Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yessir404
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik wil graag advies over het volgende. Dit is een hypothetische situatie. Het lijkt misschien vaag in het begin maar ik probeer het duidelijk te verwoorden.

Stel je voor dat ik een bijstandsuitkering heb door medische redenen. Het lukt mij dan ook zeer zeker niet om te werken ik zit in een unieke situatie (medisch) en vanuit het uwv is het niet zeker of ik een wajong of andere uitkering zal krijgen. Ik probeer geen fraude te plegen laat ik dat voorop stelen.

In meer luxe leven dan mijn leven slijten met een bijstandsuitkering is dan ook zeer gewenst. Ik heb geen mogelijkheid om een auto te betalen en heb moeite met vervoer aangezien ik beperkt ben, of duurder te eten omdat ik dit nodig heb, aangezien ik machteloos ben tov mijn lichamelijke conditie is er geen andere mogelijkheid dan een uitkering en zie ik geen weg uit de bijstand.

Dit is een triest vooruitzicht en ik hoop dan ook om meer te kunnen verdienen. Hierover heb ik een aantal onduidelijkheden en die remmem mij heel erg om actie te ondernemen. Nogmaals alles is hypothetisch.

Ik weet dat de kansen klein zijn ect maar ik heb hier mijn redenen voor om dit alsnog te vragen. Aangezien ik eerder cryptomunten heb gehad en deze weg heb gedaan omdat ik in de bijstand kwam. Ja ik was een van die gene die nu ondenkbaar veel in de plus had kunnen staan met de munten die ik had. Ik was er vroeg bij.

Voorbeeld:
Stel je voor ik investeer in cryptomunten met een deel van het vermogen wat ik heb en ik zou hierbij veel geluk hebben. 1000 euro wordt snel/of een keer 10000 en ik ga een paar duizend over de vermogensgrens. Ik weet dat ik dit dan moet melden omdat je het bezit van cryptomunten bij de meldplicht hoort. Dit vind ik verder niet erg, want als ik met cryptomunten, aandelen of iets anders per maand meer dan de €1000 bijstand kan verdienen is dit toch prima.

Ik snap niet hoe ik zoiets zou moeten aanpakken. Ik meld het vermogen, mijn bijstand wordt stopgezet want ik heb “inkomsten?” denk ik. Misschien is het alleen vermogen als ik het niet uitcash, omzet naar euros op een rekening, en moet ik interen voordat ik beroep doe op een “nieuwe” bijstandsuitkering.

Ik mag niet meer interen dan 1,5x de bijstands norm. Dat is dus 1500 per maand. Maar als je handeld in aandelen/crypto ect fluctueert je porteuille. Stel je voor de waarde halveert, mijn vermogen zakt dus onder de vermogens grens en ik doe een nieuwe aanvraag voor bijstand uitkering. Krijg ik dan een boete/sanctie/korting op de bijstand? Dat zou betekenen dat ik niet zou kunnen leven van de bijstand aangezien huur/vaste lasten/voedsel meer is dan de 600 nog wat wat je ontvangt met een sanctie, de duur van de sanctie hankt af van het geld wat je te snel hebt ingeteert. Elke keer als ik dus verdien moet ik de bijstand stopzetten, als ik verlies moet ik weer aanvragen? Maar als ik elke keer theoretisch gezien zou moeten interen kan ik dus geen beroep doen op de bijstand want ik heb te snel geld uitgegeven en een sanctie? Terwijl dit eigelijk geld is wat ik zelf heb verdient door ooit met 1000 euro goed te handelen. Het is niet dat ik geld continue weggooi van de uitkering als je snapt wat ik bedoel. Word ik zo niet gewoon geblokkeerd om te investeren?

Stel je voor ik trekt dit nog meer in de extremen. Ik help een vriend met een bedrijf of investeringen of ben aandeelhouder van project (normaals we hebben het niet over arbeid dat is geen optie, ik kan niet werken). Ik denk aan NFT. We leven in 2022 en jullie weten hoe gek de wereld is. Stel je voor ik heb geluk en ik ben een van die mensen die een paar duizend euro ergens instopt en het wordt echt veel geld waard. 100 of 200 duizend of misschien nog meer. Maarja eer dat je daar komt zal ik toch over mijn vermogensgrens gaan en het de gemeente moeten laten weten? Kom ik dan in die infinite loop van aanvraag bijstand, sanctie door vermogen te snel interen? Wanneer meldt je de verdiensten, waarschijnlijk zodra je over de vermogens grens bent denk ik, of is het al inkomen onderweg naar de vermogensgrens, zodra je een paar euro verdient en moet je het direct laten weten en gaat het van je bijstand af?

Om even terug te komen op de grote verdiensten, stel je voor zn project wordt 100 duizenden euros waard, uiteraard laat je dat geld daar staan want 100000 op een mensen leven is natuurlijk niks, je wil het goed aanpakken dus het bedrijf/investering moet miljoenen waard zijn voordat je het echt uitcashed. Aangezien je er je leven mee wil slijten en niet gwn een paar jaar wil volbrengen. Maar nu komen we bij het risico, het kan dat 100000 terug gaat naar 0. Nogmaals het ziet er niet naar uit dat ik uit de bijstand zal raken. Dus als een investering van winst naar verlies gaat zal ik altijd beroep doen op de bijstand om te kunnen leven. De gemeente weet toch dat ik een tijd geen bijstand heb gehad door te groot vermogen. Ze vragen deze gegevens op. Kunnen ze dan niet zeggen je had 5 jr kunnen leven van dat vermogen dus je krijgt een sanctie op je bijstand. En dan ben ik weer back bij square 1.

Een simpeler voorbeeld (misschien niet realistisch maar theoretisch gezien mogelijk) is misschien: ik koop een nft van een paar 100 euro. Deze wordt veel geld waard omdat ik hem verkoop. Zeg ik verkoop deze nft voor 500000. Op dat moment dat ik hem verkoop ga ik over mijn vermogen heen en moet ik dat melden bij de gemeente. Is het dan niet zo dat de gemeente heel simpel zegt: 500000/1500(inteernorm)/12 maanden doet = 28 jaar interen en dan kan je weer beroep doen op bijstand. Worden niet direct al mijn mogelijkheden om door te handelen/investeren ect geblokkeerd? Uiteraard door het risico dat ik ook maar een gedeelte kan verliezen. Stel je voor ik verlies 100000 van dat half miljoen, dan geef ik toch giga veel meer uit dan in theoretisch gezien mag interen van de bijstand? Omdat ik dit vermogen ooit heb gehad.

Is er uberhoupt een mogelijkheid om geld te investeren in de bijstand aangezien ik erg word geremt door regels/onwetenheid ect. Geld op de bank laten staan is gewoon niet wijs. En zelfs als ik het uitbesteed ben ik ervan overtuigd te kunnen verdienen op de longrun. Maar ik wil niet frauderen, geen wetten overtreden en hier ook geen stress over hebben.

Ik weet niet of ik het duidelijk heb verwoord maar ik hoop in iedergeval meer kennis te verkrijgen. Iedereen die de tijd heeft genomen om dit te lezen of te reageren is enorm gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Yessir404 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:35:

Stel je voor dat ik een bijstandsuitkering heb door medische redenen. Het lukt mij dan ook zeer zeker niet om te werken ik zit in een unieke situatie (medisch) en vanuit het uwv is het niet zeker of ik een wajong of andere uitkering zal krijgen. Ik probeer geen fraude te plegen laat ik dat voorop stelen.
Ik zal je de grappige tikfout op het einde vergeven ;)
1. Ik ben geen arbo arts
2. Je zegt dat je niet kan werken
3. crypto traden is ook werken
4. conclusie , je verhaal klopt niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:08

Barrycade

Through the...

Als ik het altijd begrepen heb is een bijstandsuitkering geen vetpot en jij lijkt er toch nog wat 100tjes uit vrij te kunnen maken. Maar goed laten we hypothetisch verder denken.

Stel je maakt van 100 euro 100.000 euro in een paar jaar, je zet het om in fiat en het wordt bekend bij je uitkeringsverstrekker. Dan zal je als je pech hebt vanaf het moment dat je boven de toegestane vermogensdrempel bent gekomen worden gezien als fraudeur omdat je vermogen hebt verzwegen?

En ik weet dat er momenteel een andere wind lijkt te waaien qua aanpakken van fraudeurs dus wellicht valt de klap mee, maar echt risicoloos is het niet.

Andere optie is dan wellicht om partner te zoeken die je kan onderhouden en af te zien van je uitkeringen dan heb je alsnog te maken met het moeten opgeven bij de BD maar zit je niet met het risico dat je het stempeltje fraudeur oploopt en hou je je eigen broek op. Maar volgens mij verliest 72% zijn geld (waar cru gezegd je zelf ook een voorbeeld van bent) dus ook hier een gok.

[ Voor 23% gewijzigd door Barrycade op 08-01-2022 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48
Heb een soortgelijke casus op een ander forum gevonden https://www.werkhoezithet...komen-uit-arbeid-bijstand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yessir404
Henk007 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:43:
[...]

Ik zal je de grappige tikfout op het einde vergeven ;)
1. Ik ben geen arbo arts
2. Je zegt dat je niet kan werken
3. crypto traden is ook werken
4. conclusie , je verhaal klopt niet ;)
Je hebt zeker gelijk, actief crypto traden is zeker een job. Dat heb ik misschien ook een beetje fout naar voren gebracht, op dit moment maakt die uitvoering verder ook niet veel uit maar ik probeer duidelijkheid te krijgen in hoe het zit. Dus denk aan een juiste tijd, juiste moment situatie. Zoals het voorbeeld met die NFT. Het gaat dan over een of een paar transacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat vandaag de regels zijn, zijn het morgen niet meer. Crypto was eerst 'niemand weet het', maar heb je nu ook gewoon aan te geven. Als NFT's (hoe kansloos ze zijn, maargoed) straks voet krijgen, zal daar ook gewoon regeltjes voor komen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:03

sjirafje

No inspirational quotes here

De reactie van @Henk007 raakt kant nog wal, of je kunt werken bepaald de arbeidsdeskundige. En die heeft daar vrij eenduidige regels voor (zoals kun je opdrachten uitvoeren, kun je x uur aan een stuk werken etc. Geen van deze regels vraagt of je kunt beleggen of traden. De conclusie traden = werken klopt dan ook niet. Als jij aan 5 minuten per dag traden voldoende kunt verdienen wil nog niet zeggen dat dit als werken wordt gezien.

Ik denk dat het niet relevant is waarin je zou beleggen crypto/aandelen/vastgoed/edelmetalen/nft's/etc.

Ik vind dit een erg interessant onderwerp. Aan de ene kant zou het voor de samenleving een voordeel zijn als je de mogelijkheid zou hebben om hiermee zoveel te verdienen dat je niet meer afhankelijk bent van uitkering/toeslagen en kwijtscheldingen maar aan de ander kant lijken al die regelingen er vooral op gericht om je zo min mogelijk vermogen te laten opbouwen in de hoop dat je aan de betaalde arbeid gaat. Maar als dat er niet in zit blijven we dus als samenleving verantwoordelijk voor je levensonderhoud omdat we je de kans niet bieden om uit de uitkering te komen.

Ik ben niet heel bekend met de specifieke bijstandsregels, maar ik neem aan dat je elke maand moet opgeven wat je verdiend hebt, en dat je ook je vermogen moet opgeven? In dat geval zie ik het als volgt: Je zou je dus elke maand (als je het traden/beleggen goed doet) moeten opgeven dat je vermogen is gestegen. Je vermogen zal dan al vrij snel op de grens komen dat je uitkering wordt stopgezet en je, je vermogen moet opeten. Komt je vermogen weer onder de grens dan kom je weer in aanmerking voor een bijstand. Maw op deze manier is het dus onmogelijk om een serieus vermogen op te bouwen, tenzij je en een keer een heel hoog vermogen kont opbouwen waarbij je daarna van je vermogen kunt rondkomen.

Wanneer je vermogensopbouw wordt gezien als werken (zie het linkje van @DVX73 ) zal naar mijn idee iets soortgelijks gebeuren. Je verdiensten moet je dan elke maand opgeven, deze worden vervolgens gekort op je uitkering, dus tenzij je meer verdient dan je uitkering schiet je hier niets mee op.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:42
Ondanks mijn avatar hier links: ga niet in crypto 'investeren' als je eigenlijk geld tekort komt om rond te komen. Ja, er zijn mensen rijk mee geworden, des te meer mensen zijn er geld aan verloren. Ga asjeblieft geen dermate risicovolle investeringen doen als je het geld eigenlijk niet hebt.

Een x10 in crypto is niet 'normaal', een NFT 100x over de kop zien gaan is niet een kwestie van een beetje geluk hebben. Dat soort dingen zijn hoogst, hoogst onwaarschijnlijk, zeker als je nieuw bent, en zou zeker niet het doel moeten zijn van een investering. Crypto is geen 'get rich quick scheme'.

Maargoed, los van crypto zelf. Het gaat in de basis om 'investeren', of dat nou crypto's, goudstaven of aandelen zijn. Of meer de casus 'wat als ik opeens een hoop geld heb'; een staatslot kan hier ook voor zorgen. En volgens mij heel simpel...
-> Heb je een hoop eigen geld (en daarbij is 'spaargeld' eigenlijk wat de belastingdienst ziet als 'box 3' ergo: spaargeld op je rekening, beleggingen, crypto (maakt niet uit of het uitbetaald is of niet (!)), een 2e koopwoning, enz enz enz), dan heb je geen recht op gemeenschappelijk geld. Je zal dan eerst deze bezittingen moeten verkopen, voor je bijstand kan ontvangen.

Ergo, als je dikke winst maakt in crypto's (of NFT's, whatever), ookal heb je het nog niet naar euro's laten omzetten, dan is het logisch dat je dan gekort zal worden op je bijstandsinkomen en dit tot op zekere hoogte met terugwerkende kracht werkt.
Elke keer als ik dus verdien moet ik de bijstand stopzetten, als ik verlies moet ik weer aanvragen? Maar als ik elke keer theoretisch gezien zou moeten interen kan ik dus geen beroep doen op de bijstand want ik heb te snel geld uitgegeven en een sanctie? Terwijl dit eigelijk geld is wat ik zelf heb verdient door ooit met 1000 euro goed te handelen. Het is niet dat ik geld continue weggooi van de uitkering als je snapt wat ik bedoel. Word ik zo niet gewoon geblokkeerd om te investeren?
Ik snap niet helemaal dat je dat zo ziet. Het is toch niet meer dan logisch dat wanneer je op je eigen benen kan staan, dat je dan geen bijstand ontvangt? Ik zie niet helemaal hoe je dan 'geblokkeerd' zou worden. Dat je geen geld meer van de overheid krijgt, is toch geen blokkade om te investeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Dit is heel erg afhankelijk van de gemeente. Bij mij is gezegd dat ik gewoon mag investeren zolang ik maar onder het vrij te laten vermogen van 6295 euro blijf, en blijf informeren. Maar mijn gemeente heeft tot nu toe ook wel heel makkelijk bij mij gedaan (en gelukkig ben ik vanaf volgende week uit de bijstand, maar dat was toen ik vroeg nog niet). Andere gemeenten zijn veeeel strenger dan mijne.

Daar komt wel de vraag bij of het überhaupt verstandig is om te investeren. Al helemaal in cryptocurrency, gezien dat een enorm volatiel is, bijna gewoon gokken (iets waar sommige gemeenten ook absurd moeilijk over doen als je in de bijstand zit, trouwens). NFT's zijn ronduit een scam. Sommigen vergelijken het met een MLM of pyramidespel, hoewel ik van mening ben dat die mensen niet weten hoe een pyramidespel werkt. Niet alle scams zijn pyramides.

Ik zou eerder wat FTE's kopen, misschien wat relatief veilige aandelen zoals AMD, Nvidia, Ford. Ga ABSOLUUT NIET daytraden (ik ben ertoe verleid geraakt en heb veel geluk dat ik geen geld ben verloren). Zet die aandelen opzij en laat ze met rust. Als beginnende investeerder loop je anders alleen maar achter de feiten aan, en leg je telkens te laat in of stap je te laat eruit. Dan verdampt je geld, en anderen maken juist over jouw rug winst. Ik heb dat persoonlijk ervaren. Als je wil gokken, koop dan Intel. Die moddert tot nu toe maar aan, maar het zou mij niet verbazen als ze flink de lucht in schietyen wanneer ze hun videokaarten releasen. Maar ik zit hier wel koffiedik te kijken, het is en blijft een educated guess.

Oh, en zet voor iedere euro die je investeert ook minstens 1 euro opzij als spaargeld. Er hoeft maar een apparaat stuk te gaan of je zit dringend in geldnood. Ik weet hoe krap de bijstand is en hoeveel kapotte apparaten kosten. Hier ging een poos lang iedere maand wel wat nieuws stuk. Ik heb nog steeds spul dat dringend gefixt moet worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Amanoo op 08-01-2022 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yessir404
Dank ik ga dit doornemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yessir404
Richh schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:06:

Ik snap niet helemaal dat je dat zo ziet. Het is toch niet meer dan logisch dat wanneer je op je eigen benen kan staan, dat je dan geen bijstand ontvangt? Ik zie niet helemaal hoe je dan 'geblokkeerd' zou worden. Dat je geen geld meer van de overheid krijgt, is toch geen blokkade om te investeren?
Het is ontzettend logisch, daarom zou ik het direct melden zodra ik de vermogensgrens overschrijf.

Maar zoals ik al zei, wat gebeurt er als je een lucky sell van 100 naar een half miljoen gaat. Dan zeg je dus letterlijk tegen de gemeente, “ja ik heb gisteren 500.000 euro verdient”. Gaat de gemeente er dan vanuit dat je 28 jaar voor jezelf gaat zorgen alvorens je weer beroep mag doen op de bijstand.

Is het zo zodra je verdient je altijd elke maand maar max 1500 mag uitgeven?

Wat als ik veel geld heb verdient in een keer, geen bijstand meer ontvang en x aantal jaar lang ga leven van 3000 per maand, misschien ene huis heb gekocht noem maar op. Op een begeven moment verdien ik niks meer met de investeringen ect en moet ik noodgedwongen beroep doen op de bijstand want er is geen andere inkomsten meer, aangezien ik niet kan werken. Zeggen ze dan ja je had minder moeten uitgeven al die jaren? Dus je krijgt wel bijstand maar met een sanctie?

Hoe gaat dit in zn werk. In theorie heb ik toch jaren ervoor gezorgd dat ik geen gemeenschappelijk geld heb gebruikt omdat ik zelf toch heb verdient. Of dat door 1 lucky trade is of 5 minuten per dag handelen. Misschien heb ik een lucky trade gehad en het erna uitbesteed? Wie weet er zijn zoveel opties. Het gaat ook niet persee om hoe het verwezelijkt wordt maar meer hoe de regels omtrent dit alles is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik zou geen vertrouwen hebben in crypto. Informeer je eerst een beetje over waar het vandaan komt, wie er de baten uit haalt, waar het op gericht is - en wat dat uiteindelijk tot gevolg zal hebben in respons vanuit fiscaal-financieel domein alsmede kaders van wetgeving. It's not a ponzy scheme, it's a weapon.

Dan even cru, sinds de Toeslagenaffaire mag duidelijk zijn dat er inmiddels enige jaren geleden nieuwe Beleidsfundamenten zijn opgesteld voor relatie overheid en burger bij beoordeling en bepaling. Het is wat buiten verslaggeving gevallen, maar er is in AWM een flink topic over met vele voorbeelden van binnen en buiten die affaire waar goed duidelijk gemaakt wordt hoe zich dat uitwerkt. Lang verhaal kort, of je nu "gewoon" burger bent, of ondernemer, in relatie tot overheid ben jij de facto fout totdat jij het tegendeel bewijst en / of de overheid een door jouw aangedragen kader of zelfs definitie weet over te laten nemen.

Binnen een VNG is inkomen uit cryptomining & trade best een onderwerp. Op dit moment is het nog zo dat gemeenten individueel bepalen wat ze doen. Dat is al begonnen te veranderen, maar dat is een lang proces wat an sich al zegt dat alles in de lucht hangt.

De combinatie van het bovenstaande heeft onder de streep een zeer wankel resultaat van ruimte tot bewegen. Er is zeer reële kans dat je achteraf bij magisch resultaat zeer in problemen kan komen. Er is ook gewoon kans dat er niets aan de hand is, omdat de effectieve ruimte voor dergelijk magisch resultaat met crypto bakken met lucht is.

De crux is dit: afhankelijk van je gemeente is het een kwestie van regels, geen regels of afspraken.
In het eerste geval kunnen zij je vertellen hoe waar welke vork in de steel steekt.
In het tweede neem je zeer serieuze risico's.
In het derde geval net als bij het tweede, immers, algemeen beleid is in ontwikkeling.

Vergeet ook niet, er is meer dan enkel de gemeente in deze als relatie overheid. Toeslagen, belastingen. Hou er rekening mee dat ook daar regelgeving zich begint te vormen, zo zijn er voorstellen die dergelijke handelsactiviteit als economische activiteit vaststellen. En ja, indien dat volgt, dan volgt ook dat wie dergelijke economische activiteit toepast, niet zomaar gebruik kan maken van wat de volksmond het vangnet noemt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Yessir404 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:25:
[...]

Wat als ik veel geld heb verdient in een keer, geen bijstand meer ontvang en x aantal jaar lang ga leven van 3000 per maand, misschien ene huis heb gekocht noem maar op. Op een begeven moment verdien ik niks meer met de investeringen ect en moet ik noodgedwongen beroep doen op de bijstand want er is geen andere inkomsten meer, aangezien ik niet kan werken. Zeggen ze dan ja je had minder moeten uitgeven al die jaren? Dus je krijgt wel bijstand maar met een sanctie? [...]
Heel eenvoudig, dan moet je eerst je vermogen opeten. Dus huisverkopen etc, net zo lang je weer onder de grens zit voor bijstand. Maw, tenzij je er voor de rest van je leven van kunt rondkomen schiet je er eigenlijk niets mee op.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 00:42
[...]

Het is ontzettend logisch, daarom zou ik het direct melden zodra ik de vermogensgrens overschrijf.

Maar zoals ik al zei, wat gebeurt er als je een lucky sell van 100 naar een half miljoen gaat. Dan zeg je dus letterlijk tegen de gemeente, “ja ik heb gisteren 500.000 euro verdient”. Gaat de gemeente er dan vanuit dat je 28 jaar voor jezelf gaat zorgen alvorens je weer beroep mag doen op de bijstand.
Dat lijkt mij niet meer dan logisch: als je dermate veel eigen geld hebt, is het niet nodig om aanspraak te maken op de bijstand. Niet dat je er per se 28 jaar mee moet doen, maar eerder dan dat het 'op' is (eg onder de vermogensgrens valt) zal je geen aanspraak op de bijstand kunnen maken.
Wat als ik veel geld heb verdient in een keer, geen bijstand meer ontvang en x aantal jaar lang ga leven van 3000 per maand, misschien ene huis heb gekocht noem maar op. Op een begeven moment verdien ik niks meer met de investeringen ect en moet ik noodgedwongen beroep doen op de bijstand want er is geen andere inkomsten meer, aangezien ik niet kan werken. Zeggen ze dan ja je had minder moeten uitgeven al die jaren? Dus je krijgt wel bijstand maar met een sanctie?
Nee, de bijstand kijkt (voor zover ik weet) niet naar je uitgavenpatroon in het verleden.
Wel zal je naar alle waarschijnlijkheid eerst je koopwoning moeten verkopen voordat je aanspraak mag maken op de bijstand. Immers, daar zit geld in. Zolang je dingen van waarde bezit dien je die te verkopen.
Of dat door 1 lucky trade is of 5 minuten per dag handelen. Misschien heb ik een lucky trade gehad en het erna uitbesteed?
Hoewel je volgens mij hierboven antwoord op je basisvraag had, toch eventjes hierop inspringen, omdat me dit opvalt. Je doet alsof winst maken met crypto een kwestie is van 1 lucky trade óf 5 minuten per dag handelen. In je startpost herken ik lichtjes hetzelfde.

Het is niet zo zwart-wit. De meeste traders die er überhaupt de vaste lasten mee kunnen betalen, doen trading 24/7 en hebben hier jaren in geoefend (en daarbij zeer veel geld verloren in dat proces). Traden is simpelweg een dagtaak. Sterker nog, omdat crypto in de avond en in het weekend ook doorgaat, kan de actieve trader eigenlijk de nachtrust en het weekend ook niet overslaan.
De meeste gasten die miljonair zijn geworden met crypto hebben echt geen 'gelukje' gehad. Die hebben daar meer dan 40u per week voor gewerkt.

1 lucky trade is in theorie misschien wel mogelijk, maar ik zou daarbij stellen dat de kans daarop kleiner is dan het winnen van de Staatsloterij. Grotere kans heb je als je jaren geduld hebt en je coins onaangetast laat, echter is dat natuurlijk extreem onwaarschijnlijk. Als je moet leven van ~1000 euro per maand én die bijstand moet inleveren als je meer dan ~6000 euro bezit, zal je simpelweg je vermogen móéten aanspreken op het moment dat je investering meer dan ~6000 waard is geworden. Ergo, de maand daarna heb je nog maar 5000 geïnvesteerd staan waarmee je investering doorloopt. De kans dat zo'n bedrag nog naar tonnen of miljoenen gaat in afzienbare korte tijd (want immers iedere maand moet je weer je vaste lasten betalen), is volstrekt onrealistisch en nog nooit voorgekomen, ook niet in crypto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:46
Lijkt me simpel, bijstand heeft een maximale vermogensgrens vastgesteld op 6505 euro voor alleenstaanden en 13010 voor gehuwden samenwonenden. Kom je daarboven door een waardestijging van je crypto heb je geen recht meer op bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De regels zijn volgens mij als volgt:
  • Inkomsten uit vermogen worden in mindering gebracht op de bijstand.
  • Indien het vermogen boven de 6505 euro komt wordt de bijstand stopgezet.
Stijgt je vermogen van 1000 euro naar 1500 euro dan is dat 500 euro aan vermogensgroei die niet in mindering gebracht worden op de bijstand.
Krijg je 50 euro dividend op je beleggingen van 1000 euro dan wordt die 50 euro wel in mindering gebracht op de bijstand.
Stel je vermogen groeit van 1000 naar 8000 euro dan stopt de bijstand. Het vermogen moet eerst weer dalen voor bijstand aangevraagd kan worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:12
De regels wat betreft de toegstane hoogte van het vermogen zijn duidelijk. Wat niet duidelijk is, is op welke termin dat geldt. Als je investeert in crypto kun je te maken krijgen met enorm snelle stijgingen en dalingen. Dus inderdaad, als je vermogen boven de 6505 euro komt wordt je uitkering gestopt, maar werkt dat met een peildatum?
  • Als mijn vermogen op 1/1 te hoog is, dan wordt mijn uitkering gestopt. Okee.
  • Als mijn vermogen op 1/2 weer te laag is, wordt hij dan weer gestart? Moet ik dan elke maand doorgeven wat de hoogte is van mijn vermogen?
  • Als ik op 1/1 een vermogen heb van 50k, en op 1/2 ben ik alles verloren, slikt het UWV dat?
Het lijkt me dat ze bij het UWV knettergek worden als je elke maand weer je uitkering moet stoppen en starten. Lijkt me weer een typisch geval van een wetgever die niet goed heeft nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24

Honesty

kattenneus!

[...]

Dit is per gemeente verschillend maar volgens mij staat hier 3 of 5 jaar voor. Mijn nichtje joeg haar erfenis er doorheen en kon had daarna naeen afkoekperiode weer inde bijstand.

Ik heb het idee dat je crypto als gokken ziet, gebruik het dan zo gok iedere maand op de klapper want als je verwacht altijd in de bijstand te blijven dan gaat de gemeente je geen structurele inkomsten gunnen.
Je mag per maand iets vrij bijverdienen maar daar zitten regels aan, niet te veel en niet te lang.
Dus gok op een grote stijging per maand of koop een staatslot.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

PhilipsFan schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 04:08:
De regels wat betreft de toegstane hoogte van het vermogen zijn duidelijk. Wat niet duidelijk is, is op welke termin dat geldt. Als je investeert in crypto kun je te maken krijgen met enorm snelle stijgingen en dalingen. Dus inderdaad, als je vermogen boven de 6505 euro komt wordt je uitkering gestopt, maar werkt dat met een peildatum?
  • Als mijn vermogen op 1/2 weer te laag is, wordt hij dan weer gestart? Moet ik dan elke maand doorgeven wat de hoogte is van mijn vermogen?
  • Als ik op 1/1 een vermogen heb van 50k, en op 1/2 ben ik alles verloren, slikt het UWV dat?
Het lijkt me dat ze bij het UWV knettergek worden als je elke maand weer je uitkering moet stoppen en starten. Lijkt me weer een typisch geval van een wetgever die niet goed heeft nagedacht.
Die grensen zijn eigenlijk bedoeld als je bijstand inkomt(is gemeente niet uwv) en gaat er vanuit dat je met je uitkering niet zo snel veel geld kan sparen
Er is bij onze gemeente ieder jaar een weegmoment op bezit en dat ze kijken wat de overwaarde is van je koophuis en dan stoppen ze bijvoorbeeld je uitkering als dat zo is(bijstand en eigen huis mag maar komt bijna nooit voor, in de praktijk nog nooit gezien)
Er is ook een afkoelperiode zie mijn post hierboven.
Natuurlijk heeft de wetgever hier steken laten vallen maar het is heel moeilijk om maatwerk te maken als iedere bijstand gerechtigde uniek is.

Oorspronkelijk zou je iedere maand als je vermogen te hoog is de bijstand moeten opzeggen en weer aanvragen als je onder dat vermogen komt, maar iemand die tegen dat bedrag aanzit en iedere maand 50 euro kan sparen doet er goed aan dit in een sok te doen. Kafka in een nutshel.

[ Voor 8% gewijzigd door Honesty op 08-01-2022 07:15 ]

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Crypto is gewoon box 3 vermogen.
Google op "bijstand + box 3" en je hebt je antwoord.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:35
In de regel zal het niet vaak voorkomen dat het vermogen steeds om en om net onder en net boven de vermogensgrens zit. In 99,9% van de gevallen zal het vermogen óf (ver) onder de grens, óf (ver) boven de grens zijn. En is het zo dat een verandering (stijging tot boven de grens of daling tot onder de grens) eenmalig is. Zo knettergek zullen ze dus niet worden bij het UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Het door jou geschetste beeld is in feite niet heel anders dan bij iemand die jaren heeft gewerkt en vermogen heeft opgebouwd (sparen/beleggen/koophuis) en geen recht (meer) op WW heeft. Als die boven de 6500 zit, dan zegt de gemeente ook: kom maar terug als je vermogen onder de grens zit. Die zal dan dus eerst moeten interen op het vermogen, of die nu 1000 per maand uitgeeft of 3000 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

dit klinkt erg als de discussie "actief vermogensbeheer" voor de inkomstenbelasting (meestal bij opbrengsten uit verhuur; is dat belast als 'werk' of gelijk 'rente'?). mogelijk werkt dat bij uitkering anders!

https://www.belastingdien...eden_uitvoert_dan_normaal

https://www.taxlive.nl/nl...erneming%20wordt%20belast.

[ Voor 32% gewijzigd door bombadil op 08-01-2022 08:02 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Richh schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:43:
[...]

Dat lijkt mij niet meer dan logisch: als je dermate veel eigen geld hebt, is het niet nodig om aanspraak te maken op de bijstand. Niet dat je er per se 28 jaar mee moet doen, maar eerder dan dat het 'op' is (eg onder de vermogensgrens valt) zal je geen aanspraak op de bijstand kunnen maken.

[...]

Nee, de bijstand kijkt (voor zover ik weet) niet naar je uitgavenpatroon in het verleden.
Wel zal je naar alle waarschijnlijkheid eerst je koopwoning moeten verkopen voordat je aanspraak mag maken op de bijstand. Immers, daar zit geld in. Zolang je dingen van waarde bezit dien je die te verkopen.

[...]

Hoewel je volgens mij hierboven antwoord op je basisvraag had, toch eventjes hierop inspringen, omdat me dit opvalt. Je doet alsof winst maken met crypto een kwestie is van 1 lucky trade óf 5 minuten per dag handelen. In je startpost herken ik lichtjes hetzelfde.

Het is niet zo zwart-wit. De meeste traders die er überhaupt de vaste lasten mee kunnen betalen, doen trading 24/7 en hebben hier jaren in geoefend (en daarbij zeer veel geld verloren in dat proces). Traden is simpelweg een dagtaak. Sterker nog, omdat crypto in de avond en in het weekend ook doorgaat, kan de actieve trader eigenlijk de nachtrust en het weekend ook niet overslaan.
De meeste gasten die miljonair zijn geworden met crypto hebben echt geen 'gelukje' gehad. Die hebben daar meer dan 40u per week voor gewerkt.

1 lucky trade is in theorie misschien wel mogelijk, maar ik zou daarbij stellen dat de kans daarop kleiner is dan het winnen van de Staatsloterij. Grotere kans heb je als je jaren geduld hebt en je coins onaangetast laat, echter is dat natuurlijk extreem onwaarschijnlijk. Als je moet leven van ~1000 euro per maand én die bijstand moet inleveren als je meer dan ~6000 euro bezit, zal je simpelweg je vermogen móéten aanspreken op het moment dat je investering meer dan ~6000 waard is geworden. Ergo, de maand daarna heb je nog maar 5000 geïnvesteerd staan waarmee je investering doorloopt. De kans dat zo'n bedrag nog naar tonnen of miljoenen gaat in afzienbare korte tijd (want immers iedere maand moet je weer je vaste lasten betalen), is volstrekt onrealistisch en nog nooit voorgekomen, ook niet in crypto.
Dat laatste zal inderdaad voorkomen dat je echt vermogen zou kunnen opbouwen. Je moet dan minimaal per maand meer dan 1500€ rendement halen, zodat je vermogen harder kan oplopen dan je nodig hebt voor je maandelijkse uitgaven. Zodra je boven de 6500 euro uitkomt, moet je dus 1500€ cashen. Per saldo moet je dan elke maand minimaal 25% rendement houden om niet minder over te houden na je "inkomen" uitkeren. Tijdens een altseason is dat mogelijk, maar dan moet je net de juiste coin(s) hebben en goed weten wanneer uit te stappen. Daarna kan je alleen flinke rendementen halen door de juiste trades op de juiste momenten en dat is weinigen gegeven om daar flink geld mee te verdienen. Bijna iedereen die ik ken die met regelmaat trade, verliezen daar meer mee dan ik met long time hodlen.

De eerste regel voor het instappen in crypto is: Wees bereid het geïnvesteerde geld te verliezen. Als je dat niet kan missen, moet je er niet aan beginnen. Crypto is het wilde westen op steroïden tov de aandelenmarkt. Crypto is volatiel, staat nooit stil en kent tot op heden weinig tot geen regels qua marktmanipulatie.

Mijn wallet is al meerdere malen x10 gegaan, om daarna met 80-90% te dalen. Per saldo heb ik een leuk rendement, maar dat is lang niet iedereen gegeven. En zelfs na bijna 8 jaar actief te zijn in crypto, kan ik zeker geen 1500€ per maand aan rendement genereren ELKE maand. Uiteindelijk zal je dan met veel moeite en risico op een inkomen blijven dat vergelijkbaar is een uitkering.

Het is niet dat ik het de TS niet gun, uiteindelijk mag van mij iedereen met crypto miljonair worden. Maar iedereen moet ook beseffen dat elke euro die jij winst maakt, ergens anders iemand een euro verlies heeft geleden. Dit is bij aandelen precies hetzelfde. En zolang iedereen dat doet met geld dat men kan missen, is het een eerlijke herverdeling van kapitaal over de gelukkigen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 07:37:
[...]

Het door jou geschetste beeld is in feite niet heel anders dan bij iemand die jaren heeft gewerkt en vermogen heeft opgebouwd (sparen/beleggen/koophuis) en geen recht (meer) op WW heeft. Als die boven de 6500 zit, dan zegt de gemeente ook: kom maar terug als je vermogen onder de grens zit. Die zal dan dus eerst moeten interen op het vermogen, of die nu 1000 per maand uitgeeft of 3000 per maand.
Dit klopt niet, als je te veel vermogen hebt en gaat interen mag je maximaal het minimumloon souperen per maand om na die periode weer in aanmerking te komen voor een uitkering. Of je moet natuurlijk andere kosten hebben gemaakt maar dit moet je gewoon aan kunnen tonen.

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Twee mythes weerleggen:
- de bijstand mag wel terug kijken naar een X periode. Bij een nieuwe aanvraag is dat minimaal 3 maanden, bij het afsluiten van een lopende uitkering kan er langer vooruit gekeken worden. Als jij 10.000 krijgt, mag er gezegd worden 'u heeft 10.000 / 1.500 maanden geen recht op bijstand. Hoe daar met extreem grote bedragen mee om gegaan wordt weet ik niet.
- je mag in de bijstand wél vermogen hebben boven de 6000-nog-wat, mits je dan niet op externe manier bij elkaar gekregen hebt. Als jij van je bijstandsuitkering € 20.000 weet te sparen, dan is dat gewoon toegestaan en stopt je uitkering niet. Dat geld mag niet van een externe bron komen (gift, erfenis, etc.). Qua vermogen is er enkel een toegangstoets, en een meldingsplicht voor extern gekregen vermogen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ardana schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:19:
Twee mythes weerleggen:
...
- je mag in de bijstand wél vermogen hebben boven de 6000-nog-wat, mits je dan niet op externe manier bij elkaar gekregen hebt. Als jij van je bijstandsuitkering € 20.000 weet te sparen, dan is dat gewoon toegestaan en stopt je uitkering niet. Dat geld mag niet van een externe bron komen (gift, erfenis, etc.). Qua vermogen is er enkel een toegangstoets, en een meldingsplicht voor extern gekregen vermogen.
De grote vraag is dan of in de bijstand dus gekeken wordt of rendement op crypto als inkomsten/vermogen van een externe bron wordt gezien of niet. Zo ja, dan is die 6000-nog-wat een issue. Als het net als bij de belastingdienst puur als vermogen wordt gezien, dan zou je dus kunnen zeggen dat het geen probleem is.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je hypothetisch een situatie schetst en hypothetisch jouw luxe(re) leven met normaal inkomen zou moeten inwisselen voor een leven, dan kan je ook hypothetisch naar een administratiekantoor of accountant stappen die jou voor enkele honderden Euro's uitlegt hoe de vork in de steel zit.

Uiteindelijk is rendement (beleggingen) in box 3 te vinden, Hetzelfde geldt voor verlotingen (zoals de Staatsloterij). Enzovoort zal er voor elk "type bedrag" wel een plekje te vinden zijn.

En ja, ik gun (hypothetisch) iedereen alle geluk in hypothetisch mindere tijden maar een goede voorbereiding is altijd het halve werk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-05 18:31
My 2 cents,
Wellicht begrijp ik het niet helemaal juist excuus als dit zo is.

Dit is een kleine opsomming van hoe de bijstand werk in mijn ervaring en wat ik om mij heen heb gezien.

- Je mag een maximum vermogen hebben om in aanmerking te komen

- Elke euro die binnenkomt los van uitkering/toeslagen/specifieke vrijwilligersvergoeding, word in mindering gebracht op je bijstandsuitkering (denk bijvoorbeeld aan die zaak waarbij iemand structureel met boodschappen werd geholpen en hierdoor heel veel geld moest terugbetalen)

- De gemeente mag random controles uitvoeren waarbij je je volledige bankafschriften e.d. Over een bepaalde periode moet tonen (dit moet ook tijdens de aanvraag) en is inclusief creditcard en digitale zaken als een cryptowallet

- De gemeente mag thuiscontroles uitvoeren, als hierbij bijvoorbeeld blijkt dat er structureel iemand bij je woont omdat er bijvoorbeeld kleren of tandenborstel of verzorgingsproducten van andere zijn kan je gekort worden/moeten terugbetalen want “samenwonen” betekend geen recht op bijstand.

- Er word een traject opgesteld waarbij geprobeerd word om je aan het werk te krijgen al is dit maar een paar uur per week

- Bij extreme verdenking kunnen ze zelf zo ver gaan als je woning in de gaten houden en als daaruit blijkt dat je vaak niet thuis bent maar wel geregeld op een specifiek ander adres bent kan dit als “samenwonen” aangemerkt worden en kun je wederom gekort worden of moeten terugbetalen. (Dit laatste heb ik vernomen van iemand bij de gemeente welke over controles ging ik weet dus niet of dit 100% klopt)

- Vrijwilligerswerk mag in principe niet maar word per aanvraag beoordeeld

- Soms krijg je een vergoeding voor vrijwilligers werk afhankelijk waar deze voor is en waarom je de vergoeding krijgt word deze in mindering gebracht maar hierover kan je casemanager bij de gemeente je meer vertellen

Mijn tip hierin, wees transparant over bijverdiensten want je kunt beter nu wat moeten inleveren dan over 5 jaar misschien wel 1000den euro’s moeten terugbetalen.

Daarnaast is handelen iets wat naar mijn idee meerdere uren per dag in beslag neemt, is het niet zo dat je dan (al dan niet) parttime computerwerk kunt verrichten bijvoorbeeld in de vorm van affilate marketing of anderzijds iets met online marketing kunt uitvoeren (mocht je hier nog niet aan gedacht hebben).

En ik weet dat er hypothetisch staat echter de woordkeuzes en het verhaal doen mij vermoeden dat de vraag minder hypothetisch is dan gesteld, vandaar mij bijdrage hopelijk heb je er iets aan.

Anyway, my 2cents,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Nee, er is geen peildatum. Als op 9 januari de waarde van je vermogen hoger is dan de grens, moet je zelf de veranderde situatie doorgeven. Doe je dat niet pleeg je fraude en dan maakt het niet uit dat op 10 januari de waarde gekelderd is. Je had ook kunnen besluiten al je crypto te verkopen op 9 januari.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 01:35
Ik zal je de harde feiten vertellen, ga je in crypto terwijl je een uitkering hebt, dan ga je binnen nu en 6 maanden geen uitkering meer krijgen.

Je wordt periodiek gecontroleerd wat er op en af geschreven wordt van je bank rekening, als de gemeente lucht krijgt dat jij spul overschrijft naar een andere bank / wallet / paypal etc. dan willen ze daar verklaringen voor hebben, je leeft immers van hun geld.

Als zij weten dat je in crypto handelt, dan zetten ze per direct je uitkering stop als jij daar niet de benodigde info bij geeft (hoeveel heb je gehandeld, wat waren je winst / verliezen van het afgelopen jaar etc.)

Als daar uit blijkt dat je winst gemaakt hebt, wordt je hierop gekort op je uitkering x aantal wat je winst gemaakt hebt. is het meer dan x bedrag wordt je hele uitkering stop gezet en wordt je als fraudeur op de lijst gezet omdat jij dit hoogstwaarschijnlijk niet aan de gemeente door gegeven hebt, want dit mag niet als je een uitkering hebt (crypto traden).

Kortom, niet doen, ik heb 2 vrienden van mij die dit zijn overkomen en 1 heeft geen recht meer op een volle uitkering (667 euro, terwijl dit geen dakloze uitkering is) en dreigt dakloos te worden, hij zal werk moeten zoeken of op de blaren zitten en van 100 per maand moeten leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:17
Ardana schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:19: Als jij van je bijstandsuitkering € 20.000 weet te sparen, dan is dat gewoon toegestaan en stopt je uitkering niet. Dat geld mag niet van een externe bron komen (gift, erfenis, etc.). Qua vermogen is er enkel een toegangstoets, en een meldingsplicht voor extern gekregen vermogen.
Volgens mij werkt dit zo niet, máár zou het vast kunnen zijn dat - mits goed onderbouwd - bepaalde gemeenten een ( tijdelijke ) uitzondering maken.
Daarnaast is het natuurlijk volkomen onrealistisch om met de bijstand een dusdanig bedrag op te bouwen, zónder externe middelen en giften.
En als laatste, de bijstand is bedoeld als een vangnet, om met een minimum bestaan te kunnen doorleven.
Als het lukt iemand boven die vrijstelling te sparen of in zijn algemeen meer vermogen heeft dan dat, dan is dat vangnet simpelweg ( tijdelijk ) niet nodig.

Ik vind het ook best wel een eng idee dat als je boven die vrijstelling zit qua vermogen, de gemeente op een bepaald moment kan bepalen dat je voor een X aantal maanden geen uitkering meer ontvangt en binnen een korte periode de waarde van je crypto's e.d. instorten.
Daarnaast ook maar weer net hoe de gemeente hier mee omgaat.
Maar denk ook aan enorme fluctuaties in een koers van bepaalde assets, wat niet ongebruikelijk is bij crypto bijvoorbeeld.
Stel je komt hierdoor even ( flink ) door die vrijstellingsgrens heen en daarna weer eronder en je meld dit niet, wat dan?
En dan bedoel ik niet perse dat je dit moedwillig niet zou melden, maar dat je het zelf niet wist.
En dat laatste, ' iets niet weten ' was al in diverse voorbeelden geen goed excuus en heeft in veel gevallen al stopzetting van de uitkering tot gevolg gehad, als ook terugbetaling met alle gevolgen van dien.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

JohanNL schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Volgens mij werkt dit zo niet, máár zou het vast kunnen zijn dat - mits goed onderbouwd - bepaalde gemeenten een ( tijdelijke ) uitzondering maken.
Volgens jou. Ik kan je verzekeren dat je het verkeerd hebt. De wet stelt dit nl. gewoon zo.

En ja, er zijn ambtenaren die de wet niet goed genoeg kennen, maar voor zover ik weet is dit nog niet gewijzigd.
Daarnaast is het natuurlijk volkomen onrealistisch om met de bijstand een dusdanig bedrag op te bouwen, zónder externe middelen en giften.
Weet: dat mag je vinden maar uit ervaring weet ik dat de werkelijkheid altijd meer bizar is dan je kan indenken. En ik heb idd een bijstandsclient gekend die, 100% aantoonbaar, volkomen legit, dit bedrag bij elkaar gespaard had. Het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:10:
Ik zal je de harde feiten vertellen, ga je in crypto terwijl je een uitkering hebt, dan ga je binnen nu en 6 maanden geen uitkering meer krijgen.

Je wordt periodiek gecontroleerd wat er op en af geschreven wordt van je bank rekening, als de gemeente lucht krijgt dat jij spul overschrijft naar een andere bank / wallet / paypal etc. dan willen ze daar verklaringen voor hebben, je leeft immers van hun geld.

Als zij weten dat je in crypto handelt, dan zetten ze per direct je uitkering stop als jij daar niet de benodigde info bij geeft (hoeveel heb je gehandeld, wat waren je winst / verliezen van het afgelopen jaar etc.)

Als daar uit blijkt dat je winst gemaakt hebt, wordt je hierop gekort op je uitkering x aantal wat je winst gemaakt hebt. is het meer dan x bedrag wordt je hele uitkering stop gezet en wordt je als fraudeur op de lijst gezet omdat jij dit hoogstwaarschijnlijk niet aan de gemeente door gegeven hebt, want dit mag niet als je een uitkering hebt (crypto traden).

Kortom, niet doen, ik heb 2 vrienden van mij die dit zijn overkomen en 1 heeft geen recht meer op een volle uitkering (667 euro, terwijl dit geen dakloze uitkering is) en dreigt dakloos te worden, hij zal werk moeten zoeken of op de blaren zitten en van 100 per maand moeten leven.
Dit is natuurlijk pertinent onjuist wat de gemeente hier doet, je mag ook gewoon aandelen hebben als je het maar netjes opgeeft.

Maar ja, gemeentes interpreteren in deze de wet naar eigen inzichten en dan is alleen de persoonlijke visie/ politieke kleur/het humeur van 1 ambtenaar leidend en probeer dan nog maar eens je gelijk te krijgen en deze beslissing terug te draaien.

Beste is gewoon uit die bijstand te geraken en gewoon een baan te zoeken. Dan heb je dit soort gecontroleerde regeltjes ambtenarij niet en loop je nooit tegen die vermogensgrens aan waardoor de waarde echt op een normale manier kan groeien zonder hier verantwoording te hoeven afleggen. Er is werk zat op het moment. Wat is het probleem om gewoon wat te gaan doen voor je centen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yessir404
Excliber schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:40:
My 2 cents,

Mijn tip hierin, wees transparant over bijverdiensten want je kunt beter nu wat moeten inleveren dan over 5 jaar misschien wel 1000den euro’s moeten terugbetalen.
Dit is dus wat ik ook bedoel, achterhouden van informatie is mijns inziens doelloos, frauderen is helemaal niet wat ik wil aanhalen in deze discussie daarnaast heeft achterhouden geen zin aangezien je ooit zou willen “uitcashen”.
Daarnaast is handelen iets wat naar mijn idee meerdere uren per dag in beslag neemt, is het niet zo dat je dan (al dan niet) parttime computerwerk kunt verrichten bijvoorbeeld in de vorm van affilate marketing of anderzijds iets met online marketing kunt uitvoeren (mocht je hier nog niet aan gedacht hebben).

En ik weet dat er hypothetisch staat echter de woordkeuzes en het verhaal doen mij vermoeden dat de vraag minder hypothetisch is dan gesteld, vandaar mij bijdrage hopelijk heb je er iets aan.
Eerder maakte iemand de opmerking bijvoorbeeld over een munt die een keer gekocht is en die langer is blijven staan, de long run. Daar gaat het mij dus meer om. Daarom haal ik ook het NFT voorbeeld aan. Ik heb namelijk vaak genoeg gehoord dat er voor een paar tientjes iets gekocht wordt en dit 100de euros waard is geworden. Als die initiele koop van bijvoorbeeld 1000 euro is dan zit je al snel op tienduizende euros (de kans dat dit gebeurt uitgesloten aangezien ik probeer duidelijk te krijgen hoe het systeem werkt).

Ik zou uiteraard het voorbeeld staatslot kunnen noemen en van daar kunnen beginnen met ontleden. Wat als je een staatslot koopt en 500000 wint. Je weet uit gegevens als het geld op is dat je weer terecht komt in de bijstand. Heb je dan een mogelijkheid om proberen van die 500000 een investering te maken? Met uiteraard het risico dat je hierin verlies kan maken. Of moet je die 500000 opeten volgens de 1,5x norm en dan weer beroep doen op bijstand. Wat als je al 50000 zou verliezen van die 500000. Betekend het dan niet dat je een mega sanctie krijgt op de aanvraag van de bijstand jaren later? Je hebt immers de dag dat je de loterij wint moeten aangeven dat je een half miljoen hebt gewonnen dus het is bekend.

Met crypto of elke portefeuille wordt het ingewikkelder aangezien de waarde fluctueerd. Als je geen vrijheid in vermogen hebt door die 1.5x norm interen zie ik niet hoe je uberhoupt ergens in zou kunnen investeren.

Het lijkt er een beetje op dat het werkt als het volgende:

Je verdient / wint ook maar iets dat je over de vermogensgrens brengt en dat betekend dat je moet interen. Dit kan jaren of een paar maanden zijn afhankelijk van het bedrag. Zodra je hebt ingeteerd tot onder de vermogensgrens mag je weer investeren/handelen/gokken whatever mocht je dan weer iets verdienen dan moet er weer ingeteerd worden. Je hebt dus elke keer als je iets wint geen vrijheid om door te gaan met het gewonnen geld want dat betekend dat je te snel inteert?

Het enige voordeel wat ik zie is dus dat je iets wint/verdient etc en dat je uitgaven vrijheid kan stijgen van 1000 per maand naar 1500 per maand (winst / 1500 = aantal maanden meer de besteden).

Daarnaast is er de mogelijkheid om zo ontzettend veel gelukt te hebben dat je daadwerkelijk miljoenen hebt verdient en de bijstand dus nooit meer nodig zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Dit kan nooit werken.

Laten we de meest gunstige startsituatie nemen: 6000 euro vermogen.
Laten we een aannemen dat de bijstandsontvanger 1000 euro per maand ontvangt en ook nodig heeft om van te leven: 12000 per jaar.

Hieruit volgt dat al het rendement minder dan 100% op jaarbasis niets aan de startsituatie verandert. Alle winst wordt direct van het inkomen afgetrokken en het vermogen blijft gelijk.

Sterker nog, om te slagen is er instantaan een forse winst nodig om boven de drempel te komen.

En dan wordt het nog teniet gedaan door alle random walk (verliezen!) effecten, uitkeringsperikelen, etc.

Het komt neer op een loterij lot om hier winnend uit te komen en die kans kan nog wel eens hoger uitvallen ook.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 08-01-2022 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
Yessir404 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Dit is dus wat ik ook bedoel, achterhouden van informatie is mijns inziens doelloos, frauderen is helemaal niet wat ik wil aanhalen in deze discussie daarnaast heeft achterhouden geen zin aangezien je ooit zou willen “uitcashen”.

[...]

Eerder maakte iemand de opmerking bijvoorbeeld over een munt die een keer gekocht is en die langer is blijven staan, de long run. Daar gaat het mij dus meer om. Daarom haal ik ook het NFT voorbeeld aan. Ik heb namelijk vaak genoeg gehoord dat er voor een paar tientjes iets gekocht wordt en dit 100de euros waard is geworden. Als die initiele koop van bijvoorbeeld 1000 euro is dan zit je al snel op tienduizende euros (de kans dat dit gebeurt uitgesloten aangezien ik probeer duidelijk te krijgen hoe het systeem werkt).

Ik zou uiteraard het voorbeeld staatslot kunnen noemen en van daar kunnen beginnen met ontleden. Wat als je een staatslot koopt en 500000 wint. Je weet uit gegevens als het geld op is dat je weer terecht komt in de bijstand. Heb je dan een mogelijkheid om proberen van die 500000 een investering te maken? Met uiteraard het risico dat je hierin verlies kan maken. Of moet je die 500000 opeten volgens de 1,5x norm en dan weer beroep doen op bijstand. Wat als je al 50000 zou verliezen van die 500000. Betekend het dan niet dat je een mega sanctie krijgt op de aanvraag van de bijstand jaren later? Je hebt immers de dag dat je de loterij wint moeten aangeven dat je een half miljoen hebt gewonnen dus het is bekend.

Met crypto of elke portefeuille wordt het ingewikkelder aangezien de waarde fluctueerd. Als je geen vrijheid in vermogen hebt door die 1.5x norm interen zie ik niet hoe je uberhoupt ergens in zou kunnen investeren.

Het lijkt er een beetje op dat het werkt als het volgende:

Je verdient / wint ook maar iets dat je over de vermogensgrens brengt en dat betekend dat je moet interen. Dit kan jaren of een paar maanden zijn afhankelijk van het bedrag. Zodra je hebt ingeteerd tot onder de vermogensgrens mag je weer investeren/handelen/gokken whatever mocht je dan weer iets verdienen dan moet er weer ingeteerd worden. Je hebt dus elke keer als je iets wint geen vrijheid om door te gaan met het gewonnen geld want dat betekend dat je te snel inteert?

Het enige voordeel wat ik zie is dus dat je iets wint/verdient etc en dat je uitgaven vrijheid kan stijgen van 1000 per maand naar 1500 per maand (winst / 1500 = aantal maanden meer de besteden).

Daarnaast is er de mogelijkheid om zo ontzettend veel gelukt te hebben dat je daadwerkelijk miljoenen hebt verdient en de bijstand dus nooit meer nodig zou hebben.
waarom wil je je energie stoppen in dit soort discussies met de gemeente in plaats van gewoon te werken voor je centen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

En die mogelijkheid is ongelofelijk minuscuul. Kleiner dan klein.

Je kan beter iets nuttigers met je tijd gaan doen dan hier verder over nadenken ben ik bang. Scheelt een hoop aan risico waar je jezelf in stort.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
aljooge schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:59:
[...]

waarom wil je je energie stoppen in dit soort discussies met de gemeente in plaats van gewoon te werken voor je centen?
Dit is een valse tegenstelling.

Vanuit een maatschappelijk oogpunt is elke methode waardoor iemand langdurig uit de bijstand komt aan te moedigen. In dat opzicht is in de marge speculeren niet beter of slechter dan werken of 'ondernemen'.
SmurfLink schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:26:
[...]

En die mogelijkheid is ongelofelijk minuscuul. Kleiner dan klein.

Je kan beter iets nuttigers met je tijd gaan doen dan hier verder over nadenken ben ik bang. Scheelt een hoop aan risico waar je jezelf in stort.
Dat laatste is waar maar 'nuttiger met je tijd gaan doen' is te makkelijk. Tijd is juist waar overvloed aan is voor iemand in deze situatie.

Met wat mazzel leert topicstarter iets uit deze draad en over zichzelf. Een logische conclusie is dan dat hij dit laat varen en de volgende optie analyseert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Het ligt heel erg aan de gemeente, per gemeente. Sommige laten je je bijstand al terug etalen als je een paar x iets verkoopt/koopt op marktplaats want dat is handelen. Ofwel werken en inkomsten genereren.
Ben niet zo thuis in de crypto, maar zou het niet zelf doen, kijk dan iemand lief aan die een klein bedrag veilig lang laat oplopen oid.
Gemeenten zijn heel fel geworden op bijstand fraudeurs en ik zou ook weinig risico nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:45:
[...]

Dat laatste is waar maar 'nuttiger met je tijd gaan doen' is te makkelijk. Tijd is juist waar overvloed aan is voor iemand in deze situatie.

Met wat mazzel leert topicstarter iets uit deze draad en over zichzelf. Een logische conclusie is dan dat hij dit laat varen en de volgende optie analyseert.
Nou ja eigenlijk bedoelen we hetzelfde. Want de volgende optie analyseren klinkt als nuttiger dan blijven hangen op iets wat zo onrealistisch is als dit. :) Het is zonde om te blijven denken dat je écht die one in a million gaat worden die rijk wordt met crypto. Terwijl je misschien wat andere dingen kan verzinnen waar je veel gelukkiger van kan worden die wel haalbaar zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 06-05 16:42
Richh schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:06:
Ondanks mijn avatar hier links: ga niet in crypto 'investeren' als je eigenlijk geld tekort komt om rond te komen. Ja, er zijn mensen rijk mee geworden, des te meer mensen zijn er geld aan verloren.
En 100% van de mensen die er rijk mee zijn geworden, zijn rijk geworden ten koste van die mensen die er geld mee verloren hebben.

Dat is er zo lekker uniek aan crypto; er wordt nergens waarde gecreerd. Aleen verplaatst.

https://niels.nu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik werk als zgn. inkomensconsulent bij een middelgrote gemeente, en mag dergelijke vragen dus voor mijn werk beantwoorden.

e.e.a. is nog relatief nieuw, en het verschilt per gemeente hoe er precies mee wordt omgegaan.
Het advies is daarom om het te bespreken met de inkomensconsulent/contactpersoon binnen je eigen gemeente als je hiermee in aanraking komt.

Het zijn sowieso 'middelen' voor de bijstand, maar middelen bestaan uit inkomsten en vermogen.
m.i. niet heel anders dan aandelen.

Er zal eerst gekeken moeten worden of het inkomsten zijn, in principe is het inkomen als iemand actief er in handelt (voor discussie vatbaar wanneer dat precies het geval is)
In dat geval, is de 'winst' ook inkomen en wordt dat maandelijks gekort. Het heeft dan geen invloed op je vrij te laten vermogen (tenzij je meer verdient dan de bijstandsnorm / niet het volledige bedrag in één maand gekort kan worden. In dat geval wordt het meerdere alsnog als vermogensstijging aangemerkt.)

Is het 'vermogen', dan moeten waardestijgingen aangemerkt worden als vermogensstijgingen.
Hoe vaak doe je dat? In onze gemeente, eens per maand. Maar daar zijn geen wettelijke regels voor, verschilt dus per gemeente.

Is het vermogen dan gestegen, dan trekken we het verschil af van het vrij te laten vermogen.

Hoe werkt dat:
- Je vraagt bijstaan aan. Je vermogen is, laten we zeggen, € 5000
- De vermogensgrens voor een alleenstaande is € 6505 (sinds 1-1-2022)
- Je vrij te laten vermogen is € 1505
- Je portefeulle stijgt naar € 6000. Je vermogen is met € 1000 gestegen.
- We trekken de vermogensstijging (€ 1000) af van het vrij te laten vermogen. Je vrij te laten vermogen is nu € 505
- Je portefuille daalt naar € 5000
- Je vrij te laten vermogen blijft € 505 (het wordt dus NOOIT hoger tijdens de uitkering, het kan alleen maar dalen)
- Je protefuille stijgt opnieuw naar € 6000. Je vermogen is dus opnieuw met € 1000 gestegen.
- We trekken weer € 1000 af van het vrij te laten vermogen. Omdat je dan negatief uit komt / je teveel vermogen hebt, wordt de uitkering beëindigd.
- Je kunt wel meteen opnieuw uitkering aanvragen want je vermogen is lager dan het vrij te laten vermogen van € 6505
-> in de praktijk kiezen veel gemeenten er voor om dan de uitkering gewoon door te laten lopen, en het vermogen opnieuw vast te stellen, maar daar is geen wettelijke verplichting voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 06-05 16:42
Om je even uit die droom te helpen: Als je een NFT koopt, koop je een URL. Waar die URL naar wijst, dat is volledig aan de eigenaar van waar die URL naar wijst. Je koopt dus GEEN eigendom in een digitaal goed. Er is niks dat voorkomt dat iemand de onderliggende data verwijderd of veranderd. De zogenaamde "rug pull"; letterlijk het kleed onder je vandaan trekken.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Om je even uit die droom te helpen: Als je een NFT koopt, koop je een URL. Waar die URL naar wijst, dat is volledig aan de eigenaar van waar die URL naar wijst. Je koopt dus GEEN eigendom in een digitaal goed. Er is niks dat voorkomt dat iemand de onderliggende data verwijderd of veranderd. De zogenaamde "rug pull"; letterlijk het kleed onder je vandaan trekken.
Tegenwoordig verwijzen de meeste wel naar IPFS, en gezien dat hash-based is, kan je niet de achterliggende data wijzigen. Of nou ja kan, maar dan klopt de hash niet meer en verwijst de NFT er niet meer naar. Als je dan zelf een kopietje host zal de NFT via IPFS automatisch daarnaar verwijzen.

Dat gezegd, je koopt alsnog geen eigendom van een digitaal goed, je koopt eigendom van enkel de verwijzing naar het digitale goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
Rukapul schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:45:
[...]

Dit is een valse tegenstelling.

Vanuit een maatschappelijk oogpunt is elke methode waardoor iemand langdurig uit de bijstand komt aan te moedigen. In dat opzicht is in de marge speculeren niet beter of slechter dan werken of 'ondernemen'.
Nee, de bijstand is bedoeld voor mensen die echt niet rond kunnen komen. Als je inkomen wil verdienen met vermogen, komt er vanzelf een grens wanneer je niet meer tot die groep behoort en dan vervalt je uitkering. Heel logisch dat de bijstand niet bedoeld is voor vermogenden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:48
Even pragmatisch: Alle juridische ins en outs buiten beschouwing gelaten; zou je er niet voor willen zorgen dat je vooral niet onder een loep komt te liggen als je in de bijstand zit? Als jij A zegt en overheid zegt B dan maakt het in de praktijk vaak niet zo veel uit of je gelijk hebt of niet. Dat heb je ook gezien met de toeslagaffaire en dergelijke. In dit geval zou ik dus gezond verstand gebruiken en niet de grenzen op zoeken. Als je eenmaal een kruisje achter je naam hebt staan kunnen ze het heel vervelend voor je maken.

Dan maakt het in de praktijk niet zoveel of het net binnen de grenzen of net daarbuiten valt. Je kunt beter zorgen dat je geen aandacht op je vestigt, naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
JohanNL schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:17:
[...]

En als laatste, de bijstand is bedoeld als een vangnet, om met een minimum bestaan te kunnen doorleven.
Als het lukt iemand boven die vrijstelling te sparen of in zijn algemeen meer vermogen heeft dan dat, dan is dat vangnet simpelweg ( tijdelijk ) niet nodig.
Beetje off-topic, maar is dat zo onrealistisch? Het is immers ook niet onrealistisch dat de ene bijstandsontvanger netto (na toeslagen e.d.) 200 euro hogere woonlasten heeft dan de ander, in tijden waarin het lastig is aan een huis te komen. De een kan immers misschien sociaal huren voor 200 euro na toeslagen en de ander moet iets vinden op de vrije sector en betaald flink meer. Dus als die persoon met die hogere woonlasten dan nét zijn hoofd boven water kan houden dan zou die ander theoretisch toch echt 2400 euro per jaar moeten kunnen sparen, in dit voorbeeld. En dus ook best 10K of 20K in 4 of 8 jaar tijd. Dat het in praktijk niet zo snel zo zal uitpakken begrijp ik overigens ook wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Laatst online: 23:25

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ardana schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:19:

@Ardana
dus jij zegt dat je meer dan 6000 vermogen mag hebben, als het maar gespaard geld is :?
volgens mij niet; hoe kom je hier bij?
trouwens, dit valt toch niet te controleren, is het echt gespaard of toch af en toe een geld briefje van Pa of Ma of familie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
JAN-B schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:41:
[...]
@Ardana
dus jij zegt dat je meer dan 6000 vermogen mag hebben, als het maar gespaard geld is :?
volgens mij niet; hoe kom je hier bij?
trouwens, dit valt toch niet te controleren, is het echt gespaard of toch af en toe een geld briefje van Pa of Ma of familie??
Er wordt regelmatig gevraagd naar bankafschriften van afgelopen maanden/jaren. En je hebt zelf meldplicht. Als je flink meer dan 6000 euro bij elkaar spaart in de bijstand en daarnaast in levensonderhoud zoals huur etc. voorziet, hoe is dit dan in vredesnaam mogelijk?

Staat een heel stuk in de Trouw dit weekend. Als je naar het casino gaat kan er niet worden beoordeeld of je recht hebt op bijstand, want mogelijk heb je geld gewonnen. Heb je gepind bij het casino, dan wordt er vanuit gegaan dat je daar bent om te gokken. Heb je geld verloren, pech, deze maand terugbetalen. De gemeente Rotterdam stapt daar nu voorzichtig van af, daar ging het over.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 09-01-2022 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Ardana schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Weet: dat mag je vinden maar uit ervaring weet ik dat de werkelijkheid altijd meer bizar is dan je kan indenken. En ik heb idd een bijstandsclient gekend die, 100% aantoonbaar, volkomen legit, dit bedrag bij elkaar gespaard had. Het kan.
Als je maar lang genoeg in de bijstand zit en zorgt dat je er blijft. Elke maand 75 euro sparen. Ja, dan misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
aljooge schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Dit is natuurlijk pertinent onjuist wat de gemeente hier doet, je mag ook gewoon aandelen hebben als je het maar netjes opgeeft.

Maar ja, gemeentes interpreteren in deze de wet naar eigen inzichten en dan is alleen de persoonlijke visie/ politieke kleur/het humeur van 1 ambtenaar leidend en probeer dan nog maar eens je gelijk te krijgen en deze beslissing terug te draaien.

Beste is gewoon uit die bijstand te geraken en gewoon een baan te zoeken. Dan heb je dit soort gecontroleerde regeltjes ambtenarij niet en loop je nooit tegen die vermogensgrens aan waardoor de waarde echt op een normale manier kan groeien zonder hier verantwoording te hoeven afleggen. Er is werk zat op het moment. Wat is het probleem om gewoon wat te gaan doen voor je centen?
Volgens mij gaat het hier meer op het niet opgeven van (eventuele) winsten dan op het handelen zelf. En dat is natuurlijk gewoon fraude, net als zwart werken terwijl je een uitkering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Yessir404 Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar er is een wezenlijk verschil tussen bijstand en een wajong of arbeidsongeschiktheids uitkering. Vooral op het gebied van vermogen en bijverdienen. In crypto handelen met bijstand is eigenlijk onmogelijk want dan heb je vermogen en dus geen recht op bijstand.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Voor WIA-, WAZ-, WAO- of Wajong-uitkering geldt de vermogenstoets niet, maar wordt je inkomen wel in mindering gebracht. Dan is vooral de vraag of er geoordeeld wordt traden als arbeid wordt gezien of niet.
Overigens geldt er voor je eventuele huurtoeslag en zorgtoeslag wel een vermogenstoets.

[ Voor 6% gewijzigd door sjirafje op 09-01-2022 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:16
20 keer roepen dat het geen fraude is, maar wel boven de vermogensgrens willen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

TweakerVincent schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:42:
20 keer roepen dat het geen fraude is, maar wel boven de vermogensgrens willen....
Misschien kun je toelichten waarom jij van mening bent dat er sprake zou zijn van fraude? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ardana schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Volgens jou. Ik kan je verzekeren dat je het verkeerd hebt. De wet stelt dit nl. gewoon zo.

En ja, er zijn ambtenaren die de wet niet goed genoeg kennen, maar voor zover ik weet is dit nog niet gewijzigd.

[...]
Geen bijstand bij teveel vermogen
Uw gemeente kijkt ook of u niet meer financieel vermogen heeft dan de grens die de bijstand daaraan stelt. Heeft u teveel vermogen? Dan heeft u geen recht op bijstand. Een voorbeeld van vermogen is spaargeld. De gemeente berekent het vermogen aan de hand van de bankgegevens van u en uw gezin, en betrekt daarbij ook eventuele waardevolle bezittingen, met uitzondering van uw eigen huis. Heeft u schulden? Dan trekt de gemeente die schulden van uw vermogen af, waardoor uw vermogen lager is. Voorwaarde is wel dat u kunt bewijzen dat u die schulden moet terugbetalen. Dit geldt niet voor studieschulden of schulden die u later mag terugbetalen, zoals schulden aan familie.

Heeft u meer vermogen dan maximaal is toegestaan om nog bijstand te krijgen (de wettelijke grens)? Dan kunt u hiermee zelf in uw levensonderhoud voorzien. U heeft geen recht op bijstand totdat u dit vermogen dat boven de grens uitkomt daaraan heeft besteed. Het bedrag dat u maximaal aan vermogen mag bezitten hangt af van uw leefsituatie.

Tabel: Vermogensgrens bijstand 2022
Leefsituatie Maximaal vermogen
Gezamenlijke huishouding € 13.010
Alleenstaande ouder € 13.010
Alleenstaande € 6.505

bron: https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand

Dit zegt toch iets heel anders. Mijn ervaring is boven de vermogensgrens uitkomen = bijstand weg.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

pennywiser schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:47:

Er wordt regelmatig gevraagd naar bankafschriften van afgelopen maanden/jaren. En je hebt zelf meldplicht. Als je flink meer dan 6000 euro bij elkaar spaart in de bijstand en daarnaast in levensonderhoud zoals huur etc. voorziet, hoe is dit dan in vredesnaam mogelijk?

Heb je gepind bij het casino, dan wordt er vanuit gegaan dat je daar bent om te gokken. Heb je geld verloren, pech, deze maand terugbetalen.
@pennywiser
Ik snap even niet: waarom reageer je op mijn post, terwijl je blijkbaar op de post van Ardana reageert :?
Wat bedoel je met: heb je geld verloren, pech, deze maand terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
JAN-B schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:27:
[...]
@pennywiser
Ik snap even niet: waarom reageer je op mijn post, terwijl je blijkbaar op de post van Ardana reageert :?
Wat bedoel je met: heb je geld verloren, pech, deze maand terugbetalen?
Omdat je aangeeft dat het bijna niet te controleren is, dat is het zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

pennywiser schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:54:

Als je maar lang genoeg in de bijstand zit en zorgt dat je er blijft. Elke maand 75 euro sparen. Ja, dan misschien.
@pennywiser Hierboven schrijf je: hoe is dit in vredesnaam mogelijk?
nu schrijf je: misschien. dat scheelt nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
JAN-B schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:29:
[...]

@pennywiser Hierboven schrijf je: hoe is dit in vredesnaam mogelijk?
nu schrijf je: misschien. dat scheelt nogal wat.
In dat geval lukt het misschien om zoveel te sparen, ik weet alleen niet of je vervolgens zoveel vermogen mag bezitten. Dat betwijfel ik. Dus ja, als bijstandsgerechtigde 20k bezitten, hoe kan dat, ik zeg door heel lang in de bijstand te blijven of door te frauderen.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 09-01-2022 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

pennywiser schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:34:

In dat geval lukt het misschien om zoveel te sparen, ik weet alleen niet of je vervolgens zoveel vermogen mag bezitten. Dat betwijfel ik. Dus ja, als bijstandsgerechtigde 20k bezitten, hoe kan dat, ik zeg door heel lang in de bijstand te blijven of door te frauderen.
Als je alle verhalen hier boven leest, mag het dus niet;
en ja, als je per maand €75 spaart, heb je na 20 jaar €18000, als ik goed reken;

Misschien een heel goed idee als @Ardana nog eens wil reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
JAN-B schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:44:
[...]
Als je alle verhalen hier boven leest, mag het dus niet;
en ja, als je per maand €75 spaart, heb je na 20 jaar €18000, als ik goed reken;

Misschien een heel goed idee als @Ardana nog eens wil reageren.
Precies, maar ja geldt net zo goed voor beleggingen, nft's of crypto waarmee je sneller boven de grens uitkomt. In dat geval, aangeven, of als er bank afschrijvingen naar Blox of Binance oid verdwijnen, krijg je vanzelf te maken met extra vragen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

BroWohsEdis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Geen bijstand bij teveel vermogen
Uw gemeente kijkt ook of u niet meer financieel vermogen heeft dan de grens die de bijstand daaraan stelt. Heeft u teveel vermogen? Dan heeft u geen recht op bijstand. Een voorbeeld van vermogen is spaargeld. De gemeente berekent het vermogen aan de hand van de bankgegevens van u en uw gezin, en betrekt daarbij ook eventuele waardevolle bezittingen, met uitzondering van uw eigen huis. Heeft u schulden? Dan trekt de gemeente die schulden van uw vermogen af, waardoor uw vermogen lager is. Voorwaarde is wel dat u kunt bewijzen dat u die schulden moet terugbetalen. Dit geldt niet voor studieschulden of schulden die u later mag terugbetalen, zoals schulden aan familie.

Heeft u meer vermogen dan maximaal is toegestaan om nog bijstand te krijgen (de wettelijke grens)? Dan kunt u hiermee zelf in uw levensonderhoud voorzien. U heeft geen recht op bijstand totdat u dit vermogen dat boven de grens uitkomt daaraan heeft besteed. Het bedrag dat u maximaal aan vermogen mag bezitten hangt af van uw leefsituatie.

Tabel: Vermogensgrens bijstand 2022
Leefsituatie Maximaal vermogen
Gezamenlijke huishouding € 13.010
Alleenstaande ouder € 13.010
Alleenstaande € 6.505

bron: https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand

Dit zegt toch iets heel anders. Mijn ervaring is boven de vermogensgrens uitkomen = bijstand weg.
De vermogenstoets is van toepassing bij het /aanvragen/ van bijstand. Niet tijdens de looptijd van de uitkeing. Daarnaast heb je een plicht om inkomsten / giften / winsten / erfenissen te melden.

Maar als jij van jouw uitkering voldoende weet te sparen om boven de vermogensgrens uit te komen, mag dat wel. Dan kunnen ze je niet korten.

Het is moeilijk aan te tonen met wetteksten, omdat het een afgeleid recht is, en de wet enkel verboden / plichten benoemd (de rest is automatisch toegestaan), maar Stimulanz is een instelling die gemeentes hierbij helpt. https://www.stimulansz.nl/zuinig-leven-en-bijstand/ Zij schrijven:
Zuinigheid wordt beloond

Ook de wetgever beloont zuinigheid. De Participatiewet laat sparen tijdens de bijstandsperiode (en stijging van een vermogen daardoor) onaangetast. Ook de rente over vermogen is vrij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Staat gewoon in de wet hoor:
Art 34 lid 2 sub c participatiewet

Niet als vermogen wordt in aanmerking genomen:
c. spaargelden opgebouwd tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
defusion schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:11:
Staat gewoon in de wet hoor:
Art 34 lid 2 sub c participatiewet

Niet als vermogen wordt in aanmerking genomen:
c. spaargelden opgebouwd tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen;
Hier wordt dus expliciet gesproken over spaargelden. Niet over ander vermogen. Terwijl het bij de aanvangstoets in sub b. ("het bij de aanvang van de bijstand aanwezige vermogen") juist wel veel breder gaat over vermogen.

Lijkt er dus op dat het vermogen dat je bij aanvang had plus het geld dat je verder op de spaarrekening bijspaart buiten beschouwing wordt gelaten, maar dat overige groei van vermogen wel in aanmerking wordt genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
sjirafje schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:41:
Voor WIA-, WAZ-, WAO- of Wajong-uitkering geldt de vermogenstoets niet, maar wordt je inkomen wel in mindering gebracht.
als er geen vermogenstoets is hoe kan dan je inkomen in mindering worden gebracht natte vingerwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Hier wordt dus expliciet gesproken over spaargelden. Niet over ander vermogen. Terwijl het bij de aanvangstoets in sub b. ("het bij de aanvang van de bijstand aanwezige vermogen") juist wel veel breder gaat over vermogen.

Lijkt er dus op dat het vermogen dat je bij aanvang had plus het geld dat je verder op de spaarrekening bijspaart buiten beschouwing wordt gelaten, maar dat overige groei van vermogen wel in aanmerking wordt genomen.
Inderdaad. Ligt wellicht aan de gebruikte termen.

In principe klopt wat @Ardana zei verder wel, mijn reactie was vooral om het kracht bij te zetten dat er wel een duidelijke wettelijke grondslag is voor het uitzonderen van spaargelden opgebouwd tijdens de bijstandsperiode.

ps, ik had even over het hoofd gezien dat @Ardana ook rente over spaargelden noemt.
Dat is inderdaad ook uitgezonderd:
art 31 lid 2 sub i: Niet tot de middelen van de belanghebbende worden gerekend:
i. rente ontvangen over op grond van artikel 34, tweede lid, onderdelen b en c, niet in aanmerking genomen vermogen en spaargelden;

Dus rente over spaargelden en het vermogen bij aanvang.

Maar het klopt ook dat de vermogenstoets in principe alleen bij aanvang geldt. Althans; vermogen kan slecht eenmaal worden vrijgelaten, en alleen bij de initiële aanvraag wordt het vermogen op een bepaalde peildatum vastgesteld.
Tijdens de bijstandsuitkering wordt alleen gekeken naar het resterend vrij te laten vermogen.

Voorbeeld:

- Er geldt een bepaalde vrijlating, voor een alleenstaande € 6505 op het moment van schrijven
- Als voorbeeld: bij de aanvraag beschikt die persoon over € 3000 vermogen
- Zijn vermogen wordt dus op € 3000 vastgesteld. Die persoon heeft een vrij te laten vermogen van € 3505
- Hij geeft tijdens de bijstandsperiode het volledige bedrag uit, en heeft nu feitelijk géén vermogen meer
- Zijn 'vermogen' voor de bijstand blijft € 3000. Het vrij te laten vermogen blijft € 3505
- Die persoon krijgt een erfenis van € 4000.
- Zijn feitelijke vermogen bedraagt op dat moment dus € 4000. Zijn vermogen voor de bijstand wordt vastgesteld op €3000+€4000=€7000. De uitkering wordt (wettelijke gezien) beëindigd omdat hij het maximaal vrij te laten vermogen overschrijdt, ondanks dat het feitelijk vermogen op dat moment lager is dan € 6505

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik vind dit toch een vrij bizarre regeling, dan zou het het gunstigst zijn als je aan de maximale vermogensgrens zit als je de bijstand ingaat, want anders kun je nooit meer spaargeld vergaren dan de hoeveelheid die je had toen je bijstand kreeg toegekend? Hoe zit het dan als je de bijstand uit moet als je teveel vermogen hebt en er dan na 2 maanden weer in komt omdat je op het teveel hebt ingeteerd, geldt dan nog steeds het eerste vastgestelde vermogen voor de vermogensgrens?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Frieda schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:14:
Ik vind dit toch een vrij bizarre regeling
Dont shoot the messenger ;)
Dan zou het het gunstigst zijn als je aan de maximale vermogensgrens zit als je de bijstand ingaat, want anders kun je nooit meer spaargeld vergaren dan de hoeveelheid die je had toen je bijstand kreeg toegekend?
Jawel, want spaargeld (opgebouwd met het inkomen op bijstandsniveau) is uitgezonderd.
Dus als jij (als alleenstaande) met € 6500 begint, en spaart van de uitkering € 1000 in een jaar, is er niks aan de hand.
Win jij € 10 met een kraslot, dan ga je over de vermogensgrens, en wordt de uitkering beëindigd.

Voor de duidelijkheid: stopt je uitkering om welke reden dan ook, en vraag je opnieuw aan, dan wordt het vermogen opnieuw vastgesteld.
(in het voordeel van 'de klant' mag soms wel een oudere vermogensvaststelling gehanteerd worden, bijv. bij verhuizing naar een andere gemeente, waarbij de oude vaststelling wordt overgenomen, maar in de regel wordt ook dan opnieuw vastgesteld)
Hoe zit het dan als je de bijstand uit moet als je teveel vermogen hebt en er dan na 2 maanden weer in komt omdat je op het teveel hebt ingeteerd, geldt dan nog steeds het eerste vastgestelde vermogen voor de vermogensgrens?
Als de bijstand opnieuw start, wordt het vermogen vastgesteld op de ingangsdatum van de nieuwe uitkering. Het vermogen dat je op dat moment hebt. Ongeacht herkomst. 'Fresh start'.

Wel kan het zijn dat je recent over aanzienlijk vermogen beschikte, desnoods wegens 20 jaar bijstand sparen, maar je uitkering is om een andere reden beëindigd en vraagt opnieuw aan, en je hebt 'te snel' ingeteerd. In dat geval is het vermogen op het moment van aanvragen in principe geen probleem.
Wel wordt dan min of meer gezegd: jij had recent € 20.000. Daar had je ~9 maanden mee moeten doen voordat je onder de € 6505 dook, maar je hebt het onverstandig/te snel besteed. We stellen de ingangsdatum van de uitkering vast op 9 maanden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

bie100 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:31:
[...]

als er geen vermogenstoets is hoe kan dan je inkomen in mindering worden gebracht natte vingerwerk?
Je bent verplicht je inkomen op te geven, bij een baan met vast salaris is dit eenvoudig, het wordt al wat omslachtiger bij flexibele werktijden. Het onduidelijke in dit specifieke voorbeeld is of opgebouwd vermogen als gevolg van traden wordt gezien als inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
sjirafje schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:25:
[...]

Je bent verplicht je inkomen op te geven, bij een baan met vast salaris is dit eenvoudig, het wordt al wat omslachtiger bij flexibele werktijden. Het onduidelijke in dit specifieke voorbeeld is of opgebouwd vermogen als gevolg van traden wordt gezien als inkomen.
dat begrijp ik maar maar jij had het over een WIA-, WAZ-, WAO- of Wajong-uitkering en dat ze dan inkomen in mindering brengen dat lijkt me sterk

dat je het door moet geven aan de belastingdienst dat is logisch maar goed dan moet je 50K of meer hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
JackBol schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 07:20:
[...]
Crypto is gewoon box 3 vermogen.
Nuance:
- Crypto is box 3 vermogen als je crypto op peildatum 1 januari in bezit hebt.
- Crypto die men zelf delft of produceert moeten als "inkomensten uit overige werk of winst uit onderneming" in box 1 aangegeven worden. Dit is alleen van toepassing als de gedolven cryptomunten meer opleveren dan de gemaakte kosten.

bron: https://www.belastingdien...omen/content/cryptovaluta

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

ari3 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:01:
[...]

Nuance:
- Crypto is box 3 vermogen als je crypto op peildatum 1 januari in bezit hebt.
- Crypto die men zelf delft of produceert moeten als "inkomensten uit overige werk of winst uit onderneming" in box 1 aangegeven worden. Dit is alleen van toepassing als de gedolven cryptomunten meer opleveren dan de gemaakte kosten.

bron: https://www.belastingdien...omen/content/cryptovaluta
Dat zijn de regels voor de vermogensbelasting van de belastingdienst. Die peilen alleen op 1 januari, voor al het vermogen, niet alleen crypto.

De bijstandsuitkering wordt uitgevoerd door de gemeente en die wachten niet tot 1 januari met het korten op de bijstand. Als je vermogen boven de +/- 11k uit komt heb je geen recht meer op bijstand en kan je dat maar beter zelf melden aan de gemeente anders loop je risico om gepakt te worden op bijstandsfraude.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 18:08
[...]
Ik mag hopen van wel. Waarom zou de belastingbetaler een (halve) cryptomiljonair moeten gaan sponseren?

Je bent aan het voorsorteren op een cryptodroom die nooit 99.9% van de keren nooit uit gaat komen. Zelfs om met enige kans een 10x investering (ipv 5000x) uit te laten komen moet je al belachelijke risico's nemen die je in de meeste gevallen bankroet maken.
Ik zou me concentreren op iets wat structureel inkomsten kan opleveren (arbeid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technewbie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 00:38
Yessir404 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:35:
Ik wil graag advies over het volgende. Dit is een hypothetische situatie. Het lijkt misschien vaag in het begin maar ik probeer het duidelijk te verwoorden.

In meer luxe leven dan mijn leven slijten met een bijstandsuitkering is dan ook zeer gewenst. Ik heb geen mogelijkheid om een auto te betalen en heb moeite met vervoer aangezien ik beperkt ben, of duurder te eten omdat ik dit nodig heb, aangezien ik machteloos ben tov mijn lichamelijke conditie is er geen andere mogelijkheid dan een uitkering en zie ik geen weg uit de bijstand.

Dit is een triest vooruitzicht en ik hoop dan ook om meer te kunnen verdienen. Hierover heb ik een aantal onduidelijkheden en die remmem mij heel erg om actie te ondernemen. Nogmaals alles is hypothetisch.

Ik weet dat de kansen klein zijn ect maar ik heb hier mijn redenen voor om dit alsnog te vragen. Aangezien ik eerder cryptomunten heb gehad en deze weg heb gedaan omdat ik in de bijstand kwam. Ja ik was een van die gene die nu ondenkbaar veel in de plus had kunnen staan met de munten die ik had. Ik was er vroeg bij.

Voorbeeld:
Stel je voor ik investeer in cryptomunten met een deel van het vermogen wat ik heb en ik zou hierbij veel geluk hebben. 1000 euro wordt snel/of een keer 10000 en ik ga een paar duizend over de vermogensgrens. Ik weet dat ik dit dan moet melden omdat je het bezit van cryptomunten bij de meldplicht hoort. Dit vind ik verder niet erg, want als ik met cryptomunten, aandelen of iets anders per maand meer dan de €1000 bijstand kan verdienen is dit toch prima.

Ik snap niet hoe ik zoiets zou moeten aanpakken. Ik meld het vermogen, mijn bijstand wordt stopgezet want ik heb “inkomsten?” denk ik. Misschien is het alleen vermogen als ik het niet uitcash, omzet naar euros op een rekening, en moet ik interen voordat ik beroep doe op een “nieuwe” bijstandsuitkering.

Ik mag niet meer interen dan 1,5x de bijstands norm. Dat is dus 1500 per maand. Maar als je handeld in aandelen/crypto ect fluctueert je porteuille. Stel je voor de waarde halveert, mijn vermogen zakt dus onder de vermogens grens en ik doe een nieuwe aanvraag voor bijstand uitkering. Krijg ik dan een boete/sanctie/korting op de bijstand? Dat zou betekenen dat ik niet zou kunnen leven van de bijstand aangezien huur/vaste lasten/voedsel meer is dan de 600 nog wat wat je ontvangt met een sanctie, de duur van de sanctie hankt af van het geld wat je te snel hebt ingeteert. Elke keer als ik dus verdien moet ik de bijstand stopzetten, als ik verlies moet ik weer aanvragen? Maar als ik elke keer theoretisch gezien zou moeten interen kan ik dus geen beroep doen op de bijstand want ik heb te snel geld uitgegeven en een sanctie? Terwijl dit eigelijk geld is wat ik zelf heb verdient door ooit met 1000 euro goed te handelen. Het is niet dat ik geld continue weggooi van de uitkering als je snapt wat ik bedoel. Word ik zo niet gewoon geblokkeerd om te investeren?

Stel je voor ik trekt dit nog meer in de extremen. Ik help een vriend met een bedrijf of investeringen of ben aandeelhouder van project (normaals we hebben het niet over arbeid dat is geen optie, ik kan niet werken). Ik denk aan NFT. We leven in 2022 en jullie weten hoe gek de wereld is. Stel je voor ik heb geluk en ik ben een van die mensen die een paar duizend euro ergens instopt en het wordt echt veel geld waard. 100 of 200 duizend of misschien nog meer. Maarja eer dat je daar komt zal ik toch over mijn vermogensgrens gaan en het de gemeente moeten laten weten? Kom ik dan in die infinite loop van aanvraag bijstand, sanctie door vermogen te snel interen? Wanneer meldt je de verdiensten, waarschijnlijk zodra je over de vermogens grens bent denk ik, of is het al inkomen onderweg naar de vermogensgrens, zodra je een paar euro verdient en moet je het direct laten weten en gaat het van je bijstand af?

Om even terug te komen op de grote verdiensten, stel je voor zn project wordt 100 duizenden euros waard, uiteraard laat je dat geld daar staan want 100000 op een mensen leven is natuurlijk niks, je wil het goed aanpakken dus het bedrijf/investering moet miljoenen waard zijn voordat je het echt uitcashed. Aangezien je er je leven mee wil slijten en niet gwn een paar jaar wil volbrengen. Maar nu komen we bij het risico, het kan dat 100000 terug gaat naar 0. Nogmaals het ziet er niet naar uit dat ik uit de bijstand zal raken. Dus als een investering van winst naar verlies gaat zal ik altijd beroep doen op de bijstand om te kunnen leven. De gemeente weet toch dat ik een tijd geen bijstand heb gehad door te groot vermogen. Ze vragen deze gegevens op. Kunnen ze dan niet zeggen je had 5 jr kunnen leven van dat vermogen dus je krijgt een sanctie op je bijstand. En dan ben ik weer back bij square 1.

Een simpeler voorbeeld (misschien niet realistisch maar theoretisch gezien mogelijk) is misschien: ik koop een nft van een paar 100 euro. Deze wordt veel geld waard omdat ik hem verkoop. Zeg ik verkoop deze nft voor 500000. Op dat moment dat ik hem verkoop ga ik over mijn vermogen heen en moet ik dat melden bij de gemeente. Is het dan niet zo dat de gemeente heel simpel zegt: 500000/1500(inteernorm)/12 maanden doet = 28 jaar interen en dan kan je weer beroep doen op bijstand. Worden niet direct al mijn mogelijkheden om door te handelen/investeren ect geblokkeerd? Uiteraard door het risico dat ik ook maar een gedeelte kan verliezen. Stel je voor ik verlies 100000 van dat half miljoen, dan geef ik toch giga veel meer uit dan in theoretisch gezien mag interen van de bijstand? Omdat ik dit vermogen ooit heb gehad.

Is er uberhoupt een mogelijkheid om geld te investeren in de bijstand aangezien ik erg word geremt door regels/onwetenheid ect. Geld op de bank laten staan is gewoon niet wijs. En zelfs als ik het uitbesteed ben ik ervan overtuigd te kunnen verdienen op de longrun. Maar ik wil niet frauderen, geen wetten overtreden en hier ook geen stress over hebben.

Ik weet niet of ik het duidelijk heb verwoord maar ik hoop in iedergeval meer kennis te verkrijgen. Iedereen die de tijd heeft genomen om dit te lezen of te reageren is enorm gewaardeerd!
Ik denk dat als je in de bijstand zit dat je veel mindet mag (bijverdienen) dan wanneer je een (oude, pre 2010?) Wajong uitkering obtvangt. Mensen in de bijstand mogen maar zeer weinig extra's ontvangen of bijverdienen. Als je boodschappen toekrijgt of een klein extraatje van familie. Dan kan de gemeente al moeilijk doen. Zo blijkt uit nieuwsberichten.

Als je in de Wajong zit. Denk ik dat het er toe doet of de belastingdienst jouw crypto mining of handelen beoordeelt als belastbaar inkomen of niet. Als het namelijk incidenteel handelen op een exchange is en geen daytraden is (hoe trekken ze een lijn vraag ik mij dan af). Dan doen ze er niet zoveel mee. Ik heb geen flauw idee hoe de belasting zoiets beoordeelt. St3l dat je 3x per week crypto koopt en dan een dag later verkoopt. Telt dit als daytraden?

Je moet al je crypto in box 3 onder vermogen opgeven zoals hey hebt op 1 januarie van elk jaar. Als je de crypto tussentijds (2 januarie tm 31december) allemaal opmaakt. Valt er niets te belasten. Maar.. ik ben geen expert. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar de juiste antwoorden.

Verscheidene ministers kunnen tal van Miljarden niet verantwoorden onder Rutte 3 en 4. Maar daar gaan ze blijkbaar weer niet achterheen. Tsja..

[ Voor 3% gewijzigd door Technewbie op 14-01-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Je reageert op een 2 jaar oud topic. Wetten en regels kunnen in de tussentijd zijn veranderd. Het topic gaat daarom op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.