[LED] Driver 230V -> 12V HUE/ zigbee

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
We hebben gisteren in Antwerpen een lamp gekocht, dat is een lamp met 3 LED ringen en volgens de verkoper is die dimbaar.

Dat klopt ook, echter het dimmen werkt als volgt.

Stand 1. Stadion verlichting. Alle LEDs voluit, blauw licht en de buren bellen of het wat minder fel kan.
Stand 2. Nog steeds heel fel, maar minder dan bij 1, nog steeds wit licht. Beetje koelkast niveau.
Stand 3. Warm licht. Het licht wat je wil in je huis.

Dus ik lamp aangesloten, licht aan. Stand 1. AAAAAARGH 8)
Uit, opnieuw aan stand 2. :|
Uit, opnieuw aan, stand 3 O+

Nou heb ik weinig zin om iedere keer 3 keer op de schakelaar te moeten drukken. De lamp heeft minimalistische beschrijving (in gebrekkig engels). En terug gaan is niet echt een optie temeer omdat ruilen niet mag. |:(
Idealiter zou ik hem gewoon standaard op stand 3 hebben, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik kan niet een 'bevestiging sturen' Ik heb geprobeerd hem 3 keer, 5 keer snel, 10 keer snel te knipperen (bij snel schakelen blijft hij wel in modus 3), maar als je hem dan uit zet langer dan 1 seconde, begint hij weer bij stand 1.

Anyway, nu zoek ik dus een driver die in de lamp past. Maar meeste drivers die ik vind gaan achter de trafo. Ik heb in de bevestiging aan het plafond niet ook nog eens ruimte om daar een trafo in te zetten.

Dus wat ik zoek is een driver welke compact is (meeste drivers passen wel):

230V in naar 12V LED, dimbaar, bij voorkeur met HUE/ zigbee ondersteuning.

Beste antwoord (via 911GT2 op 09-01-2022 21:41)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:33
Euh, 2 draden verwisselen op de bestaande driver dan?

Dan wordt het
Stand 1. Alle LEDs voluit, warm wit licht en de buren bellen of het wat minder fel kan.
Stand 2. Nog steeds heel fel, maar minder dan bij 1, nog steeds warm wit licht.
Stand 3. Koud wit licht. Het licht wat je niet wil in je huis.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ruilen moet altijd kunnen, is volgens mij een EU wet

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
memphis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:54:
Ruilen moet altijd kunnen, is volgens mij een EU wet
Ja ruilen kan vast, maar de lampen daar waren op deze na niet echt onze smaak. Bovendien willen we graag deze lamp. Dus ik probeer toch eerst de andere optie(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Aangezien je ook de kleurtemperatuur kunt wijzigen, neem ik aan dat er CW/WW LED's in zitten? Er komen 3 draadjes uit de driver?

Welk vermogen moet de driver hebben?

Heb je misschien een foto van de huidige ter vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 20:47
Ik heb vorige week bij applamp een dimmer voor een leestrip gekocht, misschien dat zo eentje wel past.
Is 100% compatible met Philips Hue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Dank je!

Ja uiteraard. Bij deze de foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm01Afl3fgxE50En-AjzKph750M=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LGo8Ksi6kD9jzqTfkbSvJGL2.gif?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDwY3KECHesOuzVIHdjZxFPKbP0=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/mHz1dp6U6sDL8dgU84Chkhvd.gif?f=fotoalbum_medium

Specs:
Input: AC85-265V 50/60HZ
Output: DC120-198V 240mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ehh, waarom zoek je dan naar een 12V driver?

Je hebt een 240mA constant current driver nodig waar een "iets" hogere spanning uit komt.

Enig idee van het daadwerkelijk vermogen van de LEDs? Waarschijnlijk tussen de 40W en de 60W maar stel nou dat je een 50W alternatief vindt, voldoet deze dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Xander schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:34:
[...]

Ehh, waarom zoek je dan naar een 12V driver?

Je hebt een 240mA constant current driver nodig waar een "iets" hogere spanning uit komt.

Enig idee van het daadwerkelijk vermogen van de LEDs? Waarschijnlijk tussen de 40W en de 60W maar stel nou dat je een 50W alternatief vindt, voldoet deze dan? :+
Ik ben een n00b op het gebied van LED's ik zag overal dat het 12V moest zijn, maar nu twijfel ik idd.
Ik heb geen idee van het vermogen. Ik vrees dat we eigenlijk een Ali-ding gekocht hebben voor een winkel prijs :X

Ik zou ieder alternatief wat voldoet omarmen :o

[ Voor 9% gewijzigd door 911GT2 op 09-01-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

911GT2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:35:
[...]

Ik ben een n00b op het gebied van LED's ik zag overal dat het 12V moest zijn, maar nu twijfel ik idd.
Ik heb geen idee van het vermogen. Ik vrees dat we eigenlijk een Ali-ding gekocht hebben voor een winkel prijs :X

Ik zou ieder alternatief wat voldoet omarmen :o
Dan moet je niet eigenwijs zijn en aankloten maar gewoon terug gaan naar de winkel met je recht op herziening van de aankoop.
https://www.test-aankoop....oop-een-automatisch-recht

Verder lijkt de voeding een standaard 240mA driver met een hoge spanning maar er komen 2 min draden uit en 1 plus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
memphis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Dan moet je niet eigenwijs zijn en aankloten
Zo leer je nooit wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verder lijkt de voeding een standaard 240mA driver met een hoge spanning maar er komen 2 min draden uit en 1 plus?
[...]

Dan moet je niet eigenwijs zijn en aankloten maar gewoon terug gaan naar de winkel met je recht op herziening van de aankoop.
https://www.test-aankoop....oop-een-automatisch-recht
Ik zie even niet waarom hij recht heeft om de aankoop te herzien. Het is geen koop op afstand toch?
Ja, omdat je de kleurtemperatuur kunt wijzigen (CW/WW, CCT, Dual White, Tunable White, hoe ze het ook willen noemen). 1 plusdraad (common anode), 2 mindraden voor koud-wit en warm-wit.

@911GT2 Heb je überhaupt de behoefte om de kleurtemperatuur ooit aan te passen? Anders kun je er voor kiezen om alleen de warm-witte LEDs aan te sluiten natuurlijk.

Een vervangende driver kan wel eens lastig blijken. Het is een erg hoge uitgangsspanning, je wilt er ook nog eens Zigbee in, als dan ook de kleurtemperatuur nog te wijzigen moet zijn...

Dit komt in de buurt:
https://www.klemko.nl/pro...s-250ma-1500ma-50w/860226

250mA vs 240mA +/- 5% is denk ik niet direct iets om wakker van te liggen (de levensduur wordt wellicht wat korter). Alleen de uitgangspanning van 8 - 48V matcht totaal niet met jouw armatuur. Ze noemen het ding wel "50W" maar op 250mA doet het blijkbaar maar zo'n 12W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Xander schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:56:
[...]

[...]

Ik zie even niet waarom hij recht heeft om de aankoop te herzien. Het is geen koop op afstand toch?

[...]

Ja, omdat je de kleurtemperatuur kunt wijzigen (CW/WW, CCT, Dual White, Tunable White, hoe ze het ook willen noemen). 1 plusdraad (common anode), 2 mindraden voor koud-wit en warm-wit.

@911GT2 Heb je überhaupt de behoefte om de kleurtemperatuur ooit aan te passen? Anders kun je er voor kiezen om alleen de warm-witte LEDs aan te sluiten natuurlijk.

Een vervangende driver kan wel eens lastig blijken. Het is een erg hoge uitgangsspanning, je wilt er ook nog eens Zigbee in, als dan ook de kleurtemperatuur nog te wijzigen moet zijn...

Dit komt in de buurt:
https://www.klemko.nl/pro...s-250ma-1500ma-50w/860226

250mA vs 240mA +/- 5% is denk ik niet direct iets om wakker van te liggen (de levensduur wordt wellicht wat korter). Alleen de uitgangspanning van 8 - 48V matcht totaal niet met jouw armatuur. Ze noemen het ding wel "50W" maar op 250mA doet het blijkbaar maar zo'n 12W.
Nee ik heb niet de intentie om ooit de kleur te wijzigen. Als alleen de warme tint het doet is dat voor mij meer dan voldoende.

Ik had zelf deze gevonden.

https://www.led-verlichti...-7661.html?cPath=316_1005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
911GT2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:00:
[...]

Nee ik heb niet de intentie om ooit de kleur te weinigen. Als alleen de warme tint het doet is dat voor mij meer dan voldoende.

Ik had zelf deze gevonden.

https://www.led-verlichti...-7661.html?cPath=316_1005
Zelfde probleem als met de Klemko variant. Het ding haalt geen 50W bij 250mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Overigens, als ik alleen de warm white kan activeren hoef ik geen zigbee te hebben.
Dus als het zo simpel is al 1 draad 'doorknippen' is het ook ok.

[ Voor 62% gewijzigd door 911GT2 op 09-01-2022 21:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xander

Dan wordt het
Stand 1. Alle LEDs voluit, warm wit licht en de buren bellen of het wat minder fel kan.
Stand 2. Nog steeds heel fel, maar minder dan bij 1, nog steeds warm wit licht.
Stand 3. Koud wit licht. Het licht wat je niet wil in je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Xander schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:13:

Dan wordt het

[...]
Ha!
Kijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op2LarsKx2S1lhGxGbLNbCAPl10=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/JvvKppvITeKQ0epwDZMljurg.gif?f=fotoalbum_medium
ik heb de pinning omgedraaid en nu begint hij idd bij warm white!

[ Voor 15% gewijzigd door 911GT2 op 09-01-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Xander schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:56:

Ook bij een directe koop in de winkel heb je dat recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
memphis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Ook bij een directe koop in de winkel heb je dat recht.
Sinds wanneer? Misschien moet je de link die je hier zelf hebt geplaatst eens doorlezen.
In België kunnen we rekenen op een grote soepelheid vanwege de handelaars die gewoonlijk aanvaarden dat we aangekochte artikelen gedurende een bepaalde periode komen omruilen of soms zelfs bereid zijn om aankopen onder bepaalde voorwaarden op vertoon van het kasticket terug te betalen. Je mag echter niet denken dat het om een recht gaat! In dat opzicht is de wet duidelijk: wat gekocht is, is gekocht en elke transactie – ook je dagelijkse aankopen in de winkel – wordt beschouwd als een vast en definitief "verkoopcontract".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Xander schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:17:
[...]

Sinds wanneer? Misschien moet je de link die je hier zelf hebt geplaatst eens doorlezen.

[...]
Klopt, Maar als het apparaat niet voldoet aan de verwachtingen door bv in de winkel niet werkend gezien of in de winkel toch een ander soort omgeving dan thuis heb je een reden om bij de winkelier om een coulance te vragen.
Daarnaast bij een defect (OK, dan moet je frauderen) binnen een aantal dagen heb je alle recht tot zelfs teruggave van geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ja of een beetje doorzetten, wat research en hulp van tweakers en je hebt een lamp die je graag wil, met een kleurstelling die je graag wil.
We zijn toch tweakers?
Pagina: 1