Toon posts:

Gaming/workstation PC

Pagina: 1
Acties:

• ErikSchierboom
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-04-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil twee dingen met het systeem doen: gamen en programmeren.
Voor het programmeren zal ik veel VS Code/IntelliJ/Rider gebruiken, en ook Docker (via WSL2).
Wat gamen betreft: ik ben geen fanatieke gamer, maar ik zou het wel leuk vinden als ik wat recentere games als Age of Empires 4 of Red Dead Redemption Online op een goede FPS kan spelen. Ik heb een 24 inch, 1440p monitor (60hz volgens mij).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2000 euro. Meestal ga ik bij de aanschaf voor mijn nieuwe systeem net iets onder de high-end spullen zitten. Dus niet het top model processor, maar iets daaronder. Met de videokaart gaat dat dit keer niet lukken, aangezien die zo enorm duur zijn en ik geen enorme gamer ben (vooral casual).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, mijn huidige systeem is dusdanig verouderd dat ik geen componenten meeneem. behalve de muis/toetsenbord/monitor/boxen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb onder aan deze post een lijst samengesteld op basis van de Tweakers Desktop Best Buy Guide en reviews/benchmarks op anandtech/tomshardware.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het geluidsniveau erg belangrijk. Ik heb wel eens een stock CPU gehad die echt bizar veel lawaai maakt. Aangezien ik mijn desktop ook als werkstation gebruik zou hij bij normaal gebruik het liefst zo stil mogelijk moeten zijn.

Qua grootte van de behuizing zou ik idealiter een zo klein mogelijke kast willen, maar ik weet niet of dat kan ivm. de airflow en de te installeren componenten. Ik upgrade mijn systeem zo goed als nooit, waardoor er niet veel rekening mee hoeft worden gehouden dat er later nog upgrades komen.

Verder kan (en wil) ik niet zelf mijn PC bouwen. Ik wil mijn componenten daarom ergens kopen waar men het systeem ook meteen assembleert. Dat heb ik in het verleden ook gedaan en beviel erg goed. Dat ik daardoor misschien soms wat alternatieven moet kiezen voor componenten die niet beschikbaar zijn bij een bepaalde winkel, neem ik voor lief. Momenteel heb ik mijn componenten gekozen op basis van de beschikbaarheid bij alternate.nl Daar heb ik vroeger ook vaak spullen gekocht en daar heb ik goede ervaringen mee. Als iemand een beter alternatief heeft sta ik daar natuurlijk voor open.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het belangrijkste is dat jullie kijken naar mijn opzet en daar feedback op geven. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk voorwerk te doen, maar ik weet bv. niet of:

- Een bepaalde moederbord/RAM combinatie handig is
- Of de kast voldoende ruimte heeft (of kleiner kan)
- Of ik RAM met een heatsink moet nemen
- Of ik beter twee 1TB SSDs kan kopen ipv een 2TB SSD
- Of het verstandig om een DVD/bluray speler toe te voegen (ik kijk geen films op mijn PC)

Qua budget mag het iets meer of minder zijn, zolang het maar niet fors veel duurder wordt.

Alvast ontzettend bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 259,-€ 259,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6600€ 619,-€ 619,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 601 (Zwart/Zilver)€ 112,33€ 112,33
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 88,94€ 88,94
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 124,90€ 124,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 104,90€ 104,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 2TB (zonder heatsink)€ 294,95€ 294,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.033,02

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:33
Moederbord is niet erg interessant. Met een 12700K kan je beter iets meer uitgeven aan pricewatch: Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0)

Als SSD is pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 2TB (zonder heatsink) interessanter en sneller. pricewatch: XPG Gammix S70 2TB is ook een optie maar ik lees wat problemen in die consistentie.

• ErikSchierboom
Bedankt! Puur uit interesse: wat is het voordeel van dat moederbord boven degene die ik gekozen had?

Wat betreft de SSD, ik had gegeken naar de test resultaten van de SSD best buy guide. Daar kwam de Firecuda uit als snelste 2TB SSD.

• Uszka
ErikSchierboom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:29:
Bedankt! Puur uit interesse: wat is het voordeel van dat moederbord boven degene die ik gekozen had?
De stroomvoorziening. Dat is bij Asrock borden vrij zwak tov de concurrentie. Daarnaast is het Gigabyte bord beter uitgerust met oa betere audio, meer USB, USB-C op het back I/O.
Wat betreft de SSD, ik had gegeken naar de test resultaten van de SSD best buy guide. Daar kwam de Firecuda uit als snelste 2TB SSD.
Als je een 30% hogere prijs het waard vindt voor een paar % betere prestaties. In de praktijk ga je daar helemaal niets van merken. Dat geld kan je beter in RAM met lage latency steken.

• ErikSchierboom
Als je een 30% hogere prijs het waard vindt voor een paar % betere prestaties. In de praktijk ga je daar helemaal niets van merken. Dat geld kan je beter in RAM met lage latency steken.
Aha, okee! Ik vervang hem door de WD Black. Ik las dat deze wat warm kan worden. Is het in mijn configuratie nodig om een heatsink versie te kopen?

Wat zou beter RAM zijn? Het timings/latency gedeelte vind ik wat lastig.
De stroomvoorziening. Dat is bij Asrock borden vrij zwak tov de concurrentie. Daarnaast is het Gigabyte bord beter uitgerust met oa betere audio, meer USB, USB-C op het back I/O.
Aha! Dat klinkt niet goed. Ik las in deze review dat de pricewatch: Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) een aanrader is. Is dat beter dan de gaming editie? Deze is iets duurder, maar dat is binnen de perken vind ik.

En bedankt voor de snelle reacties!

• Uszka
Dan beter pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-4000C18D-32GVK welke probleemloos werkt op Gigabyte Z690. Gebruik het zelf op pricewatch: Gigabyte Z690M AORUS ELITE AX DDR4 (rev. 1.0)

• ErikSchierboom
Die is helaas niet beschikbaar op alternate.nl (waar ik mijn PC samenstel).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee