Toon posts:

Nieuwe ETNA inductiekookplaat aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-03 09:04

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Beste Tweakers,

Onze inductiekookplaat heeft het deels begeven dus deze willen we gaan vervangen. Ik wil deze uiteindelijk laten monteren maar voordat ik de bestelling plaats zou ik wel graag enige zekerheid willen hebben dat we deze op de bestaande aansluiting kunnen aansluiten.

Het gaat om de volgende kookplaat: https://etna.nl/collectie/kif670zt/ die zowel via één als twee fase is aan te sluiten waarvan ik bijgaand het elektriciteitsschema heb toegevoegd.

De huidige Etna kookplaat is met de volgende kleuren aangesloten (zie bijlage):
- zwart
- donkerblauw
- lichtblauw
- groen/geel

Hopelijk kunnen jullie mij een verlossend antwoord geven zodat ik de kookplaat kan bestellen.

Alvast bedankt.

iRacing Profiel

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55
Uit de kleur van de kabels alleen kun je niets concluderen.

Kun je een foto plaatsen van je groepenkast? Daarin is te zien of je een dubbele 1-fase groep hebt, of 3-fasen krachtstroom.

Overigens, laat het graag aansluiten door een echte electricien. Kroonsteentjes :N dit hoort gewoon met een perilex-doos er tussen, of op zijn allerminst met lasklemmen en in een net doosje zodat er niks per ongeluk contact mee kan maken.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-03 17:03
Zo te zien een 2x220 aansluiting.

Aansluiten volgens het 2e schema

Zou idd een perilex stekker en doos gebruiken, er is ruimte zat om in te bouwen

[Voor 75% gewijzigd door Toerq op 08-01-2022 14:01]

• Wilke
Toerq schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:56:
Zo te zien een 2x220 aansluiting.

Aansluiten volgens het 2e schema

Zou idd een perilex stekker en doos gebruiken, er is ruimte zat om in te bouwen
Zo ziet het er idd wel uit. De genoemde kookplaat kan sowieso alle varianten wel aan, als het idd 2x230V is (dan wel op 1 fase), dan moet de aansluiting volgens het tweede van de vier plaatjes.

• Toerq
Wilke schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Zo ziet het er idd wel uit. De genoemde kookplaat kan sowieso alle varianten wel aan, als het idd 2x230V is (dan wel op 1 fase), dan moet de aansluiting volgens het tweede van de vier plaatjes.
voor 1 fase gebruik je schema 3, de ts heeft een 2 fase aansluiting

• Wilke
Toerq schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:11:
voor 1 fase gebruik je schema 4, de ts heeft een 2 fase aansluiting
Dat lijkt mij volledig incorrect, schema 4 is juist voor een 3-fasen aansluiting, en TS heeft waarschijnlijk een dubbele 1-fase aansluiting (2x16A op dezelfde fase).

• Toerq
Wilke schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Dat lijkt mij volledig incorrect, schema 4 is juist voor een 3-fasen aansluiting, en TS heeft waarschijnlijk een dubbele 1-fase aansluiting (2x16A op dezelfde fase).
ja klopt ik bedoel schema 3 lol.

Neem toch aan dat ze 2x fase gebruikt hebben voor die kookgroep.

Ik heb zelf ook 2 verschillende groepen in me keuken.

[Voor 16% gewijzigd door Toerq op 08-01-2022 15:50]

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Zie onderstaand nog een foto van de groepenkast.

Laat ik voorop stellen dat ik sowieso de inductie kookplaat zou laten installeren door een gecertificeerde monteur. Ik heb geen enkel verstand van elektriciteit en heb van mijn moeder altijd geleerd om er vanaf te blijven :)

Maar als ik het goed begrijp is het mogelijk om op de bestaande bedrading een perilex doos te laten aansluiten waarmee het zou moeten werken zonder dat ik aan mijn meterkast aanpassingen hoef te laten doen aangezien de kookplaat op verschillende manieren is aan te sluiten?

iRacing Profiel

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:18

M2M

medicijnman

Een gekoppelde kookgroep heeft meestal twee 16A zekeringen die met en bruggetje aan elkaar zitten. Weet je welke twee hetzijn?

-_-

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
M2M schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:29:
Een gekoppelde kookgroep heeft meestal twee 16A zekeringen die met en bruggetje aan elkaar zitten. Weet je welke twee hetzijn?
Op dit moment niet, maar ik durf de stroom er ook niet af te halen want er zijn momenteel wat apparaten in gebruik. Ik zal straks eens kijken of ik er achter kan komen.

iRacing Profiel

• Wilke
Toerq schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:44:
ja klopt ik bedoel schema 3 lol.

Neem toch aan dat ze 2x fase gebruikt hebben voor die kookgroep.
Ook als ze 2 van de 3 fasen van een krachtgroep zouden hebben gebruikt, waar het dus niet op lijkt, is dat compleet incorrect, dan had je schema 1 moeten hebben. Schema 3 zou je in NL niet tegen moeten komen.

• Wilke
De kast van topicstarter bevat zo te zien zowel geen kookgroepen, noch 3-fasegroepen.

Daarom herhaal ik mijn advies: laat een electricien (ben ik niet) dit hele verhaal in orde maken. De bestaande installatie is op meerdere punten incorrect en gevaarlijk.

Edit: zo te zien ook te veel groepen voor het aantal aardlekschakelaars; moet een derde bij.

Het goede nieuws, is dat het vermoedelijk niet heel ingrijpend is om dit netjes te maken. Kast heeft ruimte genoeg en de draden zelf (door het huis heen) lijkt niks mis mee, dus dat scheelt.

[Voor 37% gewijzigd door Wilke op 08-01-2022 17:47]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:25
De huidige kookplaat lijkt te zijn aangesloten op 2xL 2xN op één fase. Alleen ontbreekt de juiste groep daarvoor in de groepenkast. Er is geen gebrugde 2x16A kookgroep aanwezig (en ook geen 3-fase 16A).

Mijn vermoeden voor een éénfase aansluiting wordt versterkt doordat er een B25 groep is gebruikt voor de zonnepanelen. Als er een 3-fase hoofdaansluiting aanwezig zou zijn, dan is het niet logisch om een ca. 5-5,5kW omvormer voor éénfase gebruik toe te passen. Zulke vermogens wil je over 3-fasen verdelen indien dat mogelijk is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• timberleek
  • Laatst online: 20-03 10:29
Iets wat offtopic, maar die groepenkast klopt zo te zien sowieso niet.

Ik zie maar 2 aardlekschakelaars en 12 groepen, die allemaal geen aardlekautomaat lijken te zijn. Er mogen maar 4 groepen op een aardlekschakelaar.

Daarnaast zie ik geen kookgroep. Dan verwacht ik 1 van 2:
Er zijn 2 ongekoppelde groepen gebruikt. Dat mag niet.
Of beide aansluitingen zijn in 1 automaat gepropt, wat niet perse verboden is, maar wel beunhazerij.

Ontopic:
Deze kookplaat kan zowel op een kookgroep als op een krachtgroep. Dus daarmee eigenlijk alle normale Nederlandse situaties.

Er liggen ook genoeg draden voor beide opties, maar in het geval van een krachtgroep moet eigenlijk even de 2e blauwe draad ongekleurd worden. Maar dat is zo gepoept.

Denk overigens dat je een enkelfase installatie hebt. Dus dan is dat sowieso geen issue.

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Nogmaals dank voor alle feedback!

Ik heb inmiddels een nieuwe inductiekookplaat en afzuigkap besteld inclusief montage. Ik laat aan het installatiebedrijf over om het op de juiste manier te installeren.

iRacing Profiel

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Afgelopen weekend de bestelling geplaatst. Toen bleek alleen dat de producten niet op voorraad waren en na telefonisch contact vernomen dat de levering pas 2 februari bij het bedrijf binnen komt. Ik kan een alternatieve inductiekook plaat aanschaffen van ETNA die wel op voorraad is en elders de afzuigkap die ik had uitgekozen en zo kan ik de producten toch snel ontvangen. Probleem is alleen dat de montage dan duurder uit valt.

*knip*
Werving is niet toegestaan.

[Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 14-01-2022 11:54]

iRacing Profiel

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee