk dat ik met eye-AF mij dit wel meer foto’s scherper te krijgen. Soms mis ik net in die actie de scherpte. Bv als die kleine van ons snel zigzaggend naar mij toe rent.

Upgraden naar de R5 vind ik net een stap te groot. Zelf al een aantal EF prime lenzen zoals de 50mm f1.8 en de 24 f2.8. En een aantal zoon objectieven in ef-s.

Voordeel van de R familie is de adapter ring door de tijd zal ik wel RP lenzen gaan aanschaffen. Voor nu kan ik dan door met de RP adapter.

Maar ik denk dat met eye-af en full frame en de verdere vernieuwingen de camera een mooie upgrade zal zijn. Momenteel nergens leverbaar maar dat zal hopelijk met een aantal maanden wel opgelost kunnen zijn. Dus nog genoeg tijd om eea te kunnen uitzoeken.
@To_Tall Kort samengevat: op een 5D (welke?) zijn de foto's met minder licht beter en scherper. Zou het komen omdat je op de 5D alleen de 24 en de 50 mm gebruikte? Want zolang we niet weten welke aps-c lenzen je gebruikt zou het zomaar kunnen dat je niet tegen de beperkingen van aps-c aanloopt (welke zijn dat trouwens?) maar tegen die van je aps-c glas (welke lenzen?)

Het AF-systeem van de 90d heeft weliswaar optisch geen eye af, maar is verder wel degelijk een match voor dat van een 5D. En zelfs als je om geloofsredenen naar fullframe wil "upgraden", waarom dan naar de R6? De 5D die je gebruikte was toch al "beter en scherper"? Waarom dan geen 5Diii of iv? Een Eos R met 30 Mp sensor is zelfs met 24-105 ff kitlens voor aanmerkelijk minder dan de R6 body te vinden. Heeft de 30 Mp sensor van een 5D, dus daar zal het niet aan liggen. Of een RP, 26 Mp full frame sensor van de 6D voor minder dan de prijs van een 90D.

Wat de R6 voor heeft op die alternatieven is: nieuwer, IBIS en betere AF. Zulke features miste de 5D die zulke betere en scherpere foto's gaf. In feite ga je tussen de €1000 en €1500 - de prijs van een paar hele goede lenzen - uitegeven voor features die je nog niet ervaren of gemist hebt, en laat je de upgrade (zonder aanhalingstekens dit keer) van beter glas links liggen.

Er is niks mis mee als je de laatste lekkernijen uit de winkel wilt. Maar als het om foto's maken gaat kun je beter eerst kijken naar de fotograaf, dan naar het glas en dan naar de body in plaats van meteen te "upgraden" naar de best denkbare body en te denken dat die andere twee wel komen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• To_Tall
@bobcom ik weet dat de 80D en 90D camera's beter zijn dan de 77D, dat een upgrade naar deze camera's ook een vrij grote stap is naar een betere camera ben ik het helemaal mee eens.

Ik loop tegen een voor mij beperkte factor aan dat bv een 50mm lens op APS-C sensor gelijk is aan 70mm of FF.
Dat hoeft geen probleem te zijn. Veel gebruikers van APS-C sensoren met de 1.6 crop, zijn hartstikke blij met de camera. Ik kan ook prachtige foto's maken met de 77D.

Meer MP betekend niet per definitie een betere camera. Net als een FF niet altijd beter is dan een APS-C model :+

Ik wil meer bereik hebben. Lagere ISO in situaties waar minder licht aanwezig is. Zoals binnen fotograferen, het weidere bereik van de FF binnen is prettiger dan een APS-C. En natuurlijk de mooiere scherpte diepte die je kan behalen.

De reden dat ik nu om mij heen aan het kijken ben. Is dat ik tegen de limieten van de 77D aan het lopen ben. bij veel situaties is de camera net te traag. Zeker bij fotograferen van de kids, ik ben het met je eens dat de 90D die een stuk goedkoper is dan bv de R6 ook veel sneller is dan de 77D.
Ik weet ook dat ik lenzen moet gaan upgraden, maar kan zolang ook nog gebruik maken van de EF en EF-S glas middels adapter.

Zoals @Gonadan ook aangeeft eye-AF in de 90D kan je alleen gebruiken in liveview. in OVF heb je alleen face detectie wat ik nu ook heb met de 77D. Dat werkt in veel situaties ook heel goed.

Misschien als ik naar 90D ga dat ik voorlopig ook weer goed vooruit kan komen. De sensor in die camera is beter dan in de 77D.
Maar als ik kijk hoe groot de stap is van 77D naar de 90D of van 77D naar R6 is mijn mening dat ik beter af ben met de R6.

dat de camera 34MP heeft zegt mij niet zo veel, Natuurlijk wil ik ook zoveel mogelijk MP hebben. Maar croppen doe ik eigenlijk niet. Koop dan een andere lens zodat je niet hoeft te croppen, of leer er van en de volgende keer pas je de compositie aan.
Ga ik direct betere foto's maken met FF nee dat denk ik niet. Ben ik flexibeler met een FF ja dat denk ik wel, al zal ik met bepaalde lenzen dichter op de onderwerpen moeten zitten om een zelfde compositie te hebben als met een APS-C camera.

Momenteel zit ik te kijken naar een systeem camera's ipv DSLR, daarbij kijk ik nu dan ook naar FF. De vraag waar ik echt mee zat is de eye-af op de R6 echt wel het geld waard. Zeker bij foto's van de kids.. de shutter ingedrukt houden om binnen een seconde 20/30/40 plaatjes te schieten doe ik niet. Ik schiet liever dan 5 verschillende composities.

een Rant er uitsturen heeft helemaal geen zin, een mooie mening geven dat dan weer wel.
Ik heb zeker ook naar nieuwe DSLR gekeken. Al denk ik dat dit wel langzaam een uitstervend ras is met de nieuwe systeem camera's. Dan zijn de systeem camera's die je nu kan kopen op APS-C dan kom je bv bij canon alleen uit bij de M series camera's Misschien dat dit jaar het jaar is voor de APS-C semi pro systeem camera's

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De keuze is natuurlijk helemaal aan jouw, eye af is natuurlijk prachtig als je vol open schiet maar voor de scherpte en algehele indruk is 2 stops diafragmeren al de oplossing. Dus technisch geweldig mooi, maar of het echt zo belangrijk is in de praktijk heb ik mijn twijfels over.
Persoonlijk zou ik zeker zorgen dat er mooi glas komt, naar mijn mening belangrijker dan de camera in de meeste gevallen. Het blijft een afweging die je zelf moet maken, ik gebruik zelf een Nikon D500 met 17-55 2.8 en een 70-200 2.8 VR II. naar volle tevredenheid en in het gros van de gevallen haal je het verschil er niet uit met een FF camera. Ik heb al mijn huidige gear tweede hands gekocht.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Gonadan

Gonadan

To_Tall schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:10:
Ik loop tegen een voor mij beperkte factor aan dat bv een 50mm lens op APS-C sensor gelijk is aan 70mm of FF.
Dat hoeft geen probleem te zijn. Veel gebruikers van APS-C sensoren met de 1.6 crop, zijn hartstikke blij met de camera. Ik kan ook prachtige foto's maken met de 77D.
Als je 50mm te krap vindt, heb je dan niet gewoon de verkeerde lens erop zitten? Een andere body halen om je bestaande lenzen wijder te maken klinkt wat bijzonder. ;)
Ik weet ook dat ik lenzen moet gaan upgraden, maar kan zolang ook nog gebruik maken van de EF en EF-S glas middels adapter.
Besef daarbij wel dat wanneer je de een EF-S lens op een R6 zet deze automatisch in 1.6 crop modus gaat dus exact dezelfde beeldhoek gaat geven als op je 77D, daar kan je niets aan veranderen. De 50mm is een EF dus die zal daar geen 'last' van hebben.

Persoonlijk zou ik je willen adviseren om eens en R6 te huren. Bij veel aanbieders kan je hem een heel weekend gebruiken voor het tarief van één dag. Dan heb je voor een paar tientjes enkele dagen praktijkervaring en kan je ook beter beoordelen of een dergelijke body daadwerkelijk het verschil gaat maken voor je.
Want hoewel ranten in een aankoopadviestopic niet bijster productief is, heeft @bobcom wel een punt. Je moet er vrij zeker van zijn dat een nieuwe body dé oplossing voor je probleem is voordat je zo'n stapel knaken op tafel gaat leggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Frogmen schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:27:
De keuze is natuurlijk helemaal aan jouw, eye af is natuurlijk prachtig als je vol open schiet maar voor de scherpte en algehele indruk is 2 stops diafragmeren al de oplossing. Dus technisch geweldig mooi, maar of het echt zo belangrijk is in de praktijk heb ik mijn twijfels over.
Of het belangrijk is zal heel persoonlijk zijn, noodzakelijk is het nooit, heel erg makkelijk is het zeker. Ik ben prima in staat om op bewegende onderwerpen te mikken en te zorgen dat die scherp in beeld komen, maar de intelligente tracking die spiegelloze camera's bieden maken het echt zoveel makkelijker dat ik met meer gemak betere foto's schiet.
Denk bijvoorbeeld focus recompose waarbij hij het onderwerp écht blijft volgen. Ook wanneer er andere zaken op de voorgrond zijn die zelfs voor het onderwerp langs gaan. Denk bijvoorbeeld aan je eigen dochter die tussen een tros kinderen rond rent waarbij de camera feilloos haar gezicht blijft volgen ongeacht hoeveel er voor of achter haar rennen en zonder dat je de compositie hoeft te veranderen.
Een ervaren DSLR-schieter kan dat ook prima zonder dergelijke hulpmiddelen en velen van de oudere stempel zullen mij, terecht, een luie fotograaf noemen. Maar ik vind het wel rete makkelijk en zou niet meer zonder willen. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@To_Tall Er zit nogal wat tegenstrijdigheid in je argumentatie. Zo noem je 34 Mp op crop niet echt relevant, maar vraag je je wel af of 20 Mp of full frame genoeg is. Je hebt het over de snelheid van een camera, maar ik begrijp dat je daarmee de snelheid van focusverwerving bedoelt - daarop zeggen @Frogmen en @Gonadan al genoeg. Je gaat ervan uit dat je op de R6 ook EF-S glas via een adapter kunt gebruiken: niet dus. Niet zozeer vanwege de 8Mp die je overhoudt, maar omdat Canon EF-S lenzen niet op full frame bodies / adapters passen.

Bereik heeft weinig te maken met crop of full frame. Het is een eigenschap van lens plus sensor: er zijn hele goede (en snelle) aps-c ultra-wide lenzen voor crop, en dito voor full frame. Met lenzen als de Sigma 18-35mm 1.8 of de Canon 17-55 2.8 IS kom je op crop weinig of niets tekort. Maar de tamtam wordt geroerd over body's, niet over lenzen. Omdat body's veel meer leuke foefjes, toeters en bellen hebben. Daarom "upgraden" velen wel van een crop naar een full frame camera, maar weinigenvan een kitlens naar een betere zoomlens. In plaats daarvan liever primes (die tegenwoordig ook voor crop heel snel en goed zijn)

Ik zou zeggen: kijk eerst eens rond naar wat er optisch te vinden is, hetzij voor vrop, hetzij voor full frame. Huur desnoods eens een paar klasse-lenzen voor op je 77d - of met een full frame body. En bouw je kit op rond de foto's die je maken wilt, de lenzen die je daarvoor nodig hebt en de body die je daar achter wilt hangen.

Dat is misschien een stuk minder sexy, zeker op een forum waar het draait om technologie. Maar foto's beginnen bij de fotograaf, draaien om de lenzen en de bodies zijn het sluitstuk. Ondanks alles wat fabrikanten, marketeers, specspuiters en gearheads ons willen laten geloven.

Overigens is dit een beetje mosterd na de maaltijd. Zoals vaker was @Gonadan me een slag voor met het helder verwoorden van de "second thoughts" rond je afwegingen.

I stand corrected (@Frogmen & @FooLsKi). EF-R adapter mist het anti-EF-S nippeltje van de DSLR FF bodies. Blijft dat je bij 8 Mp moeilijk van een upgrade kunt spreken ;)

[Voor 5% gewijzigd door bobcom op 11-01-2022 11:13]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

bobcom schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:02:
@To_Tall ...maar omdat Canon EF-S lenzen niet op full frame bodies passen.
Dat is BS. De EF-RF adapter kan ook EF-S aan, waardoor EF-S ook op R-bodies past. Je hebt wel gelijk wanneer je het over FF DSLR hebt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:58

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

bobcom schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:02:
@To_Talldat je op de R6 ook EF-S glas via een adapter kunt gebruiken: niet dus. Niet zozeer vanwege de 8Mp die je overhoudt, maar omdat Canon EF-S lenzen niet op full frame bodies passen.
Voor zover ik begrijp kan dat met een adapter wel op een R6 maar dan gaat de camera automagisch over op crop modus om vignetting te voorkomen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Gonadan

Gonadan

Al een paar keer genoemd, maar voor de duidelijkheid:

Doordat er geen spiegel meer is en er een adapter tussen zit kan een EF-S objectief prima op een R-body. Bij DSLR was dit fysiek onmogelijk, dat probleem bestaat niet meer.
De body schakelt wel automatisch over naar 1.6 crop* en geeft dus de beeldhoek van een cropcamera met stevig gereduceerde resolutie want maar een deel van de sensor wordt gebruikt. Hier kan je niets tegen doen, het is geen instelling waar je invloed op hebt.

* Mits hij de lens herkent, dus bij een lens zonder chip of elektronische foefjes zal hij niet omschakelen. Maar dat is nu niet aan de orde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• To_Tall
@bobcom EF-S lenzen passen op een RF adapter de camera crop dan zelf om vignetting te voorkomen. van de 20MP gaat dan 1,6x er vanaf.. Dat is een nadeel van de EF-S lens op een FF R camera.

Bereik van een 50mm lens op een APC-S sensor staat ongeveer gelijk aan een 70mm zoom. dat bereik mis ik nu dus op een APC-S sensor. en moet ik terugvallen op een 24mm lens om dat te compenseren. Daar loop ik dus o.a. aan met een APC-S sensor.

Er is geen TAMTAM geroep over body's dat lees je dan iig verkeerd.

Jij kan op een APC-S sensor goed uit de voeten ik mis wat groothoek bereik zeker als ik binnen fotografeer. met een verjaardag moet ik dan al redelijk snel gebruik maken van een 24mm lens. Wat ook prima te doen is. Maar ik mis dan wat vrijheid.. 50mm moet ik redelijk achter in de kamer gaan staan. de scherpte diepte mis je dan ook meer dan dat je dichter op je object zit.

Ik heb zowel EF als EF-S glas geleend gehuurd en zelf in eigendom.

Ik kan ook een 6D Mark 3 of een 5D mark 4 nemen die mogelijk goedkoper te krijgen zijn dan bv de R6.
Hier kan ik dan uiteraard de EF-S lenzen niet gebruiken.
Waarbij biede camera's uitstekende foto's maakt en meer MP's bieden.

Ik wil geen foto's croppen, of dat nu met een 34MP 100MP of 20MP APS-C sensor gemaakt zou zijn of met een FF. Dat is een bewerkings keuze die ik heb en neem. Als mijn compositie croppen noodzakelijk zou maken dan moet ok een andere compositie aanhouden. Ik fotografeer geen vliegtuigen of vogels daar ligt mijn intresse niet.

Zoals ik al aangaf loop ik tegen een aantal punten aan op de 77D
Camera is wat traag. shoot to hit om uit 100 plaatjes dan die ene perfecte uit te zoeken. Maak er liever 5 waar ik er 1 uitzoek.
Met minder licht moet ik al snel naar ISO 6400 ook met een f1.4 wat voor mij echt de MAX is. Ruis wordt anders naar mijn mening storend.
AF via OVF is beperkt en niet Edge2Edge
Heeft wel Face-AF maar geen eye-AF
veel functies zoals dual pixel AF is alleen middels liveview wat ik persoonlijk echt klote vind omdat ik liever de OVF gebruik.

Ik schiet daarnaast RAW. Wit balans regel ik dan zelf op de PC verder :+

• FlyingCrow
Een R6 huren is een goed idee, maar gebruik hem dan minimaal een week of langer en kijk vooraf wat videos over de verschillende instelmogelijkheden, er is zoveel mogelijk dat je er tijd voor nodig hebt om er achter te komen wat er allemaal kan.

De mensen die vinden dat AF tracking niet belangrijk is omdat zij het wel zonder kunnen moeten weer even de openingspost lezen. Juist voor de niet dagelijkse gebruiker is dit een uitstekende toevoeging.
Waarom zou je in het dagelijks gebruik moeilijk doen als het makkelijk kan?
De vraag of de AF op zichzelf een reden om te upgraden is niet aan de orde een R6 bied veel meer dan alleen de AF ten opzichte van de 77D.

De vraag of je wel echt aan de technische grenzen van je huidige camera zit vindt ik te suggestief, je zou het ook kunnen omdraaien: De uitgebreidere mogelijkheden van een R6 bieden ook weer ruimte om zaken bij te leren.

Ondanks dat we niet in de portemonee van To_Tall kunnen kijken zijn er financieel wel wat goede opties voorbij gekomen.
Maar bedenk wel dat eigenlijk alle keuzes een verdere investering in je objectieven nodig hebben en die kosten komen er boven op.
  • Overstappen naar een ander merk betekent op termijn objectieven vervangen (adapters zijn irritant) en huur voor een eventuele overstap het andere merk body om te kijken of het wel bevalt
  • Overstappen naar bijvoorbeeld een 5D4 betekend al je EF-S glas direct vervangen
  • maar ik zou niet meer investeren in EF objectieven de focus van Canon ligt immers op RF... (bied wel weer goedkopere opties tweedehands) (niet gelijk hier over struikelen dat EF glas niet meer goed is.. maar het is in de toekomst weer lastiger door te verkopen om je volgende upgrade te bekostigen)
  • Een kleinere upgrade accepteren met bijvoorbeeld een 90D kleinste investering maar ook kleinste stap voorwaarts technisch
  • Overstappen naar een R6 betekend op termijn objectieven vervangen (adapters zijn irritant) maar je huidige glas werkt nog met wat beperkingen.
en uit ervaring weet ik dat je met de R6 scherpe fotos gaat weggooien, zeker met de elektronische sluiter (die stilte is nog een voordeel bij verjaardagen) met 20fps is de hitrate enorm goed _/-\o_

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-02 17:19
Gonadan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:10:
Al een paar keer genoemd, maar voor de duidelijkheid:

Doordat er geen spiegel meer is en er een adapter tussen zit kan een EF-S objectief prima op een R-body. Bij DSLR was dit fysiek onmogelijk, dat probleem bestaat niet meer.
De body schakelt wel automatisch over naar 1.6 crop* en geeft dus de beeldhoek van een cropcamera met stevig gereduceerde resolutie want maar een deel van de sensor wordt gebruikt. Hier kan je niets tegen doen, het is geen instelling waar je invloed op hebt.
Helemaal correct.

Wat een heftige discussie...

Punt is, is dat deze camera precies voldoet aan wat de TS zoekt. Zelf heb ik kort overwogen om de R6 eerst te huren, maar dat kost voor een week ook meer dan €100 en dat vind ik toch zonde. Gewacht op Canon kortingsactie (komt regelmatig voorbij) icm studentenkorting en de camera voor €2100 kunnen kopen. Tot op heden mis ik niets tov 80D. Voordeel is dat ik al mijn oude lenzen kon gebruiken en ook nog mooie prijzen voor EF lenzen zie op marktplaats. Mijn EF-S lenzen verkoop ik wel, omdat zoals vermeld je hier wel MP's op inlever. Dat investeer ik vervolgens in EF glas.

Door de fenomenale eye-tracking is het maken van goede foto's stuk eenvoudiger geworden, doordat je dit meestal aan de camera kunt overlaten. Je hebt dus veel meer tijd om een goede compositie te maken. Uiteraard moet je nog wel zelf de rest van je instelling bepalen. Waar mijn 80D een max had van 1600 ISO om bruikbaar te zijn, zijn de foto's met de R6 op 6400 ISO nog gewoon nagenoeg zonder ruis. Ik ga makkelijk tot 8000 ISO.

• RobertJRB
Gonadan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:24:
De 90D is zeker een goede camera, maar als je naar de redenen van de TS kijkt om te upgraden dan is dat niet echt een match.
Kijkend naar AF dan heeft de 90D wel eye-AF, maar alleen in liveview en de prestaties komen niet eens in de buurt van de R5/R6 of Sony. Gebruik je de zoeker dan heb je hooguit gezichtsherkenning, maar tracken is op die manier hooguit matig te noemen. Als je op die manier gezichten/ogen wilt tracken met een 90D dan zal je liveview willen gebruiken.

Wel ben ik het met je eens dat relatief gemakkelijk naar een hardware upgrade wordt gekeken in de hoop de kwaliteit van de foto's te verbeteren. Het kan net zo goed nog in de techniek of instellingen zitten, waar @Frogmen al de terechte vraag stelde of de camera nu wel de beperkende factor is.
Het is daarin de vraag hoe overtuigd @To_Tall is dat de camera de beperkende factor is, of dat hij het ook gewoon leuk vindt om nieuwe spullen te halen want dat mag natuurlijk ook gewoon. :P

[...]

20fps is alleen met de elektronische sluiter én wanneer je kiest voor de hoogste snelheid. Vanwege kwaliteit ga je liever naar eletronisch eerste gordijn en zit je op 12 fps, mits je hem op hoogste snelheid zet en de lens dat kan bijhouden.
Het aantal foto's is een keue, maar dat de tracking erg goed werkt is een feit. Met een portrentlens op f/1.4 de oogjes scherp van een langsfietsende dochter is geen enkel probleem. Dat zijn wel scenario's die ik met een DSLR niet had gekund.

[...]

Dat is hoe je er naar kijkt. Bij Canon werkt EF-glas via een EF-RF adapter net zo goed als op een DSLR, bij Sony via MC-11 moet je dat echt afwachten. Het nadeel bij Canon is dus in die zin meer dat je waarschijnlijk aan de adapter gaat en dat moet je dan wel willen.
Wat ik bedoel met het aanbod is dat er voor sony merken zijn als Zeiss, Sigma, Tamron en legio nieuwe die gewoon direct op de camera passen zonder adapter. Met een adapter kan het natuurlijk ook maar dat maakt het geheel meteen erg groot.
Bij canon zijn er voor zover ik weet geen derde partijen die lenzen voor de RF serie maken.

Die 20 fps van de R6 lijkt als ik dat lees meer een gimmick dan dat het echt een goede feature van de camera is.

Leica MM + Sony A9

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

RobertJRB schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:28:
[...]
Bij canon zijn er voor zover ik weet geen derde partijen die lenzen voor de RF serie maken.
Die zijn er wel (iig Laowa). Maar de keus is idd nog zeer beperkt. Kwestie van tijd lijkt me.

Misschien is dit wel een handig overzichtje: 3rd party lenzen voor RF-mount per merk

[Voor 34% gewijzigd door SnoeiKoei op 11-01-2022 14:08]

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

SnoeiKoei schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Die zijn er wel (iig Laowa). Maar de keus is idd nog zeer beperkt. Kwestie van tijd lijkt me.

Misschien is dit wel een handig overzichtje: 3rd party lenzen voor RF-mount per merk
Die is alleen Manual focus, en ook de overige worden eerder minder dan meer ondersteund. Third party voor Canon R-mount zou nog wel even kunne duren, gezien Canon's tegenzin om de specs los te laten en Sigma's tegenzin om ze te gaan reverse engineeren.
Dan liever Sony, dat van de A-mount een open mount heeft gemaakt.

[Voor 4% gewijzigd door bobcom op 11-01-2022 14:48]

• Gonadan

Gonadan

To_Tall schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:46:
Jij kan op een APC-S sensor goed uit de voeten ik mis wat groothoek bereik zeker als ik binnen fotografeer. met een verjaardag moet ik dan al redelijk snel gebruik maken van een 24mm lens. Wat ook prima te doen is. Maar ik mis dan wat vrijheid.. 50mm moet ik redelijk achter in de kamer gaan staan. de scherpte diepte mis je dan ook meer dan dat je dichter op je object zit.
Kan je dit misschien wat verduidelijken? Ik kan het niet helemaal volgen hoe je hier nu over denkt. Waarom heb je met een 24mm minder vrijheid? Is dat vanuit een gewenste beeldhoek gedacht, of vanuit de lenzen die je nu hebt en vind je de 24mm niet lichtsterk genoeg?
RobertJRB schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:28:
Wat ik bedoel met het aanbod is dat er voor sony merken zijn als Zeiss, Sigma, Tamron en legio nieuwe die gewoon direct op de camera passen zonder adapter. Met een adapter kan het natuurlijk ook maar dat maakt het geheel meteen erg groot.
Ik begreep wel wat je bedoelde, maar zoals gezegd hangt het er nogal vanaf hoe erg je het vindt om met een adapter te schieten. De compactheid wordt voor een zeer groot deel bepaald door de kwaliteit van het glas en de lichtsterkte van het objectief. Als je per se native merk en mount wil schieten want beperkt dat de keuze aanzienlijk, en verhoogt de kosten ook nogal.
Die 20 fps van de R6 lijkt als ik dat lees meer een gimmick dan dat het echt een goede feature van de camera is.
Wat geeft jou dat idee dan? Los van welke camera het over gaat kan 20 fps zowel een voordeel als een nadeel zijn, dat hangt volledig af van je gebruik. Daarom kan je bij een beetje serieuze camera dan ook kiezen of je gewoon, snel of heel snel wilt schieten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@bobcom
.....
Ja, ik gebruik mijn EF-glas op mijn Eos M5 zowel op crop als Full frame, met een booster. En ik heb een redelijke range, dus maar als ik mm teveel heb neem ik zelden de booster. Eerder een wijdere lens....
@bobcom
.....
Ik kan ook een 6D Mark 3 of een 5D mark 4 nemen die mogelijk goedkoper te krijgen zijn dan bv de R6.
Hier kan ik dan uiteraard de EF-S lenzen niet gebruiken.
Waarbij biede camera's uitstekende foto's maakt en meer MP's bieden.
Daarom noemde ik de Eos RP (6D sensor) of de Eos R (5D mk Iv sensor)

Naast de M5 heb ik zowel een A7iii als een A7Rii: de laatste in de hoop crop en fullframe te combineren. Sensor van de Rii geldt nog steeds als een van de beste, maar ik heb ontdekt dat die sensor betere en scherpere foto's oplevert als ik er betere lenzen voor hang. A7iii is nog steeds top als het gaat om hoge ISO's maar ik heb ontdekt dat mijn foto's minder ruizig zijn als ik ze beter belicht.
Vandaar dat ik me nu concentreer op een betere techniek en op beter glas i.p.v. op betere bodies.

• FlyingCrow
bobcom schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Die is alleen Manual focus, en ook de overige worden eerder minder dan meer ondersteund. Third party voor Canon R-mount zou nog wel even kunne duren, gezien Canon's tegenzin om de specs los te laten en Sigma's tegenzin om ze te gaan reverse engineeren.
Dan liever Sony, dat van de A-mount een open mount heeft gemaakt.
Let op de originele vraag. Het huidige aanbod van Canon voorziet uitstekend in de vraag van OP. Wat is de motivatie dan nog om te wisselen van merk body?
Zeker als je naar de betere kwaliteit objectieven van Sigma gaat kijken zijn die net zo aan de prijs als de vergelijkbare Canon's dus welk voordeel is dat?
bobcom schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:07:

Daarom noemde ik de Eos RP (6D sensor) of de Eos R (5D mk Iv sensor)
Beide bodies zijn technisch ondergeschikt (zowel in specs als in sensor) aan een R6 maar financieel gezien wel als een alternatief te beschouwen.
bobcom schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:07:
Naast de M5 heb ik zowel een A7iii als een A7Rii: de laatste in de hoop crop en fullframe te combineren. Sensor van de Rii geldt nog steeds als een van de beste, maar ik heb ontdekt dat die sensor betere en scherpere foto's oplevert als ik er betere lenzen voor hang. A7iii is nog steeds top als het gaat om hoge ISO's maar ik heb ontdekt dat mijn foto's minder ruizig zijn als ik ze beter belicht.
Vandaar dat ik me nu concentreer op een betere techniek en op beter glas i.p.v. op betere bodies.
"slechte" objectieven gebruiken op een supercamera is inderdaad een beperkende factor. Maar geen reden om dan je camera maar niet of minder te upgraden.
OP staat op het punt van EF af te stappen naar een nieuw systeem en dat kan gefaseerd dus dan maar tijdelijk met minder goed glas voor een hele goede sensor.

[Voor 46% gewijzigd door FlyingCrow op 11-01-2022 15:19]

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@FlyingCrow Was in antwoord op @SnoeiKoei, die weer reageerde op @RobertJRB . Wiens afwegingen wel degelijk kunnen gelden als je met zegge en schrijve een FF24mm en een FF50mm wilt overstappen naar een andere body / mount, en je bestaande glas je afscheept met 7.5 Mp.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@FlyingCrow Om nog maar eens terug te komen op het fameuze "upgraden":

Waarom " upgraden"?
• Foto's voldoen niet (meer) aan de eisen van de fotograaf

Wat "upgraden"?
• Kwaliteit van de foto hangt af van drie variabelen:
  1. Fotograaf
  2. Lenzen
  3. Cameras
Hamvraag: wat is de slimste volgorde om te "upgraden"?

(Uiteraard zijn er nog tientallen andere redenen om te "upgraden": Ik heb al zolang hetzelfde / Iedereen doet het / Er wordt zoveel gepraat over die nieuwe (vul maar in) / ik kan niet achterblijven / het kan nu, dus het moet maar / ik heb het al zo lang uitgesteld
Maar die hebben niet zozeer met fotografie te maken als wel met het bezit van fotospul
)

[Voor 33% gewijzigd door bobcom op 11-01-2022 15:51]

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Meer dan weerleggen dat er geen 3rd party lenzen voor RF-mount zijn deed ik niet.

• FlyingCrow
bobcom schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:43:
@FlyingCrow Om nog maar eens terug te komen op het fameuze "upgraden":

Waarom " upgraden"?
• Foto's voldoen niet (meer) aan de eisen van de fotograaf

Wat "upgraden"?
• Kwaliteit van de foto hangt af van drie variabelen:
  1. Fotograaf
  2. Lenzen
  3. Cameras
Hamvraag: wat is de slimste volgorde om te "upgraden"?

(Uiteraard zijn er nog tientallen andere redenen om te "upgraden": Ik heb al zolang hetzelfde / Iedereen doet het / Er wordt zoveel gepraat over die nieuwe (vul maar in) / ik kan niet achterblijven / het kan nu, dus het moet maar / ik heb het al zo lang uitgesteld
Maar die hebben niet zozeer met fotografie te maken als wel met het bezit van fotospul
)
Niet zo moeilijk toch.
Fotograaf merkt dat hij niet verder komt, doet wat uitzoek werk en komt met een vraag. Mijn aanname is dat hij genoeg kennis heeft om geen vingers voor de lens te houden... (gevaarlijke aanname ik weet het)
Lenzen, zoals al eerder opgemerkt, waarom investeren in EF?
Camera. en dat is de originele vraag die inmiddels wel doodgeslagen is met goede antwoorden.

• RobertJRB
SnoeiKoei schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Ik begreep, net als wat bobcom aangeeft dat canon niet meewerkt aan AF van andere partijen. Maakt het lastig voor een fabrikant om aan te beginnen en dus ook een stuk minder aantrekkelijk.
Gonadan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:04:
[...]

Wat geeft jou dat idee dan? Los van welke camera het over gaat kan 20 fps zowel een voordeel als een nadeel zijn, dat hangt volledig af van je gebruik. Daarom kan je bij een beetje serieuze camera dan ook kiezen of je gewoon, snel of heel snel wilt schieten. ;)
Wat ik bedoel, de specs lezende leek het mij een beetje de tegenhanger van de A9. Beide 20 fps, beide snelle AF. Alleen de A9 met een stacked sensor.
Op het FM forum lees ik dat de E shutter bij de R6 last heeft van rolling shutter bij bewegende onderwerpen. Die e shutter heb je nodig om 20 fps te halen.
20 fps is juist iets dat je met snel bewegende onderwerpen gebruikt.

Dat bedoel ik met een gimmick. Hij kan het wel, maar wat heb je er aan als bewegende onderwerpen niet echt kunnen. Voelt meer alsof die 20 fps er meer in is gezet om hem sneller te maken dan sony's en nikons tegenhanger in plaats van dat het een serieus onderdeel is.

Leica MM + Sony A9

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

RobertJRB schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:24:
[...]

Ik begreep, net als wat bobcom aangeeft dat canon niet meewerkt aan AF van andere partijen. Maakt het lastig voor een fabrikant om aan te beginnen en dus ook een stuk minder aantrekkelijk.
Daar ben ik het wel mee eens ja. En Canon vraagt momenteel bizarre prijzen voor het RF-glas. De 100mm macro is gewoon dubbel zo duur als de EF L-versie. Ja, de vergroting van 1.5:1 is cool maar die bokeh control ring kan me gestolen worden (ik heb nog niet 1 mooie foto gezien die daarmee gemaakt is en zou 'm niet aanraken).

• Gonadan

Gonadan

RobertJRB schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:24:
Wat ik bedoel, de specs lezende leek het mij een beetje de tegenhanger van de A9. Beide 20 fps, beide snelle AF. Alleen de A9 met een stacked sensor.
Op het FM forum lees ik dat de E shutter bij de R6 last heeft van rolling shutter bij bewegende onderwerpen. Die e shutter heb je nodig om 20 fps te halen.
20 fps is juist iets dat je met snel bewegende onderwerpen gebruikt.

Dat bedoel ik met een gimmick. Hij kan het wel, maar wat heb je er aan als bewegende onderwerpen niet echt kunnen. Voelt meer alsof die 20 fps er meer in is gezet om hem sneller te maken dan sony's en nikons tegenhanger in plaats van dat het een serieus onderdeel is.
offtopic:
Op die manier, dan is het net hoe je hem positioneert. De A9 heeft er ook last van, wil je bodies die daar echt weinig last mee hebben dan zit je op een R3 of een A9II, maar dat is echt een andere prijsklasse.
In die zin kan je veel hoogste modi een gimmick noemen, want zowel bij Canon als Sony zakt hij bij sommige instellingen naar 12-bit RAW bijvoorbeeld. Dat is niet per se een probleem, je moet gewoon de beperkingen van je tooling kennen en daarmee werken.

Maar wellicht goed om de discussie weer wat richting het vraagstuk van de TS te brengen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@To_Tall Ik denk dat eigenlijk alles wel zo'n beetje gezegd is. Je geeft meermaals aan dat je niet wilt croppen en je neigt duidelijk naar aanschaf van een R6.
Met alle info die je nu hebt, zijn er nu nog bepaalde zaken die je doen twijfelen?

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@FlyingCrow Dus voor jou is de optimale "upgradestrategie" 3, 2, 1. Eerst een betere body, dan lenzen (voor zover niet afgeschreven vanwege het feit dat ze niet voor de camera ontworpen zijn), en de fotograaf hoeft nooit een upgrade want die houdt zijn vingers niet voor de lens. Tsja, zo kun je er ook naar kijken. :+

• tennis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-01-2022
Ik ben in oktober geswicht van de Canon 77D naar de R6. Kreeg 350 euro voor mijn camera, had nog wel de 18-55mm lens erbij ingeruild. Dat was Bij Kamera Express. je kan bij div. winkels prijs vragen en dan keuze maken.
Heb zelf de RF 24-105 stm erbij gekocht en 2 weken terug de 35mm 1.8 stm en natuurlijk de adapter.
Ik heb zelf ook aantal EF & EF-S lenzen, de EF-S lenzen heb ik nog niet getest.
Je kan langzaam overgaan naar de RF objecten, dat wil ik ook tenzijnertijd.
Als je geen haast hebt kan je eventueel wachten op een actie.
Stap voor stap kijken en nadenken wat je wilt.

[Voor 7% gewijzigd door tennis op 11-01-2022 21:48]

• To_Tall
Wat ik niet begrijp en misschien heb ik het helemaal bij het verkeerde eind. Waarom zo pushen? Ik vind dat wel een beetje jammer..

@Gonadan Bij een sinterklaas feestje wil ik niet zowat buiten staan. Om een leuke overzicht foto te maken. stap ik over op 24.. 50mm is binnen op APS-C eigenlijk niet te doen, naar mijn mening. je staat toch wel een paar meter van de mensen af. ik kan natuurlijk meer glas gaan kopen. Maar daar wacht ik mee gezien ik ooit bij de aanschaf van deze camera bedacht had, dat ik uiteindelijk de overstap wilde maken naar FF.

Ik heb niet het beste glas, dat was ook niet de bedoeling op de APS-C, maar wel in gedachten gehouden dat als ik ovestap naar FF ik enkele lenzen wel mee kon nemen. en later beter glas kan halen.

canon EF 24mm f/2.8 IS USM
canon EF 50mm f/1.4 IS USM
canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
canon EF-S 18-135 f/3.5-5.6 IS USM
canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS

Daarnaast heb ik nog de beschikking over andere EF lenzen, indien ik die wil gebruiken.
De 70-300 en 18-55 gebruik ik eigenlijk nooit.

24 en 50mm lenzen zij snel zat.

wat ik niet begrijp en ik kan er niet met mijn pet bij.. en adviseren wordt echt wel door mij mee overwogen. Ik wil naar FF, ik ben benieuwd hoe hier ook eye-EF wordt ervaren. En of men dit het geld als feature wel waard vinden. Ik kan ook naar de RP upgraden. Dat is ook een redelijke stap en meer MP. maar eye-AF mist hierop.

Waarom dan door klappen over APS-C?? ja ze zijn goedkoper, ja er zijn betere die ik nu heb die een upgrade ook wel verantwoorden, ja ik zal daar ook plezier aan hebben.

Ik zit nu alleen strek te denken om over te stappen naar systeem camera en omdat ik altijd al heb gezegd sinds 2017 ik de camera kocht de volgende camera wordt een Full Frame. dan kijk ik nu ook naar FF camera's.

Croppen van foto's doe ik niet. Een foto moet bij compositie al goed zijn. dan kan je nog zo'n mooie foto's maken met een 1000MP camera, maar als je alles maar crop naar 10MP wat doe je dan met een 1000MP camera? maar dat is mijn mening.

Momenteel heb ik wat canon lenzen niet de beste, maar hebben mij in de jaren dat ik ze heb. veel plezier gegeven. en ik heb voor mijn eigen zeggen redelijk wat mooie gemaakt die hier en daar ook in een woonkamer hangen. (geen idee of ze telkens terug gehangen worden als ik langs kom :+)

Van body wisselen ga ik niet doen. Ik heb een Nikon ooit in mijn handen gehad, was een prima camera. maar ik ben redelijk merk trouw.
Voorlopig is de R6 niet te koop geen voorraad :) ik heb nog even de tijd om mijn keuze door te puzzelen en de vele YouTube reviews te bekijken.

20fps is voor mij trouwens ook niet heel boeiend. Camera staat eigenlijk altijd op enkel beeld. Ga ook geen sport evenementen bezoeken om ze te schieten.

RF lenzen zijn momenteel duur. ik heb goede hoop dat canon vroeg of laat toch andere merken ook lenzen laat produceren. Daarbij zullen waarschijnlijk meer mensen overstappen naar canon R series camera's. Vooralsnog kunnen EF en EF-S lenzen middels adapter prima werken op de systemen. het glas hoeft dus niet direct de prullenbak in.

Ik was hier eigenlijk meer opzoek wat men hier vind van eye-af, en overal gebruik van de R6. dan bespreken dat een 90D ook een prima systeem is.

Het pad dat @tennis beloopt is eigenlijk het pad dat ik ook op wil gaan.

Denk dat mijn vraag wel beantwoord is. :)

• Gonadan

Gonadan

Wellicht bleek dat onvoldoende uit je openingspost, daar zag ik persoonlijk met name een vraag over de resolutie.
Qua eye-AF kunnen we kort zijn, die is geweldig. Voor mij was de overstap simpeler omdat mijn 70D gewoon stuk ging, maar ik heb geen seconde spijt gehad.

Ook goed om te weten welk glas je hebt, dat kan inderdaad met adapter prima gebruikt worden. Zelf heb ik nog de 24/2.8 STM liggen maar dat is dus echt een croplens, vandaar dat ik er naar vroeg.
Een 50 op crop (vergelijkbaar met mijn 85 nu) is leuk voor portretachtige shots of buiten, maar niet voor meer overzicht binnen inderdaad.

Zo'n 24-105 is leuk, maar je zou ook kunnen kijken naar een tweedehands EF 24-70/2.8. Die zijn ook steeds meer te krijgen voor leuke prijzen en voor jouw situatie dan misschien wel ideaal.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• To_Tall
Resolutie vind ik deels belangrijk, Ik heb ook de vergelijking tussen de R en RP gemaakt en de R6. Alle drie goede camera's. met als nadeel dat de R6 een 20MP sensor heeft.

R5 gaat me iets te ver :+

de 24-105 is de tweede lens die ik zelf aan heb een betaalbare lens voor EF-S mount. Reden was eigenlijk dat ik in de toekomst wel over wilde naar EF glas en upgraden naar FF DSLR. Maar met de opkomst van de pro en semi pro systeem camera's ben ik eigenlijk wel blij dat ik niet te veel geïnvesteerd heb in EF glas.

Ik was dus echt op zoek mede door dat ik verder aan het kijken ben om te upgraden naar FF, om naar een systeemcamera. en van wat ik op diverse review sites lees en van youtube mee krijg. Is eye-af echt wel een goede toegevoegde waarde.
Dat wilde ik mede hier ook wel soort van bevestigd zien.

Gezien camera's momenteel door te korten slecht leverbaar zijn. Moet ik ook nog wel even wachten. Doel is om de camera ergens jun aan te schaffen. Dus ik heb nog wel even.

de 77D zal ik er naast houden. kan ik die kleine van ons ook een beetje leren hoe je foto's kan maken :+ en hij doet het ook prima voor een keertje naar een pretpark of zo :)

• Gonadan

Gonadan

Je hebt ook al een 24-105? Of ben je nu in de war met de 18-135? Of heb ik koffie nodig? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FlyingCrow
bobcom schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:48:
@FlyingCrow Dus voor jou is de optimale "upgradestrategie" 3, 2, 1. Eerst een betere body, dan lenzen (voor zover niet afgeschreven vanwege het feit dat ze niet voor de camera ontworpen zijn), en de fotograaf hoeft nooit een upgrade want die houdt zijn vingers niet voor de lens. Tsja, zo kun je er ook naar kijken. :+
Ik geloof dat je de openingspost van dit forum een beetje uit het oog bent verloren.
In het algemeen heb je inderdaad gelijk en begint alles met de fotograaf. Maar een algemene beschouwing houden help je de TS niet mee (en maar blijven volhouden dat het aan de fotograaf ligt is in dit geval dus nogal onbehouwen)

Mijn reacties waren steeds op deze individuele casus waarin de TS aangeeft te weten wat hij doet, dan is het weinig constructief om maar te blijven volhouden dat het niet zo is.

@To_Tall Als je hem niet al tegen was gekomen dan heeft Gordon Laing op Youtube een aantal goede review videos over de R6 waarin hij onder andere de werking van de AF duidelijk laat zien.

De AF is verschrikkelijk goed, maar het blijft altijd een hulpmiddel wat o.a. afhankelijk is van je objectieven (logisch)

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 08:08
To_Tall schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:20:
Resolutie vind ik deels belangrijk, Ik heb ook de vergelijking tussen de R en RP gemaakt en de R6. Alle drie goede camera's. met als nadeel dat de R6 een 20MP sensor heeft.
Als je toch niet wilt croppen, is resolutie serieus overroepen. Met 20MP kun je nog zonder problemen een foto op 45x30cm afprinten op 300dpi.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Als eye-AF je enige twijfel nog is, dan denk ik dat die inmiddels ook wel weggenomen is.
Eye-AF werkt gewoon erg goed. Om er écht het maximale profijt van te hebben, moet je ook lenzen hebben die een snelle AF-motor hebben, en daarnaast is een aangenaam snelle burstrate ook fijn, want mede een snelle burstrate bepaalt je hitratio.
Als je continuous eye-AF hebt, maar een koffiemolen als AF-motor en een 3fps-burst, dan heb je denk ik meer nét-nieters ertussen dan wanneer je wel een snelle AF-motor en burstrate hebt.

Met deze nieuwe eyeAF-technieken en goeie AF (is nu nog dual-pixel AF, maar in de toekomst quad-pixel-AF om die laatste hunting-gevallen in het geval van horizontale contrastdetectie-missers af te dekken), kun je eigenlijk al weinig fout meer doen; je zou bijna denken dat het dan toch écht aan de persoon ligt die de camera bedient ;)

Overigens: https://www.coolblue.nl/p...04/canon-eos-r6-body.html
Gewoon voorradig lijkt het?

EDIT: ah, overige winkels idd niet. Ik had nog niet in de pricewatch gekeken maar rechtstreeks op coolblue gezocht. Ook toeval dan ;) De adapter zelf is ook niet echt voorradig....

[Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 12-01-2022 14:19]

• To_Tall
Gonadan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:34:
Je hebt ook al een 24-105? Of ben je nu in de war met de 18-135? Of heb ik koffie nodig? :P
Denk dat ik koffie nodig had vanmorgen :+

@Mortis__Rigor
Ik heb hier een aantal fotos geupscaled van 24MP naar 40MP.
Je moet niet heel dicht op de foto gaan staan als deze afgedrukt is. Maar als foto aan de muur is dat wel goed te doen. Op een Canvas valt het helemaal niet op :)

Maar ja als ik echt groot wil afdrukken dan is meer MP beter.. Voornamelijk gaan de foto's in een soort jaarboek. En worden bekeken op een 4K scherm dat zelf 8MP is :+

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-02 22:39
@To_Tall Leuk topic! Hier ook een ex-450D en 77D gebruiker. Heb het topic met interesse gevolgd, en volgens mij zijn alle inhoudelijke afwegingen zo'n beetje wel gemaakt (volgens mij ga je veel plezier beleven met een R6). Maar, ik zou nog wel een element willen toevoegen aan de eerdergemaakte optelsom 'fotograaf + objectieven + body', en wel: de RAW-editor die je gebruikt. De sensor in de R6 is onbetwist op veel vlakken 'beter' dan die in 77D, maar ik denk ook dat een goed bewerkte RAW-foto qua fotokwaliteit aardig in de buurt kan komen van een straight-out-of-camera jpg van een R6.

Om een idee te geven, hieronder 2 foto's uit de database van DPReview, één betreft een onbewerkte jpg van de R6 en de ander een met DxO Photolab 5 bewerkte RAW (ruisonderdrukking met DeepPRIME, lenscorrecties, lensscherpte en kleurprofiel). Beide foto's geschoten op ISO 800. Zien jullie welke welke is?

Los daarvan: de R6 biedt vele andere voordelen (waaronder eye-af) die het fotograferen makkelijker en leuker maken. Geniet ervan ;)

Update: nog even gespeeld met een foto op ISO 6400 (wederom R6 jpg vs. 77D RAW bewerkt met DxO Photolab).

[Voor 20% gewijzigd door Pindasmeer op 13-01-2022 20:13]

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-01 14:29
To_Tall schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Denk dat ik koffie nodig had vanmorgen :+

@Mortis__Rigor
Ik heb hier een aantal fotos geupscaled van 24MP naar 40MP.
Je moet niet heel dicht op de foto gaan staan als deze afgedrukt is. Maar als foto aan de muur is dat wel goed te doen. Op een Canvas valt het helemaal niet op :)

Maar ja als ik echt groot wil afdrukken dan is meer MP beter.. Voornamelijk gaan de foto's in een soort jaarboek. En worden bekeken op een 4K scherm dat zelf 8MP is :+
Valt soms mee he, ik weet dat ik foto's zat te bekijken op mijn scherm en dan dacht ik had ze toch iets scherper gewild. Vervolgens zette mens ze op de fotocursus op een scherm van 4k en dan was hij ineens haarscherp. Ik denk dat voor een hoop situatie 20mp meer dan genoeg is als de foto maar scherp is. Waarbij de R6 zeker gaat helpen.

Nickname KasPlantje.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 18:40
To_Tall schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:51:
...
wat ik niet begrijp en ik kan er niet met mijn pet bij.. en adviseren wordt echt wel door mij mee overwogen. Ik wil naar FF, ik ben benieuwd hoe hier ook eye-EF wordt ervaren. En of men dit het geld als feature wel waard vinden. Ik kan ook naar de RP upgraden. Dat is ook een redelijke stap en meer MP. maar eye-AF mist hierop.
...
De Canon EOS RP heeft ook Eye-AF :). Werkt goed.. Als je vaak portretten fotografeert is die feature het geld wel waard imo.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:45
Pindasmeer schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:02:
Om een idee te geven, hieronder 2 foto's uit de database van DPReview, één betreft een onbewerkte jpg van de R6 en de ander een met DxO Photolab 5 bewerkte RAW (ruisonderdrukking met DeepPRIME, lenscorrecties, lensscherpte en kleurprofiel). Beide foto's geschoten op ISO 800. Zien jullie welke welke is?

Los daarvan: de R6 biedt vele andere voordelen (waaronder eye-af) die het fotograferen makkelijker en leuker maken. Geniet ervan ;)

[Afbeelding][Afbeelding]

Update: nog even gespeeld met een foto op ISO 6400 (wederom R6 jpg vs. 77D RAW bewerkt met DxO Photolab).

[Afbeelding][Afbeelding]
Links jpg, rechts raw bewerkt in beide gevallen. Wat heb ik nu gewonnen? :P

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Zoals ik in mijn vorige post ook al vroeg/zei (maar de TS lijkt niet echt te reageren) lijkt alles idd wel gezegd.
Waar zitten nu dan nog twijfels, kun je daar op antwoorden?

• Pindasmeer
Joep schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Links jpg, rechts raw bewerkt in beide gevallen. Wat heb ik nu gewonnen? :P
Niks, want je hebt het 2x fout :P

Links zijn de bewerkte RAWs van de 77D, en rechts de jpg's van de R6. Als je het mij vraagt een bijzonder klein verschil. En nogmaals: ik suggereer niet dat de sensor van de 77D even goed is als die van de R6 (het is ook geen eerlijke vergelijking), maar ik denk wel dat fabrikanten en enthousiastelingen ons graag willen laten geloven dat de ontwikkelingen harder gaan dan dat ze in werkelijkheid gaan. En dat je met een kleine investering in een RAW-editor de kwaliteit van je foto's een flinke boost kunt geven.

• Gonadan

Gonadan

Ik zie voornamelijk erg grote verschillen in witbalans en kleur. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Pindasmeer
Gonadan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:18:
Ik zie voornamelijk erg grote verschillen in witbalans en kleur. :P
Ja klopt, je krijgt het niet gelijk (en dus heb ik er maar voor gekozen om de witbalans te corrigeren met de colorchecker op de foto). Maar qua detail, ruis en kleurdiepte is het niet die wereld van verschil die je zou verwachten wanneer je een €2500 kostende camera uit 2021 vergelijkt met een camera uit 2017 die destijds €800 kostte.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Pindasmeer schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Ja klopt, je krijgt het niet gelijk (en dus heb ik er maar voor gekozen om de witbalans te corrigeren met de colorchecker op de foto). Maar qua detail, ruis en kleurdiepte is het niet die wereld van verschil die je zou verwachten wanneer je een €2500 kostende camera uit 2021 vergelijkt met een camera uit 2017 die destijds €800 kostte.
Hoe wil je kleurdiepte vergelijken met een JPG? 👀 Wat is hier allemaal aan de hand?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• To_Tall
Deathchant schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:22:
Zoals ik in mijn vorige post ook al vroeg/zei (maar de TS lijkt niet echt te reageren) lijkt alles idd wel gezegd.
Waar zitten nu dan nog twijfels, kun je daar op antwoorden?
Ik lees wel mee:)

Zelf ben ik nog wat dingen voor me zelf aan het overwegen. We gaan als Corona het toelaat in juli op vakantie. Maar ben nu wat dingen voor mijzelf op een rijtje aan het zetten.

Keuze mede door wat antwoorden hier en mede door ook overstapper van de 77D hier en andere overstappend naar FF camera’s. Weet ik wel zeker dat ik deze zomer de overstap maak naar systeem camera met een FF sensor. En ik blijf bij het merk canon.

Misschien gaan de prijzen zakken Of canon komt nog met een andere camera. Geen idee maar ik hè nog tijd genoeg om verder onderzoek te doen wat voor mij de beste keuze is. Daar naast hangt en staat het niet om alleen de eye-af.

Maar dat was wel de vraag hier. Wat vinden andere er van en is het geld waard om dat mee te nemen in de keuze voor een upgrade/vervanging.

Daarnaast is in deze vraag geen goed en fout antwoord. Tenzij je aangeeft je graag naar FF wil en gezever blijft houden aps-c camera’s zijn ook goed :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee