Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDD's worden niet herkent

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Garwien
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-07-2023
Gister wilde m'n computer niet meer opstarten. Heb eens gecheckt en dit kwam door de SATA kabel uit de voeding. Als ik die eruit haalde startte hij wel. Nu heb ik mij laten vertellen dat dit waarschijnlijk iets van kortsluiting aan die kabel was en dat ik eens een andere SATA kabel moest proberen.

Nu heb ik die kabel zojuist vervangen maar nu ziet ie m'n 2 HDD's helemaal niet meer. De SSD nog wel. Ze zijn ook niet terug te vinden in schijfbeheer en het BIOS-menu.

Iemand enig idee?

Alle reacties

• Mr. Intel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-11 12:32
Spinnen de harddisk wel op? M.a.w. krijgen ze wel stroom? Als ze geen of niet genoeg stroom krijgen kunnen ze niet herkend worden door het BIOS.

• Garwien
Mr. Intel schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:29:
Spinnen de harddisk wel op? M.a.w. krijgen ze wel stroom? Als ze geen of niet genoeg stroom krijgen kunnen ze niet herkend worden door het BIOS.
De kabels zitten er in ieder geval goed in en de SATA kabel is brand new. Hoe zou ik verder dit kunnen checken?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:28

Umbrah

The Incredible MapMan

SATA kabel vanuit de voeding... wel voor de juiste voeding gebruikt? Die zijn niet onderling compatible. S-ATA tussen moederbord en schijf is wél gestandaardiseerd.

Verder wil ik natuurlijk ook het ezelsbruggetje "molex to sata, loose all your data" opperen.

En daarmee natuurlijk ook de gevreesde vraag: zijn de SATA-powerplugs nog wel "schoon"? Spinnen de schijven nog wel op?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

De kans dat de kabel zelf beschadigd is geraakt uit zichzelf is nagenoeg nihil. Kans is groot dat er een defect heeft plaatsgevonden in 1 van je schijven en die een probleem heeft veroorzaakt in je voeding. Dat probleem zou dan niet alleen betekenen dat de eerste schijf defect is en niet herstelbaar, maar kan er ook voor gezorgd hebben dat ook de tweede schijf een defect ontwikkeld heeft en ze dus alle twee nier meer bruikbaar zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Mr. Intel
Harddisks maken altijd wel iets geluid. Als je het niet hoort leg dan je hand eens boven op de harddisk. Voelt je een soort resonantie en/of voel je warmte (als ze een tijdje draaien)?.

Een SATA datakabel gaat normaal niet zomaar kapot bij in- en uitschakelen van je pc. Even er vanuit gaande dat je computerkast gesloten was. Er zou ook iets aan de SATA controller van je moederbord kunnen zijn.

• Mr. Intel
Wellicht is het toch wel handig iets meer over de voeding te vertellen:

De computer start niet meer op. Niet opstarten is niet booten of helemaal geen teken van leven?
Het los trekken van de SATA stroomkabel zorgt dat de pc wel opstart (dus aan gaat).
In dat geval zou er inderdaad kortsluiting kunnen zijn. Dat kan aan de stekker liggen, maar die kans acht ik klein.
Dat zou betekenen dat een harddisk kortsluiting heeft gemaakt. Dat komt normaal eigenlijk niet voor.
Als de pc bij het lostrekken van de SATA kabel weer werkt kan het niet aan de stekker of kabel zelf liggen tenzij de stekker zelf beschadigd is en door het erop drukken kortsluiting maakt (pluscontact raakt het mincontact).

Het vervangen van de SATA kabel lost dan het probleem niet op.

Overigens komt de SATA stroomkabel uit de voeding (dus geen Molex naar SATA Kabel adapter) en is vernieuwd dus het is een modulaire voeding? Zo ja is de juiste kabel gebruikt?

Als de andere harddisk ook op diezelfde stroomconnector van de voeding zat kan deze ook kortsluiting gemaakt hebben. Dat verklaart dan waarom de 2 harddisks niet meer door het BIOS gevonden worden. De SSD zit op een andere connector neem ik aan en die wordt dan wel nog gevonden.

Een ding is wel vreemd. Als de SATA kabel vervangen is door een nieuwe zou de pc eigenlijk weer niet moeten opstarten bij het aansluiten van de harddisk(s) tenzij de SATA stroomconnector zelf echt kapot was.

Heb je geen andere pc of externe harddisk behuizing om de harddisks uit te proberen?

• Garwien
Mr. Intel schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:55:
Wellicht is het toch wel handig iets meer over de voeding te vertellen:

De computer start niet meer op. Niet opstarten is niet booten of helemaal geen teken van leven?
Het los trekken van de SATA stroomkabel zorgt dat de pc wel opstart (dus aan gaat).
In dat geval zou er inderdaad kortsluiting kunnen zijn. Dat kan aan de stekker liggen, maar die kans acht ik klein.
Dat zou betekenen dat een harddisk kortsluiting heeft gemaakt. Dat komt normaal eigenlijk niet voor.
Als de pc bij het lostrekken van de SATA kabel weer werkt kan het niet aan de stekker of kabel zelf liggen tenzij de stekker zelf beschadigd is en door het erop drukken kortsluiting maakt (pluscontact raakt het mincontact).

Het vervangen van de SATA kabel lost dan het probleem niet op.

Overigens komt de SATA stroomkabel uit de voeding (dus geen Molex naar SATA Kabel adapter) en is vernieuwd dus het is een modulaire voeding? Zo ja is de juiste kabel gebruikt?

Als de andere harddisk ook op diezelfde stroomconnector van de voeding zat kan deze ook kortsluiting gemaakt hebben. Dat verklaart dan waarom de 2 harddisks niet meer door het BIOS gevonden worden. De SSD zit op een andere connector neem ik aan en die wordt dan wel nog gevonden.

Een ding is wel vreemd. Als de SATA kabel vervangen is door een nieuwe zou de pc eigenlijk weer niet moeten opstarten bij het aansluiten van de harddisk(s) tenzij de SATA stroomconnector zelf echt kapot was.

Heb je geen andere pc of externe harddisk behuizing om de harddisks uit te proberen?
De computer had helemaal geen teken van leven met de oude SATA kabel erin geplugd. En het is inderdaad een modulaire voeding. De bijhorende SATA kabel daarvan heb ik nu dus omgewisseld voor een SATA die ik nog had liggen, hoort dus origineel niet bij deze voeding. Verder zit de SSD hier wel op dezelfde connectors als de HDD's, daarom vind ik het dus ook gek dat ie die nog wel leest.
En ik heb inderdaad even een HDD docking station besteld om te checken of ze het uberhaupt nog doen, maar die wordt dinsdag pas geleverd.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Gebruik nooit modulaire kabels van een andere voeding. Vooral niet bij S-ATA, want daar gaat naast 12v, ook 3,3 en 5v over heen - mogelijk sluit je kort, want modulaire voedingen zijn NIET gestandaardiseerd.

Worst case heb je je HDD en een rail van je voeding opgeblazen.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Umbrah schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:54:
Gebruik nooit modulaire kabels van een andere voeding. Vooral niet bij S-ATA, want daar gaat naast 12v, ook 3,3 en 5v over heen - mogelijk sluit je kort, want modulaire voedingen zijn NIET gestandaardiseerd.

Worst case heb je je HDD en een rail van je voeding opgeblazen.
Je hebt helemaal gelijk dat je dit nooit zou moeten doen. Maar in dit geval begrijp ik dat de SSD het wel doet, op dezelfde kabel. Dat zou betekenen dat de TS heel veel geluk heeft gehad, in ieder geval met de SSD en dat er misschien iets anders mis is met de HDDs (al weet je natuurlijk nooit met deze situatie).

[ Voor 7% gewijzigd door Cpt.Morgan op 09-01-2022 10:36 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 22:41
Garwien schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:41:
[...]

De computer had helemaal geen teken van leven met de oude SATA kabel erin geplugd. En het is inderdaad een modulaire voeding. De bijhorende SATA kabel daarvan heb ik nu dus omgewisseld voor een SATA die ik nog had liggen, hoort dus origineel niet bij deze voeding.
You can stop right there. Alles wat nu nog volgt is niet meer relevant. Kabels van modulaire voedingen zijn niet gestandaardiseerd. Alle kans dat je met deze actie zelf je harddisks hebt opgeblazen door 12V op de 5V pin te zetten. Of 12V op de minpool.

De kans dat hierdoor ook je voeding is gesloopt, is aanwezig maar niet zo heel groot. Als de kabel kortsluiting heeft gemaakt, zijn de meeste goede voedingen daar wel tegen beveiligd. Maar harddisks niet. En je hebt ook nog kans dat je andere onderdelen in je PC hebt opgeblazen, want als je 12V op een 5V rail zet, dan verdwijnt die 12V natuurlijk niet als de eerste harddisk eraan is. Moederbord, geheugen, cpu, videokaart, alles kan beschadigd zijn. Zelfs als het nu weer werkt, ik zou er nooit meer op vertrouwen.
En ik heb inderdaad even een HDD docking station besteld om te checken of ze het uberhaupt nog doen, maar die wordt dinsdag pas geleverd.
Dat lijkt me een verstandigere manier om de harddisks te testen. Maar ik geef je weinig kans.
Pagina: 1