Toon posts:

Zonnepanelen oost & 3F omvormer voor de toekomst?

Pagina: 1
Acties:

• greg
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 11:59
Hi all, paar vraagjes die ik nog heb in mijn studie naar zonnepanelen op mijn dak.

Situatie: twee-onder-een-kap met mijn 45gr puntdak op oost-west. Nu wil ik bonnenkort of over enkele jaren de zolderkamers uitbreiden met een enorme dakkapel op het westen (deel 2). Mijn buren zitten aan de oost-kant en creeeren met hun kap schaduw op mijn oostzijde van mijn kap.
Groepenkasten (2x) is 3x 25A met nog veel ruimte. Jaarverbruik plm. 5200kWh.
Ik heb net ook een 11kW laadpaal voor EV (lease).

Deel 1 van het plan is om mijn dak aan oostkant zo hoog mogelijk met zonnepanelen te bekleden met 9x REC 395AA panelen, iets van 3500Wp. De offerte had het over 9x SolarEdge P401 optimizers en een SolarEdge SE3000H omvormer.

Mijn grote vraag is nu; als ik (later) mijn west-kant ook met max 9 panelen ga bekleden; kan ik dan nu beter een andere (3 fase?) omvormer aanschaffen? Dat scheelt wellicht weer een kast en investering?

Of wellicht hebben jullie nog andere tips?

Thanks!

btw: de offerte nu is nu 4500 EUR excl. BTW met installatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaaap
  • Niet online
Je kunt omvormers niet echt "op de toekomst" kopen, die moeten eigenlijk precies goed passen bij de panelen die je er aan hangt.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-02 23:19
Bij de panelen gelijk verdeeld over oostwest 45 graden helling heb je meer dan voldoende aan een omvormer met een vermogen van 60% van het totaal aantal Wp.

Als dat andere dak ook 45 graden is en er ook 9 395 Wp panelen op komen kom je dan op een 4.3 kW omvormer.
Boven 3.7 kW wordt meestal 3 fase gekozen als je een 3 fase meterkast hebt.

Als die panelen platter komen eerder 5 kW.

Waarom trouwens Solaredge, heb je schaduw? Dit dak is sowieso te klein voor de normale SE 3 fase omvormers (er bestaat een speciale korte string versie van het 5 kW model, maar veel verkopers weten niet dat die bestaat).

@Jaaap, hoezo?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaaap
  • Niet online
@busscherski als je een te grote omvormer koopt (voor 18 ipv 9 panelen) dan heb je tijdelijk ws. een lager rendement (hmmm tenzij 9 panelen wel precies op 1 string gaat natuurlijk).
Okee hangt van de omvormer af.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• greg
Hi, thanks beide. Daar ben ik mij ook in aan het verdiepen. Ben nog een leek...

Mijn plan is om in deel 1 van mijn project 9x REC395AA 395Wp panelen = 3550Wp als 1 string te laten aanleggen. In deel 2 zou ik hetzelfde vermogen op west willen hebben en als een 2e string aansluiten.
Volgens mij kan dit dan op 1 omvormer van zeg 3000W kunnen (wegens mijn oost-west ligging). Klopt mijn redenering?

Mijn andere vraag naar de omvormer is dan; heb ik niet juist een 3-fase omvormer nodig gezien afbouwen van salderingsregeling en de energievraag van het huis?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@greg Nee, 3 fase meters salderen intern. Aantal fasen dat je de omvormer aansluit maakt dus geen bal uit.

€1,26 is niet verkeerd voor REC Alpha op Solaredge. Wel dure componenten, kan dus voordeliger.

Ik ga hieronder lekker kritische vragen stellen. Doel is om je tot nadenken te zetten.

'binnenkort of over enkele jaren' klinkt als ... 'Wij zouden het leuk vinden ergens in de toekomst... hopelijk'
Als er een acute reden zou zijn zou je het anders formuleren... Dus hoe concreet is plan dakkapel echt?

Wanneer loopt je stroomcontract af? })
Ofwel: we gaan uit rekenen hoeveel dat jouw dak waard is.

Ik neem even een grote aanname: je dak is pittig groot... domweg op hoe je dingen in je openingspost benoemd heb.

Van links naar rechts:
Origineel: Je huidige plan.
Alternatief 1: 9+9 op west er gelijk bij
Alternatief 2: 9+18 op west er gelijk bij
Alternatief 3: Gewoon 18 op beide daken.

Met je huidige plan doe je jezelf tekort: je gaat nog steeds stroom inkopen... en als je pech hebt: aan 56ct/kWh. Een PV systeem kan dit voor 5-6ct/kWh.

Krijg je vergoeding voor de stroom in de lease EV?
Hoeveel? Meer dan 5ct?
Wil je dat inkopen, of produceren voor 5-6ct?

Maar die leverancier die 56ct/kWh betaald is ook bereid jouw 46ct/kWh te betalen.

Dus hoeveel is de stroom uit 36 panelen dan waard?
10773 - 5200 = 5573kWh

Verkopen aan Eneco levert op een kers vers afgesloten contract in het eerste jaar €2563,58.
Gaat dat minder worden? Ik hoop het voor enkele miljoenen huurders in ons land die de keuze niet hebben om zonnepanelen te leggen... Maar ik vrees dat het een zware tijd gaat worden voor hen...

Daarom... Dak vol.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• greg
Hi Ronald, hahaha... dank je voor het meedenken.

Okay, het doet er dus niet toe qua saldering dat ik zonnepanelen heb op fase 1 en op fase 3 flink wat verbruik. Check, wist ik niet. Thx.

Situatieschets; kap op oost (is OZO denk ik) kijkt uit op de buurman. Bij lage zon heb ik dus veel schaduw van hun kap.
Ons huis is de linker. Ik heb er een rits panelen op getekend.

De lengte is 10m en een beetje, dakhoek is 45gr.
Mijn gedachte was om 1 rij van 9 panelen zo hoog mogelijk te plaatsen om zoveel mogelijk zon te pakken. Die REC's balancen al automatisch over het hoge/lage gedeelte als er nog geen zon op het lage gedeelte staat begreep ik.

Qua plannen; die dakkapel over hele lengte aan de westkant komt er wel. Snel als het ff kan. De ruimte die ik dan over hou wil ik bekleden met panelen. In tegenstelling tot de oostzijde is de westzijde schaduwvrij (op schoorsteen na) tot zonsondergang.

Energiecontract loopt november 2022 af (BudgetEnergie). Ik zit nu nog op 23ct/kWh of zo.

Die REC's lijken mij wel mooi (kwaliteit), de PO's heb ik niet echt nodig als ik het goed begrijp (hoewel ik best wel inzicht wil hebben in paneel performance mocht er iets met 1 paneel zijn...). De SE3000H is een beetje standaard omvormer geloof ik?

Qua dak vol; ik snap je, maar in mijn geval met bijv. een tweede rij van 9 panelen compleet in de schaduw van de buren zal ik nooit enig rendement halen van mijn investering denk ik. Eens?

Thanks voor jullie meedenken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Okay, dakkapel dus... Daar kan nu al op ontworpen worden; en als je er rekening mee houdt kunnen er ook prima panelen op.

Heb je er al schetsen van?

Onderstaande tekeningen zijn met Jinko 395N... De REC 395AA staat er niet in, en ik heb geen zin alle specs zelf in te voeren.

9x395 OZO-hoog geeft 2990kWh
9x395 WNW geeft 2450kWh
9x395 OZO-laag geeft 2320kWh

De schaduw van het dak van de buurman heeft dus effect, duidelijk zelfs, maar het presteert amper slechter dan het WNW dak door de gunstigere azimut.

Overigens teken ik er 5 op een rij in landscape; en bij bijna alle (veel voordeligere) panelen is dat gunstig voor schaduwbeheer via voordelige string omvormer. Met het hele kleine luchtfotootje als achtergrond en een daklijn van 10m kwam ik op 6,4 meter breedte voor de woning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• greg
Wow, thanks Ronald!

Wellicht moet ik idd mijn plannen aanpassen. Nu wat verder te hebben ingelezen is de oostkant (OZO) veel gunstiger dan de westkant waar mijn dakkapel zou komen. Echter ik heb te maken met flinke schaduw door de kap van de buurman.

De panelen oost-laag liggen in een groot deel van het jaar (gehele winter, in middag zomer) in de schaduw.
Maar ondanks dat zou ik nog 2320kWh halen?

In dat geval zou ik inderdaad mijn oostkant gewoon moeten volgooien met 18 panelen waarmee ik hopelijk mijn gehele jaarnota kan wegstrepen. Eind dit jaar loopt mijn contract af en zou ik 5200 x 45ct moeten betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Een behoorlijk deel van de opbrengst is uit diffuus licht, de zon schijnt lang niet altijd. Ik heb sinds begin augustus maar een paar strakke parabolen.

Ik heb 20 panelen liggen, goed voor 6100kWh in simulatie... Terwijl ik maar 2400kWh verbruik. En dat is besloten op basis van 11ct teruglevering. 3x raden hoe blij ik ben dat ik niet bij 8 gestopt ben. Ondanks de idiote gasprijs zou ik goedkoper uit zijn met de huidige prijzen... Geheel door de gigantische overproductie.

De vraag is nu of je beter af bent met een string omvormer, of Solaredge. Het antwoord zit hem in: hoe gaat de dakkapel er uit zien? Hoeveel gaat er om de dakkapel passen, hoeveel er op...
Op dakkapel kan eenvoudig als je er bij aanleg rekening mee houdt.

• Ronald
  • Nu online
@greg ik heb de indruk dat Solaredge designer, waar de laatste plaatjes uit kwamen redelijk betrouwbaar is in de simulatie. In deze post Ronald in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10" kun je de heel uitgebreide tekening zien van mijn situatie... En nu ik alle woningen erbij getekend heb komt het redelijk overeen met wat ik tot nu aan opbrengst realiseer.

• greg
Hi, het licht begint aardig te schijnen hier. Maar tegelijkertijd kom je in details terecht die ik leuk vind om te weten - het is immers Tweakers - maar nog niet direct snap. Komt wel.

Voor deel 1, de oostkap, ga ik de adviseur even kietelen met deze nieuwe info. Kijken waar hij mee komt.
Ik zie 18x panelen wel zitten maar mij nog meer inlezen in de schaduw effecten voor het lage gedeelte. Dit zorgt voor het vraagstuk stringomvormer of SE begrijp ik? Dan hebben we ook nog portrait of landscape, PO's en het aantal strings volgens mij?

En ook, hoe sluit ik bij verdubbeling van mijn beoogde aantal panelen een 7kWp systeem aan? Dit kan niet op 1 fase toch?

Deze discussie gaf mij wel het idee om voor 1 grote 8-9m dakkapel te gaan. Deze zou ik dan mogelijk ook kunnen volleggen met panelen op zuid, op de dakkapel zelf.

[Voor 8% gewijzigd door greg op 09-01-2022 23:14]

• busscherski
Met SolarEdge, en dan vooral SolarEdge 3 fasen zit je er dan wel mee dat het niet goed werkt als je te weinig panelen per richting hebt.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Met een 3 fase stringomvormer gaat het vaak vanaf 8 panelen per richting al goed.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
  • Nu online
Ik heb maar 1 dakkapel gezien die ik snap. Op een bungalow in Engeland: volle breedte volle hoogte van de verdieping, waardoor de bungalow niet meer bungalow voelde... Maar enorm ruim.

Normale dakkapellen geven voor mij het gevoel van ruimte, niet zozeer echte ruimte... Maar ik ben raar ofzo...

Dus je plan om er 1 grote dakkapel van te maken lijkt me goed. En dan bij ontwerp rekening houden dat je er knap panelen op kan leggen, zonder enorm veel onbruikbare ruimte.

Op een tripower 8kW, dat is dus een 3 fase model, kan afhankelijk van het exacte paneel 18-20 in een string. En dan kijken of je landscape kan leggen. REC twinpeak 4 is een voordelige Europese keuze, Chinezen nog wat voordeliger.

Landscape is het makkelijker om de effecten van de schaduw van de kap te beperken. Je wilt namelijk een tracker vrij houden voor de ZZW panelen tzt op dakkapel. Zullen er wel 8 moeten worden omdat de tripower wel van een beetje voltage houdt... Ik denk dat de 8kW zwaar genoeg zou zijn voor de combi.. maar telefoon en simuleren wil niet.

• greg
Ik heb de shortlist van installateurs gevraagd om mee te denken over een 15/18 paneel setup & legplan. Kijken waar zij mee komen. Ik laat het nog wel weten.

De OZO zijde van mijn huis is belangrijker dan ik dacht en jouw gedachte met volgooien zet mij zeker aan het denken. Ik krijg wel het idee dat de energieprijzen nog gaan dalen gedurende dit jaar wat de ROI iets verlengd.

Ik ga eens aan de slag met Sketchup.

Waar haal ik mijn huis' azimuth vandaan eigenlijk?

• busscherski
greg schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:31:
Waar haal ik mijn huis' azimuth vandaan eigenlijk?
In Sunnydesign is dat het aantal graden vanaf zuid.
In SolarEdge designer het aantal graden vanaf noord.

Uiteraard allebei met de klok mee positief.

• Ronald
  • Nu online
@greg Sunny design (zonder account, maar met account kun je tekening bewaren) of solaredge designer (Alleen met account... je bent even zelf-installateur)... Veel makkelijker dan prutsen in Sketchup.

Die tekening eerder is uit Solaredge, en stond binnen 5 minuten.

• greg
Okay, paar adviezen gekregen v.w.b. scenario 'oostzijde-dak-vol'. Hoewel, de onderbouwing/advies nog niet echt gekregen. Overigens, dak is geen 45 maar iets van 40 graden. Azimuth 110gr OZO.

Ze kwamen met:

Scenario 1: 7110Wp, verwachte opbrengst 5095kWh, 6800 excl. BTW met alle montage
- 18x Jinko Solar JKM395N-6RL3-B
- 2x 9 portrait
- 18x S440
- SE6K
- 97ct Wp excl BTW

Scenario 2: 7110Wp, verwachte opbrengst 4600kWh, 5900 excl. BTW met alle montage
- 18x Jinko Solar JKM395N-6RL3-B
- 2x 9 portrait
- Growatt MOD6000TL3X
- geen optimizers
- 83ct Wp excl BTW

Scenario 3: 5925Wp, verwachte opbrengst 4400kWh, 6000 excl. BTW met alle montage
- 15x Jinko Solar JKM395N-6RL3-B
- 3x 5 landscape
- 15x S440
- SolarEdge SE5K
- 102ct Wp excl BTW

Erg benieuwd of de 2x 9panelen (scenario 1) jullie bevalt. De verwachte opbrengst valt mij wat tegen wat de terugverdientijd weer erg lang maakt... hmm...

• Ronald
  • Nu online
Ik heb even zitten stoeien met SE Designer.

Per paneel presteert 3 rij landscape een fractie beter dan 2 rij portrait. Nog een fractie lager is 4 rij landscape.
Rij 4 landscape is de enige die slechter draait dan WNW, dus die - als hij in het echt al zou passen - is niet gunstig om te overwegen.

18x in portrait levert duidelijk meer op dan 15x portrait. Voorkeur: 18 portrait

Om met de Growatt gebruik te kunnen maken van de half-cell powerpoint dient het in onder en boven string aangesloten te worden. Dit betekend dat je niet kunt uitbreiden op WNW met deze omvormer.
Als je landscape legt gebruik je de diode-powerpoints, en is er geen nadeel aan alles in 1 string, en kun je binnen Growatt datasheet uitbreiden op WNW; maar omdat je 3 panelen minder legt vind ik dit de minder verstandige keuze.

Met SE6K zou je maximaal 9x395 erbij kunnen leggen op WNW (met s440 met wat optimizer clipping, S500B vrijwel zonder).
SE7K is slechts een 10tje meer bij een van de bekende webshops; en hier mag je tot 15 panelen bijleggen op WNW
SE8K is nodig voor uitbreiding met 18 op WNW; maar deze omvormer is 150 euro meer.

Zijn Scenario 1 en 2 met dezelfde software gesimuleerd? Zo ja dan is de beste keuze echt de Solaredge oplossing. Fractie lager financieel rendement, maar een uitbreiding is makkelijker en minder kostbaar te realiseren.
Indien je voor SolarEdge kiest vraag dan wat de SE7K kost; dan zit je optimaal voor nu; en voor uitbreidbaarheid.

[Voor 8% gewijzigd door Ronald op 13-01-2022 18:38]

• greg
Ik dacht ik laat nog wat van mij horen. Dank voor alle input! Kogel is inmiddels door de kerk.

11 maart worden de 18x 405Wp Jinko N-type met S440's en een SE 6K omvormer geplaatst. Dan kan ik praktisch een vol jaar het seizoen meedraaien. Dus 7290Wp op OZO in kap (het dak tussen de twee-onder-1-kap). Ik ben benieuwd naar het rendement. Hopelijk kan ik dit hier nog later posten.

Qua installatie heb ik afgesproken om 5G4 kabel zelf aan te leggen. Ik heb nl. een mooie koker in het midden van mijn huis waar wat luchtafvoerbuizen, water en gas in zit. Na veel rekenen heb ik daar een 4mm2 kabel en SFTP doorheen getrokken. Door bovenin mijn meterkast een 'kijkgat' te maken (ik heb net de gasleiding weten te ontwijken dmv foto's die ik nog had) kon ik gemakkelijk de kabel laten zakken van zolder direct naar mijn meterkast. Paar uurtjes denk- en boorwerk. Ideaal qua kabel management. En uiteraard veeeel korter en gemakkelijker dan buitenom (wat ze anders gedaan zouden hebben). Dit scheelde mij ook nog es 200 euro en veel frustratie achteraf.

Nu afwachten en hopen op een mooie zomer!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greg
Hi, korte update om even wat ervaringen te delen aan de community.

Ik heb nu sinds 11 maart dus 2 rijen 9x405Wp panelen in portrait liggen op mijn oostkap. Betreft een twee onder 1 kap waarbij de kappen over de lengte liggen. Mijn volgebouwde kap op het oosten vangt dus eigenlijk enorm veel schaduw in de begin van de ochtend van mijn buurman. Toch panelen genomen...

Installatie: Jinko 18x405W, S440, SolarEdge met 7290Wp totaal. SE6K omvormer. Azimuth 110gr (OZO).

Best tevreden met de opbrengst so far. Kleine 22kWh op een goede dag. Hieronder zie je de opbouw gedurende de dag. Eerst veel schaduw van de buurman, later komt de zon er goed op tot plm. 13:00 uur. Daarna bouwt het weer af. Ik moet het echt van de 10-14 uur hebben.

Einde zomer mijn grote dakkapel op het westen. Daarna ook dit nog volgooien met panelen.
Fijne is dat ik de west-kant ook direct op mijn huidige omvormer kan gooien.

Nu hopen op een zonnige zomer en even kijken waar we op uitkomen. 8)

Mijn optimale curve is een haaievin-curve 8)7

Happy so far.

