Beeldkwaliteit Iphone 12 pro max

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 21:05

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Topicstarter
Mijn vraag
Is iemand bekend met het verschil in beeldkwaliteit tussen de foto mode en de video mode. Het beeld in de video mode is veel helderder en is veel meer levensecht. In de Applestore kwamen ze hier niet uit. Een nieuwe camera erin bracht geen soelaas evanals het aanpassen van heel veel settings.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alles up to date

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle settings zijn wel een keer veranderd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:11
Heb je voorbeelden met exact het probleem? Video en photo modus kan verschil in zitten maar de vraag is hoeveel. Nu kan ik dat in mijn glazenbol niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-05 23:46
Is dit ook zo als je een foto maakt en een video maakt of alleen in de camera app zelf (de preview dus)?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Klinkt als HDR instelling of een aangepast filter via de camera app. Maar zonder voorbeelden is er niets over te zeggen.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:24
Ik heb de iPhone 12, bij mij is hij op video modus ook veel helderder, de kleuren zie ik geen verschil eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Topicstarter
In de bijgesloten bestandjes is hopelijk te zien wat ik bedoel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzTxglzg9dNDXKxGO-WVxSe48NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhNZaEYl77ICvnYgOONr1RPS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frBTXRnAYNzq8KWOn_SFZa7IPks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaBX5LeSFCFPPXZXPdgFoVMO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1YZ_oHlhFFcMVU2g5tPyH73mJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdGthdB80oc4j5vMQmYiX5jG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe staan je instelingen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Topicstarter
Tsja, welke? HDR aan of uit dat maakt eigenlijk geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Topicstarter
In de Apple store hadden ze het erover dat het leek alsof er bij video meer lenzen worden gebruikt. Er zitten er drie in. Zij zagen zeker wat ik bedoelde maar hadden geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Mafparov schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:31:
Tsja, welke? HDR aan of uit dat maakt eigenlijk geen verschil.
Toch lijkt het wel erg op HDR. Zo ziet HDR video er bij mij uit in Final Cut Pro video van mijn iPhone 13 mini haal in een SDR tijdlijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Topicstarter
Ik zal morgen nogmaals zonder HDR proberen. En de beelden delen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Instelingen - Camera - Neem video op
Bestandsstructuren
Slimme HDR…

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb je in de camera app gekeken? Ik vermoed dat je per ongeluk een van de filters op koel hebt gezet.

Open de camera app. Swipe omhoog op de regel waar je foto, video, etc kan selecteren en swipe naar rechts. Open het icoon met de 3 cirkels en controleer of deze op origineel staat. Doe hierna hetzelfde voor video. Grote kans dat video te warm staat of de foto’s te koel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_Br1dWfPMFsiyYu2dNomZ8b92o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CevoAjQ2mZE2nY5kwBg0jixX.jpg?f=fotoalbum_large

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Topicstarter
Er staan geen filters aan. Ik snap wel wat je bedoelt want het is net of er een waas over de foto’s zit. Het lijkt mij een softwarematig probleem. Ik kan hier helaas geen video uploaden. Alleen een screenshot van een video. Maar zelfs die heeft een veel mindere kwaliteit dan de video zelf.
Deze drie foto’s zijn van vanmorgen. De eerste met HDR, de tweede zonder HDR en de latste is een screenshot van een video. Ik hoop dat de volgorde wordt behouden door de site. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiK30EJBvEeBsok3yvJRzvapBkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiHBwaThdPYWskPL53pC2ftf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI2YOyfa8nWDLXhubduQhLHYUJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QD8Tbjs5BukoQpcrrlFOGY9N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sli9zbu2X0ZMpSuqaq9xAmGrrjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3Ov0PfSAaSqNl5ifTM06W0z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:11
Even in het algemeen twee dingen:
  1. Het is een telefoon, geen camera. Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat je bij een fototoestel veel duidelijker kan aangeven hoe deze meet, de foto verwerkt enzovoorts en je hier ook veel meer invloed op kan uitoefenen. Bij een telefoontoestel, hoe goed ook, zal je voor een gedeelte ook mee moeten gaan in de keuzes die voor jou zijn gemaakt door de bouwer.
  2. Het natuurgetrouw weergeven van wat je zelf ziet kan een fototoestel nooit helemaal. Dat zit hem in het feit dat onze ogen en verwerkingseenheid veel beter om kunnen gaan met kleurschakeringen, dynamisch bereik en andere zaken. Bij een fototoestel zal je daar ook altijd verschillen tussen zien, afhankelijk van merk/type/settings.
Ik kan me voorstellen (weet helaas niet zeker) dat de lichtmeting en verwerking bij een video opname anders is ingesteld dan bij een foto en dat je hierdoor in sommige situaties een verschil gaat zien. Dat één van die situaties voor jou er beter uitziet is gedeeltelijk een persoonlijke voorkeur. Zie ook punt twee hierboven.

Om te bepalen of er echt een probleem in je toestel zit zou ik om te beginnen eens een situatie fotograferen met zo neutraal mogelijk licht. Dus geen felle zon, voldoende licht (dus niet in de schemer) en met de lichtbron in de rug. Zet alle settings zoals HDR uit of neutraal en vergelijk dan eens de resultaten van een foto en een stukje video. Als dat redelijk bij elkaar in de buurt zit dan denk ik niet dat er echt iets technisch mis is met je toestel.

De foto's die je heb geupload laten een situatie zien waar best wel wat verschil zit tussen schaduwpartijen en de lichte gedeeltes, dat is nu eenmaal geen eerlijke situatie om je camera mee te testen. Als je hier een goede foto van zou willen maken dan is de beste optie nog steeds ouderwetse 35mm film.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Topicstarter
Beste Archer. Het is me bekend dat een smartphone geen 100% camera is en niet met analoge fotografie moet worden vergeleken. Zonet keek door de duurste smartphone van Apple naar de TV. In de videostand zie je dan een waarheidsgetrouw en scherp beeld. In de fotostand zie je een wazig en raar ingekleurd beeld. Dat is toch raar? Het is dezelfde camera. En zo gebeurt dat buiten ook. Een fietsmaatje met een veel goedkopere Samsung maakt mooiere foto’s. Dus ik probeer nu te achterhalen of er een instelling is die ik zelf kan omzetten of dat Apple maar eens in actie moet komen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NluyyCS6JcsX2EyZpwcSyVUpcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlORqXTaHmjlJBOGsn8tZFNF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:11
Ik zou deze vraag, met de afbeeldingen, eens in het fotografie forum neerzetten. Ik denk dat je van een aantal van de fotografie experts meer informatie kan krijgen over deze kwestie.

Mijn idee: op de foto die je nu toont heeft de telefoon het voor elkaar gekregen om de gehele wand en de meubels/planten/accesoires netjes belicht en met de juiste kleur weer te geven. Daarvoor heeft hij waarschijnlijk wat kleurtweaks moeten toepassen in de bewerking waardoor de TV nu qua kleur niet meer klopt. De TV is maar een klein percentage van het beeldoppervlak dus de telefoon heeft het grootste gedeelte van het beeld als norm genomen en hier de belichting/bewerking op afgestemd. Maak eens een foto waarbij de TV het gehele beeld vult en kijk of je dan hetzelfde effect krijgt.

Ik denk dat dit een bijwerking is van de dure softwarematige trucs die in de iPhone zitten ingebouwd. Een goedkopere Samsung doet dat niet en zal daarom minder snel deze effecten laten zien. Is dat beter? Dat is aan jou om te beoordelen. Kijk voor de zekerheid ook even naar alle settings die in de laatste post hier worden genoemd: https://www.mac-forums.co...otos-of-tv-screen.355359/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4acesNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:32
het lijkt er een beetje op alsof je gewone fotos maakt met de portrait mode. Zo boots ik dat effect een beetje na in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door 4acesNL op 10-01-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Topicstarter
Archer. Goede tips. Ik zal ook in een ander forum kijken. Ik heb nu foto’s bijgesloten ingezoomd op de TV. De afbeelding met blauwe waas is de foto en de afbeelding met kleur is Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHwSDjpuYD7TDAsMGKcgmEIM92Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngmS0mxG0KrV043jbpIpeE54.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aBkAx-V0s7331VwBmcMFSnNhYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXboTTuP73k1nSfGnTDftQab.jpg?f=fotoalbum_large screenshot van een video.
4AcesNL. Foto’s worden gemakt in de normale mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het voelt een beetje alsof er een instelling aan staat waar je zelf geen weet van hebt.

Ik denk dat je even twee zaken moet proberen/uitsluiten.

1. Maak met de standaard camera app eens een foto in RAW, dan staan die eventuele beeld verbeter trukendozen uit.

2. Maak eens een foto met een camera app van een derde. Bijvoorbeeld Halide
(En niet Whatsapp of dat soort bagger)

Hoeven geen spannende foto’s te zijn. Gewoon van iets in de achtertuin of uit het raam ofz. Niet van de tv in ieder geval :P

Die resultaten ben ik wel benieuwd naar.

[ Voor 16% gewijzigd door Donstil op 10-01-2022 23:16 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Is het toestel al eens hersteld zonder back-up trouwens? Dan kan je ook eventuele settings of problemen uitsluiten

[ Voor 193% gewijzigd door Donstil op 10-01-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Topicstarter
Donstil schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:12:
Is het toestel al eens hersteld zonder back-up trouwens? Dan kan je ook eventuele settings of problemen uitsluiten
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Mm vaag, dan ga je wel een beetje richting “By-Design” als ik het allemaal zo lees (en je Raw+Andere app geprobeerd hebt), meer dan settings en hardware is er immers niet.

Pagina: 1