D.deJong schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:07:
[...]
Lekker laten lullen en niks van aantrekken, dit zijn reacties uit het stenen tijdperk. Kunststof en aluminium kozijnen zijn zeker niet inferieur en zeker als de kozijnen aan vervanging toe zijn een goed alternatief.
naja, prima als je het zo beschouwd. Over Aluminium hoor je mij niets zeggen. Enkel PVC en zal je uitleggen waarom. Ik ben 10 jaar architect, waarvan 8 in België (waar de rol van architect een wat andere (meer materialenkennis nodig, en grotere verantwoordelijkheid (10 jaar) is dan in Nederland). Je hoeft niets met deze info te doen.
Allereerst de olifant in de kamer: ja ik vind pvc ook erg lelijk, Al zijn er nu profielen die van buiten prima zijn, zijn ze vaak van binnen weer wat guur en goedkoop. Maar dat is persoonlijk. Ook vind ik het vreemd dat we overal pvc verbannen omwille van de milieuimpact en nu volop pvc op vloeren gooien en in de ramen smijten. onder het mom "lekker makkelijk". Een huis heeft, net als een auto, tuin, etc. gewoon onderhoud nodig. daar kun je niet zo makkelijk omheen. Onderhoudsvrij bestaat simpelweg niet.
PVC is goedkoop, en lijkt daarmee een gat te vullen voor voornamelijk consumenten die hun ramen willen "opwaarderen". ten opzichte van de vorige ramen die vaak slecht geïsoleerd zijn. Vaak is het onderhoudsarme ook een argument om voor pvc ramen te gaan. Maar zo eenvoudig is dit niet te noemen.
Kijk bvb eens naar de woningen van corporaties. Dit is een professionele instantie, die lijkt mij geen geld over de balk wil/kan gooien. PVE's (Programma van eisen) zijn minutieus samengesteld met onderhoud en duurzaamheid (durability) als belangrijkste graadmeter. Elk uur dat een monteur/schilder/installateur in de woning moet zijn gaat ten koste van de (beperkte!) winstmarges. Kijk dus eens naar sociale huurwoningen etc. en zie hoe weinig nieuwe woningen voorzien worden van PVC ramen, maar eerder voor hout en soms aluminium. Reden: Onderhoud.
In alle projecten die ik heb gedaan voor een universiteit en coorporaties was pvc een absolute no-go. En ik weiger te geloven dat dit mensen zijn uit het stenen tijdperk.
Hout moet idd elke 5 jaar ongeveer ff opgeschuurd worden en voorzien van een nieuwe laklaag. en elke 15 jaar een volledig nieuw verfsysteem. Maar wanneer je dit consequent doet, blijft het hout decennia lang goed. Hout is stug, weinig torsie, dus ramen hoeven niet telkens bijgesteld te worden. en als er eens schade aan is (bvb een hamer op een lijst gevallen, of een fiets tegen gevallen. Is dit eenvoudig te herstellen. Zelfs een rot onderdeel is te vervangen, zonder dat het gehele raam vervangen moet worden. Hout is dus redelijk voorspelbaar en herstelbaar.
Aluminium heeft ook het voordeel van weinig torsie te hebben. Dat betekent dat na een aantal jaar er relatief stabiel blijft. Ook aluminium moet je goed schoonhouden, wil je dat de ramen er over 10 jaar nog mooi uit blijven zien. Aluminium heeft echter een nadeel: Herstelbaarheid. Een iets te lompe verhuisbeweging en er zit een deuk in je kader en aluminium is geen koning in het terugbuigen.
PVC ramen zijn in het begin stevig, sluiten goed en isoleren ook buitengewoon goed. aan de buitenzijde kun je ze best ok er uit laten zien en in elke kleur krijgen die je wil. Maar. er zit betrekkelijk veel torsie in het hele systeem, waardoor vaak de ramen na 5-10 jaar zakken en moeite hebben met een gedegen afsluiting. Ook is een kras, of beschadiging niet te herstellen. want eroverheen lakken mag niet. PVC moet je alsnog schoonhouden wil je de kleur behouden. En toch houd ik bedenkingen bij de lange termijn verkleuring van pvc.
UV is a bitch. er bestaat geen lak/materiaal dat niet wordt aangetast door uv. Dus verkleuring moet je gewoon accepteren. Bij hout, aluminium én pvc gebeurt dit eenmaal. Maar, hout. lak je wel elke 5 jaar, dus merk je het niet.
als ik hier de foto's zie, is het een betrekkelijk nieuw huis. De ramen zijn degelijk, maar hier is het onderhoud niet aan verricht dat noodzakelijk is, vandaar het rottende kozijn. Desondanks denk ik dat Noppesnada goedkoper uit is om gewoon het glas te vervangen, en de oorzaak van de lekkage en het rot op te sporen en te verhelpen. En te start met een periodiek onderhoudscyclus voor die (6 in totaal schat ik?) ramen te doen. één telefoontje per 5 jaar, en daar is een schilder met een dagje wel mee klaar. En is dan goedkoper dan het vervangen van het gehele timmerwerk. En minder uitzoekwerk, dit zijn immers ook gewoon uren

.
Maar je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. Onthoud enkel dat onderhoudsvrij een illusie is.