Toon posts:

Zoldervloer geisoleerd. Dakbeschot vochtig

Pagina: 1
Acties:

• Sunrose
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-10-2022
Graag jullie gewaardeerde mening over het volgende:
Twee onder 1 kap huis uit 1982.
Dak bestaat uit 16 mm spaanplaat, Daarop 4 cm glaswol afgedekt met dampdoorlatend zwart plastic en dan de betonpannen.
Ik wilde extra isolatie. Adviseur erbij gehad die zei dat ik beter dakbeschot niet aan de binnenkant moest isoleren want dan sluit je de spaanplaat op en dat kan vochtproblemen opleveren.
Mileu Centraal zegt: Als je de zolder alleen gebruikt voor opslag kan je beter de zoldervloer isoleren dan het dak. Je kunt er makkelijker bij en het oppervlak is kleiner.

Dus de vloer die nog gedeeltelijk open lag geisoleerd. Eerst gaten naar de slaapkamer eronder dichtgepurd, daarna dampremmende folie aangebracht (Miofol 125) en tussen de balken die 15 cm hoog zijn, 14 cm steenwol en afgedekt met van de houtschilferplaten. Prima gelukt en de energierekening flink omlaag.

Echter het dakbeschot wordt vochtig als het buiten koud is. In december was het een aantal dagen heel koud (-7 grad C) en krijg nu hier en daar schimmelplekken. Leverancier van het isolatiemateriaal gebeld en zei dat hij dit nog nooit had gehoord en gaat volgende week zijn leverancier bellen om te vragen hoe dat kan.
Heb temp en vochtigheid gemeten en die was op zolder 13 gr C en ca 78% en buiten 10 gr en 80 %.
Dus vindt het niet vreemd als snachts de temp zakt er vocht condenseert op het dakbeschot. Jammer dat Milieu Centraal dit risico niet heeft genoemd. Wat gaat er hier fout en wat is de oplossing. Hoor graag jullie mening.

• Dr. Ap
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-03 07:15
Hoe is de ventilatie van de zolder?

• Sunrose
De ventilatie is matig. Er zitten tussen de aansluiting van het dakbeschot en de balken hier en daar wat kieren. Deze heb ik bewust open gelaten. Aan de andere kant is de RV buiten in deze tijd vaak nog hoger dan binnen dus of meer ventilatie dit oplost?

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-03 23:17
Beter ventileren. Gaten maken in het dakbeschot en ventilatiepannen plaatsen kan helpen. Of mechanische afzuiging. Hoeveel m2 dak hebben we het over?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 22:41
Mij lijkt het alsof er toch gemakkelijk warme vochtige lucht op de zolder komt. Die kan niet weg en slaat dus neer op het koudste oppervlak. Beter ventileren zal inderdaad nodig zijn.
Sunrose schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:23:
Dus de vloer die nog gedeeltelijk open lag geisoleerd.
Dus is niet de volledige vloer geïsoleerd?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-03 20:24

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Kun je een foto tonen van dat "dampdoorlatend zwart plastic onder de pannen" Als het "Ventifol" (zie bijgaande foto's) is zou ik dat laten vervangen. Anders zou ik het niet weten.

• Sunrose
We hebben het over ca 65 m2 dak.
De vloer was gedeeltelijk open maar is volledig geïsoleerd.
Ik heb vandaag aan de kopse kanten van het dak een paar stroken spaanplaat en isolatie weggehaald en het trekt nu lekker door.
Ik dacht dat als RV buiten gelijk of hoger is dan binnen dat ventilatie niet veel opleverde. Lees dat je toch op die manier nog vocht kan afvoeren, begrijp alleen niet helemaal hoe.

• Sunrose

• Sunrose
Hierboven foto van plastic dat over het glaswol ligt aan de kant van de dakpannen. Gaatjesplastic dus dampdoorlatend?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:13
Sunrose schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:55:
We hebben het over ca 65 m2 dak.
De vloer was gedeeltelijk open maar is volledig geïsoleerd.
Ik heb vandaag aan de kopse kanten van het dak een paar stroken spaanplaat en isolatie weggehaald en het trekt nu lekker door.
Ik dacht dat als RV buiten gelijk of hoger is dan binnen dat ventilatie niet veel opleverde. Lees dat je toch op die manier nog vocht kan afvoeren, begrijp alleen niet helemaal hoe.
Warme lucht (en luchtstroom) verdampt vocht en kan veel vocht bevatten en die lucht samen met het vocht vliegt naar buiten. wat naar buiten vliegt kan niet neerslaan op een koud vlak. Er is een uitzondering wanneer dit averechts werkt. dat is nachtelijk uitstraling. Als je een vlak hebt richting de hemel kan dit bij een heldere hemel kouder worden dan de omgeving lucht stroom zorgt dan juist voor condens. daarom hangen er druppels smorgens aan dakgoten en kan je onder een carport schimmel krijgen ondanks dat er geen betere ventilatie is (er zijn immers geen muren)

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:29
De zwarte folie zou waterdicht en dampopen moeten zijn.
Waterdicht is het, echter niet damp open wanneer het koud is.
De folie is dan koud waardoor de waterdamp er op condenseert en druppels vormt die niet meer door de microperforatie kunnen ontsnappen naar buiten.

Echter eerste oorzaak is zoals eerder aangegeven warme vochtige lucht die op de zolder komt. Ventilatie lost dit deels op maar pakt de oorzaak niet aan. Zoldervloer na laten kijken met warmte camera en/of rookmachine o.i.d. om te kijken waar het lekt is.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• Sunrose
Oké, even kijken of ik het goed begrijp. RV buiten 80% en binnen 78%. Temp buiten 10 gr en binnen 13 gr. Er verdampt nu toch vocht binnen en wordt meegenomen door de lucht. Klinkt eigenlijk ook wel logisch want zodra er ergens condens dreigt te ontstaan is daar ter plekke de RV tegen de 100%. Dus wordt er damp uitgewisseld met de omgevingslucht van 78%. Hoe meer ventilatie des te meer vocht er wordt afgevoerd. Ik denk dat ik het begrijp. Hopelijk los ik het vochtprobleem hiermee op. Vraag me alleen af waar het precies ontstaat, op de binnenkant van het dakbeschot of de binnenkant van het gaatjesplastic?
Die opmerking over straling is ook interessant, wist ik niet.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-03 21:36
Hoe warm was het op zolder tijdens die koude winterdagen?

Ubakus geeft aan dat als de buitentemperatuur -5 graden is, er boven een binnentemperatuur van zo'n 8 graden condens gaat optreden in je isolatie. Daardoor wordt je spaanplaat vochtig en krijg je schimmel. In dat geval is een mogelijke oplossing het aanbrengen van een dampremmende folie aan de binnenkant van je spaanplaat.

Zie bijgaande berekeningen in ubakus (huidige situatie en situatie met dampremmende folie). Probeer anders zelf eens wat varianten uit.

[Voor 154% gewijzigd door thesaxofonist op 08-01-2022 16:27]

• Sunrose
Spiff: Het is nu op de overloop boven waar de Vlizotrap naar de zolder zit, 16,5 gr en 53% RV. Het dauwpunt daarvan zit op ca 5 gr. Is dit wat jij warme vochtige lucht noemt?

• Sunrose
Opmerkelijk, buiten ca 3 gr en 88-90 % en op zolder nu met zeer goede ventilatie 12-13 gr en 63-64 %. Vind ik toch bijzonder als je ventileert met 90% en 3 gr. Blijkbaar wordt er een hoop vocht uit het spaanplaat afgevoerd.

• Sunrose
Thesax: Heel interessant die plaatjes van Ubakus.
Hou koud het was op zolder met die winterdagen weet ik niet. We waren toevallig weg die week. Het was buiten even -8 in Roden (Drenthe).
Ik krijg dus condens op de binnenkant van de zwarte folie. Is dit nu alleen te wijten aan de zoldervloerisolatie of komt er zoals Spiff zegt ergens teveel vochtige warme lucht naar binnen? Vlizotrap heb ik geïsoleerd met tempex en de randen voorzien van tochtband. Helemaal lekvrij zal het misschien niet zijn maar zou daar het probleem zitten?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:43
Sunrose schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:10:
Opmerkelijk, buiten ca 3 gr en 88-90 % en op zolder nu met zeer goede ventilatie 12-13 gr en 63-64 %. Vind ik toch bijzonder als je ventileert met 90% en 3 gr.
Niet bijzonder als je meeweegt dat het om relatieve luchtvochtigheid gaat.

Eenzelfde hoeveelheid vocht per liter heeft bij hogere temperatuur een lagere relatieve luchtvochtigheid.
Blijkbaar wordt er een hoop vocht uit het spaanplaat afgevoerd.
Dat kun je volgens mij niet direct concluderen.

• Sunrose
Dat is inderdaad een goeie opmerking. Als ik 90/3 naar 12 graden breng wordt de vochtigheid ca 40 % volgens mijn zeer oude Mollier-diagram.
Voeg daarbij dat 90/3 gemengd word met de aanwezige lucht en dat het dakbeschot nog wat vocht afgeeft, dan klopt het aardig.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:20

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Je dampscherm die onder het wol steekt, heb je die volledig luchtdicht afgetaped? De folie luchtdicht tegen de muren etc?

De Nederbelg !

• Sunrose
Klopt, folie tegen de balken getapet met dubbelzijdig plakband en de banen aan elkaar getapet met 7,5 cm tape.

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-03 23:17
Hier in Assen (Dr) kan het ook best koud worden :)
Heb je de aansluitingen tussen plafond en muren dichtgekit? Ik had toen van isover een speciale kit om deze dampdicht te maken. Watbetreft vlizotrap: tochtband is vlgns mij niet dampdicht maar als het luik goed strak aansluit zou het niet al te nadelig hoeven uitpakken.

[Voor 19% gewijzigd door Eivogel1985 op 09-01-2022 00:48]

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 19:03
Doordat je de vloer geïsoleerd hebt, blijft het relatief koud op de zolder ten opzichte van de rest van het huis. Koude lucht kan minder water bevatten dan warme lucht. Elke keer als de vlizotrap geopend wordt, gaat er vochtige warme lucht naar de zolder die dan niet weg kan en neer gaat slaan tegen het koelere dakbeschot. Er zitten ook 'ventilatiegaten' in de vloer maar die zorgen er voornamelijk voor dat er warme lucht met veel water naar boven stijgt, en nauwelijks andersom. Warme lucht stijgt immers op.

Ik heb iets vergelijkbaars met een vochtige muur opgelost door het juist wel aan de binnenzijde te isoleren. Zolang je geen vochtremmende laag aanbrengt, zit je dakbeschot helemaal niet 'opgesloten'. Ik snap het advies van die adviseur dan ook niet zo goed.

Bovendien is de dunne glaswollaag aan de buitenzijde van het dakbeschot gevoelig voor koudebruggen. Het glaswol zit niet overal even dichtgepakt of er zitten spijkers door de isolatie enz. Je kan dit juist wel oplossen door ook aan de binnenzijde te isoleren en zo de temperatuurgradiënt minder stijl te laten verlopen. Voor deze situatie gebruik je glas- of steenwol zonder het aluminiumfolie.

Een dampremmende laag kan je alleen maar aanbrengen als het het vlak ook echt luchtdicht is. Dat is al niet zo want er zit een vlizotrap en andere ventilatiegaten in het vlak. De dampremmende laag veroorzaakt nu alleen maar problemen en voorkomt dat een overvloed aan vocht nog weg kan. Ventileren helpt altijd, maar ik vraag me af of dat in deze situatie afdoende zal zijn. Een combinatie van isoleren aan de binnenzijde met één of twee ventilatiepannen moet toch afdoende zijn.

• Sunrose
Eivogel: Nee ik heb de kieren dichtgepurd en daarna dampremmende folie vastgetapet.

• Sunrose
Arnem: heb de vochtigheid op de overloop even gemeten. Een meter boven de grond, onder de vlizotrap is dit 49%/16,8 gr. Is dit wat jij warme vochtige lucht noem? Ik zie wel dat het condensatiepunt hiervan net onder de 7 gr. ligt dus bij een koude nacht geeft dit problemen.

Je vochtige muur kan ik even niets mee. Vocht vanwege condensatie, vocht door de muur? Isolatie tegen de muur geplakt of een ventilatieruimte er tussen?

Ik vraag me ook af in hoeverre die gaatjes in het plastic tussen het glaswol en de dakpannen damp doorlaat. Ik kan er nauwelijks doorheen blazen.

Laatste alinea klinkt logisch. Heb er ook aan gedacht om er 3-4 cm pir tegenaan te plakken dan kan er ook geen vocht meer het dakbeschot in trekken. Maar als er wel ergens vocht in komt kan het er ook moeilijk meer uit, misschien dat Ubakus hier wat zinnigs over kan zeggen. Ben er niet zo mee bekend, van huis uit een elektrotechnicus. Thesax liet wel zien dat de condensatie op de binnenkant van het zwarte plastic ontstaat. Heb dit eneigszins kunnen checken via een gaatje en dit lijkt te kloppen. Ben er nog niet uit maar vindt deze discussies heel zinvol. Verdere onderbouwde ideeën zeer welkom.

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 19:03
In mijn geval is een oud huis met een muur zonder spouw. Daar kan net als bij een slecht geïsoleerd dak, water tegen condenseren en dan wordt deze dus vochtig.

Je moet het dak alleen niet met pir gaan isoleren. Pir is zeer vochtremmend en meestal zit er op de pir platen ook nog een laagje aluminium. Goed isolerend, maar dan sluit je het dakbeschot dus wel op. Zeker als je twijfelt aan vochtdoorlatendheid van het folie aan de koude zijde, geen goed idee!

• Sunrose
Ik ben weer wat wijzer geworden. Dacht dat de opmerking ‘ventilatie helpt maar je moet ook de oorzaak aanpakken’ bedoeld werd de RV naar beneden op zolder, en dat is lastig. Maar Ubakus heeft me geleerd dat het echte probleem dus de condensatie op het zwarte plastic is. En dat kan verholpen worden met materiaal dat voorkomt dat er vocht door het spaanplaat trekt maar dat evengoed zorgt dat het spaanplaat kan drogen. Morgen een aantal opties via Ubakus uitproberen. Als iemand voorbeelden uit de praktijk heeft hoor ik ze graag.
Schitterend programma trouwens dat Ubakus. Geeft aan als er ergens (vocht)problemen ontstaan en je ziet ook het vochtverloop en tempverloop door de verschillende materialen van je afscheidingswand.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee