Toon posts:

DVD => full HD beamer - mbv DVD speler of BR speler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• strawbale
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-10-2022
(forum-newbie hier)

Tot nu toe speel ik DVDs (eigen collectie en die van een lokale mediatheek, die alleen DVDs en geen BRs heeft, platteland hier ;) - Franse Pyreneeën) af via een oude PC (Mac Mini uit 2007) naar een 27" full HD monitor (in de logeerkamer). Tevens stream ik zo ook de SD en HD films vd zelfde mediatheek. Heb geen TV en geen Netflix of andere betaalde streaming diensten. Kijk wel docu's en films van het internet (bijv. Arte) via mijn nieuwe PC (M1 Mac Mini) op een 27" UHD monitor, die ik ook voor foto bewerking gebruik (en wellicht in de toekomst ook voor video).

Mede omdat de ingebouwde DVD-drive van mijn Mac Mini op zijn laatste benen staat, overweeg ik nu een full HD beamer* te kopen (plus scherm) alsmede een DVD- of BR-speler. Een full HD beamer lijkt me het beste compromis omdat ik begrepen heb (terecht of onterecht?) dat het te veel gevraagd is om DVD kwaliteit te upscalen naar 4k/UHD. Dan blijft de vraag (over): welke speler is beter in het upscalen van DVD-kwaliteit naar full HD - een DVD-speler of een BR-speler?

Alvast reuze bedankt voor jullie advies!

*) De Optoma HD29HST op het oog, omdat ik een short throw prefereer. Maar misschien kan ik eigenlijk wel voor een goedkopere gaan?

PS: voornemens de audio 'gewoon' via de 3.5mm uitgang vd beamer naar mijn audioversterker + speakers af te spelen

Beste antwoord (via strawbale op 10-01-2022 12:17)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:03
Resolutie zegt niets over de beeldkwaliteit, je kan je beter focussen op andere aspecten die meer bijdragen aan de beeldkwaliteit zoals o.a. contrast, kleuren, motion handling etc.

Qua upscaling is het afhankelijk van de gebruikte hardware, over het algemeen zal een Blu-Ray speler het signaal beter kunnen upscalen. Sony en Panasonic zijn hierin class leading, daarnaast ben je met een Blu-Ray speler ook gelijk future froof zoals Jorgen al aangaf.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• strawbale
kleine aanvulling:

andere reden om 'slechts' een full beamer te kopen is dat ik 16:9 scherm met max 200cm diameter zal/kan gebruiken en ik op zo'n 3m50 vh scherm zal zitten. Kijkend naar bijgevoegd overzicht kom ik dan op full HD:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:04
Is het niet én veel slimmer om een BR-speler te kopen omdat je dan ook voor de toekomst wel ook blu-rays kan zien (je kunt ze ipv huren natuurlijk ook met de post laten bezorgen) en de speler direct aan je receiver /versterker aan te sluiten met HDMI? Of maak je gebruik van een stereoversterker zonder HDMI?

• strawbale
Ik heb de mogelijkheid van huren per post (hier op het Franse platteland) nog niet bekeken, eerlijk gezegd.
Ik heb geen receiver/versterker met hdmi, maar (alleen) een 'ouderwetse' hifi versterker + 2 goede hifi speakers, bevalt prima.

(dus) De vraag blijft welke type speler in het algemeen beter is in upscalen van dvd naar full HD (resolutie) - een DVD speler of een BR speler - of is het lood om oud ijzer?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Freshouttheoven
Resolutie zegt niets over de beeldkwaliteit, je kan je beter focussen op andere aspecten die meer bijdragen aan de beeldkwaliteit zoals o.a. contrast, kleuren, motion handling etc.

Qua upscaling is het afhankelijk van de gebruikte hardware, over het algemeen zal een Blu-Ray speler het signaal beter kunnen upscalen. Sony en Panasonic zijn hierin class leading, daarnaast ben je met een Blu-Ray speler ook gelijk future froof zoals Jorgen al aangaf.

• strawbale
Dat laatste ("over het algemeen zal een Blu-Ray speler het signaal beter kunnen upscalen. Sony en Panasonic zijn hierin class leading") is goed om te weten. Future proof is voor mij niet (erg) relevant, omdat ik denk dat in mijn situatie online content veel belangrijker in zal worden. Helaas (nog) geen glasvezel hier (gehucht van 5 huizen) noch 5G. Voorlopig 4G, want internet via telefoonlijn is max 2 Mbps (bij mooi weer)...

De redenen waarom ik 'resolutie' schreef zijn - las dat:
* gezien de (min of min) vaststaande afstand tussen zitpositie en scherm positie (3m50) én de mogelijke max afmetingen van het scherm (in onze huiskamer) heeft 4k geen zin voor mij
* om dvd-kwaliteit naar 4k te upscalen vergt veel meer van de speler (dan van DVD naar full HD), met het risico van veel/meer artifacts (vooral bij een budget speler, waar ik naar op zoek ben)

Mocht dat laatste niet zo zijn overweeg ik toch een 4k BR speler te kopen

• Freshouttheoven
Hou er rekening mee dat projectors, net als tv's, ook een upscale funtie hebben. Verschil is dat je dit bij de meeste projectors kunt uitzetten of aanpassen, in tegenstelling tot een tv waarbij dat niet mogelijk is. Geen idee welke chipset de Optoma HD29HST gebruikt, zou zomaar kunnen dat de upscaling niet veel onder doet vergeleken met een Blu-Ray speler.
Om dvd-kwaliteit naar 4k te upscalen vergt veel meer van de speler (dan van DVD naar full HD), met het risico van veel/meer artifacts (vooral bij een budget speler, waar ik naar op zoek ben)

Mocht dat laatste niet zo zijn overweeg ik toch een 4k BR speler te kopen
Een 4K Blu-Ray speler heeft geen nut aangezien de Optoma HD29HST max Full HD (1920x1080) kan projecteren, de 4K Blu-Ray speler zal dan de SD content upscalen naar Full HD. Daarnaast is er ook een Native Mode, deze setting kun je gebruiken wanneer je niet wenst te upscalen of als de Blu-Ray speler toch beter in staat is om te upscalen.

Los hiervan is de grootte van het beeld leidend in welke mate er artifacts zichtbaar zijn, en niet zozeer of je nu SD upscaled naar Full HD of 4K.

• strawbale
OK, native mode info gevonden

• strawbale
Als de zelfde chipset als op de normale (non-short) versie (Optoma HD29H) wordt gebruikt, dan vind ik op een Franse site (snel vertaald) dit (hetgeen mij niks zegt):
DLP 1080 0.65 op Dark Chip 3
en ook 0.47" en dat ie van texas instruments is

• strawbale
Voor speler heb ik de Panasonic DMP-BDT181 op het oog. Weliswaar overkill qua 4k, maar relatief goedkoop (89€)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:04
strawbale schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:11:
Ik heb de mogelijkheid van huren per post (hier op het Franse platteland) nog niet bekeken, eerlijk gezegd.
Ik heb geen receiver/versterker met hdmi, maar (alleen) een 'ouderwetse' hifi versterker + 2 goede hifi speakers, bevalt prima.

(dus) De vraag blijft welke type speler in het algemeen beter is in upscalen van dvd naar full HD (resolutie) - een DVD speler of een BR speler - of is het lood om oud ijzer?
Huren per post kan idd, of kopen van Amazon bijv.

Ik heb ook in jouw situatie gezeten. 9 huizen aan een landweggetje tussen bos en landerijen, in Duitsland.
Van ADSL in mijn Nederlandse dorp ineens terug naar een telefoonverbinding in Duitsland. Dat was flink wennen ;)

Ik heb een tijdlang via een draadloos Huawei modem van T-Mobile kunnen internetten, dat was al wat sneller. Jaren moeten wachten op de aanleg van DSL.

Ik zou in elk geval echt niet meer investeren in een dvd-speler, maar gewoon voor een blu-rayspeler gaan. Als je qua media en/of tv/beamer toch geen 4k gaat gebruiken kan je het geld voor zo'n dure speler uitsparen, maar dvd vind ik echt zonde. Neem dan echt een blu-rayspeler.

Mijn Frans is niet zo best, maar als je googelt op "louer un film par la poste" komen er wellicht nog aanbieders voorbij. Een land met zoveel platteland, zonder breedband, heeft in elk geval nog genoeg clientèle om zoiets te kunnen laten bestaan

• strawbale
Ik zal me eens in het huren per post verdiepen!

Besloten voor een BR-speler te gaan, amper duurder dan een DVD-speler.

Eigenlijk is de hoofdinvestering (dus) de beamer, waarbij ik eerlijk gezegd geen idee (want geen ervaring) heb hoe DVD's (mijn eigen en die van de lokale mediatheek) er ge-upscaled er op een groot scherm uit (gaan) zien - of dat wel aan te zien is, bedoel ik. Nou is mijn standaard laag, want tot nu toe ze afgespeeld op een 1080p 27" computerscherm of 1080p 17" laptopscherm, maar toch: hoe wordt dat als je alles uitvergroot naar een (max) 80" projectorscherm op 3m50 ?? Helaas ken ik niemand hier in de buurt met (op zijn minst) een 1080p projector.

Wat internet betreft heb ik dat sinds kort via een 4G router/modem (Fritz!Box) met een 200GB/mnd databundel (10€), de dure telefoonlijn eruit gegooid. Denk dat ik eerder online ga kijken of streamen, dan een DVD/BR per post laten komen.

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 18:47

Kama

Game Coordinator

Heb je al een keuze gemaakt? Ik bevind me op het Nederlandse platteland, ook met een 4G router maar gelukkig gecombineerd met nog iets van DSL, waardoor Netflixen nog te doen is. TV kijken doe ik overigens ook via internet, er is heer geen kabel. Er zou hier wel glasvezel moeten komen...

Ik ben ook op zoek naar een beamer, maar ik vraag me af of ik nu nog voor een HD beamer moet kiezen of niet beter op de groei een 4K beamer kan aanschafffen. (Bijv Optoma UHD35 of UHD38). Het prijsverschil is namelijk helemaal niet zo gek groot meer...

Tip wat betreft kabels. Ik zou digitaal geluild gebruiken, dus optisch. Ik ben zelf van plan om alleen een HDMI kabel naar de beamer te laten lopen en het geluid direct vanaf de mediaspeler via optische kabel naar mijn receiver te sturen. Dus niet via de beamer. Nu speelt bij mij dat het ding aan het plafond komt te hangen, dus dan zijn extra kabels sowieso een issue.

drs. Kama

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee