Toon posts:

Aanschaf nieuwe budget (Game) PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zwitserland
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:09
Hallo, lange tijd al volger van Tweakers, maar nog nooit actief geweest in het forum. Op dit moment ben ik opzoek naar een nieuwe PC als vervanging van mijn Intel NUC. Al veel reviews, posts gelezen en ben al een eind op weg. Maar graag heb ik nog jullie input of dit een redelijk setje is en of ik nog componenten kan overwegen.

Ik zoek een?
Nieuwe PC voor office werk, mail/browsen, incidenteel programeerwerk en gaming. Gaming is een wens. Jaren niet meer gedaan en de huidige GPU prijzen zijn erg hoog. Op basis van meerdere posten in het forum gekozen voor een AMD 5600G systeem, zonder GPU. Hopelijk kan ik daar oudere spellen (denk aan assasins creed 1-4, the witcher 1) wel mee spelen. Als gamen bevalt en ik er ook de tijd voor vindt, kan ik altijd nog investeren in een video kaart.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- office/mail/browsen
- simpel programmeer werk
- Oudere spellen (Assisins Creed 1-4 versies, the witcher 1)
- Misschien ook Fortnight, mocht dat een beetje enigzins draaien.
- Mogelijkheid om het systeem in de toekomst uit te breiden met een video kaart

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 a 900 euro, inclusief OS.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Toetsenbord en muis al aanwezig.
- Monitor: iiyama ProLite XUB2792QSU-B1

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een samenstelling gemaakt van een AMD 5600G systeem zonder videokaart. Daarbij gekozen voor een ruime voeding en grote kast om de optie open te houden om het systeem te kunnen upgraden met een video kaart.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 259,-€ 259,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 129,-€ 129,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 71,86€ 71,86
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 98,50€ 98,50
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 64,90€ 64,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 89,-€ 89,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 792,16

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stil systeem

Ga je overklokken?
Nee, tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons? / Welke vragen heb je hier nog over?
- Voeding ben ik niet zeker over: wil een goede (stille) voeding. Ik weet dat dit te veel vermogen is voor de huidige configuratie, maar wil de mogelijkheid hebben om er een video kaart bij te plaatsen. Is dit dan een redelijke keuze?
- geheugen: gekozen voor 3200 Ghz. ergens gelezen dat dit de max is voor deze CPU / APU zonder overklokken. Klopt dit? of kan ik beter sneller geheugen kiezen in combinatie met de GPU?
- Is dit beetje ok geheugen of adviseren jullie een ander setje
- In eerste instantie voor 16 gekozen, omdat ik altijd kan uitbreiden. Of kan ik beter meteen 32 pakken omdat de igpu ook een deel van het geheugen gebruikt?
- CPU koeling, wou starten met de koeler die met de CPU wordt mee geleverd. Is die beetje redelijk?
- Nog overige op of aanmerkingen over deze selectie?

Alle reacties

• Stopmerkbord
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-09-2022
Let er op dat je moederbord XMP profielen ondersteund. Anders heb je de kans dat je RAM niet sneller wil dan 2166Mhz met dank aan het ontbreken van profielen. Ik heb er RAM ingegooid dat standaard JEDEC 3200Mhz was.

pricewatch: Transcend JetRam JM3200HLB-16GK

CPU koeler zou ik echt een "After Market" ding doen, bijna alles is beter dan de stock koeler....
Ben zelf altijd erg tevreden geweest over Noctua.
pricewatch: Noctua NH-U12S Bruin (ook in zwart leverbaar)

[Voor 31% gewijzigd door Stopmerkbord op 08-01-2022 11:45]

Geeft af op slecht gepland treinverkeer en slapende verkeersleiders

• Zwitserland
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:09
Stopmerkbord schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:36:
Let er op dat je moederbord XMP profielen ondersteund. Anders heb je de kans dat je RAM niet sneller wil dan 2166Mhz met dank aan het ontbreken van profielen. Ik heb er RAM ingegooid dat standaard JEDEC 3200Mhz was.

pricewatch: Transcend JetRam JM3200HLB-16GK

CPU koeler zou ik echt een "After Market" ding doen, bijna alles is beter dan de stock koeler....
Ben zelf altijd erg tevreden geweest over Noctua.
pricewatch: Noctua NH-U12S Bruin (ook in zwart leverbaar)
XMP profielen worden ondersteund op dit moederbord. En dit setje kwam ook terug in de support list van het moederbord: https://download.gigabyte...b455b775c73e15a08a8e6f6b2
Vandaar de keuze. De Transcend JetRam zag ik daar niet op. Maakt dat nog uit?

Bedankt voor de tip voor de koeler. Ik zal daar eens naar kijken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee