Lekkende radiator(buis)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-02 11:52
Goedemiddag,

Na terugkomst van vakantie een ietwat vervelende verassing. Volgens mij lekt de radiatorbuis boven.
Als ik zo naar de buis kijk is het kennelijk bovenin de buis gaan lekken.

Kan iemand zien of dit door kou is gekomen of gewoon slijtage is geweest? Er zit een tado systeem op die het systeem tenminste 5 graden had moeten laten blijven maar ik vraag me af of het niet de kou was aangezien ik op vakantie was.

Dan nog belangrijker hoe repareer ik iets dergelijks?
Ik zou zeggen een nieuwe buis halen, cv laten leeglopen en er tussen schroeven? (Google levert veel radiator montage filmpjes op maar niet deze specifieke buis). Klopt het dat dit goed te doen is voor een gemiddelde klusser? (Tips en adviezen zijn uiteraard zeer welkom en alvast mijn dank)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBh-pt14WlHoxRtCUYZqbeTI2Jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6roZ1hfvSaDSMxUg3NbM9t3w.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via stino99 op 09-01-2022 17:58)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:02
Na het aftappen van het systeem kan je beginnen met los maken van de wartel bij 1.
Dan 2 los maken en kraan verwijderen.
Dan de onderste losdraaien en als het goed is heb je dan een buis met 2 krokante uiteinde in je hand.
Om die buis zitten dan 4 onderdeeltjes.
2 knelringen (niet hergebruiken)
2 wartels, eentje van de boven kant en een andere soort aan de onderkant.
Als de buis heelhuids verwijderd is, kan je hem langs je nieuwe buis houden en netjes afzagen op maat.
Dan wel goed de uiteinden intern en extern afbramen (dat er geen ribbels en scherpe randjes aan het pijpje zitten).
Dan eerst die wartels erop (onder dus met de schroefdraad opening naar beneden, boven met het schroefdraad naar boven..
Dan de knelringen erop.
Pijpje op zijn plek beneden, en dan boven die kraan en op frotten.

Alles aandraaien ( met je vingers vast en dan 3/4 rotatie met de sleutel/tang) zou voldoende moeten zijn.

En dan begint het spannende deel...vullen....

Overigens de foto toon ook wat issue's aan de onderkant... Misschien gelijk even andere radiatoren nakijken.

Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4DgyplQJOBIkTsVEyJLY9q9MqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZzZbxjjbRMvIvoJbgw4Hmw7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:23
Kun je die moer niet gewoon aandraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
Knelkoppeling?

Ik zou roest wegpoetsen en in eerste instantie nog iets aandraaien. Daarna in de gaten houden.

Anders opnieuw knellen (met nieuwe ring!). In dit geval is dat een kwestie van voetventiel dichtdraaien, kraan voorzichtig losdraaien van kachel met bak eronder, buis los boven en opnieuw vastzetten.

[ Voor 42% gewijzigd door Rukapul op 09-01-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Rukapul schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:25:
Knelkoppeling?

Ik zou roest wegpoetsen en in eerste instantie nog iets aandraaien. Daarna in de gaten houden.

Anders opnieuw knellen (met nieuwe ring!). In dit geval is dat een kwestie van voetventiel dichtdraaien, kraan voorzichtig losdraaien van kachel met bak eronder, buis los boven en opnieuw vastzetten.
Dank beide.
Oke de buis vervangen is dus geen must als ik jullie begrijp.

Roest weghalen en dan opnieuw aandraaien.
Is het nog nodig om het eerst te ontkoppelen voor het roest weghalen of zouden jullie alles gewoon in elkaar laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
Niet ontkoppelen. Roest weghalen is alleen maar om te kunnen zien of de lekkage aanhoudt.

Vergeet niet de druk op je systeem te controleren.

Dit ziet er overigens niet uit alsof het van een weekje vakantie is.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 09-01-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Er moet idd water bij druk is nu 0,9 bar.

Ik had idd het geluk om 3 weekjes op vakantie te kunnen :) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@stino99 Gewoon een nieuw stukje pijp met 2 nieuwe knelringen, dat zijn de kosten en moeite niet. Ziet het er ook meteen weer netjes uit. Aandraaien 'helpt' alleen maar voor de korte termijn, als de ring 'opeens' is gaan zweten/lekken dan krijg je dat nooit meer 100% goed.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 09-01-2022 14:37 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
Het advies om de buis enkel aan te draaien vind ik persoonlijk wat kort door de bocht. De kans is zeer wel aanwezig dat de buis is gaan lekken omdat er daar verder geen buis meer over is door corrosie. Als je dat aandraait kan het even stoppen, tot het opeens heel hard gaat lekken. Vervangen is echt niet moeilijk, je moet alleen je water aflaten. Waarschijnlijk kan je de radiator afsluiten van je CV systeem en hoef je dus bijna niets af te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-05 15:04
tcw82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:29:
Het advies om de buis enkel aan te draaien vind ik persoonlijk wat kort door de bocht. De kans is zeer wel aanwezig dat de buis is gaan lekken omdat er daar verder geen buis meer over is door corrosie. Als je dat aandraait kan het even stoppen, tot het opeens heel hard gaat lekken. Vervangen is echt niet moeilijk, je moet alleen je water aflaten. Waarschijnlijk kan je de radiator afsluiten van je CV systeem en hoef je dus bijna niets af te laten.
Dat voetventiel sluit alleen de retour af, dus het systeem zal toch echt leeg moeten voordat de buis vervangen kan worden.

Ik zou overigens ook de hele buis vervangen. Je kan nu niet zien hoe de kwaliteit van de buis is bij de knelring en ik zou verwachten dat dat niet heel fraai is. Twee knelringen en een stukje buis zijn de kosten ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
nirgilis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Dat voetventiel sluit alleen de retour af, dus het systeem zal toch echt leeg moeten voordat de buis vervangen kan worden.

Ik zou overigens ook de hele buis vervangen. Je kan nu niet zien hoe de kwaliteit van de buis is bij de knelring en ik zou verwachten dat dat niet heel fraai is. Twee knelringen en een stukje buis zijn de kosten ook niet.
Ik denk dat je gelijk hebt qua dichtdraaien. Waarschijnlijk had ik ook de knop nog op de leiding zitten, die beide dicht is wel "dicht". Maar da's nu geen optie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:50
stino99 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Dank beide.
Oke de buis vervangen is dus geen must als ik jullie begrijp.

Roest weghalen en dan opnieuw aandraaien.
Is het nog nodig om het eerst te ontkoppelen voor het roest weghalen of zouden jullie alles gewoon in elkaar laten?
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je binnen een paar jaar een doorgeroeste buis hebt met al het water over de vloer.
Kleine moeite om hier een nieuwe buis tussen te zetten met de snelkoppelingen die nodig zijn en, ook weer uit ervaring, dit bij warmteservice samen met deze foto (nog beter als je de maat weet van de koppelingen) de onderdelen haalt en vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
dank jullie allen, ik heb de schroeven aangedraaid en net de cv bijgevuld als ik dit lees maar ik ga dan toch maar de buis vervangen en de knelringen vervangen.

nog een aanvullende vraag: wat moet ik dan precies kopen?

Natuurlijk een buis/leiding.

als ik kijk naar de website van Karwei noemen ze nogal een lijstje (weliswaar voor een hele radiator vervangen, https://www.karwei.nl/klusadvies/a/radiator-vervangen ).

Buisrozetten 15 mm, 2 stuks
CV buis 15 mm
Knel bochtjes 15 mm
Knel koppelstukken 15-1/2”, 2 stuks
Knel puntstuk, 2 stuks
Knelringen 15 mm
Leidingbeugels
Muurvuller
Pluggen 10 mm
Pluggen 6 mm
Radiator
Radiatorkraan
Radiator ophangbeugels

hoef ik alleen een knelring en de buis te halen (los gezien van het gereedschap?).

normaal gesproken zou ik dit gewoon aan een medewerker vragen maar de winkels zijn natuurlijk dicht en doen alleen aan afhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Mijn ervaring is dat je wel terecht kan bij een Warmteservice. Daar kan je (ook nu) wel even binnenstappen, en hebben ook meer kennis dan een bouwmarkt.

Juist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Je kunt bij Toolstation of Warmteservice online bestellen en (binnen minuten) afhalen. Terugbrengen is ook geen probleem. Wat je nodig hebt is:
2 knelringen 15mm (vaak in een pakje van 5, https://www.toolstation.nl/knelring/p77197)
Pijpje (1 meter is genoeg) (https://www.toolstation.nl/cv-buis-dunwandig/p58123)
En mogelijk nieuw wartels. Omdat je die niet knelringen ook nodig hebt is een 15 mm sok misschien makkelijker (https://www.toolstation.nl/knel-koppeling/p23808)

Verder zijn een paar oude handdoeken handig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• tcw82
Na het aftappen van het systeem kan je beginnen met los maken van de wartel bij 1.
Dan 2 los maken en kraan verwijderen.
Dan de onderste losdraaien en als het goed is heb je dan een buis met 2 krokante uiteinde in je hand.
Om die buis zitten dan 4 onderdeeltjes.
2 knelringen (niet hergebruiken)
2 wartels, eentje van de boven kant en een andere soort aan de onderkant.
Als de buis heelhuids verwijderd is, kan je hem langs je nieuwe buis houden en netjes afzagen op maat.
Dan wel goed de uiteinden intern en extern afbramen (dat er geen ribbels en scherpe randjes aan het pijpje zitten).
Dan eerst die wartels erop (onder dus met de schroefdraad opening naar beneden, boven met het schroefdraad naar boven..
Dan de knelringen erop.
Pijpje op zijn plek beneden, en dan boven die kraan en op frotten.

Alles aandraaien ( met je vingers vast en dan 3/4 rotatie met de sleutel/tang) zou voldoende moeten zijn.

En dan begint het spannende deel...vullen....

Overigens de foto toon ook wat issue's aan de onderkant... Misschien gelijk even andere radiatoren nakijken.

Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4DgyplQJOBIkTsVEyJLY9q9MqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZzZbxjjbRMvIvoJbgw4Hmw7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Oh ja, die onderste wartel zou nog wel eens anders kunnen zijn dan de standaard 15 mm uit mijn link, beter die dus hergebruiken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-05 15:04
Als je beneden een nieuwe wartel nodig hebt, heb je denk ik deze nodig: https://www.warmteservice...ling-M22-15-mm/p/44053025

Voor de kraan zou ik een knelset van hetzelfde merk nemen. Hoewel ik denk dat een universele hier gewoon voldoet. Bij twijfel gewoon demonteren en bij de Warmteservice laten zien.

Vergeet bij de wartel van de kraan ook niet wat teflon tape (of loctite 55). Bij knel is dat niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:42
e ik mis nog 1 ding in dit topic. maar goed ik ben ook maar een montuer. (prutser)
ik kan niet zien welke knelfiting/moer je in je kraan hebt zitten. er zijn 2 opties.

a voor normale kranen. herz sar etc.
https://www.warmteservice...834-1-2-x15-mm/p/44053005

voor danfoss heb je deze nodig.
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

je kan wel zien als je beol loshaalt wat je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Na schandelijk lang wachten ga ik het eindelijk oplossen.

Klopt mijn aaname van de 15mm sok die je noemt voor de nummer 2 en 3 zijn? Zeg maar de onderkant en bovenkant van de nieuwe buis?
tcw82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:40:
Je kunt bij Toolstation of Warmteservice online bestellen en (binnen minuten) afhalen. Terugbrengen is ook geen probleem. Wat je nodig hebt is:
2 knelringen 15mm (vaak in een pakje van 5, https://www.toolstation.nl/knelring/p77197)
Pijpje (1 meter is genoeg) (https://www.toolstation.nl/cv-buis-dunwandig/p58123)
En mogelijk nieuw wartels. Omdat je die niet knelringen ook nodig hebt is een 15 mm sok misschien makkelijker (https://www.toolstation.nl/knel-koppeling/p23808)

Verder zijn een paar oude handdoeken handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Ik zal half tot eind juli het antwoord geven😂😂😂.

Nee, ik zal zo even kijken wat ik ook al weer had bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
tcw82 schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:54:
Ik zal half tot eind juli het antwoord geven😂😂😂.

Nee, ik zal zo even kijken wat ik ook al weer had bedacht.
Ja u heeft gelijk. Ik was best een tijdje afgeleid met andere zaken. Dank dat u nog even wilt kijken, ik vroeg mij trouwens af of de onderste knelsets zomaar te vervangen zijn of dat je dan ook de buizen moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
stino99 schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:28:
[...]

Ja u heeft gelijk. Ik was best een tijdje afgeleid met andere zaken. Dank dat u nog even wilt kijken, ik vroeg mij trouwens af of de onderste knelsets zomaar te vervangen zijn of dat je dan ook de buizen moet vervangen.
Nog altijd schietend uit de heup, dus niet echt inhoudelijk. Maar de buis vervangen is niet moeilijk (kan met heel fancy gereedschap, maar kan ook met een ijzerzaag, vijl en meetlint. )
Zou het dus doen als je er toch mee zoet bent.
Als hier alles weer rustig is(dagje Amsterdam met mini me en een klasgenootje van hem) ga ik even kijken zodat het wat meer om de inhoud gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De knelset zit volledig in de kraan gedraaid. Normaalgesproken lukt dat niet. Dan kunnen er 3 dingen aan de hand zijn:
- de knelset past niet bij de kraan
- de pijp is te kort
- de knelset is aan stront gedraaid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
stino99 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:52:
Na schandelijk lang wachten ga ik het eindelijk oplossen.

Klopt mijn aaname van de 15mm sok die je noemt voor de nummer 2 en 3 zijn? Zeg maar de onderkant en bovenkant van de nieuwe buis?

[...]
Ok, er zitten onder en boven verschillende koppelingen. Beide werken wel met een knel ring.
Beneden op de pijp van de radiator, is een ring met zeskantige buitenkant en schroefdraad aan de binnenkant.
Lijkt hier op, alleen is dit een eindkap, die bestaat uit drie delen, het dichte dopje heb je niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/24864/123

De bovenste op de radiatorbuis is een geval met schroefdraad aan de buitenkant en daarboven (of onder) een zeskant.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/85556/files/403278557/650x650x2/aansluitsetje-1-2-15mm-voor-radiatorkranen.jpg

De bovenste, op de pijp van de radiator, maar in de twee fotos de onderste! is mogelijk een probleem zegt @_JGC_ .

Het begint allemaal bij eerst aftappen water en dan losmaken koppelingen.
Dan kan je meer zeggen over de potentiële problemen die @_JGC_ aanhaalt.

En ja, ik zou de hele pijp vervangen.

[ Voor 19% gewijzigd door tcw82 op 16-04-2023 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik zou sowieso nog eens goed kijken... ik zie een thermostaatkraan met een D erop, Danfoss? De manier waarmee de Tado kraan vast zit wijst daar wel op.

Dan zie ik een staartstuk in de radiator gedraaid helemaal tot het eind. Danfoss komt met een puntstuk dat met teflon in de radiator gedraaid moet worden. Vervolgens zit er teflon tussen een koppeling die zonder teflon waterdicht zou moeten zijn. Ik ken maar 1 merk die met rubber ring werkt en dat is comap/sar.

Mijn vermoeden: oude comap kraan eraf, Danfoss erop en knelset+staartstuk hergebruikt. Dat gaat lekken aan alle kanten ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
_JGC_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:12:
Ik zou sowieso nog eens goed kijken... ik zie een thermostaatkraan met een D erop, Danfoss? De manier waarmee de Tado kraan vast zit wijst daar wel op.

Dan zie ik een staartstuk in de radiator gedraaid helemaal tot het eind. Danfoss komt met een puntstuk dat met teflon in de radiator gedraaid moet worden. Vervolgens zit er teflon tussen een koppeling die zonder teflon waterdicht zou moeten zijn. Ik ken maar 1 merk die met rubber ring werkt en dat is comap/sar.

Mijn vermoeden: oude comap kraan eraf, Danfoss erop en knelset+staartstuk hergebruikt. Dat gaat lekken aan alle kanten ja.
Kijk, jij hebt dat vaker aan de hand gehad.

Volgens mij gaat dat wel goed komen met TS zo.

Wat zou er nu moeten gebeuren eigenlijk, want dat het fout is, is duidelijk, toch? Een oplossing is nog niet echt langs gedreven, of lees ik er overheen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
tcw82 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:00:
[...]

Kijk, jij hebt dat vaker aan de hand gehad.

Volgens mij gaat dat wel goed komen met TS zo.

Wat zou er nu moeten gebeuren eigenlijk, want dat het fout is, is duidelijk, toch? Een oplossing is nog niet echt langs gedreven, of lees ik er overheen ?
Zorgen voor geschikte combinatie staartstuk-kraan-knelset. Soms passen twee verschillende merken opelkaar maar vaak gewoon niet. Staartstuk wil meestal nog wel, knelset is specifiek en niet uitwisselbaar tussen merken.
Verder is hierboven wel uitvoering beschreven wat los en weer vast moet door een medetweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Dank jullie voor de hulp/feedback.
Ik heb de buis even als tijdelijke oplossing vervangen (niet erg efficiënt I know).
Maar als ik het dus goed wil doen dan kan ik beter wat meer onderdelen behalve de buis en ringen eruit slopen begrijp ik?

Klopt het dan dat ik het beste de onderkant kan vervangen? (Zie het rode behalve bovenste ring)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4O9EcV6INa1EcKByFkf9eV0zvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRBxcoBUNUlGPl6cUjnZ1ZVK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHL-vqOg2p_w3trgDxrxLdeXaME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaKjyqrfkIwljQO5OsHHJpvL.jpg?f=fotoalbum_large
Deze dingen zitten in de onderste pijpen maar die vervang ik liever niet (lijkt me dat je de hele pijp dan moet vervangen).

Zo zag het er trouwens uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCw290-4Pmv999RcgYQp3U7Ntuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkKMjinTxaes9O5Ooge3Pxji.jpg?f=fotoalbum_large

Let trouwens niet op de slooppoging om het ringetje eraf te krijgen (wilde buis eerst zonder ring opmeten).

En zo ziet het er nu uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTTvIN0y3UI5JLhZ2W8zNQbDobw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgKczF6aFlBcFHZjC0IOOCKy.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ik ben niet geheel tevreden; vanochtend leek er een drupje op de onderste ring van het nieuwe pijpje te zitten. (Bijna niet te zien maar als je een wc papiertje er langs haalt zie je dat er toch een heeeeel klein drupje uit het systeem te lijkt te kunnen)

Volgens mij kan ik het beste gewoon naar de warmteservice gaan, de foto van de laatste status laten zien en aangeven dat ik gewoon alles van danfoss wil hebben en vervolgens vragen of ze dat even voor me willen samenstellen met korte instructie zover nodig.

Mee eens? (Wel heel erg bedankt voor de hulp!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:55
Iets extra's aandraaien als er een klein druppeltje hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
stino99 schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:05:
Dank jullie voor de hulp/feedback.
Ik heb de buis even als tijdelijke oplossing vervangen (niet erg efficiënt I know).
Maar als ik het dus goed wil doen dan kan ik beter wat meer onderdelen behalve de buis en ringen eruit slopen begrijp ik?

Klopt het dan dat ik het beste de onderkant kan vervangen? (Zie het rode behalve bovenste ring)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze dingen zitten in de onderste pijpen maar die vervang ik liever niet (lijkt me dat je de hele pijp dan moet vervangen).

Zo zag het er trouwens uit.
[Afbeelding]

Let trouwens niet op de slooppoging om het ringetje eraf te krijgen (wilde buis eerst zonder ring opmeten).

En zo ziet het er nu uit
[Afbeelding]
Maar ik ben niet geheel tevreden; vanochtend leek er een drupje op de onderste ring van het nieuwe pijpje te zitten. (Bijna niet te zien maar als je een wc papiertje er langs haalt zie je dat er toch een heeeeel klein drupje uit het systeem te lijkt te kunnen)

Volgens mij kan ik het beste gewoon naar de warmteservice gaan, de foto van de laatste status laten zien en aangeven dat ik gewoon alles van danfoss wil hebben en vervolgens vragen of ze dat even voor me willen samenstellen met korte instructie zover nodig.

Mee eens? (Wel heel erg bedankt voor de hulp!)
toon volledige bericht
Volgens mij ben je klaar.

Die 2 aansluitingen die onderin uit de vloer komen, die lekken niet toch? Dan zou ik daar persoonlijk niet aan gaan rommelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
ID-College schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:30:
Iets extra's aandraaien als er een klein druppeltje hangt?
Bedoel je dat bij de originele openingspost of bij de "kijk ik ben klaar met repareren" bericht hier net boven ?🤔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:55
tcw82 schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:42:
[...]

Bedoel je dat bij de originele openingspost of bij de "kijk ik ben klaar met repareren" bericht hier net boven ?🤔
Hij is niet klaar want het lekt nog zegt ie, dus 3x raden waar ik op doel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
ID-College schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:48:
[...]

Hij is niet klaar want het lekt nog zegt ie, dus 3x raden waar ik op doel ;)
Scherp. Ik gok dan...even kijken... Op die laatste "kijk ik ben..... bijna klaar" post.... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hele boel staat ook scheef. Kraan aan het puntstuk scheef, dat wordt opgevangen met de teflon. Onderin zit de buis scheef in de knelkoppeling waardoor dat gaat lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
_JGC_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:37:
Hele boel staat ook scheef. Kraan aan het puntstuk scheef, dat wordt opgevangen met de teflon. Onderin zit de buis scheef in de knelkoppeling waardoor dat gaat lekken.
Voor de duidelijkheid met die mini lekkage doelde ik op de laatste reparatiepoging.
Ik zal vanavond weer checken of er weer een mini druppeltje op die ring ligt. Het enige wat dus een nog niet helemaal goed is, is de onderste ring van het nieuwe buisje (die met teflon in de rode cirkel). Misschien dat nog wat strakker aandraaien inderdaad helpt.

Ik dacht eigelijk dat die onderste buizen niet recht hoefde te staan omdat het flexibele buizen waren maar als ik u zo begrijp is het wel beter om die recht te hebben? (Geen idee of ik ze wat rechter kan buigen maar ik kan een poging wagen).

Alvast voor de volgende keer dat er iets aan de hand is, hoe kijken jullie naar de merken comar en danfoss? Zit daar nog verschil in qua kwaliteit? Dan weet ik volgende keer als ik iets (in zijn geheel moet vervangen) welk merk ik het beste naar kan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@stino99 Ben zelf geen installateur, maar een tweaker die thuis wel eens aan de installatie klust.

Een knelkoppeling waar je een buis schuin in zet zal over het algemeen gewoon lekken. Je kunt proberen de boel nog wat vaster te draaien, als het dan dicht is zit het dicht. Meestal steekt de knelring dan ook gewoon door de kraag waarmee je de koppeling vastdraait. Als je dan nog vaster draait gaat die ring kapot en zal het uiteindelijk weer gaan lekken.

Een installateur zal gewoon de boel recht opleveren, daar is het nml op ontworpen. Als je haakse kraan verder van de radiator afstaat dan het onderblok is het gebruikelijk om met een 90 graden bocht te werken en dan een rechte kraan eronder. Die 90 graden bocht heeft dezelfde afstand als je onderblok.

Wat kwaliteit betreft, de 3 grote merken die je vooral ziet tegenwoordig zijn Heimeier, Danfoss en Comap. Qua kwaliteit is er weinig onderscheid, het is maar net waar je van houdt. Voordeel van Comap is dat het met een rubber ring dicht zit, geen geklooi met teflon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:42
stino99 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:02:
[...]

Voor de duidelijkheid met die mini lekkage doelde ik op de laatste reparatiepoging.
Ik zal vanavond weer checken of er weer een mini druppeltje op die ring ligt. Het enige wat dus een nog niet helemaal goed is, is de onderste ring van het nieuwe buisje (die met teflon in de rode cirkel). Misschien dat nog wat strakker aandraaien inderdaad helpt.

Ik dacht eigelijk dat die onderste buizen niet recht hoefde te staan omdat het flexibele buizen waren maar als ik u zo begrijp is het wel beter om die recht te hebben? (Geen idee of ik ze wat rechter kan buigen maar ik kan een poging wagen).

Alvast voor de volgende keer dat er iets aan de hand is, hoe kijken jullie naar de merken comar en danfoss? Zit daar nog verschil in qua kwaliteit? Dan weet ik volgende keer als ik iets (in zijn geheel moet vervangen) welk merk ik het beste naar kan sturen.
de bovenste ring zit nog steeds niet goed. volledig tot zijn einde aandraaien. kan je over een jaartje weer klussen. waarschijnlijk heb je een danfoss kraan en een danfoss knelsetje voor nodig. (logica)
kwa onderblokken en thermostaat kranen comap of danfoss ontlopen elkaar niet zoveel in kwalieiteit.
behalve dat je dus wel de juiste knelset moet gebruiken anders lekt het later. of als je pech hebt meteen.

(van de vele onderblokken vooral comap en thermostaat kranen zowel danfos als comap was eigenlijk
nooit wat mis mee. afkloppen. camap is voor handbedieing iets beter. oja en comap heeft als het goed
is een serie met m32 schroefdraad waar je evehome of tado knop gelijk opkan zonder verloopje dus.
ik vindt dat persoonlijk wel beter. als je de boel toch gaat vervangen dan heeft comap een lichte voorkeur.
en dan nog de keuze uit dynamisch instelbaar thermostaat kranen of statisch instelbare thermostaat kranen.
geen idee wat er daarin beter is. zo diep zit ik niet in de materie.

je kan een leiding die schuin is wel dicht krijgen. eerst in het onderblok en deze aandraaien.
dan de kraan erop zetten en deze aandraaien. dan de kraan aan de radiator bevestigen.
maar we hebben natuurlijk voor de echte problemen een verlengt staart stuk. op maat afzagen.
ruw maken verpakken en monteren. of een kraan bocht is soms net iets ruimer/netter.

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 18-04-2023 11:39 ]

Pagina: 1