Toon posts:

Advies montage zonnepanelen schuur op noord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:04

Airpower

Feel the Power!

Topicstarter
Ik ben van plan om 4x Ja Solar 385W (JAM60S20-385/MR-2) op een Growatt MIC 1500TL-X te gaan installeren op een schuurtje met een lichte helling op noord. Volgens de instralingsdiagram kan dat een mooi rendement opleveren.

Op dit moment ben ik de montagematerialen aan het bestellen echter kom ik er zelf niet helemaal uit, voornamelijk aangaande de positionering van de montagerails.

Zie onderstaande foto met daarin ingetekend de panelen (blauw), huidige stokschroeven (rood) en mijn idee voor plaatsing van de montagerails (groen).

Het mooiste vind ik om de montagerails zo af te zagen dat deze niet uitsteken onder de panelen. Echter zit iedere montagerails dan op twee plekken vast. Vormt dat een probleem? Het is niet mogelijk extra dakhaken op de rails te monteren vanwege de plaatsing van de balken waarop de golfplaten liggen.

Ben benieuwd naar jullie mening! Alvast bedankt :)

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien met wat extra golfclips extra ondersteuning geven? (zonder vast te moeten schroeven)
https://solarstell.nl/montagesystemen/golfplaatdak/

migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Kun je niet wat dwarsbalkjes monteren onder het dak?

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2022 10:42]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
extra balk(jes) in de dakconstrutie toevoegen?

• Airpower

Airpower

Feel the Power!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:41:
Misschien met wat extra golfclips extra ondersteuning geven? (zonder vast te moeten schroeven)
https://solarstell.nl/montagesystemen/golfplaatdak/

migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Kun je niet wat dwarsbalkjes monteren onder het dak?
Dat is inderdaad een mooie oplossing, die ga ik eens verder onderzoeken.

Dwarsbalkjes zou een behoorlijk project worden gezien alle elektra etc die tegen de huidige dwarsbalken zijn gemonteerd, dat moet dan ook omgelegd worden.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
Of stokschroeven gebruiken en gaatje boren in het paneel randprofiel en zonder montagemateriaal werken?
ik ken een installatie waar stokschroeven in de muur zitten en de standaardgaatjes in het paneelprofiel gebruikt zijn om eea vast te zetten.

Dit zit er niet uit als een hele winderige plek ofzo, dus eenvoudige montage moet toch mogelijk zijn.

[Voor 17% gewijzigd door BarryH op 09-01-2022 12:04]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Los van de montage, wellicht nog handig om 'drain clips' te plaatsen. Gezien de lage hellingshoek zal vuil zich ophopen. Met die clips zou je daar minder last van moeten hebben. Op AliExpress kun je ze ook voordelig kopen trouwens.
BarryH schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:03:
Of stokschroeven gebruiken en gaatje boren in het paneel randprofiel en zonder montagemateriaal werken?
ik ken een installatie waar stokschroeven in de muur zitten en de standaardgaatjes in het paneelprofiel gebruikt zijn om eea vast te zetten.

[...]
Hoe bevestig je die stokschroeven dan aan de panelen? Moertje erop draaien, paneel erop en dan aan binnenrand paneel nog een moertje? Zal wel vastzitten, maar lijkt mij erg moeilijk vastmaken? Weinig ruimte om met gereedschap in je hand onder het paneel te komen dan lijkt mij.

[Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2022 14:42]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• BarryH
@ThinkPad Dat hangt natuurlijk van de lengte van de stokschroef af. Als je 5 cm boven de golfplaat gaat zitten
En het is even pielen, maar scheelt aardig wat materiaal. En het gaat maar om 4 panelen.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
@ThinkPad Of gewoon een alu L profiel. ertussen: zet je dat eerst op de schroeven vast voor de maat en daarna eerst aan de panelen en dan op de schroeven laten zakken. Geeft je meer vrijheid dan op de paneelrand mikken.

• Airpower

Airpower

Feel the Power!

Topicstarter
Bedankt voor de tips iedereen! Toch maar de montagerails 10cm later doorlopen achter de tweede rij om daar te kunnen monteren op een stokschroef omwille van de stabiliteit. De drain clips zijn besteld op Ali, die lijken mij wel handig!

Hieronder het resultaat:

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-02 13:36
heel netjes
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee