Toon posts:

van dualboot m2 SSD naar linux op m2 en win op 2.5"SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 23:44
Uitgangssituatie
Ik heb naast mijn laptop ook een vaste PC voor hobbywerk er bij. Deze Dell PC (i5 8500, 16GB ram) is voorzien van een 128 GB M2 SSD. Op deze M2 SSD staat Linux (Ubuntu, 14GB partitie ) en win 10 (105 GB partitie) geïnstalleerd. Dat is te krap. Ik heb nog een 500 GB 2,5"SSD liggen, en deze heb ik nu ook in het kleine Dell PC-tje gedrukt. Daarnaast heb ik voor data (foto's e.d.) een WD green 4 TB HDD in het kastje.

Mijn vraag
Ik wil de windowspartitie verplaatsen naar de 500 GB SSD, en de 128 GB volledig toewijzen aan Linux. Daarnaast wil ik dualboot blijven behouden.

De makkelijkste oplossing is een 1TB m2 SSD erin stoppen. Het is echter mijn pruts-pc-tje en ik wil er geen geld in investeren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel i5 8500
16 GB RAM
128 GB Hynex m2 SSD
500 GB SSD samsung 840
WD green 4TB
Windows 10
Ubuntu 20.04

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb e.e.a. gevonden wat betreft het verplaatsen van windows, maar ik raak het spoor kwijt vanwege de huidige dualboot. Omdat ik alle data of op de 4TB drive of op onedrive heb staan zit ik er aan te denken om alles opnieuw te installeren. Maar dat is de minder uitdagende manier 8)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het niet "clone" Windows naar de nieuwe SSD. Zorg dat de nieuwe SSD bootable is / wordt. En dan met grub2 je bootloader / config aanpassen?

Klinkt erg kort maar ik doe amper wat met bootloaders in Linux dus allicht dat jouw kennis hierin kan bijdragen :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:03
Gewoon de OS-partitie verplaatsen en klaar is kees. Als Windows daarna niet meer wil booten kun je dat vlottrekken met BCDBoot

De EFI ESP zou ik laten staan, aangenomen dat je die nu deelt met Linux.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

107mb schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:02:
Uitgangssituatie
... maar ik raak het spoor kwijt vanwege de huidige dualboot...
Hangt er een beetje van af welke boot manager je nu gebruikt. Je opties zijn: windows bootmanager, linux bootmanager (grub) of UEFI (desnoods BIOS).
In mijn optiek is UEFI de meest betrouwbare bootmanager. Trek de SATA SSD en de mechanische hard disk uit de PC en installeer ubuntu op de M2. Trek dan de M2 er uit en plaats de SATA SSD terug en installeer windows. Daarna plaats je de M2 en de mechanische hard disk terug. Je UEFI ziet nu twee boot opties en kan je daarvoor een keuze menuutje presenteren

Ik spreek nadrukkelijk over "installeren" en niet over het verplaatsen en oprekken van bestaande partities. Als je de requirements voor dat verplaatsen en oprekken niet helder op je netvlies hebt, wordt dat een erg moeilijk traject. Maar dat is een afweging die je zelf moet maken. Als je ubuntu en/of windows dusdanig gecustomized is dat her-installatie ook vreselijk veel werk is moet je misschien toch de route kiezen van verplaatsen en oprekken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 23:44
thanks voor de informatie allemaal. Ik ga eens een stratiegie bedenken. omdat alles op de HDD en in de cloud staat, is de kans klein dat ik de boel verkloot.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee