[GPU] goedkoper GDDR5 of toch GDDR6 ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasco1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-04-2023
Mijn vraag
Ik wil een VIDEOKAART kopen, moet ik gaan de goedkopere ddr5
OF moet toch gaan duurdere en bijna niet te krijgen ddr6 ?
wat is het prestatie verschil ?????
...

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Welke videokaart heb je in gedachten? Het is overigens GDDR5 en GDDR6, niet te verwarren met het soort wat aan je CPU hangt.

Wat voor PC heb je, wat is je budget, wat wil je met de videokaart gaan doen?

VRam is niet het enige wat de snelheid van een DGPU bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasco1
wil een nieuwe bouwen, amd 5900X
nu heb een amd fx 8340 jaartje of 8 oud,
ik speel shooters en avonturen, farcry 6 enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasco1
en heb nu een MSI Hawk 2 Gb, dus ga er met 8 of 12 Gb wel op vooruit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Nogmaals - kijk aub niet naar GB en geheugen type op een kaart want dat vertelt niet het hele verhaal. Volgens mij is die hawk een GTX760. Je gaat sowieso voorruit. Iets als een RX6600 of RTX3060 zal je ruim blij mee zijn, gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:04
Wat is je budget?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 13:49
Je wilt nu zeker geen GDDR5 meer kopen.

Verder wat @iCore ook al vraagt is wel belangrijk. En zoals @Umbrah al aangeeft is alles een verbetering ten opzichte van je oude GPU.

Ik wacht even af wat je budget is, want ik vind de 5900X wel veelzeggend. Daar wil je eigenlijk niet een low-end GPU bij gaan hangen (niet dat er nog low-end GPU bestaan van de huidige generatie :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasco1
Oke, maar leg mij nu een uit wat het wezenlijk verschil is tussen GDDR5 kaart en een GDDR6.
kijk het verschil tussen 5 en 6 GDDR snap ik, maar de prestaties op game gebied.
als dat niemand weet, of moet ik wachten, koop een heeeeeeeeeel goedkoopkaart, en over een jaartje koop
dan een die NU 2.000€ kost, voor 1000€ of zo iets,
maar met die verstanden dat ik weer een oude kaart heb.
wanneer doe ik het goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:04
Op dit moment zijn grafische kaarten onbeschoft duur.
Enige wat je kunt doen is via AMD of Nvidia zelf proberen er eentje te bemachtigen met tools zodat je niet te veel betaald.

Zelf heb ik een sapphire 5700xt twee jaar geleden gekocht. Wil eigenlijk upgraden vanwege VR, maar aan een sapphire kaart kom je gewoon niet.

Dus, ik raad mijn eerste optie eigenlijk aan als je nu iets wilt kopen. Maar dat kost je wel moeite met tools aan hebben staan en via telegram bots de sites in de gaten laten houden.

Maar dat ben ik. Of uiteraard de scalpers prijzen betalen als je het dat waard vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
Op internet staan genoeg benchmarks, zoek je favoriete spel op en kies uit de lijst met videokaarten, alles boven 60 fps is in principe prima, zelf heb ik de eis op 144fps maar dat hoeft niet, 60fps is ook soepel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
kasco1 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:44:
Oke, maar leg mij nu een uit wat het wezenlijk verschil is tussen GDDR5 kaart en een GDDR6.
Dat is alleen vergelijkbaar bij kaarten met dezelfde grafische chip. GTX 1650 bijvoorbeeld. De GDDR6 versie presteert tot 20% beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:09

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Laat ik het verhaal nog even wat verwarrender maken. Naast GDDR5, en GDDR6, is er ook HBM, en GDDR6x.

En daarnaast zijn er compute cores, cuda cores, tensor cores, RT cores, de kloksnelheden daarvan, de hoeveelheid bits waarmee die bus is aangesloten, L1, L2 en L3 cache op de GPU, en infinity cache.

Puur op iets als "GDDR"-versie kan je géén vergelijking uitvoeren.

Wil je een kaart kopen, dan doe je dat op de volgende manier

- Kies welke spellen je wilt spelen
- Zoek op hoe het spel presteert met alle kaarten
- Kijk wat je kan betalen

Alle kaarten zijn duur nu. En alles wat betaalbaar is, is heel oud, of heel traag. Tweedehands én nieuw. Een 3060 kost meer dan de MSRP van een 3080 nu, en het is niet veel beter met een 6900XT die de MSRP heeft van wat een 6700XT kost in het rode kamp.

GDDR5 en GDDR6 werken met diverse manieren van timings, kloksnelheden, tweevoud/viervoud snelheden (zo komt een 3090 aan 7GHz mem speeds), etc, etc... maar het is slechts een gedeelte van het verhaal.

Je lijkt me iemand die misschien wel F1 games speelt.

Hier heb je een reeks GPU's en hoe ze presteren in F1 2021:

https://www.guru3d.com/ar...e_benchmark_review,6.html

Dit is de manier waar je op moet zoeken -- NIET op "GDDR5", "GDDR6", of iets anders arbitrairs wat niks zegt over het totaalplaatje.
Pagina: 1