Wadi vervangen door put

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Hallo allemaal,

Een aantal jaar geleden heb ik mijn hemel water afgekoppeld en een wadi aangelegd.
Helaas heeft dit niet goed uitgepakt.
De wadi is te groot, te diep en de wanden zijn super schuin, met als gevolg het en een onkruid boel is en zodra we er ook maar iets aan proberen te doen brokkelt de wand af.

Nu is mijn idee om de wadi weg te halen en om 2 IBC’s (vol met gaten en ompakt met worteldoek) aan elkaar te verbinden en deze als infiltratieput te gebruiken.

Zou dit stevig genoeg zijn als deze worden ingegraven?

Ik heb ook zitten kijken naar infiltratiekratten maar die zijn veel te prijzig.

Iemand hier ervaring mee of misschien nog ideeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX-r0-rP05Co_GSt6yNGkFO7piI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/83qd30EpKMIKCK9Azz721Vfj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-05 19:40
Hallo @dongilles

Had je hierover een tijdje geleden al niet een vraag gepost in het tuin balkons en planten topic en daar antwoord op gekregen?

Hoe dan ook, alles valt of staat met de bodem, heb je inmiddels al eens een gat geboord tot op het grondwater om te zien waar je mee te maken hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Helaas daar geen antwoord gekregen waarmee ik verder kon.

Gat tot op het grondwater is geslagen.
Tot aan het grondwater is het volledig zand wat goed water opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
Kan je dan niet gewoon je wadi opvullen dat deze minder diep wordt?
Onkruid is een relatief begrip, het beste onkruid is super nuttig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-05 19:40
dongilles schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:26:
Helaas daar geen antwoord gekregen waarmee ik verder kon.

Gat tot op het grondwater is geslagen.
Tot aan het grondwater is het volledig zand wat goed water opneemt.
- Hoeveel vierkante meter aan (dak) oppervlak heb je wat je wil infiltreren?

- Definieer zand? (Zwarte grond, wit zand of zelfs zavel?)

- Heb je de emmer test gedaan? (gat graven van 30x30cm, emmer water in kiepen en weg laten trekken. Daarna nog een emmer er in kiepen en deze timen. Daarna is het een kwestie van mm/m(bui) * oppervlak(dan van huis, schuur en of bestrating) / infiltratie tijd x buffer factor)

- Heb je een tuin? Dan is een regenton van x formaat in combinatie met een goed aangelegde wadi een optie. Zoals ik eerder al benoemd heb je een wadi vrij makkelijk te herprofileren. Eventueel met jute bekleden zodat de jonge plantjes niet gelijk wegspoelen en de wadi uiteindelijk zijn vorm behoud doordat de wortels erosie tegen gaan.
Komt nog bij dat een wadi ecologisch zeer waardevol kan zijn (mits goed aangelegd en onderhouden)

Rondom ons nieuw te bouwen huis passen wij een aantal verschillende oplossingen toe.
Het huis komt op een laag van 3 a 4 meter natuurlijk aanwezige klei te staan. Vanuit de bouwvergunning moeten wij lokaal infiltreren en voor het huis zou dat resulteren in een wadi ik de voortuin van +- 36m2 en 0,5m diep (en zelfs dat zou krap aan zijn).
In plaats daarvan maken wij een wadi van +- 10m2 en 0,3m diep. Hierin realiseren we een overstort op het grondwater in de vorm van een betonnen rioolbuis (60cm diameter)die ondergronds rechtop komt te staan en tot op de zandlaag doorloopt. Het geheel wordt bovengronds aangekleed als waterput.

De eerste 10cm zal daardoor langzaam oppervlakkig kunnen infiltreren, de rest zal rechtstreeks naar de ondergronds watervoerende laag gaan.

In de achtertuin komen diverse regentonnen (gebruikte wijnvaten) te staan welke via molgoten (goed voor de natuur en geeft weer extra verdampings oppervlak) overlopen in de natuur(zwem)vijver met een bufferent vermogen van +- 7 a 10m3 (77m2 a 0.1 tot 0.15m)

Als dit alles alsnog niet voldoende blijkt te zijn kunnen we afpompen richting het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:54
dongilles schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:18:
Hallo allemaal,

Een aantal jaar geleden heb ik mijn hemel water afgekoppeld en een wadi aangelegd.
Helaas heeft dit niet goed uitgepakt.
De wadi is te groot, te diep en de wanden zijn super schuin, met als gevolg het en een onkruid boel is en zodra we er ook maar iets aan proberen te doen brokkelt de wand af.

Nu is mijn idee om de wadi weg te halen en om 2 IBC’s (vol met gaten en ompakt met worteldoek) aan elkaar te verbinden en deze als infiltratieput te gebruiken.

Zou dit stevig genoeg zijn als deze worden ingegraven?

Ik heb ook zitten kijken naar infiltratiekratten maar die zijn veel te prijzig.

Iemand hier ervaring mee of misschien nog ideeen?

[Afbeelding]
Dit type IBC ingraven leidt tot indrukken van de IBC. Ook met de kooi. (Eigen ervaring). Misschien kan het wel als hij100% van de tijd gevuld is met water.
Mogelijk kan je wel met golfplaat of planken een soort kist maken die de druk opvangt.

Maar, zo ingraven is niet succesvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dongilles
No Hands schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:50:
Kan je dan niet gewoon je wadi opvullen dat deze minder diep wordt?
Onkruid is een relatief begrip, het beste onkruid is super nuttig.
Nee helaas gaat dat niet omdat het afwateringsysteem ook al zo laag in de grond ligt.
Onkruid kan nuttig zijn maar wil niet zeggen dat is een stuk van 3 bij 7 vol met onkruid wil hebben staan
tcw82 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Dit type IBC ingraven leidt tot indrukken van de IBC. Ook met de kooi. (Eigen ervaring). Misschien kan het wel als hij100% van de tijd gevuld is met water.
Mogelijk kan je wel met golfplaat of planken een soort kist maken die de druk opvangt.

Maar, zo ingraven is niet succesvol.
Bedankt balen dat dit niet lukt.
Misschien dat toch kijken naar andere kratten.
Woody179 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:36:
[...]

- Hoeveel vierkante meter aan (dak) oppervlak heb je wat je wil infiltreren?

- Definieer zand? (Zwarte grond, wit zand of zelfs zavel?)

- Heb je de emmer test gedaan? (gat graven van 30x30cm, emmer water in kiepen en weg laten trekken. Daarna nog een emmer er in kiepen en deze timen. Daarna is het een kwestie van mm/m(bui) * oppervlak(dan van huis, schuur en of bestrating) / infiltratie tijd x buffer factor)

- Heb je een tuin? Dan is een regenton van x formaat in combinatie met een goed aangelegde wadi een optie. Zoals ik eerder al benoemd heb je een wadi vrij makkelijk te herprofileren. Eventueel met jute bekleden zodat de jonge plantjes niet gelijk wegspoelen en de wadi uiteindelijk zijn vorm behoud doordat de wortels erosie tegen gaan.
Komt nog bij dat een wadi ecologisch zeer waardevol kan zijn (mits goed aangelegd en onderhouden)

Rondom ons nieuw te bouwen huis passen wij een aantal verschillende oplossingen toe.
Het huis komt op een laag van 3 a 4 meter natuurlijk aanwezige klei te staan. Vanuit de bouwvergunning moeten wij lokaal infiltreren en voor het huis zou dat resulteren in een wadi ik de voortuin van +- 36m2 en 0,5m diep (en zelfs dat zou krap aan zijn).
In plaats daarvan maken wij een wadi van +- 10m2 en 0,3m diep. Hierin realiseren we een overstort op het grondwater in de vorm van een betonnen rioolbuis (60cm diameter)die ondergronds rechtop komt te staan en tot op de zandlaag doorloopt. Het geheel wordt bovengronds aangekleed als waterput.

De eerste 10cm zal daardoor langzaam oppervlakkig kunnen infiltreren, de rest zal rechtstreeks naar de ondergronds watervoerende laag gaan.

In de achtertuin komen diverse regentonnen (gebruikte wijnvaten) te staan welke via molgoten (goed voor de natuur en geeft weer extra verdampings oppervlak) overlopen in de natuur(zwem)vijver met een bufferent vermogen van +- 7 a 10m3 (77m2 a 0.1 tot 0.15m)

Als dit alles alsnog niet voldoende blijkt te zijn kunnen we afpompen richting het riool.
- Oppervlakte dak is +/- 135 m2
- Soort zand, weet ik zo niet wat voor zand maar combinatie van zwart/bruin zand.
- Niet specifiek de emmer test gedaan maar nog nooit in de huidige wadi water zien staan dus het trek super snel de grond in. Maar wellicht wel verstandig om dit precies uit te rekenen.
- ja ik heb een redelijk grote tuin. maar helaas is een regen ton geen optie door de manier hoe alles is aangelegd helaas.
Herprofileren hebben we ook geprobeerd echter lukt het niet om tegen het onkruid op te gaan. Deze verdrukken alles wat we hierin hebben geplant.

Onze wadi is 7 meter lang 3 meter breed en 1 meter diep.
de hemelwaterafvoersbuizen zitten ook allemaal +/- 1 meter diep.
Hierdoor zijn wij al beperkt in mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:29
Je wadi is vrij groot:
- Bergend vermogen = 7x3x1 = 21m3
- Infiltrerend vermogen (voor het gemak het oppervlak) = 21 m2

Dan wil je naar een tweetal kuubse bakken gaan:
- Bergend vermogen = 2 m3
- Infiltrerend vermogen = 2 m2 (ook hier geen zijkanten meegenomen, worden in sommige gevallen voor de helft meegerekend omdat de voorziening niet altijd vol is)

Tegenwoordig wordt er vaak met een bui van pak hem beet 30mm in een uur gerekend voor stedelijk gebied (buitengebied vaak 100mm over een dag) maar laten we eens uitgaan van die 30mm in een uur met je afvoerende oppervlak van 135 m2. Dan kom je uit op ca. 4m3.

Je gaat dus met jouw plan van een ruim overgedimensioneerde wadi naar een te kleine ondergrondse voorziening. In theorie gaat dit niet voor problemen zorgen omdat deze te weinig berging heeft (m3) maar ook omdat het water wat erin zit niet snel genoeg weg kan, want je infiltrerend oppervlak is vele malen kleiner (m2).

Je geeft aan dat je de voorziening nog nooit vol hebt gezien wat ik met zo'n oppervlak/diepte en afvoerend oppervlak kan inbeelden. Dat duidt inderdaad op een goede of redelijk goede infiltratie. Ik zou in jouw geval kijken of het een optie is om een deel van de wadi die je hebt af te graven tot aan het zand (toplaag eraf) en in een kleiner gedeelte (want hij is echt huge atm) een pakket van lavakorrels inpakken in anti worteldoek. DIt heeft een goede draagkracht en veel open ruimte. Daarover (en het overige gedeelte van je wadi) gewoon zand en graszoden (of wat er in je tuin zit) en je kunt er prima overheen met de grasmaaier etc, hebt voldoende berging en infiltratie en bent (denk ik) qua kosten beter uit dan met kratten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
einz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:38:
Je wadi is vrij groot:
- Bergend vermogen = 7x3x1 = 21m3
- Infiltrerend vermogen (voor het gemak het oppervlak) = 21 m2

Dan wil je naar een tweetal kuubse bakken gaan:
- Bergend vermogen = 2 m3
- Infiltrerend vermogen = 2 m2 (ook hier geen zijkanten meegenomen, worden in sommige gevallen voor de helft meegerekend omdat de voorziening niet altijd vol is)

Tegenwoordig wordt er vaak met een bui van pak hem beet 30mm in een uur gerekend voor stedelijk gebied (buitengebied vaak 100mm over een dag) maar laten we eens uitgaan van die 30mm in een uur met je afvoerende oppervlak van 135 m2. Dan kom je uit op ca. 4m3.

Je gaat dus met jouw plan van een ruim overgedimensioneerde wadi naar een te kleine ondergrondse voorziening. In theorie gaat dit niet voor problemen zorgen omdat deze te weinig berging heeft (m3) maar ook omdat het water wat erin zit niet snel genoeg weg kan, want je infiltrerend oppervlak is vele malen kleiner (m2).

Je geeft aan dat je de voorziening nog nooit vol hebt gezien wat ik met zo'n oppervlak/diepte en afvoerend oppervlak kan inbeelden. Dat duidt inderdaad op een goede of redelijk goede infiltratie. Ik zou in jouw geval kijken of het een optie is om een deel van de wadi die je hebt af te graven tot aan het zand (toplaag eraf) en in een kleiner gedeelte (want hij is echt huge atm) een pakket van lavakorrels inpakken in anti worteldoek. DIt heeft een goede draagkracht en veel open ruimte. Daarover (en het overige gedeelte van je wadi) gewoon zand en graszoden (of wat er in je tuin zit) en je kunt er prima overheen met de grasmaaier etc, hebt voldoende berging en infiltratie en bent (denk ik) qua kosten beter uit dan met kratten.
Dank voor je inzicht! ik denk inderdaad dat dit beter is
Pagina: 1