Wat eerst upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-05 20:54
Ik zoek een?
Ik wil graag mijn systeem upgraden naar een 1440p systeem alleen weet ik niet goed waar ik moet beginnen.. Mijn huidige systeem heeft momenteel moeite met het spelen van Forza Horizon op 60 fps op 1080p op “extreme settings”

Het probleem is dat er natuurlijk veel aangepast moet worden (denk ik). Denk de GPU, moederbord en CPU en dan ook meteen het geheugen.. en uiteraard een 1440p display aangezien het huidige display 1080p 60hz is

Graag zou ik mijn PSU, ssd en behuizing allemaal behouden

Wat is je budget?
Laten we zeggen +/- 750 euro. Dit omdat er natuurlijk het een en ander verkocht kan worden als er onderdelen vervangen worden. Dit is niet het volledige budget maar wel om de eerste delen te upgraden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil graag straks kunnen spelen op een ultrawide 1440p display aangezien ik mij focus op race games en single player RPG games

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-7600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B250I Pro€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1650 Super Ventus XS OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNCase M1 Zilver€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U9S€ 52,95€ 52,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 117,01€ 117,01
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 62,85€ 62,85
Totaal€ 232,81

1080p 60hz HP Monitor

[ Voor 58% gewijzigd door Rotinomm op 08-01-2022 13:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
volgens onderstaande tabel moet je zowale cpu, moederbord, RAM als videokaart upgraden. Dat ga je niet redden met €750. Dat ben je al kwijt aan alleen de videokaart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7kqctbsRBRtaTZx_ZuM91N730o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O8Hh3hsCwlNVXU2EE1Il0Px.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:06
Persoonlijk zou ik het voorlopig op 1080p houden. En als je gaat upgraden; dat zou ik , vooral focussen op de cpu en geheugen.

Als je gaat investeren in 1440p, dan ben je simpelweg veel meer geld kwijt om het goed drasiende te hebben en dan zal je echt he5 gehele systeem moeten upgrade’.

Maar een vraag over hoe de game nu speelt, loopt het niet soepel, heb je last van fps drops, ect

[ Voor 26% gewijzigd door freaky35 op 08-01-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Uszka schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:23:
volgens onderstaande tabel moet je zowale cpu, moederbord, RAM als videokaart upgraden. Dat ga je niet redden met €750. Dat ben je al kwijt aan alleen de videokaart.
[Afbeelding]
Yes dat was mij ook duidelijk, vandaar ook mijn vraag “waar moet ik beginnen” met de huidige GPU prijzen snap ik dat het niet binnen budget is..

Vandaar dat ik benieuwd ben naar de meest voor hand liggende “route”

In welke volgorde
- cpu, mobo, ram
- gpu
- display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
freaky35 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:35:
Persoonlijk zou ik het voorlopig op 1080p houden. En als je gaat upgraden; dat zou ik , vooral focussen op de cpu en geheugen.

Maar een vraag over hoe de game nu speelt, loopt het niet soepel, heb je last van fps drops, ect
Als ik nu de settings op extreme zet krijg ik ook de melding dat er onvoldoende video geheugen is wat kan leiden tot haperingen en crashes etc..

Welke upgrade zou je dan aanraden? Ryzen of Intel? En welke generatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:52
Je systeem is nu redelijk gebalanceerd. Ik denk echter niet dat er 1 upgrade zal werken waarmee je comfortabel 1440p gaat draaien, tenzij je misschien geluk hebt met een Nvidia / AMD-drop. (maar ook dan houdt je cpu/ram het tegen). Als je nu 750 uitgeeft kan je een 3060 halen, wat wel een upgrade is, maar dan houdt de rest van het systeem weer het bottleneck. Als je een nieuwe platform erin gooit op basis van AMD 5xxx of Intel 12xxx, dan houdt je videokaart het weer niet bij.

1 ding wat ik in ieder geval wel zou doen is 16GB geheugen erin zetten, maar behalve dat zou ik doorsparen totdat je zowel CPU, mobo, geheugen & videokaart kan upgraden.

[ Voor 3% gewijzigd door BHStar op 08-01-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
Rotinomm schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Als ik nu de settings op extreme zet krijg ik ook de melding dat er onvoldoende video geheugen is wat kan leiden tot haperingen en crashes etc..

Eén onderdeel upgraden heeft nu geen zin. Ga je een snellere videokaart gebruiken dan is je cpu de bottlekneck.

Aanbevolen is nVidia met 8GB VRAM. Logisch dat je 1650 Super met 4GB een beperking vormt.

Persoonlijk zou ik Intel nemen. i5-12600K in dat geval.

Voordeel van de hoge videokaart prijzen is dat je 1650 Super ook veel waard is. Die zal nog tegen de €400 opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:06
Rotinomm schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Settings dus lager zetten,als he dat doet dan loopt het wel soepel?. Anders zou ik wat hierboven gezegd word doorsparen zodat je gewoon een compleet nieuw systeem kan kopen. Omdat eigenlijk alles vervangen moet worden wil je goed 1440p te kunnen spelen inclusief de voeding omdat de huidige kaarten enorm veel stroom vragen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1