Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:03
Beste Tweakers,

Een vraag aan jullie: heeft iemand enig idee waarom mijn gasverbruik zo enorm hoog is?

Vergelijkingssituatie:

- Mijn ouders hebben een woning uit 2002 (132 m2) en een CV ketel van ruim 20 jaar oud. Zij hebben overal radiatoren in huis en de thermostaat staat de gehele dag op ten minste 21 graden, vaak hoger.

- Mijn situatie is dat ik een woning uit 1997 (166 m2) heb met een Intergas HRE 36/30A CV uit 2021. De thermostaat is modulerend en betreft een Nest V3. De thermostaat staat de gehele dag op 18,5 graden. Ik heb beneden vloerverwarming als hoofdverwarming en boven en in de garage radiatoren. De CV capaciteit staat trouwens op 50%.

Hoe kan het dat mijn gasverbruik in december 232 m3 is vergeleken met de 215 m3 van mijn ouders?

Als ik de thermostaat zo hoog had gezet als dat zij was ik wellicht twee keer zo hoog uitgekomen..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@turkeyhakan
Sorry, maar wij zijn niet helderziend. Een huis uit 2002 kan veel beter gebouwd of geïsoleerd zijn dan een huis uit 1997. We kunnen dus niks zinnig zeggen of je situatie. Er zijn zoveel variabelen waarom het verbruik verschilt. Dus zonder meer informatie kunnen we je niet echt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
chrisborst schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:10:
@turkeyhakan
Sorry, maar wij zijn niet helderziend. Een huis uit 2002 kan veel beter gebouwd of geïsoleerd zijn dan een huis uit 1997. We kunnen dus niks zinnig zeggen of je situatie. Er zijn zoveel variabelen waarom het verbruik verschilt. Dus zonder meer informatie kunnen we je niet echt helpen.
Isolatie zou inderdaad een factor kunnen zijn! Mijn kruipruimte is ook geisoleerd en ik heb ook dubbele ramen. Dus voor de rest zou ik het zo niet weten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56
Zit er niet net een bouwbesluit upgrade tussen de huizen? Scheelt veel qua isolatie. Ook is jouw huis 30% groter dan het huis van jouw ouders al met al aardig wat redenen die in de weg kunnen zitten.

Wat ik zelf ervaren heb met mijn vorige woning: de cv kon de warmte niet kwijt in de vloerverwarming, resultaat: veel pendelen en hoog verbruik. Ook nog iets om naar te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jij hebt misschien 2 tieners die elke dag een half uur onder de douche staan met een regen/stort douche en je ouders een hand douche op een stang en slechts 10 min.

Wordt lastig om dat vanaf een forum te zien, meten is weten. Meld je aan bij slimmemeterportal en je ouders ook en kijk waar het verschil zit. (Simpele manier)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Hoe kook je? Hoe koken je ouders? Hoe lang staat jouw huishouden gecombineerd onder de douche? En je ouders?

Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden.
Dan is 230m³ echt niet bijzonder veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
overhyped schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:17:
Zit er niet net een bouwbesluit upgrade tussen de huizen? Scheelt veel qua isolatie. Ook is jouw huis 30% groter dan het huis van jouw ouders al met al aardig wat redenen die in de weg kunnen zitten.

Wat ik zelf ervaren heb met mijn vorige woning: de cv kon de warmte niet kwijt in de vloerverwarming, resultaat: veel pendelen en hoog verbruik. Ook nog iets om naar te kijken.
Mijn CV staat op 70 graden ingesteld, maar is modulerend dus draait vaak op een lager pitje. Hierdoor zou die ook niet moeten pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:18:
Jij hebt misschien 2 tieners die elke dag een half uur onder de douche staan met een regen/stort douche en je ouders een hand douche op een stang en slechts 10 min.

Wordt lastig om dat vanaf een forum te zien, meten is weten. Meld je aan bij slimmemeterportal en je ouders ook en kijk waar het verschil zit. (Simpele manier)
Wij zijn met z’n 2’en thuis en mijn ouders met z’n 4’en.

Wel hebben wij inderdaad een stortdouche en mijn ouders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tartarus schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:22:
Hoe kook je? Hoe koken je ouders? Hoe lang staat jouw huishouden gecombineerd onder de douche? En je ouders?

Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden.
Dan is 230m³ echt niet bijzonder veel.
Wij koken op stroom, ouders op gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je in de garage de verwarming aan?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
Is de CV waterzijdig ingeregeld? Kan wel 10% besparen.
Check het CV tuning topic.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Mijn CV staat op 70 graden ingesteld, maar is modulerend dus draait vaak op een lager pitje. Hierdoor zou die ook niet moeten pendelen?
Dat Hangt van het minimale vermogen af, ik zou beginnen met loggen wanneer de ketel aanslaat hoe langs en welk verbruik daar bij hoort. Met alleen het uitlezen van de slimme meter kom je al een heel eind waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Juup schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:27:
Heb je in de garage de verwarming aan?
Ja! Maar die draait alleen als de thermostaat aan slaat (die staat in de woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
busscherski schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:28:
Is de CV waterzijdig ingeregeld? Kan wel 10% besparen.
Check het CV tuning topic.
Niet dat ik weet, maar is inderdaad een optie waar ik rekening mee kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
overhyped schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Dat Hangt van het minimale vermogen af, ik zou beginnen met loggen wanneer de ketel aanslaat hoe langs en welk verbruik daar bij hoort. Met alleen het uitlezen van de slimme meter kom je al een heel eind waarschijnlijk.
De ketel slaat ‘s nachts vaak aan. Komt dit wellicht door True Radiant? Ik heb dit op 5 uur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Hier moet je wel naar kijken, ik had in mijn huis ook problemen na het vervangen van een VR ketel naar een HR modulerend, hij moduleerde zo ver terug dat hij eigenlijk de hele dag gas stond te verbruiken op een tempo waar je niet veel aan had doordat de vloerverwarming een mengverdeler heeft en niks kan met 30 graden water of lager, uiteindelijk opgelost door de minimum water temperatuur van het cv water verhoogd naar 50 graden, maximaal 65.
Daarna ging het goed en verbruik van 6-7 m3 per dag naar 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Hier moet je wel naar kijken, ik had in mijn huis ook problemen na het vervangen van een VR ketel naar een HR modulerend, hij moduleerde zo ver terug dat hij eigenlijk de hele dag gas stond te verbruiken op een tempo waar je niet veel aan had doordat de vloerverwarming een mengverdeler heeft en niks kan met 30 graden water of lager, uiteindelijk opgelost door de minimum water temperatuur van het cv water verhoogd naar 50 graden, maximaal 65.
Daarna ging het goed en verbruik van 6-7 m3 per dag naar 4.
Mijn minimale temperatuur staat op 40 graden. Zo ook de thermostaat van de vloerverwarming. Dus in principe kan het water zo direct de vloer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:38:
[...]

Mijn minimale temperatuur staat op 40 graden. Zo ook de thermostaat van de vloerverwarming. Dus in principe kan het water zo direct de vloer in.
Als je een mengverdeler hebt met een vaste verhouding koud/warm gaat dat niet werken. Nog een onderzoekspuntje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:32:
[...]

De ketel slaat ‘s nachts vaak aan. Komt dit wellicht door True Radiant? Ik heb dit op 5 uur staan.
Geen idee wat dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-05 12:32
Ik heb niet alles gelezen dus als dit al vermeld is excuus.

Je hebt in ieder geval al 34m2 meer te verwarmen en daarnaast moet je ook naar inhoud (M3) kijken als je ouder plafonds van 2.20 hebben en jij van 2.50 of meer zit je ook al op een behoorlijk verschil in volume wat verwarmt moet worden.

Daarnaast las ik laatst een vuistregel dat woningen met bouwjaar voor 2000 en geen vernieuwde isolatie o.i.d ongeveer 80 watt per m3 vergen en 60 tussen 2000 en 2007 dit is ook al een groot verschil.

Daarnaast speelt ventilatie ook mee, als jij vaker lucht of roosters o.i.d open hebt en meer koude lucht aanvoert dan je ouders moet er ook vaker bij verwarmt worden wat ook weer gas kost.

Al met al denk ik dat 17m3 meer in gas niet heel ondenkbaar is.

My 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
overhyped schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Als je een mengverdeler hebt met een vaste verhouding koud/warm gaat dat niet werken. Nog een onderzoekspuntje :)
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Excliber schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:41:

Je hebt in ieder geval al 34m2 meer te verwarmen en daarnaast moet je ook naar inhoud (M3) kijken als je ouder plafonds van 2.20 hebben en jij van 2.50 of meer zit je ook al op een behoorlijk verschil in volume wat verwarmt moet worden.

Daarnaast las ik laatst een vuistregel dat woningen met bouwjaar voor 2000 en geen vernieuwde isolatie o.i.d ongeveer 80 watt per m3 vergen en 60 tussen 2000 en 2007 dit is ook al een groot verschil.

Daarnaast speelt ventilatie ook mee, als jij vaker lucht of roosters o.i.d open hebt en meer koude lucht aanvoert dan je ouders moet er ook vaker bij verwarmt worden wat ook weer gas kost.

My 2 cents
17 m3 gas meer is niet veel inderdaad, maar wel als ik de thermostaat ruim 3 graden lager heb staan gedurende de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Excliber schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:41:

My 2 cents
Je vergeet dan nog even dat hij op 18,5 stookt en de ouders op 21 graden, ouders met 2 pers en ts met 4, 2 personen is ook 600W warmte erbij.
Edit
Andersom, dus ouder hebben 600W meer mits alles thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Je vergeet dan nog even dat hij op 18,5 stookt en de ouders op 21 graden, ouders met 2 pers en ts met 4, 2 personen is ook 600W warmte erbij.
Andersom. TS met 2 personen, ouders met 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Hou ook rekening met licht inval van de zon. Als de woonkamer waar de thermostaat staat meer zon krijgt bij je ouders dan bij jou, dan zal de thermostaat bij jou vaker moeten verwarmen. Ook bij lager ingestelde temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tartarus schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:52:
Hou ook rekening met licht inval van de zon. Als de woonkamer waar de thermostaat staat meer zon krijgt bij je ouders dan bij jou, dan zal de thermostaat bij jou vaker moeten verwarmen. Ook bij lager ingestelde temperaturen.
Dat is wel zeer zeker een verschil! Maar bij ons is het dan weer de keuken die zon krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Of je een vaste kraan of een thermostaat kraan op je vvw verdeler hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:55:
[...]

Of je een vaste kraan of een thermostaat kraan op je vvw verdeler hebt.
Thermostaatkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dan zou de 40 gelijk de vloer in gaan al mengt het altijd wel iets bij, ook is 40 bij de ketel geen 40 bij de vloer natuurlijk maar dat maakt niet uit.
Vvw is ook iets duurder in gebruik, meer comfort maar duurder.

Ik zou gewoon eens kijken of je beide op een slimmemeterportal kan krijgen waar je gasverbruik per dag kan zien, misschien haal je daar wat gekke dingen uit, kost je niks alleen toegang tot gegevens netbeheerder die dat elke dag uit leest.

Ik heb alleen elektra maar zo ziet dat er uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcTXcBMVSVLHiql0R5bXadKy58o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gy7c1aMla0mQscjqB3hkVYML.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Rol-Co op 09-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Dan zou de 40 gelijk de vloer in gaan al mengt het altijd wel iets bij, ook is 40 bij de ketel geen 40 bij de vloer natuurlijk maar dat maakt niet uit.
Vvw is ook iets duurder in gebruik, meer comfort maar duurder.

Ik zou gewoon eens kijken of je beide op een slimmemeterportal kan krijgen waar je gasverbruik per dag kan zien, misschien haal je daar wat gekke dingen uit, kost je niks alleen toegang tot gegevens netbeheerder die dat elke dag uit leest.
Ik kan via de Nest app precies zien wanneer de ketel aan slaat. Zo vaak slaat mijn ketel niet aan namelijk per dag. Ik heb het idee dat op het moment dat hij aan slaat, het verbruik enorm is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:26

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:04:
Beste Tweakers,

Een vraag aan jullie: heeft iemand enig idee waarom mijn gasverbruik zo enorm hoog is?

Vergelijkingssituatie:

- Mijn ouders hebben een woning uit 2002 (132 m2) en een CV ketel van ruim 20 jaar oud. Zij hebben overal radiatoren in huis en de thermostaat staat de gehele dag op ten minste 21 graden, vaak hoger.

- Mijn situatie is dat ik een woning uit 1997 (166 m2) heb met een Intergas HRE 36/30A CV uit 2021. De thermostaat is modulerend en betreft een Nest V3. De thermostaat staat de gehele dag op 18,5 graden. Ik heb beneden vloerverwarming als hoofdverwarming en boven en in de garage radiatoren. De CV capaciteit staat trouwens op 50%.

Hoe kan het dat mijn gasverbruik in december 232 m3 is vergeleken met de 215 m3 van mijn ouders?

Als ik de thermostaat zo hoog had gezet als dat zij was ik wellicht twee keer zo hoog uitgekomen..
Ik heb ~150m2 in mijn woning die in ~2016 is gerenoveerd naar ongeveer C niveau.
We stoken tot maximaal 19 graden in huis met een CV ketel (ook uit 2016) en de vrijstaande woning staat vol op de wind langs een paar weilanden.

Mijn gasverbruik in december was 224m3 á 200 euro. Gelukkig heb ik ook 24 zonnepanelen en betalen die zoveel uit dat mijn gas over een jaar bekeken gratis is :P.

Ik denk dat jouw verbruik niet vreemd is, het huis van je ouders zou zomaar eens in een meer ideale situatie kunnen zitten qua isolatie, windfactor etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Ik kan via de Nest app precies zien wanneer de ketel aan slaat. Zo vaak slaat mijn ketel niet aan namelijk per dag. Ik heb het idee dat op het moment dat hij aan slaat, het verbruik enorm is..
Ik heb wel eens gehoord dat intergas niet de goedkoopste is, wel in aanschaf misschien maar dus niet in verbruik, wat is het? Een 28kW? Of nog groter? Cw5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Lees ik er overheen, of is nergens vermeld of er verschil zit in type woning, zoals vrijstaand, 2/1kap, rijtjeshuis, op de wind of beschut etc etc?

Is er al een graaddagenvergelijk gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
HTT-Thalan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Ik heb ~150m2 in mijn woning die in ~2016 is gerenoveerd naar ongeveer C niveau.
We stoken tot maximaal 19 graden in huis met een CV ketel (ook uit 2016) en de vrijstaande woning staat vol op de wind langs een paar weilanden.

Mijn gasverbruik in december was 224m3 á 200 euro. Gelukkig heb ik ook 24 zonnepanelen en betalen die zoveel uit dat mijn gas over een jaar bekeken gratis is :P.

Ik denk dat jouw verbruik niet vreemd is, het huis van je ouders zou zomaar eens in een meer ideale situatie kunnen zitten qua isolatie, windfactor etc etc.
Er zijn geen woningen tegenover het huis van mijn ouders, dus zowel zon als wind vangt die volop.

Ik woon weer in een woonwijk.

Beide huizen zijn een 2 onder 1 kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Ik heb wel eens gehoord dat intergas niet de goedkoopste is, wel in aanschaf misschien maar dus niet in verbruik, wat is het? Een 28kW? Of nog groter? Cw5?
Ik heb een 36kW maar het vermogen staat ingesteld op 18kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gramser schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:12:
Lees ik er overheen, of is nergens vermeld of er verschil zit in type woning, zoals vrijstaand, 2/1kap, rijtjeshuis, op de wind of beschut etc etc?

Is er al een graaddagenvergelijk gemaakt?
Nee, allemaal ruwe schatting en glazen bol meting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Ik heb een 36kW maar het vermogen staat ingesteld op 18kW.
Ja ok, daar ga je al natuurlijk, en thuis? Misschien nog een extreme ook?
https://www.de-eilanden.n...DAFqbUU0DTAxoC9EEQAvD_BwE

Groot gedeelte uit de douche denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Ja ok, daar ga je al natuurlijk, en thuis? Misschien nog een extreme ook?
https://www.de-eilanden.n...DAFqbUU0DTAxoC9EEQAvD_BwE

Groot gedeelte uit de douche denk ik.
Ik denk inderdaad een groot gedeelte uit de douche. Maar we zijn wel met 2 personen minder.

Ik heb een HRe 36/30A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Meten is weten.
Suggestie: schrijf de meterstand op voor het douchen, daarna zsm erna weer ( of laat een huisgenoot de douche nemen).
Daarmee weet je beter wat sanitair warm water voor invloed heeft.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:18:
[...]

Ik denk inderdaad een groot gedeelte uit de douche. Maar we zijn wel met 2 personen minder.

Ik heb een HRe 36/30A.
Eens, maar het is wel een grote brander, met je V8 op de snelweg rijd je ook 120 maar loopt toch duurder dan de 4 cilinder naast je.
Dat je hem op 18kW zet is mooi maar de unit is natuurlijk gemaakt op het efficiënter zijn bij 80-90% belasting of hoger, dus waarschijnlijk meer verlies nu, daarbij kan hij weer minder ver terug moduleren en gaat ie misschien toch pendelen.
Het is iedergeval een monster van een cv, puur door de Cw5 die je voor de douche wilt, kwa warmen huis had je met een 24kW al prima geweest.

Veelal gemaakte fout hoor, ik heb destijds dat ik een cv wilde kopen zelfs gevraagd naar een 24/cw3 maar wilde niemand mij verkopen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Eens, maar het is wel een grote brander, met je V8 op de snelweg rijd je ook 120 maar loopt toch duurder dan de 4 cilinder naast je.
Dat je hem op 18kW zet is mooi maar de unit is natuurlijk gemaakt op het efficiënter zijn bij 80-90% belasting of hoger, dus waarschijnlijk meer verlies nu, daarbij kan hij weer minder ver terug moduleren en gaat ie misschien toch pendelen.
Het is iedergeval een monster van een cv, puur door de Cw5 die je voor de douche wilt, kwa warmen huis had je met een 24kW al prima geweest.

Veelal gemaakte fout hoor, ik heb destijds dat ik een cv wilde kopen zelfs gevraagd naar een 24/cw3 maar wilde niemand mij verkopen. :|
Eens dat een CW5 qua verwarmen overkill is. Dus de toename in gasverbruik komt door CW5 vs CW3 van mijn ouders?

Adviseer je om het vermogen op standaard waarden te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Eens dat een CW5 qua verwarmen overkill is. Dus de toename in gasverbruik komt door CW5 vs CW3 van mijn ouders?

Adviseer je om het vermogen op standaard waarden te laten?
Ouders hebben denk ik cw4, 3 zie je niet veel.

Mijn advies zou zijn om het inzichtelijk te maken, daarna kan je wat proberen te veranderen, dan zie je het effect er van of het beter of slechter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-05 07:53
Is je garage wel geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
atsan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Is je garage wel geisoleerd?
Nee, maar die radiatoren krijgen warm water als het in de woonkamer fris begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Ouders hebben denk ik cw4, 3 zie je niet veel.

Mijn advies zou zijn om het inzichtelijk te maken, daarna kan je wat proberen te veranderen, dan zie je het effect er van of het beter of slechter is geworden.
Mijn ouders hebben trouwens 9 radiatoren en ikzelf vloerverwarming met 6 groepen en 7 radiatoren. Dus meer oppervlakte om te verwarmen… wellicht is dat het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Nee, maar die radiatoren krijgen warm water als het in de woonkamer fris begint te worden.
Blijft water wat kouder terug komt en dus weer verwarmd moet worden, zet ze eens dicht.

Meten is weten, dus loggen die gasmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-05 07:53
turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Snap niet geheel wat je probeert te zeggen maar ga er wel vanuit dat we je energieslurper hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:04
@atsan Niet geïsoleerd maar de radiatoren liften mee op de thermostaat van de woonkamer. Net zoals de slaapkamer en zolder waarschijnlijk. Waarom ze openstaan is even een raadsel; ben je fanatiek sleutelaar?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Jim423 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:03:
@atsan Niet geïsoleerd maar de radiatoren liften mee op de thermostaat van de woonkamer. Net zoals de slaapkamer en zolder waarschijnlijk. Waarom ze openstaan is even een raadsel; ben je fanatiek sleutelaar?
Precies. We hebben een kraan in de garage en om te voorkomen dat die bevriest heb ik de twee radiatoren open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat kost wel een hoop gas. Ik verwarm elektrisch een garage zonder isolatie maar dan ben ik al honderden kWh's kwijt voor (opgeteld) een paar weken per jaar. Je kan dagelijks de gasstanden eens opschrijven na de garage dicht te zetten. Het gaat nu toch niet meer vriezen in de garage.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
turkeyhakan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:50:
[...]

Precies. We hebben een kraan in de garage en om te voorkomen dat die bevriest heb ik de twee radiatoren open staan.
Volgens mij kun je er dan nog beter een warmtelint omheen wikkelen en die radiatoren uitzetten. Of zouden die dan ook bevriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bevriezen sowieso niet zo snel als die garage tegen het huis zit, moet het -8 worden wil dat iets doen in de garage, dat heb ik in mijn schuur ook en die staat nog een meter van het huis af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik denk dat ik het heb gevonden. True Radiant stond aan met maximaal 5 uur ‘s nachts voorverwarmen. Dat heeft die dus de afgelopen tijd ook gedaan. Omdat de Nest app zag dat het koud zou worden. Dit heb ik nu op 0 gezet en de thermostaat zou dan alleen mogen verwarmen als de temperatuur zou dalen tot onder de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
——

[ Voor 100% gewijzigd door turkeyhakan op 13-01-2022 06:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djdani
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-05 21:47
Dag,

Ik heb 3 mogelijke stappen die van toepassing kunnen zijn.

1. Is er een klep geplaatst tussen de intergas en de vloerverwarming? Zie installatie instructie
2. Ik zou overwegen de nest te verwijderen en te kiezen voor een modulerende round. De nest houdt er een vreemd stookplan op na
3. Waterzijdig inregelen en met een vaste temperatuur werken.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
turkeyhakan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:11:
Ik denk dat ik het heb gevonden. True Radiant stond aan met maximaal 5 uur ‘s nachts voorverwarmen. Dat heeft die dus de afgelopen tijd ook gedaan. Omdat de Nest app zag dat het koud zou worden. Dit heb ik nu op 0 gezet en de thermostaat zou dan alleen mogen verwarmen als de temperatuur zou dalen tot onder de ingestelde temperatuur.
Ik zou alsnog even de garage dichtzetten. Zonde van je geld.

Pagina: 1