Toon posts:

Nieuwe afwerkvloer

Pagina: 1
Acties:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:58
Wij hebben een aantal jaar geleden een betonvloer van 20cm dik in huis laten storten met vloerverwarming hierin(betonkernactivering) Hierop ligt een aantal cm zandcementvloer. Nadat het betonstort/vloerenbedrijf klaar was zijn we zelf aan de slag gegaan met egaliseer. Dat is mislukt :)
Het droogde snel en is nu hobbelig. We hebben er uiteindelijk een zeiltje van Kwantum overheen gelegd en het gelaten voor wat het was.
Nu willen we alsnog zorgen dat er een nette vloer naar onze smaak komt.
Opties wat ons betreft, zeil eruit en bestande vloer opnieuw laten egaliseren. Dan PVC of linoleum erop.
Andere optie, zandcement eruit en dan nieuwe laag beton en dat gevlinderd laten afwerken.

Kan dat vlinderen ook in een woonkamer/keuken? Veel hoeken enzo, wordt dat mooi? Is er verschil in geluid in huis tussen beide opties? Beton is vrij hard, andere opties wellicht minder, hoe zit dat met reflectie van geluid? Gaat het hol klinken allemaal?
Andere opties wellicht waar wij niet aan denken? Of dingen om rekening mee te houden?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Waarom niet je hobbelige vloer vlak schuren?

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:12
opschuren en eventueel opnieuw egaliseren.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:48
Waar nodig opschuren, daarna opnieuw laten egaliseren.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 17:54
Schuren met diamant, daarmee krijg je het wel vlak en kan dan als basis dienen voor een nieuwe opbouw. Maar waarom is er uberhaubt gekozen voor egaliseren? Een zandcement vloer is toch al vlak en glad genoeg als basis voor een verdere opbouw? De 'look' van egalisatie is nou ook niet bepaald elegant te noemen voor een woonkamer, maar misschien is dat persoonlijke smaak. Hoe dit is de huidige egalisatie laag geworden?

De oude vloer wegbreken en daarop weer een betonvloer storten en vlinderen is nou ook niet bepaald goedkoop, je kan ook kiezen voor een PU gietvloer of een cementgebonden smeervloer voor eenzelfde effect.

• frennek
Dit is trouwens een geschikte vloerschuurmachine om zoiets uit te voeren: https://www.xtra-materiee...ne-huren-htc-greyline-450

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:53

BazzH

Kei-goed...

frennek schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:42:
Schuren met diamant, daarmee krijg je het wel vlak en kan dan als basis dienen voor een nieuwe opbouw. Maar waarom is er uberhaubt gekozen voor egaliseren? Een zandcement vloer is toch al vlak en glad genoeg als basis voor een verdere opbouw? De 'look' van egalisatie is nou ook niet bepaald elegant te noemen voor een woonkamer, maar misschien is dat persoonlijke smaak. Hoe dit is de huidige egalisatie laag geworden?

De oude vloer wegbreken en daarop weer een betonvloer storten en vlinderen is nou ook niet bepaald goedkoop, je kan ook kiezen voor een PU gietvloer of een cementgebonden smeervloer voor eenzelfde effect.
Of je moet egaliseren hangt af van wat je op de vloer wil hebben. Als je PVC wil plakken, dan gaat er eigenlijk altijd egaline over een zandcement dekvloer. Voor een laminaatje is het dan weer niet nodig als de zandcement dekvloer mooi glad is.

Voor een vloer met een wat industriële betonlook, zou ik kijken naar een gietvloer.

Think smart........ Act stupid........

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-03 18:32
Antraciet betonvloer welke is gevlinderd en geïmpregneerd.

Als je in zoomt zie je dat bij de stalen kolommen het allemaal wat ruwer is, dit gaan we nog een beetje bijwerken maar perfect glad word lastig. Ik vind het niet storend maar als je heel veel hoekjes en dergelijke hebt in een bestaande woning is het wel iets om rekening mee te houden.

• No Hands
@vinpower , @maartentmm @Chimsie78 Schuren nooit aan gedacht dat dat kon. Maar goeie tip die ik verder onderzoeken kan ja.

@frennek @BazzH Zandcement hadden we eigenlijk te lang laten liggen denk ik en erop verder gelopen, was ingesleten en niet vlak meer. Dus dat hoopten we met egaliseer op te lossen. het was nooit de bedoeling om egaliseer als afwerkvloer te gebruiken maar als gladde laag voor pvc of linoleum oid.

Zandcement 5 cm kan ik zelf wel wegbreken dacht ik, PU gietvloer heb ik al een snaar geïnformeerd en dat was nogal kostbaar, ik kan me niet voorstellen dat kaal gevlinderd beton net zoveel kost. Maar dat ga ik nu eens naar informeren.

@Dezjay Best rechttoe rechtaan onze vloer, maar wel bijvoorbeeld een deuropening erin. Maar dat kan dus prima zie ik bij jou. Ligt het er al lang? Scheurt het nog ivm koelen en opwarmen oid?

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:53

BazzH

Kei-goed...

Hoelang heb je daar op gelopen dan? Hier hebben we 3 maanden op een zandcement dekvloer geleefd voordat er een PVC vloer op geplakt werd. Zag je niets van, voordat ze gingen egaliseren met egaline. Was overigens ook een nieuwe betonnen vloer met een zandcement dekvloer. De ouden houten vloer was rampzalig slecht, dus die hebben we laten vervangen. Maar ik kan me voorstellen dat na bijvoorbeeld een jaar wel de veel belopen stukken gaan slijten.

Think smart........ Act stupid........

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-03 18:32
No Hands schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:12:
@Dezjay Best rechttoe rechtaan onze vloer, maar wel bijvoorbeeld een deuropening erin. Maar dat kan dus prima zie ik bij jou. Ligt het er al lang? Scheurt het nog ivm koelen en opwarmen oid?
Deur opening is prima te doen, ik kan nog wel even wat details foto's maken.

De vloer is 19 juli gestort, en sinds 20 november word er gestookt. Nog geen scheuren te zien, maar ja beton kan scheuren. Ik vind het geen grote ramp als dat gebeurd.

Mijn kamer/keuken is 6x8 waarbij de keuken het middelpunt is, hier had nog een dilatatie gemaakt kunnen worden maar we hebben er voor gekozen om dit niet te doen. Wel dilataties onder iedere deur.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2022
BazzH schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:41:
Hoelang heb je daar op gelopen dan? Hier hebben we 3 maanden op een zandcement dekvloer geleefd voordat er een PVC vloer op geplakt werd. Zag je niets van, voordat ze gingen egaliseren met egaline. Was overigens ook een nieuwe betonnen vloer met een zandcement dekvloer. De ouden houten vloer was rampzalig slecht, dus die hebben we laten vervangen. Maar ik kan me voorstellen dat na bijvoorbeeld een jaar wel de veel belopen stukken gaan slijten.
Dat gaat normaliter ook wel goed wel ff 2x afpappen. Egaliseren over een goede cementdekvloer stelt dan vaak ook weinig voor….als je het goed doet.
Bij egaliseren heb je veel verschil. Ik kan zakjes kopen voor 14 euro. Das leuk als je daarna gaat tegelen. Een zak van een redelijk merk kost rond de 25. Ga je voor top kwaliteit dan ga je naar de 30 a 40 de zak.

• No Hands
Rofdof schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:13:
[...]

Dat gaat normaliter ook wel goed wel ff 2x afpappen. Egaliseren over een goede cementdekvloer stelt dan vaak ook weinig voor….als je het goed doet.
Bij egaliseren heb je veel verschil. Ik kan zakjes kopen voor 14 euro. Das leuk als je daarna gaat tegelen. Een zak van een redelijk merk kost rond de 25. Ga je voor top kwaliteit dan ga je naar de 30 a 40 de zak.
Gewoon zakken van de Hubo, aangemaakt volgens recept op de achterkant, vantevoren de vloer voorbehandeld.

• frennek
Met egaliseren is het ook wel belangrijk om een beetje dikte aan te brengen. Als je te dun wilt werken vloeit het ook niet lekker uit tot een vlak geheel. Ook de logistiek van bereiding is belangrijk om continu nat in nat te blijven werken, dus een constante aanvoer van nieuwe egaline is wel een vereiste voor een mooi eindresultaat. Met een mixer op een boormachine ga je het in ieder geval niet redden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee