Toon posts:

Offerte is verhoogd

Pagina: 1
Acties:

• Eremiater
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-01-2022
In juli 2021 hebben wij een offerte aangevraagd voor een verbouwing van het huis.
Wij zijn akkoord gegaan met de offerte van 61.000,- De aannemer zou in het najaar starten maar er was een klus voor gegaan waardoor wij pas in januari aan bod kwamen.
Nu hebben wij wederom contact opgenomen, wanneer is de startdatum, wij kregen te horen dat de offerte qua prijs was aangepast.
Een prijsstijging van 15% en onderaan de hernieuwde offerte staat dit;

Voorwaarden
Deze offerte is 3 weken geldig.
Indien u akkoord gaat met deze offerte zie ik graag een bevestiging van de opdracht tegemoed
De genoemde prijzen in de overeenkomst van opdracht (of aannemingsovereenkomst) zijn gebaseerd op de door door de aannemer afgegeven prijzen. Mogelijke toekomstige
prijsstijgingen (of: Een verhoging boven 5% van de prijzen) bij het daadwerkelijk
afnemen van producten of diensten is voor rekening en risico van de opdrachtgever.

Als ik het goed lees dan zijn tussentijdse aanpassingen van prijzen enz enz allemaal voor ons risico. Er zit geen tijdsplanning oid bij, het voelt als uurtje factuurtje …. Waar krijg ik dan nog een offerte voor … zegt een getekende oude offerte helemaal niets ? Kan dit zo maar? Straks ligt mijn dak eraf en zegt hij dat er wederom een prijsstijging is …
Al met al Ik ben erg onzeker geworden, is dit normaal of …? HELP!

• Eremiater
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-01-2022
De verbouwing is uitgesteld door de aannemer en niet door ons! Als hij gewoon gestart was in 2021 had ik dan ook 10.000 extra moeten betalen?
Ik weet echt niet meer wat wijsheid is !

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat voor voorwaarden waren er bij je eerdere offerte? Daar ben je immers eerder mee akkoord gegaan dus zou je kunnen proberen hem daaraan te houden. Als dezelfde voorwaarden over prijsstijgingen van de nieuwe offerte daar ook in staan, heb je geen kans.

[Voor 5% gewijzigd door breinonline op 08-01-2022 13:29]

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Of dat kan, hangt er van af wat in de getekende offerte en voorwaarden stond.

Materiaalkosten zijn wel flink gestegen, dus je komt dit helaas momenteel meer tegen.

Of je akkoord wilt gaan, hangt er van af hoe graag je het werk gedaan wilt hebben.

61k is best een bedrag, helemaal als het nu 70k wordt. Misschien minder relevant, maar wat voor klus/werkzaamheden gaat het allemaal om?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

zegt een getekende oude offerte helemaal niets ?
Tja, dat is ergens in de kleine letters te vinden. Ik open ook geen topic over een offerte van 6 maanden oud. 4 jaar oud. Een eeuw oud. Er kunnen / zullen veel variabelen zijn op basis waarvan een offerte niet meer reeel is op een gegeven moment.

De startdatum & uitvoering is dus ook nooit vastgelegd, als ik de startpost mag geloven dus allicht dat een gedeelte van de oplossing (en niet als kip zonder kop help roepen) ook bij topicstarter ligt.

Dus: kleine letters? Aannemer al gesproken?
Er zit geen tijdsplanning oid bij, het voelt als uurtje factuurtje …
Jij bent akkoord gegaan ermee. Al voelt het als Nigeriaans scam-prins; er is toch getekend (zeg je)? Dus ja, jii hebt dus bewust getekend voor een offerte zonder tijdsplanning, zonder specificatie, zonder startdatum en bent nu verbaasd dat de aannemer iets anders komt vertellen qua kosten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Eremiater schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:26:
In juli 2021 hebben wij een offerte aangevraagd voor een verbouwing van het huis.
Wij zijn akkoord gegaan met de offerte van 61.000,- De aannemer zou in het najaar starten maar er was een klus voor gegaan waardoor wij pas in januari aan bod kwamen.
Nu hebben wij wederom contact opgenomen, wanneer is de startdatum, wij kregen te horen dat de offerte qua prijs was aangepast.
Een prijsstijging van 15% en onderaan de hernieuwde offerte staat dit;

Voorwaarden
Deze offerte is 3 weken geldig.
Indien u akkoord gaat met deze offerte zie ik graag een bevestiging van de opdracht tegemoed
De genoemde prijzen in de overeenkomst van opdracht (of aannemingsovereenkomst) zijn gebaseerd op de door door de aannemer afgegeven prijzen. Mogelijke toekomstige
prijsstijgingen (of: Een verhoging boven 5% van de prijzen) bij het daadwerkelijk
afnemen van producten of diensten is voor rekening en risico van de opdrachtgever.

Als ik het goed lees dan zijn tussentijdse aanpassingen van prijzen enz enz allemaal voor ons risico. Er zit geen tijdsplanning oid bij, het voelt als uurtje factuurtje …. Waar krijg ik dan nog een offerte voor … zegt een getekende oude offerte helemaal niets ? Kan dit zo maar? Straks ligt mijn dak eraf en zegt hij dat er wederom een prijsstijging is …
Al met al Ik ben erg onzeker geworden, is dit normaal of …? HELP!
Normaal? Nee, in nederland is het normaal dat een offerte de offerte blijft ook als er prijsstijgingen zijn.. bv in amerika worden prijsstijgingen van materialen zoals koper al jaren als meerwerk doorberekend aan de klanten. hierdoor is dat risico niet bij de aannemer.

De normale nederlandse manier is bijna onhoudbaar in de huidige markt. dit is gewoon een noodgreep van de aannemer. Ik zie nu vrij veel van dat soort constructies. uiteindelijk ishet om zich te kunnen handhaven in de huidige markt in verre hoeveel je oude offerte nog geldig is zou ik niet weten, wellicht kan je er een jurist naar laten kijken, want als het door beide is getekend is het in basis wel rechtsgeldig.
Soms kan je een aannemer wel bewegen vast inkopen te doen. dan heb je ook geen toekomstige prijsstijgingen.

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-02 11:31
Het hangt geheel af van de gestelde voorwaarden in de eerste offerte. Als beide partijen akkoord waren dan is de offerte in principe bindend. De actie ligt dus bij jou om de voorwaarden op te zoeken, en als daar niets in staat over materiaalprijzen dan is dat dikke pech voor de aannemer. Had hij maar eerder moeten starten.

Ben alleen wel bang dat het een lang traject kan worden als je je gelijk wilt halen. Aannemers hebben over het algemeen een grote berg goed betaald werk liggen dus ze zullen niet erg happig zijn.

Als er wel ontbindende voorwaarden of variabele kosten in staan dan heb je helaas weinig te zeggen.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2022
twain4me schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Normaal? Nee, in nederland is het normaal dat een offerte de offerte blijft ook als er prijsstijgingen zijn.. bv in amerika worden prijsstijgingen van materialen zoals koper al jaren als meerwerk doorberekend aan de klanten. hierdoor is dat risico niet bij de aannemer.

De normale nederlandse manier is bijna onhoudbaar in de huidige markt. dit is gewoon een noodgreep van de aannemer. Ik zie nu vrij veel van dat soort constructies. uiteindelijk ishet om zich te kunnen handhaven in de huidige markt in verre hoeveel je oude offerte nog geldig is zou ik niet weten, wellicht kan je er een jurist naar laten kijken, want als het door beide is getekend is het in basis wel rechtsgeldig.
Soms kan je een aannemer wel bewegen vast inkopen te doen. dan heb je ook geen toekomstige prijsstijgingen.
Ik zat in de bouw en mijn broertje nog steeds. Wij krijgen altijd mails met prijsstijgingen. En dan van alle soorten leveranciers die je nodig hebt om een huis te bouwen. Het is nu heel gewoon dat je elke 2 a 3 maanden een mail krijgt. En dan heb ik het over vieze stijgingen. Althans iedere keer paar procent. Soms wel (bijna) 10.
Laatst heb ik conditielijst vergeleken en hout (5x7) was in 3 jaar tijd verdubbeld! (En de kwaliteit echt dubbel zo slecht).

Mijn broertje werkt met dagprijzen/korte geldigheid offerte. Staat in de voorwaarden. Qua materiaal hebben we altijd voor een vouwtje wel voorraad liggen dus daarmee dek je jezelf ook in.

Heel veel bedrijven zijn hiermee btw failliet gegaan. Half jaar geleden offertes uitgebracht en op moment daadwerkelijk bouwen prijzen 20 a 30% hoger.

Hier in de buurt zelfs een bedrijf failliet gegaan die een volle orderportefeulle had maar geen materiaal meer kon krijgen. Was zelfs voor de curator een unicum.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee