Toon posts:

Lekkende radiator(buis)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-03 21:50
Goedemiddag,

Na terugkomst van vakantie een ietwat vervelende verassing. Volgens mij lekt de radiatorbuis boven.
Als ik zo naar de buis kijk is het kennelijk bovenin de buis gaan lekken.

Kan iemand zien of dit door kou is gekomen of gewoon slijtage is geweest? Er zit een tado systeem op die het systeem tenminste 5 graden had moeten laten blijven maar ik vraag me af of het niet de kou was aangezien ik op vakantie was.

Dan nog belangrijker hoe repareer ik iets dergelijks?
Ik zou zeggen een nieuwe buis halen, cv laten leeglopen en er tussen schroeven? (Google levert veel radiator montage filmpjes op maar niet deze specifieke buis). Klopt het dat dit goed te doen is voor een gemiddelde klusser? (Tips en adviezen zijn uiteraard zeer welkom en alvast mijn dank)

Beste antwoord (via stino99 op 09-01-2022 17:58)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:22
Na het aftappen van het systeem kan je beginnen met los maken van de wartel bij 1.
Dan 2 los maken en kraan verwijderen.
Dan de onderste losdraaien en als het goed is heb je dan een buis met 2 krokante uiteinde in je hand.
Om die buis zitten dan 4 onderdeeltjes.
2 knelringen (niet hergebruiken)
2 wartels, eentje van de boven kant en een andere soort aan de onderkant.
Als de buis heelhuids verwijderd is, kan je hem langs je nieuwe buis houden en netjes afzagen op maat.
Dan wel goed de uiteinden intern en extern afbramen (dat er geen ribbels en scherpe randjes aan het pijpje zitten).
Dan eerst die wartels erop (onder dus met de schroefdraad opening naar beneden, boven met het schroefdraad naar boven..
Dan de knelringen erop.
Pijpje op zijn plek beneden, en dan boven die kraan en op frotten.

Alles aandraaien ( met je vingers vast en dan 3/4 rotatie met de sleutel/tang) zou voldoende moeten zijn.

En dan begint het spannende deel...vullen....

Overigens de foto toon ook wat issue's aan de onderkant... Misschien gelijk even andere radiatoren nakijken.

Succes!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:55
Kun je die moer niet gewoon aandraaien?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Knelkoppeling?

Ik zou roest wegpoetsen en in eerste instantie nog iets aandraaien. Daarna in de gaten houden.

Anders opnieuw knellen (met nieuwe ring!). In dit geval is dat een kwestie van voetventiel dichtdraaien, kraan voorzichtig losdraaien van kachel met bak eronder, buis los boven en opnieuw vastzetten.

[Voor 42% gewijzigd door Rukapul op 09-01-2022 12:30]

• stino99
Rukapul schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:25:
Knelkoppeling?

Ik zou roest wegpoetsen en in eerste instantie nog iets aandraaien. Daarna in de gaten houden.

Anders opnieuw knellen (met nieuwe ring!). In dit geval is dat een kwestie van voetventiel dichtdraaien, kraan voorzichtig losdraaien van kachel met bak eronder, buis los boven en opnieuw vastzetten.
Dank beide.
Oke de buis vervangen is dus geen must als ik jullie begrijp.

Roest weghalen en dan opnieuw aandraaien.
Is het nog nodig om het eerst te ontkoppelen voor het roest weghalen of zouden jullie alles gewoon in elkaar laten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Niet ontkoppelen. Roest weghalen is alleen maar om te kunnen zien of de lekkage aanhoudt.

Vergeet niet de druk op je systeem te controleren.

Dit ziet er overigens niet uit alsof het van een weekje vakantie is.

[Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 09-01-2022 12:57]

• stino99
Er moet idd water bij druk is nu 0,9 bar.

Ik had idd het geluk om 3 weekjes op vakantie te kunnen :) .

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@stino99 Gewoon een nieuw stukje pijp met 2 nieuwe knelringen, dat zijn de kosten en moeite niet. Ziet het er ook meteen weer netjes uit. Aandraaien 'helpt' alleen maar voor de korte termijn, als de ring 'opeens' is gaan zweten/lekken dan krijg je dat nooit meer 100% goed.

[Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 09-01-2022 14:37]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tcw82
Het advies om de buis enkel aan te draaien vind ik persoonlijk wat kort door de bocht. De kans is zeer wel aanwezig dat de buis is gaan lekken omdat er daar verder geen buis meer over is door corrosie. Als je dat aandraait kan het even stoppen, tot het opeens heel hard gaat lekken. Vervangen is echt niet moeilijk, je moet alleen je water aflaten. Waarschijnlijk kan je de radiator afsluiten van je CV systeem en hoef je dus bijna niets af te laten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:55
tcw82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:29:
Het advies om de buis enkel aan te draaien vind ik persoonlijk wat kort door de bocht. De kans is zeer wel aanwezig dat de buis is gaan lekken omdat er daar verder geen buis meer over is door corrosie. Als je dat aandraait kan het even stoppen, tot het opeens heel hard gaat lekken. Vervangen is echt niet moeilijk, je moet alleen je water aflaten. Waarschijnlijk kan je de radiator afsluiten van je CV systeem en hoef je dus bijna niets af te laten.
Dat voetventiel sluit alleen de retour af, dus het systeem zal toch echt leeg moeten voordat de buis vervangen kan worden.

Ik zou overigens ook de hele buis vervangen. Je kan nu niet zien hoe de kwaliteit van de buis is bij de knelring en ik zou verwachten dat dat niet heel fraai is. Twee knelringen en een stukje buis zijn de kosten ook niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tcw82
nirgilis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Dat voetventiel sluit alleen de retour af, dus het systeem zal toch echt leeg moeten voordat de buis vervangen kan worden.

Ik zou overigens ook de hele buis vervangen. Je kan nu niet zien hoe de kwaliteit van de buis is bij de knelring en ik zou verwachten dat dat niet heel fraai is. Twee knelringen en een stukje buis zijn de kosten ook niet.
Ik denk dat je gelijk hebt qua dichtdraaien. Waarschijnlijk had ik ook de knop nog op de leiding zitten, die beide dicht is wel "dicht". Maar da's nu geen optie natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:47
stino99 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Dank beide.
Oke de buis vervangen is dus geen must als ik jullie begrijp.

Roest weghalen en dan opnieuw aandraaien.
Is het nog nodig om het eerst te ontkoppelen voor het roest weghalen of zouden jullie alles gewoon in elkaar laten?
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je binnen een paar jaar een doorgeroeste buis hebt met al het water over de vloer.
Kleine moeite om hier een nieuwe buis tussen te zetten met de snelkoppelingen die nodig zijn en, ook weer uit ervaring, dit bij warmteservice samen met deze foto (nog beter als je de maat weet van de koppelingen) de onderdelen haalt en vervangt.

• stino99
dank jullie allen, ik heb de schroeven aangedraaid en net de cv bijgevuld als ik dit lees maar ik ga dan toch maar de buis vervangen en de knelringen vervangen.

nog een aanvullende vraag: wat moet ik dan precies kopen?

Natuurlijk een buis/leiding.

als ik kijk naar de website van Karwei noemen ze nogal een lijstje (weliswaar voor een hele radiator vervangen, https://www.karwei.nl/klusadvies/a/radiator-vervangen ).

Buisrozetten 15 mm, 2 stuks
CV buis 15 mm
Knel bochtjes 15 mm
Knel koppelstukken 15-1/2”, 2 stuks
Knel puntstuk, 2 stuks
Knelringen 15 mm
Leidingbeugels
Muurvuller
Pluggen 10 mm
Pluggen 6 mm
Radiator
Radiatorkraan
Radiator ophangbeugels

hoef ik alleen een knelring en de buis te halen (los gezien van het gereedschap?).

normaal gesproken zou ik dit gewoon aan een medewerker vragen maar de winkels zijn natuurlijk dicht en doen alleen aan afhalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Mijn ervaring is dat je wel terecht kan bij een Warmteservice. Daar kan je (ook nu) wel even binnenstappen, en hebben ook meer kennis dan een bouwmarkt.

Juist

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tcw82
Je kunt bij Toolstation of Warmteservice online bestellen en (binnen minuten) afhalen. Terugbrengen is ook geen probleem. Wat je nodig hebt is:
2 knelringen 15mm (vaak in een pakje van 5, https://www.toolstation.nl/knelring/p77197)
Pijpje (1 meter is genoeg) (https://www.toolstation.nl/cv-buis-dunwandig/p58123)
En mogelijk nieuw wartels. Omdat je die niet knelringen ook nodig hebt is een 15 mm sok misschien makkelijker (https://www.toolstation.nl/knel-koppeling/p23808)

Verder zijn een paar oude handdoeken handig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• tcw82
Na het aftappen van het systeem kan je beginnen met los maken van de wartel bij 1.
Dan 2 los maken en kraan verwijderen.
Dan de onderste losdraaien en als het goed is heb je dan een buis met 2 krokante uiteinde in je hand.
Om die buis zitten dan 4 onderdeeltjes.
2 knelringen (niet hergebruiken)
2 wartels, eentje van de boven kant en een andere soort aan de onderkant.
Als de buis heelhuids verwijderd is, kan je hem langs je nieuwe buis houden en netjes afzagen op maat.
Dan wel goed de uiteinden intern en extern afbramen (dat er geen ribbels en scherpe randjes aan het pijpje zitten).
Dan eerst die wartels erop (onder dus met de schroefdraad opening naar beneden, boven met het schroefdraad naar boven..
Dan de knelringen erop.
Pijpje op zijn plek beneden, en dan boven die kraan en op frotten.

Alles aandraaien ( met je vingers vast en dan 3/4 rotatie met de sleutel/tang) zou voldoende moeten zijn.

En dan begint het spannende deel...vullen....

Overigens de foto toon ook wat issue's aan de onderkant... Misschien gelijk even andere radiatoren nakijken.

Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tcw82
Oh ja, die onderste wartel zou nog wel eens anders kunnen zijn dan de standaard 15 mm uit mijn link, beter die dus hergebruiken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:55
Als je beneden een nieuwe wartel nodig hebt, heb je denk ik deze nodig: https://www.warmteservice...ling-M22-15-mm/p/44053025

Voor de kraan zou ik een knelset van hetzelfde merk nemen. Hoewel ik denk dat een universele hier gewoon voldoet. Bij twijfel gewoon demonteren en bij de Warmteservice laten zien.

Vergeet bij de wartel van de kraan ook niet wat teflon tape (of loctite 55). Bij knel is dat niet nodig.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:14
e ik mis nog 1 ding in dit topic. maar goed ik ben ook maar een montuer. (prutser)
ik kan niet zien welke knelfiting/moer je in je kraan hebt zitten. er zijn 2 opties.

a voor normale kranen. herz sar etc.
https://www.warmteservice...834-1-2-x15-mm/p/44053005

voor danfoss heb je deze nodig.
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

je kan wel zien als je beol loshaalt wat je moet hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee