Toon posts:

Tweedehands Mac Pro mid 2010

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tillywood013
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-01-2022
Mijn vraag
Ik heb pas van een kennis een Mac Pro mid 2010 gekregen. Deze werkt wel maar de harde schijf is verwijderd. Ik heb totaal geen verstand van Mac en heb altijd gebruik gemaakt van Windows systemen.
Hoe kan ik het beste te werk te gaan? Welk type harde schijf dient er in te worden gestoken? Hoe kom ik aan MacOS 10.14? Er van uitgaande dat dit de juiste versie is. Hoe zet ik deze op een USB of CD en deze daadwerkelijk te installeren?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via internet begrepen dat er Mojave 10.14 als MacOS geïnstalleerd dient te worden....

Alle reacties

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:38

• Tillywood013
Bedankt voor de snelle reactie. Dus een gewone SSD kan er in.. Is het mogelijk om via m'n Windows laptop ergens een Mac OS te downloaden en deze op een SSD erop te zetten?

• NimRod1337
Gewoon een vlotte Samsung Evo 2.5 inch pakken. Volgens mij kan het ook via Windows met bepaalde tooltjes.

https://techrechard.com/c...-bootable-usb-on-windows/

Ik zie daar trial bij staan, dus ik weet niet of ze direct volledig bruikbaar zijn zonder betalen.

• Tillywood013
Dat klinkt heel interessant! Bedankt voor deze mooie tip! Zou het ook mogelijk zijn om een Mac Pro te booten/starten/gebruiken enkel en alleen vanaf een USB-stick?

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:07
Tillywood013 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:13:
Dat klinkt heel interessant! Bedankt voor deze mooie tip! Zou het ook mogelijk zijn om een Mac Pro te booten/starten/gebruiken enkel en alleen vanaf een USB-stick?
Ja. Maar die sticks zijn veel trager dan SSD’s, dus dat moet je niet willen met het oog op stabiliteit.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Een vlotte SSD heeft weinig zin. Ding houdt op bij 300MB/s want de boel loopt niet harder dan SATA2 (3Gbps).
Tillywood013 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:52:
Bedankt voor de snelle reactie. Dus een gewone SSD kan er in.. Is het mogelijk om via m'n Windows laptop ergens een Mac OS te downloaden en deze op een SSD erop te zetten?
Je moet wel even een 3,5” naar 2,5” converter kopen, anders bungelt de SSD los in je Mac Pro i.p.v. netjes in een slede.

pricewatch: Icy Dock EZConvert Lite

Kijk ook even welke videokaart erin zit. Je kunt namelijk geen Mojave installeren als er een te oude videokaart in zit. Je hebt een kaart nodig uit de AMD 7000 serie of Nvidia GTX600 serie of nieuwer. Anders kun je beter High Sierra (10.13) installeren.

I reject your reality and substitute my own

• NimRod1337
nelizmastr schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:45:
[...]

Een vlotte SSD heeft weinig zin. Ding houdt op bij 300MB/s want de boel loopt niet harder dan SATA2 (3Gbps).

[...]
Dan helpt dus elk beetje snelheid wat je kan krijgen. SSD's zijn nu allemaal Sata3, maar Samsungs hebben vaak veel betere write/read burst prestaties dan de wat goedkopere.

[Voor 16% gewijzigd door NimRod1337 op 09-01-2022 11:34]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:18

nelizmastr

Goed wies kapot

NimRod1337 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Dan helpt dus elk beetje snelheid wat je kan krijgen. SSD's zijn nu allemaal Sata3, maar Samsungs hebben vaak veel betere write/read burst prestaties dan de wat goedkopere.
Zolang er maar caching op zit, verder boeit het niet zoveel in mijn ervaring met deze machines. Je kunt ook een gemodificeerde firmware flashen voor NVMe boot. Zelfs PCIe 2.0 x4 is al heel wat :)

Er zijn ook PCIe kaarten te koop waar je een SATA3 SSD op kwijt kan:

https://www.appleparts.nl...XvOAFEmiZJCBoCJawQAvD_BwE

Zijn er ook goedkoper op eBay.

I reject your reality and substitute my own

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit past beter in Macs & Software, dus een move die kant op :)

iOS > MS

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 19:46
Een doodsimpele pcie naar nvme adapter (~ 10E) en bijbehorend plankje (50E voor 512Gb) biedt de hoogste disk snelheid voor weinig geld (1.. 1.5Gb/sec).

Als je regio den haag bent kan ik je wellicht helpen met de 1e stappen. Geheugen kost ook weinig. Met een 680GTX kaart kom je qua kosten ver.

Een minpunt van dit type mac is dat deze in verhouding veel stroom vreten.

• kmg1974
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-03 18:13
BTW, I added a nvme to a mac pro 4.1 (flashed to 5.1) using a cheap Chinese nvme to pcie adapter. Carbon copy cloned the HD to the nvme and it booted up with no issues (and faster than an ssd)

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03 12:57

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Grootste nadeel van deze machines is dat er geen recent OS van Apple meer te krijgen is.

Ik heb er 2 staan hier (1 2x quad core 2009 , 1 2x6 core 2010) en ik heb er inmiddels Windows 10 op geinstalleerd. Hiermee los ik ook meteen het probleem op dat Apple geen Nvidia meer ondersteunt. Zitten nu GTX 770's in en er is nog redelijk mee te gamen op 1080p ook.

Nadeel is dat de PCI bus niet op volle link speed draait, maar in de praktijk maakt het niet zo heel veel uit.

En "Pro" tip, bespaar je de moeite van aanrommelen met Bootcamp oid, installeer Windows op een SSD in een andere PC, hang die in de Mac en laat Brigadier de drivers downloaden.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee