Slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickk95
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-07-2024
Goedenavond Tweakers,

Mijn eerste post hier en direct een verzoek om jullie advies. In a nutshell, welke ''slimme'' thermostaat voldoet aan mijn eisen?

---

Om een beeld te schetsen: in december de sleutel van een jaren 30 woning ontvangen en we zijn nu bijna een maand bezig met een volledige verbouwing. Dit wil zeggen, huis volledig strippen en vervolgens volledig opbouwen. De CV ketel hangt inmiddels (Remeha Tzerra Ace 39c CW5). Beneden gaan we voor volledige vloerverwarming en boven komen nog ''ouderwetse'' radiatoren. Nu zou ik graag een thermostaat willen die ik met een app goed kan instellen. Enige wat ik wil instellen is dat de temperatuur op een bepaald moment bereikt is. Dus bijvoorbeeld beneden wil ik het 20 graden hebben om 8 uur 's ochtends.

Nu wil ik wel in een later stadium met slimme radiatorknoppen later de kamers boven gaan instellen. Bijvoorbeeld dat ik de werkkamer boven op 20 graden kan instellen om half 9 maar dat het in de andere slaapkamers niet verwarmd wordt zonder dat ik hier knoppen moet aan/uit draaien. Geofencing is niet nodig ook gezien de onregelmatigheid waarin mijn vriendin en ik thuis zijn.

De grote vraag, welke thermostaat past hier goed bij?

---

Zelf heb ik gekeken naar:
- Tado V3
- Google Nest
- Honeywell Lyric T6

Heb wel het idee dat alle 3 aan mijn eisen voldoen maar praktisch ben ik benieuwd wat handig is. Met name als er later slimme knoppen komen op de radiatoren boven.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via rickk95 op 27-01-2022 14:19)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

rickk95 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:51:
[..]
Bijvoorbeeld dat ik de werkkamer boven op 20 graden kan instellen om half 9 maar dat het in de andere slaapkamers niet verwarmd
[..]

---

- Tado V3
- Google Nest
- Honeywell Lyric T6
De Lyric en Nest voldoen dan in ieder geval niet, die kunnen geen zones afzonderlijk aansturen. Tado kan het wel maar zover ik weet alleen als je een + abonnement hebt en dus verbonden bent met internet (de thermostaat zelf is niet slim).

Evo Home van Honeywell doet ook wat jij wil, zonder abonnement en internet is ook niet nodig maar er zijn vast nog anderen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-05 18:46

..Christiaan..

..zwll..

De honeywell is het goedkoopst. Ik ben ook van plan om één van de bovenstaande aan te schaffen. Voordeel voor jou is denk ik dat je beter een tado incl thermostaatknoppen kunt kopen aangezien je die toch wil. Dan is zo'n pakketje goedkoper.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:46
Nadeel van de Nest is dat je maar 1 punt hebt wat de temperatuur meet. Oftewel overal in het huis is het 1 temperatuur. Wat je dan krijgt is dat alles warm wordt, of dat alleen beneden warm is en boven koud (omdat vloerverwarming langer warm blijft).

Dit is anders, als de vloer op een ander circuit zit dan de radiatoren boven.

Tado kan beter onafhankelijk temperatuur regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YoGi_Berra schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:32:
Nadeel van de Nest is dat je maar 1 punt hebt wat de temperatuur meet. Oftewel overal in het huis is het 1 temperatuur. Wat je dan krijgt is dat alles warm wordt, of dat alleen beneden warm is en boven koud (omdat vloerverwarming langer warm blijft).
Ik heb een Nest en moet zeggen, ik heb daar eigenlijk niet zo heel veel last van. Nu heb ik maar een klein appartementje (72 vierkante meter in totaal, inclusief een klein balkonnetje), wellicht dat dat scheelt voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 12-01-2022 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 20:26
Volgens mij kan je de Lyric T6 en de Nest niet (makkelijk) in combinatie met slimme radiatorknoppen gebruiken. Deze thermostaat stuurt alleen alles tegelijk aan. Zag wel een topic waar over programmeerbare radiatorknoppen werd gesproken, maar dat zoek ik in ieder geval (nog) niet.

Wij hebben nu een T6 in ons appartement en gaan binnenkort verhuizen naar een woning met drie verdiepingen (met ook begane grond vloerverwarming en boven radiatoren). Ik neig zelf naar de Tado, maar de Honeywell Evohome is een alternatief (die ook slim is en met een app te bedienen, maar die heeft voor mijn specifieke situatie dan weer geen Apple Homekit, wat voor mij wel een pre is voorlopig).

Ben benieuwd of er anderen zijn met praktijkervaring die hier meer over kunnen vertellen.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remkay
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-05 12:53
Op mijn radiatoren heb ik alle 8 radiatorknoppen vervangen door Fritz!Dect 301 radiatorknoppen. Je hebt hiervoor wel een Fritz!Box nodig. Per vertrek regel ik nu de temperatuur op vooraf ingestelde tijden. Ik kan ook nog afwijken van het vooraf ingestelde temperatuur- en tijdschema door de temperatuur invidueel te wijzigen via een webinterface, app, dect telefoon of gewoon op de radiatorknop zelf.

De radiatorknoppen heb ik geintegreerd in OpenHAB en ook in HA. Een andere leuke bijkomstigheid is dat de temperatuurlogging is uit te lezen en in Grafana getoond kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keLN6qIe-U0_OiNnBPlDvf-zDTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fpKHl3pIELgRvf7xORSRPHic.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

rickk95 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:51:
[..]
Bijvoorbeeld dat ik de werkkamer boven op 20 graden kan instellen om half 9 maar dat het in de andere slaapkamers niet verwarmd
[..]

---

- Tado V3
- Google Nest
- Honeywell Lyric T6
De Lyric en Nest voldoen dan in ieder geval niet, die kunnen geen zones afzonderlijk aansturen. Tado kan het wel maar zover ik weet alleen als je een + abonnement hebt en dus verbonden bent met internet (de thermostaat zelf is niet slim).

Evo Home van Honeywell doet ook wat jij wil, zonder abonnement en internet is ook niet nodig maar er zijn vast nog anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickk95
Dank allemaal voor het advies en toelichting. Ik ga nog even rustig afwegen (moet over een week of 4 de keuze gaan maken) Voor Tado V3 zal ik me nog wat meer verdiepen in dat abonnement, al ben ik nooit zo'n fan van extra maandelijkse kosten.

@DukeBox Evo Home van Honeywell heb ik me nog totaal niet in verdiept dus ga ik ook onderzoek naar doen.

@remkay Ziet er interessant uit! Welke thermostaat heb je hierbij gekozen? Of hebben de knoppen een soort ingebouwde thermostaat?

@YoGi_Berra Ik heb inderdaad geen aparte circuits gekozen, dus boven en beneden zitten op dezelfde ''groep''.

[ Voor 6% gewijzigd door rickk95 op 20-01-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09

Barrycade

Through the...

DukeBox schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:27:
[...]

Ik heb zelf sinds maandje Tado met slimme knoppen in de studeerkamers. Ik heb voorlopig nog 1 thermostaat in de woonkamer en ja met een hub zit het aangesloten op internet, maar da's voor de app en eventueel andere schema's instellen. Als internet wegvalt werkt het gewoon volgens schema en anders kan je het handmatig nog aanpassen.

Edit: weet niet of Google nest ook via internet verloopt of via het netwerk, maar via mijn Nest Hub kan ik het ook met voice command besturen (leuk, maar gebruik het niet veel, eenmaal schema ingesteld is er weinig te veranderen in ons geval)

Abbo is voor als je Geofencing wil en open raam detectie die de knoppen /thermostaat automatisch uitschakelt.

Mogelijkheid is er om een 2e thermostaat op de bovenverdieping op te hangen maar dan moet ik eerst ook beneden de slimme knoppen installeren zodat de ketel aangaat als je boven wel warmte nodig hebt en beneden niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Barrycade op 20-01-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-05 12:01
De Tado heeft op papier de functie van een vervroegde start wel, echter werkt die niet.
De ketel begint 2 uur van te voren op maximaal vermogen te stoken en dus is je ruimte veel te vroeg op temperatuur. Tado geeft zelf aan die voorlopig niet te fixen.

tado in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2" en
tado in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viktorvm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:30
Zoals hierboven beschreven staat: de Tado werkt met zones en knoppen zonder abonnement. Wil je geofencing gebruiken, dan heb je wel het abonnement nodig.

Mijn vriendin en ik hebben juist voor de Tado met geofencing gekozen omdat we onregelmatig de deur uit zijn. Zo voorkomen we dat de kachel brandt als we een hele dag weg zijn of er pas iemand halverwege de dag thuis komt.

Ik volg je redenatie niet helemaal: juist als je onregelmatig thuis bent of niet wil je toch dat de verwarming zichzelf uitschakelt als je de deur uit stapt en weer aan gaat als je in de buurt komt of thuis bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Barrycade schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:52:
Abbo is voor als je Geofencing wil en open raam detectie die de knoppen /thermostaat automatisch uitschakelt.
Je zone klep werkt dus ook zonder abbo ? Zover ik begrepen heb kan dat niet 'lokaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09

Barrycade

Through the...

Geen idee hoe een zone klep werkt, maar bij installatie van mijn knoppen in de studeerkamers vroeg hij of dit een aparte zone was die zelfstandig de verwarming mocht aansturen.. Als ik het goed begrepen heb en een 2e thermostaat installeer kan ik 2 zones maken (wellicht kan dat wel zonder extra thermostaat, maar wel met knoppen in de woonkamer als ik er nog eens over nadenk) . Maar aangezien dat voor mijn situatie niet nodig lijkt (ik krijg het voldoende warm in de studeerkamers als de woonkamer warm blijft) ga ik niet een paar extra 100 eur uitgeven voor knoppen in de woonkamer en een extra draadloze thermostaat als dat niet nodig is.

Maar wellicht kan je het beter in het Tado topic vragen. ik ben ook maar 1 ervaringsdeskundige ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Barrycade op 20-01-2022 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickk95
De keuze is gevallen op de Honeywell Lyric T6. Bedankt allen voor de adviezen. Doorslaggevend was uiteindelijk de prijs. Nog wel even getwijfeld omdat ik hiermee dus niet met smart knoppen kan gaan werken maar die afweging hebben we gemaakt. Belangrijkste is dat we straks een tijdschema kunnen gaan instellen, dat de klokthermostaat functie werkt en dat het via de app bedienbaar is. Zal proberen te onthouden als ik straks in maart in het huis zit te laten weten hoe alles is bevallen, na een maand gebruik.

@LordSinclair interessant blij dat ik dan niet voor Tado heb gekozen.

@viktorvm Misschien interpreteer ik geofencing ook vekeerd. Ter toelichting: ik wil voorkomen dat een thermostaat middels geofencing zelf gaat proberen te bepalen wanneer je thuis bent zodat de ketel alvast aan gaat springen. Ook wil ik niet dat als ik bijvoorbeeld een half uurtje thuis ben, en ik later weer van huis vertrek, dat de thermostaat het huis voor mij heeft opgewarmd. Dan zet ik 'm liever handmatig aan als ik wel een keer thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Laatst online: 25-05 12:01
rickk95 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:16:
@LordSinclair interessant blij dat ik dan niet voor Tado heb gekozen.
Ah, je hebt eerst gekozen en daarna de adviezen gelezen :+ :D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickk95
@LordSinclair Gelukkig kan ik nog terugkomen van de beslissing zo lang ik de aankoop nog niet heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Laatst online: 06-05 20:26
Ik ben momenteel ook op zoek naar een slimme thermostaat, die ik kan koppelen met Home Assistant. Wat raden jullie aan?
Pagina: 1