[Voor 12% gewijzigd door greg op 01-04-2022 22:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat er bij helder weer tot 11:00 behoorlijk veel sprake is van optimiser voltage clipping. Het lijkt er op dat de onderste rij panelen vanaf 11:00 alleen nog met de onderste helft in de schaduw ligt. Vanaf dan heb je 9+0.5*9=13.5 panelen in de zon. Dus dan pas kom je zonder optimiser voltage clipping aan de benodigde 750 V DC.

Hoeveel panelen passen er op west? Probeer er ook daar minstens 14 zonder schaduw te leggen. Meer vermogen op west maakt je optimiser clipping probleem in de ochtend kleiner. Hoe meer panelen je legt hoe beter SolarEdge 3 fasen in dit geval gaat werken.

Misschien wil @Ronald even voor je kijken hoeveel er op west bij past binnen de limiet van die 6 kW omvormer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Designer rekend met gerealiseerd vermogen: antwoord is dus een heleboel ;)

En voor iedere keer dat ik 80v optimisers roep zijn er 3 installateurs die zeggen: hoeft niet.

• greg
[b]Hoeveel panelen passen er op west? Probeer er ook daar minstens 14 zonder schaduw te leggen. Meer vermogen op west maakt je optimiser clipping probleem in de ochtend kleiner. Hoe meer panelen je legt hoe beter SolarEdge 3 fasen in dit geval gaat werken.
Kijk, en daarom kom ik ook altijd naar Tweakers! ;) Thanks guys.

Tot plm. 11:00 liggen de onderste rij panelen idd helemaal in de schaduw. In detail zie je dat langzaam aan de eerste zon deels op het zuid-paneel op de onderste rij valt, en een bovenste 10% die net de zon kan zien.

Dus zoals ik jullie begrijp zou ik meer rendement uit de onderste rij panelen halen als ik west ook vol leg. Het idee van de panelen op west is dus dat je sneller aan voldoende voltage komt om de omvormer te 'starten'? Correct?

Thx!

[Voor 3% gewijzigd door greg op 02-04-2022 10:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Ronald
  • Nu online
greg schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:13:

Dus zoals ik jullie begrijp zou ik meer rendement uit de onderste rij panelen halen als ik west ook vol leg. Het idee is dus dat je aan voldoende vermogen komt om de omvormer te 'starten'?

THx!
Het is meer rendement uit de bovenste rij panelen
En als je panelen op je dakkapel kan leggen: zou ook gunstig kunnen zijn ;-)
Let daar op bij de aanbesteding.

• greg
Mogguh! Je bent er vroeg bij...
Ronald schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:17:
[...]
Ok check
[...]
Let daar op bij de aanbesteding.
Crap, help me out. Aanbesteding? :F

• Ronald
  • Nu online
Je laat iemand die dakkapel plaatsen toch :D?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greg
Ronald schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:21:
Je laat iemand die dakkapel plaatsen toch :D?
Ah,die fiets. Ik denk aan andere zaken bij aanbesteding. :*)

Klopt. Einde zomer wordt de 9+m dakkapel geplaatst door een bedrijf. Hierbij wordt idd rekening gehouden in de constructie met (het gewicht van) zonnepanelen. Ik zal tzt nog eens een update posten.

Thanks voor al je input btw Ronald. Erg blij mee. _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Dat is tenminste geen halve zaken dakkapel ;-)

offtopic:
(Formuliering 'aanbesteding' was niet best... blame covidbrain)

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-02 12:52
greg schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:43:
[...]

Ah,die fiets. Ik denk aan andere zaken bij aanbesteding. :*)

Klopt. Einde zomer wordt de 9+m dakkapel geplaatst door een bedrijf. Hierbij wordt idd rekening gehouden in de constructie met (het gewicht van) zonnepanelen. Ik zal tzt nog eens een update posten.

Thanks voor al je input btw Ronald. Erg blij mee. _/-\o_
Misschien idee om de panelen met de onderkant op de kapel te laten rusten en met bovenkant op het dak. Dan is de hoek wat groter en minder belasting op de kapel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
[...]
Letterlijk dat wilde ik typen :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee