Toon posts:

Hulp nodig: regio van mesh netwerk niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

• Javiik
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-02 15:52
Goedemorgen allen,

Ik heb ons thuisnetwerk gebaseerd op de Deco M9 Plus van TP-Link, en dit werkt vrijwel perfect. Echter: als ik verbinding maak met een satelliet Deco, dan is spontaan een deel van het interne netwerk niet meer bereikbaar. Om specifiek te zijn: de NAS is ineens compleet onzichtbaar en een ping naar het IP adres geeft gewoon geen returns (alsof er niets op het IP aanwezig is). Hieronder een schets van ons netwerk:

Laptop 1 ziet in principe het hele netwerk wat voor hem nodig is. Hij kan de NAS bereiken, en ook de andere laptop is te bereiken en te browsen (Netwerkdetectie ingeschakeld voor beide). Ook kan laptop 1 casten naar zowel de Nest Hub als de Chromecast.

Nu het vreemde: Laptop 2, die dus verbonden is met de satelliet, heeft een veel beperktere view op het netwerk. Hij ziet wel laptop 1 en kan daarop browsen, maar de NAS is dus niet bereikbaar. Het IP adres geeft alleen packet loss, en de netwerkcontrole kan het IP adres niet vinden.

Als ik kijk in de Deco management app (Android) dan zie ik alle apparaten online; zelfs de switch en de ITV ontvanger wordt netjes weergegeven.

Ik ben geen expert qua netwerken; wat zou ik moeten configureren zodat devices die met de satalliet deco's zijn verbonden, wel verbinding kunnen maken met in ieder geval de NAS?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11
Zijn de Windows builds gelijk op de laptop? Spreken ze beide dezelfde SMB versie aan?, staat SMB 1 nog aan op 1 van de laptops?

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou eens, indien mogelijk, van elk device een volledige IPCONFIG uitdraaien (en eventueel hier posten) over de actuele IP-gegevens inclusief DNS & gateway op het moment dat het wel werkt en op het moment dat het niet werkt.

Maar, en allicht een poging waard; kan je je master M9 en je switch eens omwisselen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:04
Heb je die deco wel in accesspoint mode gezet?

Als je de deco satellite bedraad aansluit en je laat hem in router mode werken dan heeft hij potentieel een dubbel pad als backhaul (zowel wifi alsvia de kabel)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Javiik
HKLM_ schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:06:
Zijn de Windows builds gelijk op de laptop? Spreken ze beide dezelfde SMB versie aan?, staat SMB 1 nog aan op 1 van de laptops?
De builds zijn vrij identiek - latest en latest - 1 Win 10 dus ik ga ervan uit dat het geen problemen oplevert. als ik laptops 1 en 2 omwissel dan speelt het probleem zich identiek af qua locatie - degene die via de satalliet verbind ziet de NAS niet (maar wel internet) en degene die met de master verbind heeft alles.
MAX3400 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:07:
Ik zou eens, indien mogelijk, van elk device een volledige IPCONFIG uitdraaien (en eventueel hier posten) over de actuele IP-gegevens inclusief DNS & gateway op het moment dat het wel werkt en op het moment dat het niet werkt.

Maar, en allicht een poging waard; kan je je master M9 en je switch eens omwisselen?
De IPConfigs geven een identiek beeld weer; de gateway en DHCP server zijn gedeeld, beide een geldig IPv4 Adress. Het enige wat me opvalt is dat er onder DNS Servers in beide gevallen 2 stuks staan: de experia box van KPN en daarna ook van de Deco master M9.
Zoals ik het had begrepen, moet de master M9 direct na de router komen zodat die als DNS server werkt; de switch verdeelt het vervolgens over de rest van het netwerk.
Ben(V) schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:54:
Heb je die deco wel in accesspoint mode gezet?

Als je de deco satellite bedraad aansluit en je laat hem in router mode werken dan heeft hij potentieel een dubbel pad als backhaul (zowel wifi alsvia de kabel)
In de app kan ik dit doen via "Meer" - "Geadvanceerd" - "Bewerkingsmodus" waar ik kan kiezen voor router of AP; echter specificert hij hier niet of het om de master / slave gaat of over de AP's. Ik begrijp denk ik wat je zegt, maar bij AP modus staat "Als Deco in de accesspointmodus staat, dan verbindt Deco met een bedrade of draadloze router via een ethernetkabel en breidt de draadloze dekking van uw bestaande netwerk uit". Als ik geef wifi aan heb staan op mijn kpn router; werkt dit dan nog wel? Nu is namelijk de master M9 degene die het netwerk geeft. Groot voordeel hiervan is dat de mesh werkt; als ik de KPN router (in dezelfde meterkast als de master M9) de wifi laat geven en de master Deco een AP wordt, dan zal dat gaan storen in de buurt van de meterkast (zonder soepele overgang als je wegloopt richting de andere satelliet)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:04
Als je de wifi van je KPN router ook gebruikt moet je hem zeker in AP mode zetten.
Als hij in router mode staat dan is de main deco een router en zal alles wat er achter connect in een ander subnet zitten dan de Experiabox en dat kan elkaar niet bereiken.
En er stoort uiteraard helemaal niets als je er maar voor zorgt elke deco en experiabox op een ander kanaal te zetten.

Kortom in jou situatie altijd de deco set in AP mode zetten.

Mesh is niets anders dan een wifi backhaul gebruiken, ofwel je hebt dan een set repeaters achter een router.
Mesh is meestal onzinnige marketing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Javiik
Ben(V) schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:15:
Als je de wifi van je KPN router ook gebruikt moet je hem zeker in AP mode zetten.
Als hij in router mode staat dan is de main deco een router en zal alles wat er achter connect in een ander subnet zitten dan de Experiabox en dat kan elkaar niet bereiken.
En er stoort uiteraard helemaal niets als je er maar voor zorgt elke deco en experiabox op een ander kanaal te zetten.

Kortom in jou situatie altijd de deco set in AP mode zetten.

Mesh is niets anders dan een wifi backhaul gebruiken, ofwel je hebt dan een set repeaters achter een router.
Mesh is meestal onzinnige marketing.
Ik heb de setup gewijzigd nu naar onderstaande. de Deco's in AP modus gezet, en de main achter de switch gezet zodat het echt alleen AP's zijn. Na een uur complete breakdown dat we geen internet hadden en niets elkaar kon zien (behalve de verbinding met de deco) werkt alles nu weer. de NAS is weer bereikbaar nu ik de LAG Group op de switch heb verwijderd voor de NAS. Deze zit nog wel met 2 kabels verbonden, en in de instellingen van synology staat Link aggregation ook gewoon aan als bond. Daar geeft hij dus aan "Kon geen IEEE 802.3ad verbinding tot stand brengen.". De basis werkt in ieder geval weer, nu alleen nog die link aggregation voor de NAS... bedankt voor de hulp in ieder geval!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee