Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymoustly666
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-02-2022
Ik heb een LG BD370, als ik die op NTSC zet en via composiet (Geel) aansluit, zie ik allemaal van die interlace strepen tijdens beweging, maar bij HDMI (ook NTSC) is dat er niet.
Het lijkt trouwens niet uit te maken of ik er een NTSC of PAL schijf instop, ook niet of ik de speler op bv, 1080i of 1080p zet.
De TV ligt het in ieder geval niet aan zowel een Philips als Samsung doen hetzelfde.
TV is natuurlijk europees, maar volgens handleiding kan die ook NTSC signalen verwerken. (de Philips in ieder geval)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Never The Same Color ..... >:) (ANALOOG 30FPS vs. 25 FPS).

Maar: Wat is je vraag eigenlijk?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 08-01-2022 22:00 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymoustly666
waarom er interlace lijnen te zien zijn bij beweging NTSC uit?

Ja die never the same color kende ik al, die gebruik ik ook als ezelsbrugetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

anonymoustly666 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:02:
waarom er interlace lijnen te zien zijn bij beweging NTSC uit?

Ja die never the same color kende ik al, die gebruik ik ook als ezelsbrugetje.
Omdat dat apparaat '30 Frames per Seconde' verwacht als er middels een analoge input (zoals COAX / COMPOSIET) beeldmateriaal aangeleverd gaat worden. De input in Europa levert met PAL maar 25 Frames/Sec en dus gaat de TV er zelf wat bij 'verzinnen' om 't scherm te vullen (Interlaced).

Met HDMi maakt dat niets meer uit, daar is de digitale input qua FPS altijd ruim voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 08-01-2022 22:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymoustly666
De speler staat op NTSC output afgesteld, en zelfs bij een NTSC regio 1 DVD doet ie het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:35

Umbrah

The Incredible MapMan

HDMI "kent" geen PAL en NTSC meer, dat is één pot nat: digitaal/digitaal. NTSC (never the same color...) is een best flutte 480-scanline analoge "standaard" die getimed is op het Noord-Amerikaanse stoomnet wat 60Hz is. Want het komt uit de tijd dat beeld-elektronica nog wisselspanning was. Effectief gezien 59.94Hz maar goed.

Een beeldsignaal is effectief welliswaar 30 FPS, maar wordt afgewisseld als oneven en even lijnen weergegeven strict gezien. En dat verklaart gelijk een hoop lijnerigheid. De-interlacers op de betere CRT TV's konden er wel wat van bakken maar het is en blijft flut. Vooral omdat sommige beelden niet "30p maar oneven lijnen" maar soms ook "60i" waren...

Het is chaos, op chaos... als je composiet kan ontwijken, doe jezelf een lol, en doe dat. Vooral als je native een volle digitale optie hebt.

DVD is effectief gezien ook niet écht NTSC, maar een Mpeg2 bron. NTSC werd wel eens gebruikt om regio 1 en 60Hz aan te geven, maar effectief is het digitaal, Mpeg2, en de speler heeft vaak een uitgang die daar beter mee omgaat dan een composiet kabeltje. Moderne DVD spelers zijn feitelijk blu-ray spelers en hebben een HDMI uitgang.

[ Voor 16% gewijzigd door Umbrah op 08-01-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymoustly666
Het is gewoon een vraag wat ik mij afvraag.

Het is trouwens wel heel vreemd de bron een NTSC DVD in progressieve formaat (op de PC gecontroleerd met MPC-HC) interlace lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Dan is bij de encoding/opname er duidelijk iets mis gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymoustly666
Ne want als ik speler terug aar PAL zet is het weer weg.

Of kan die AV to RF converter toch niet (goed) met NTSC overweg?

@Umbrah

NTSC DVD: Video: MPEG2 Video 720x480 (16:9) 29.97fps [V: mpeg2 main, yuv420p, 720x480]
PAL DVD: Video: MPEG2 Video 720x576 (16:9) 25fps [V: mpeg2 main, yuv420p, 720x576]

Ben het er dus niet mee eens, de resolutie en framerate is anders, dus er is wel degelijk een verschil tussen een NTSC en PAL DVD buiten de regiocode om. Beide natuurlijk wel MPEG2 en Digitaal dat wel.

[ Voor 98% gewijzigd door anonymoustly666 op 09-01-2022 11:47 ]

Pagina: 1