Toon posts:

Optimizers voor schaduw zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:38
Mijn vraag
Moet in mijn situatie rekening gehouden worden met de schaduw op toekomstige zonnepanelen.

Het dak ligt op zuid.

Ik heb in mijn fotoalbum gezicht naar foto's waar de daken van de omgeving op staan, toevallig staat het dak van de achterbuurman daarop wat een redelijk idee moet geven. Het gaat om de schaduw van de rookgasafvoer en de dakkapel.

Mijn eigen dak is gespiegeld ten opzichte van de achterbuurman, waarbij de rookgasafvoer hoger geplaatst is:

In hoeverre zou ik mij, met zonnepanelen in een C vorm, zorgen moeten maken voor de schaduw op de rechterpanelen naast de dakkapel? (8 totaal)

Ik zou zelf denken dat ik mij niet bezig hoef te houden met optimizers, omdat dit om kortdurende kleine harde schaduw gaat welke voornamelijk buiten de piekuren van de zon voorkomt.

Iemand die hier zijn advies over wilt delen :)

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

Alle reacties

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-02 19:16
Het klopt wat je al dacht, een serie omvormer kan prima met deze harde schaduw overweg.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:59
Bij de meeste panelen is efficiënter schaduw management door een serie omvormer mogelijk als de schaduw langs de lange zijde op het paneel valt (in 3 lange delen namelijk). Maar portrait ligging is hier denk ik niet te realiseren.

De Hyundai HIE serie panelen zijn anders gebouwd, en die kunnen efficiënter gemanaged worden bij schaduw over de korte zijde (2 helften).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• LuisjeNL
@Dat_Doc dank!

@Ronald Dat neem ik mee voor mijn offerte check. Portrait gaat niet lukken gekeken naar de huizen hier in de buurt.

Heb jij enig inzicht in hoeverre we het over meer efficiëntie hebben? Op het eerste gezicht lijken het ook duurdere panelen ten opzichte van bv. Jinko 380 panelen (toevallig van een offerte)

Dan is het het verhaal van kosten/baten natuurlijk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:59
Correct, kosten baten. Zeker geen halszaak... Maar goed om te weten als de optie zich voordoet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• LuisjeNL
Toch nog even een update wat het geworden is:

Het zijn 8 Jinko Solar 380 panelen geworden met een goodwe gw-3000xs. (Zonder optimisers)
Netjes geïnstalleerd en het kabelmanagement precies zoals ik wil, dus niet de goedkoopste en kortste weg.

En bijbehorend de eerste dag volle zon (vrijdag)

Donderdag bewolkt maar de zon die toen doorkwam piekte op 3200w.

lijkt allemaal prima te werken zo. Wel jammer van het saharazand meteen de eerste dag :+

[Voor 12% gewijzigd door LuisjeNL op 19-03-2022 14:14]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee