Toon posts:

Geheugenproblemen Dell laptop, hoe diagnosticeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:24
Mijn vraag
Hoe kan ik het RAM van mijn laptop diagnosticeren? Ik heb een Dell Latitude 5420 met 1x 16GB DDR4 geheugen. Dit geheugen loopt op de standaardtimings. De laptop loopt echter soms 's nachts vast (hij staat altijd aan). Dit gebeurt alleen als ik veel geheugen in gebruik heb, bijvoorbeeld door een VM te draaien. Bij het weer inschakelen boot hij naar de interne diagnostics met de mededeling "An operating system exception was caused by system memory'.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Dell Latitude 5420 met 1x 16GB DDR4 RAM (bijgeleverd)
  • Windows 10 geheel geupdate
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • RAM module verwijderd en opnieuw geplaatst
  • Windows Memory Diagnostics op de hoogste settings een nacht laten draaien. Deze zegt wel dat hij 'still running' is, maar als hij na 16 uur nog niet verder gekomen is dan 1% en bovendien niet meer reageert op de knoppen om de settings aan te passen, dan denk ik dat hij toch is vastgelopen
  • Ingebouwde diagnostics laten draaien (op uitgebreide settings), hij doet dan ongeveer 45 minuten over een test van het RAM, maar vindt geen fouten.
  • Ik heb met windbg de minidumps geanalyseerd, maar daar komt telkens weer een andere module uit die de fout veroorzaakt.
Ik heb gebeld met de support van Dell, maar op basis van wat ik vertelde wilden ze niet de RAM module vervangen. Dat vastlopen kan volgens hun ook ergens anders door komen. Ze willen eigenlijk een foto van het bluescreen. Maar als de laptop vastloopt terwijl ik slaap, dan wordt dat een beetje moeilijk. Voor mezelf weet ik eigenlijk wel zeker dat het RAM de oorzaak is, maar hoe toon ik dat aan?

Alle reacties

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:49

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Probeer eens een nacht memtest86 te draaien.

Vaak hebben OEM laptops ook eigen diagnostische opties die vanuit de BIOS/UEFI of het F12 boot menu benaderbaar zijn. Als daar een foutcode uit komt kan je direct naar Dell support :)

Edit: tijd om naar bed te gaan, lezen werkt niet goed meer :+ De memtest86 opmerking blijft echter wel staan.

[Voor 20% gewijzigd door wjjkoevoets op 08-01-2022 04:38]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• PhilipsFan
Ik heb vannacht memtest86 laten draaien, maar dat leverde niks op. De gratis versie van memtest86 kan ook maar 4 passes doen, in mijn ervaring is dat te weinig, je moet echt een hele nacht doorpompen.

Ik heb ook MemTest64 van Techpowerup geprobeerd. Dat draait gewoon onder Windows, dus veel handiger. En daar begon de laptop na 10 minuten al raar te doen. Hij liep niet vast, maar Windows reageerde heel traag, sommige windows bleven zwart. Ik kon niet meer in Memtest kijken of hij iets gevonden had, want dat window bleef ook zwart. Hij draait nu op herkansing.

• PhilipsFan
Net erechter gekomen dat de PC uit zichzelf is geherstart tijdens het draaien van Memtest64. Er is echt iets mis met het geheugen. Ik vind dat de support van Dell hier wel tekortschiet. Verwachten ze van mij dat ik uren ga zitten toekijken tijdens een geheugentest tot hij crasht, zodat ik het bluescreen kan fotograferen?

Ik krijg de neiging om gewoon zelf nieuw geheugen te bestellen, maar de laptop is nog in garantie dus Dell moet dat gewoon leveren.

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-03 10:06
PhilipsFan schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:32:
Net erechter gekomen dat de PC uit zichzelf is geherstart tijdens het draaien van Memtest64. Er is echt iets mis met het geheugen. Ik vind dat de support van Dell hier wel tekortschiet. Verwachten ze van mij dat ik uren ga zitten toekijken tijdens een geheugentest tot hij crasht, zodat ik het bluescreen kan fotograferen?

Ik krijg de neiging om gewoon zelf nieuw geheugen te bestellen, maar de laptop is nog in garantie dus Dell moet dat gewoon leveren.
Helaas is hun klantenservice crap, maar eis gewoon een oplossing op korte termijn. Je hebt garantie dus zonde om geld te spenderen aan nieuw geheugen.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Het is jammer dat de nieuwere versies van memtest86 maar vier passes toe staan. Als dit namelijk niet het geval was en je systeem herstart bijv. ook tijdens de memtest dan is het m.i. voor Dell een stuk moeilijker om vol te houden dat het geen hardware probleem is.

Dan wil ik er nog best in meegaan dat het niet per se het geheugen zelf is, maar dan toch wel iets anders in de keten (geheugencontroller op de CPU, system board, etc.).

Misschien kan je memtest86+ eens proberen? Bij mijn weten wat verouderd, maar heeft denk ik niet dezelfde beperkingen. Anders mogelijk een oudere versie van memtest86 die wel meer dan vier passes toe staat?

Verder wel eens met de vorige tweaker, maar soms is het vechten tegen de bierkaai als je niet goed aan kan tonen dat het aan de hardware ligt.

M.b.t. blue screens; het feit dat de "faulting module" telkens anders is in je dumps lijken mij toch ook wel een potentiële indicatie dat het een geheugen issue is en geen software probleem. Ik gok even dat je dit ook gemeld hebt bij de support afdeling, maar dat zal wel te technisch zijn voor ze vrees ik.

Misschien kan je het eens met een linux live cd proberen. Mogelijk dat er ook linux memtests zijn die je kan draaien. Krijg je een mooie kernel panic in linux dan sluit je mooi je Windows installatie uit en heb je een extra stok om mee te slaan!

[Voor 26% gewijzigd door wjjkoevoets op 09-01-2022 03:31]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2022
De buildin Dell diagnose mode heeft ook een memtest. Start deze op en draai de extensive test. Hier luistert support als het goed is wel naar.

• PhilipsFan
justahuman schreef op zondag 9 januari 2022 @ 04:22:
De buildin Dell diagnose mode heeft ook een memtest. Start deze op en draai de extensive test. Hier luistert support als het goed is wel naar.
Dat heb ik al geprobeerd, maar deze levert geen bevindingen op.
wjjkoevoets schreef op zondag 9 januari 2022 @ 03:25:
Dan wil ik er nog best in meegaan dat het niet per se het geheugen zelf is, maar dan toch wel iets anders in de keten (geheugencontroller op de CPU, system board, etc.).
De reden dat ik denk dat het echt aan het RAM zelf ligt, en niet aan de controller, is dat het probleem alleen lijkt op te treden als ik veel RAM gebruik, bijvoorbeeld een VM laat draaien. Als ik de PC normaal gebruik voor een beetje office en webbrowsen, dan is hij wel stabiel. Ik denk dat er een bepaalde plek in het RAM zit, ergens aan het einde van de adresruimte, die het probleem triggert.
Misschien kan je memtest86+ eens proberen? Bij mijn weten wat verouderd, maar heeft denk ik niet dezelfde beperkingen. Anders mogelijk een oudere versie van memtest86 die wel meer dan vier passes toe staat?
Een oude versie zoeken is misschien wel een oplossing, maar...
Misschien kan je het eens met een linux live cd proberen. Mogelijk dat er ook linux memtests zijn die je kan draaien. Krijg je een mooie kernel panic in linux dan sluit je mooi je Windows installatie uit en heb je een extra stok om mee te slaan!
Dat heb ik ook al geprobeerd, maar ik loop tegen het probleem aan dat het systeem eigenlijk te nieuw is. Het ondersteunt geen legacy boot, alleen UEFI. Dus ik had al een usb-stick gemaakt met UBCD, die bevat allerlei tools voor het testen van het systeem, maar die bevat geen code om UEFI te booten. Ik kreeg 'm dan ook niet aan de praat op m'n systeem.

Ik probeer het nu met een Ubuntu live usb, die lijkt wel UEFI boot van usb aan te kunnen. Wordt vervolgd.
Edit: Helaas. De standaard Ubuntu live usb bevat geen testen. Ik kom wel in GRUB, maar het enige wat ik daar kan is een live sessie starten of Linux installeren.

[Voor 12% gewijzigd door PhilipsFan op 09-01-2022 14:54]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Al eens geprobeerd met Rufus? Daarmee kan je ISOs bootable maken voor zowel UEFI-only, mixed en legacy only.

Misschien ben je intussen al wel verder gekomen met de Linux live optie?

• PhilipsFan
wjjkoevoets schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:33:
Al eens geprobeerd met Rufus? Daarmee kan je ISOs bootable maken voor zowel UEFI-only, mixed en legacy only.

Misschien ben je intussen al wel verder gekomen met de Linux live optie?
Nee, ik ben er nog niet mee verder gekomen. Met Rufus kun je inderdaad kiezen, maar als je een UEFI-boot wilt maken, dan moeten de bestanden daarvoor wel in de ISO zitten. Bij de UBCD zijn die er gewoon niet en dan geeft Rufus ook niet de optie om een UEFI-bootmedium te maken. Bij de Ubuntu live cd wel, die kan ik dus ook wel booten, maar daar zit geen ram-testmogelijkheid in het bootmenu.

Ik was van plan om nog te proberen om Ubuntu gewoon op te starten en hopen dat ergens in Linux dan een manier is om het RAM te testen. Suggesties?

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ubuntu installeren op een USB stick en vervolgens memtester installeren en draaien misschien?

https://linuxhint.com/run_ubuntu_usb_stick/
https://askubuntu.com/que...-errors-in-ram-via-ubuntu

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee