Pci x1 usb hub advies.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-12-2024

Paramarenko

getriggity riggitywreckedson

Topicstarter
Beste,

Ik heb een moederbord: msi h110 granade zoals hier te zien is:
https://www.msi.com/Motherboard/H110M-GRENADE/Specification

Ik zou namelijk gebruik willen maken van een open pci x1 slot.

Ik wil hier een usb hubje insteken. Momenteel zit alles vol en werk ik al met een externe usb hub... om het wat net te houden wil ik dus wat meer poorten door een pci x1 usb hub controller in een open pci x1 slot te steken en zo die externe hub dus uit te schakelen.

Ik vraag me nu wel af of dit werkelijk gaat met mijn moederbord en welke soort ik moet aankopen? Met of zonder voeding?

Als je gaat kijken op de sites zie je dat het moederbord pci x1 slot GEN 3.0 ondersteund. De spec sheet van msi zelf zegt anders... deze zegt dat de 110h enkel 2.0 ondersteund... wat nu te geloven?
pricewatch: MSI H110M GRENADE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fQv54bJbGTG5SHuO0V191uECrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrGrOKBbu2Jd3QCfbJMqtNqs.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast vind ik pci x1 controllers met en zonder voeding zoals deze 2 verschillende. Degene zonder voeding heeft zelfs meer usb poorten...

https://www.amazon.nl/PCI...&pd_rd_i=B08PF8XR73&psc=1
En
https://www.alternate.be/...oller/html/product/959407

Wat moet ik nu geloven en doen? Waarom maken ze er met voeding als het zonder ook zou gaan?
Ik prefereer een pci x1 controller met meer dan 4 usb poorten en liefst 1tje zonder nog een extra stroombron achteraan. (Is poperder in de case en ik heb geen extra kabels meer)

Ik weet nu ook niet goed of dit wel ook zal werken met mijn moederbord? Tweakers en derden zeggen dat het 3.0 ondersteund. Msi zelf zegt van niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Paramarenko op 08-01-2022 05:24 ]

Wubba lubba dub dub

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10-2024
Ik zou zelf uitgaan van de documentatie van MSI. Maar ook al is het een versie 2 pci-e, dan zou dit volgens mij alsnog ruim voldoende moeten zijn om usb 3.0 snelheden te behalen.
De mogelijkheid om een voeding aan te sluiten is omdat pci-e sloten een beperkte stroomvoorziening leveren, vaak 25 watt. Als je er een usb stick of een muis op wil aansluiten is dit natuurlijk een ander verhaal dan twee externe HDD's, vandaar zijn ze er naar mijn idee met en zonder power. Ik denk echter dat zonder power in de meeste gevallen wel zou moeten werken, maar als je er eentje koopt met de mogelijkheid dan kun je het altijd nog inpluggen mocht het toch niet naar behoren werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:23
De pci-express-sloten die via de chipset lopen zijn zoals MSI zegt pci-express 2.0, geen 3.0 zoals Tweakers zegt.

Dit is namelijk conform de specs van de chipset (H110): Wikipedia: List of Intel chipsets

Dit betekent dus dat er maximaal 500 MB/s door het slot kan (dat is ook het max van USB 3.0) en dat dat dus ook het maximum is dat je gaat halen over alle USB-poorten bij elkaar. Maar zou je ook hebben met een externe USB-hub.

Theoretisch gezien zou het zelfs kunnen dat de aansluitingen van de kaart over meerdere groepen zijn verdeeld en iedere groep maar een deel van de bandbreedte krijgt.

Er wordt gerept over dual-chip, dus dan zou het kunnen dat op iedere groep er max 250 MB beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-12-2024

Paramarenko

getriggity riggitywreckedson

Topicstarter
White Feather schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:31:
De pci-express-sloten die via de chipset lopen zijn zoals MSI zegt pci-express 2.0, geen 3.0 zoals Tweakers zegt.

Dit is namelijk conform de specs van de chipset (H110): Wikipedia: List of Intel chipsets

Dit betekent dus dat er maximaal 500 MB/s door het slot kan (dat is ook het max van USB 3.0) en dat dat dus ook het maximum is dat je gaat halen over alle USB-poorten bij elkaar. Maar zou je ook hebben met een externe USB-hub.

Theoretisch gezien zou het zelfs kunnen dat de aansluitingen van de kaart over meerdere groepen zijn verdeeld en iedere groep maar een deel van de bandbreedte krijgt.

Er wordt gerept over dual-chip, dus dan zou het kunnen dat op iedere groep er max 250 MB beschikbaar is.
Bedankt voor deze info! Snap niet volledig wat je bedoeld met hetzelfde als mijn usb hub want die zit gewoon in een usb c 3.1 poort. Nu begrijp ik wel dat het verdeeld zal worden onder de 4 poorten. Is het dan nog voldoende voor een muis en keyboard op aan te sluiten?

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:23
Ja, muis en keyboard is echt geen probleem.
Net als bij een hub moeten alle apparaten de bandbreedte delen.

Maar een keyboard en muis (op een enkele gamer-muis na) kunnen zelfs op usb 2.0 (wat 8x zo traag is als usb 3.0).