Ervaring slagankers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:58
Hoi Tweakers,

Ik wil een heel zware lamp (ca. 50 kg) ophangen aan ons plafond. Dat is een betonnen plafond van een jaren negentig huis. Aan deze lamp zitten drie kettingen met haken die door een oog kunnen worden gestoken. Ik moet dus drie oogbouten (met ca. 30mm binnenmaat) in het plafond bevestigen.

Ik heb gekeken naar keilbouten, maar ik kon niet zo snel een keilbout vinden met zo'n groot oog. Een kennis van mij kwam nog met het idee om met slagankers te werken en daar een oogbout in te draaien.

Ik vond op internet deze slagankers M12 met oogbouten. Ik heb echter werkelijk geen idee of dit het gewicht van die lamp kan houden. Ik heb liever niet dat er 50kg een meter of vier naar beneden komt vallen :-)

https://www.wovar.nl/oogbout-m12-verzinkt/
https://www.gyzs.nl/sorma...rzinkt-la-m12-x-50mm.html

Bij de laatste link zit een specificatieblad waarin iets wordt gezegd over treksterkte en afschuifsterkte in kN. Dat klinkt voor mij alleen echter als abracadabra.

Kunnen jullie mij hierbij verder helpen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dirickteur schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:20:
Hoi Tweakers,

Ik wil een heel zware lamp (ca. 50 kg) ophangen aan ons plafond. Dat is een betonnen plafond van een jaren negentig huis. Aan deze lamp zitten drie kettingen met haken die door een oog kunnen worden gestoken. Ik moet dus drie oogbouten (met ca. 30mm binnenmaat) in het plafond bevestigen.

Ik heb gekeken naar keilbouten, maar ik kon niet zo snel een keilbout vinden met zo'n groot oog. Een kennis van mij kwam nog met het idee om met slagankers te werken en daar een oogbout in te draaien.

Ik vond op internet deze slagankers M12 met oogbouten. Ik heb echter werkelijk geen idee of dit het gewicht van die lamp kan houden. Ik heb liever niet dat er 50kg een meter of vier naar beneden komt vallen :-)

Bij de laatste link zit een specificatieblad waarin iets wordt gezegd over treksterkte en afschuifsterkte in kN. Dat klinkt voor mij alleen echter als abracadabra.

Kunnen jullie mij hierbij verder helpen?

Alvast bedankt!
toon volledige bericht
dat blijft wel hangen hoor. :+

een KN is 1000 Newton = ~100 kg

de trek kracht is dus 340kg en afschuif 260kg ;) gezien je er 3 wil gebruiken kan je dus een lamp ophangen van ~1000 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mKAjp3BfW4GW748qJZ-CgJyArY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qpojYSiM2rPA6FKe6nSY9Zvx.png?f=fotoalbum_large

het is een klein beetje afhankelijk van de hoek, maar ik ga ervanuit dat de slag ankers bijna volledig op trek worden belast. Voor het slechtste beton staat er dan dat het 3,4kn per anker is, wat inderdaad neerkomt op de 340kg per anker, wat me genoeg marge lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ooit (studententijd) geloofde iemand niet dat mijn bed met keilbout zou blijven hangen. Ik heb toen een simpele 8 mm Fisher plug met 5 mm schroef in het plafond gedraaid, daar een klauwhamer aan gehangen, en daar konden we samen gewoon aan hangen.
50 kg stelt niet zo veel voor in beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

Een chemisch anker is ook nog een optie, dan is de draagkracht misschien nog wel groter dan de draagkracht van het omliggende beton of het metaal zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door JdM op 08-01-2022 23:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Illusion

(the art of)

Paniek om niks bij mensen zonder ervaring in de bouw. Alles zwaarder dan een schilderij moet altijd gelijk met keilbouten...
Zelfs een gewone 8x40 plug van fisher doet al 110kg op trek in normaal C20/25 beton: https://fiproductmedia.az...1_DUOPOWER_SEN_AIP_V1.pdf
En zelfs met een 6x30 kom je ook nog wel weg, wel belangrijk dat je de goede schroefdiameter gebruikt

[ Voor 19% gewijzigd door Illusion op 08-01-2022 23:50 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Neem een oogmoer m8 met stokschoef m8, en neem een fisher Duo plug m10 en je kan er met 2 man aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:03
Zoals @Arievd zegt, Fisher duoplug met een stokschroef + oogmoer.
Hoe hier ook een zware lamp er mee opgehangen, drie punten M10 ipv M8 omdat het beter uitkwam / stoerder oogt.
Zelf al zou je in een kanaal uit komen gaat dat goed.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Illusion schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:48:
Paniek om niks bij mensen zonder ervaring in de bouw. Alles zwaarder dan een schilderij moet altijd gelijk met keilbouten...
Zelfs een gewone 8x40 plug van fisher doet al 110kg op trek in normaal C20/25 beton: https://fiproductmedia.az...1_DUOPOWER_SEN_AIP_V1.pdf
En zelfs met een 6x30 kom je ook nog wel weg, wel belangrijk dat je de goede schroefdiameter gebruikt
Dit. Ik heb vorig jaar een compleet gevulde serverkast van bijna 100kg met 4 van die DUOPOWERs aan de muur gehangen. Het is allemaal veel sterker dan de gemiddelde leek door heeft.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 15:44
JdM schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:28:
Een chemisch anker is ook nog een optie, dan is de draagkracht misschien nog wel groter dan de draagkracht van het omliggende beton of het metaal zelf.
Ja dat dacht de bewoner van het huis dat ik recent heb gekocht ook. Tv’s en plafond lampen allemaal met chemische ankers bevestigd. Vergeet dan niet dat je met een slijptol aan de gang moet als het ooit weg gehaald moet worden.

En enorme k*toplossing dus wat mij betreft. Kun je niet gewoon uit met S 12 R + GS 10 van fisher? Dat is zelfs overdreven maar misschien dat je dat wilt voor de looks?

Dit kan gewoon met een duopower plugje 6mm en een bijpassend schroefhaakje.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:49
In een betonnen plafond zal een gewone 6*30 plug van deugdelijk merk voor 5mm schroefdraad samen met een passend schroefoog ook ruimschoots voldoen. Je hebt op het zwaarst belaste ophangpunt misschien 25 kg aan last en bijvoorbeeld Fischer S6 nylonpluggen die je bij elke ijzerhandel kan kopen mogen tot 40kg per stuk belast worden.

Neem desnoods voor de zekerheid een duopower plug of een nylonplug een maatje groter, en je kan tijdens een wild feestje nog aan je lamp gaan hangen zonder dat de ophangpunten het begeven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Met 3 oogpunten is inderdaad de last per punt heel minimaal. Omdat een lamp wat zwaarder is als hij gaat schommelen of als er iemand lomp doet zou ik gewoon 8x40 duopower pluggen nemen. Dan kun je daadwerkelijk nog wel aan de lamp gaan hangen (als de kettingen het aankunnen). Desnoods neem je 10x50, die hebben een uittrekkracht van ca. 200kg per plug.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 23:45

Part

Helemaal niets.....

Dirickteur schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:20:
.....

.....
Ja dit gaat het gewicht houden en is ook een nette oplossing.
Je ziet dan alleen de ogen tegen het plafond aan zitten. Ga je met pluggen werken dan komen ogen verder naar buiten en blijft het gat in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Met die Duopowers tegenwoordig kan je weinig meer fout doen, zolang je de goede boor- en schroefdiameters pakt. Chemische ankers zijn wat dat betreft veel gevoeliger voor fouten in de uitvoering, nodeloos duur en vervelend als je ze later weg wilt hebben. Totaal onnodig in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Hoi allemaal!

Bedankt voor al jullie goede tips! Ik ga er even goed naar kijken nog en goed om je eens te verdiepen in de meer normale oplossingen.

Enige waar ik nog mee zit is dat ik ringen van 30mm binnendiameter nodig heb, vandaar dat ik in eerste instantie bij die oogbouten uitkwam. Ik heb ook nog zojuist gekeken naar oogplaten, maar die hebben voor zover ik zie vaak 4 schroefgaten. Dan zou ik 3x 4 gaatjes moeten boren en dat is wellicht ook weer overkill. Of de plaat met maar 2 van de 4 gaatjes vastboren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:00
Dirickteur schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:26:
Hoi allemaal!

Bedankt voor al jullie goede tips! Ik ga er even goed naar kijken nog en goed om je eens te verdiepen in de meer normale oplossingen.

Enige waar ik nog mee zit is dat ik ringen van 30mm binnendiameter nodig heb, vandaar dat ik in eerste instantie bij die oogbouten uitkwam. Ik heb ook nog zojuist gekeken naar oogplaten, maar die hebben voor zover ik zie vaak 4 schroefgaten. Dan zou ik 3x 4 gaatjes moeten boren en dat is wellicht ook weer overkill. Of de plaat met maar 2 van de 4 gaatjes vastboren...
Gewoon een schroefoog of haak gebruiken:
https://www.toolstation.nl/schroefogen/p45586
https://www.toolstation.nl/schroefhaken/p16624

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Helaas, deze ogen/haken hebben een binnendiameter van 16, resp 18 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Dirickteur schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Helaas, deze ogen/haken hebben een binnendiameter van 16, resp 18 mm
Waarom moet het dan zo'n grote diameter hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
chrisborst schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Waarom moet het dan zo'n grote diameter hebben?
Omdat er aan de betreffende lamp grote haken zitten waaraan deze opgehangen moet worden. Deze moeten wel in de ogen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Dirickteur schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Omdat er aan de betreffende lamp grote haken zitten waaraan deze opgehangen moet worden. Deze moeten wel in de ogen passen.
En voor de haken zit geen kabel of iets anders? Want mogelijk kan je hem ook ergens anders aan ophangen. Heb je toevallig een foto ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allbeertje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-01-2023
Een jaren 90 huis zal het waarschijnlijk breedplaatvloer betreffen (aanname), boor deze niet dieper dan 5cm, hierboven is er kans op leidingen. gewicht zal zoasl zovelen aangeven niet het spannendste zijn. je wil bij zulke flinke lamp geen klein haakje hebben, ziet niet uit. neem goeie pluggen, bv fischer, zoals reeds velen aanbevelen. als haak, neem iets wat bij de lamp past betreffende uit zien. (2 van 6mm is al ruim voldoende voor het gewicht). je kunt bijvoorbeeld ook een 'schommelhaak' nemen, of een "stokschroef" (houtdraadpen) en een "ringmoer". kijk wat voor jou het mooiste uit ziet.
en, natuurlijk een fatsoenlijke boormachine gebruiken :)

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:48
Dirickteur schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Misschien even kijken of je een Stokeinden met een passende Oogmoer kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 12:33
Mijn ervaring met slagankers is dat je ze later ook maar verdomd moeilijk kunt verwijderen. Een plug kun je makkelijk uitboren, een slaganker kost je een stuk meer moeite. Dus als je ooit nog wat anders zou willen, is dat misschien ook iets om rekening mee te houden.

Verder zijn de genoemde Fischer pluggen inderdaad ruim voldoende om die lamp van 50kg op te hangen. En mocht je het wat dun vinden ogen, dan kun je ook nog 10 of 12mm pluggen met bijpassende halen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
Bij twijfel altijd M20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
En dan door en door boren, moeren op de vloer boven met voldoende grote sluitringen. ( wel om je kleine teen denken als je smorgens uit bed struikeld )
_O- 7(8)7

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald.42 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:11:
[...]

En dan door en door boren, moeren op de vloer boven met voldoende grote sluitringen. ( wel om je kleine teen denken als je smorgens uit bed struikeld )
_O- 7(8)7
ik zou voor de zekerheid sluitplaatjes laten maken... die bouwmarkt ringen zijn maar dun. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 16:14
Hier een interessante video over het effect van verschillende pluggen.

https://www.reddit.com/r/...nt_types_of_wall_anchors/
Pagina: 1