De Dell 5511: waarom zou ik dit niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azizar
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-05 20:10
Wat ga je met je laptop doen?
Gamen, Skyrim/Witcher. Maar wil juist ook een toekomst-proof apparaat

Wat is je budget?
Max 1700

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
[Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Na onderzoek naar prijs/waar voor je geld verhouding lijkt deze Dell g15 https://www.dell.com/nl-n...5-5511-laptop/cng5119sc11 het allerbeste voor mijn budget. Snelle processor, 32gb geheugen, 1tb SSD, 360hz scherm en een 3060 videokaart. Maar iets knaagt: waarom is deze laptop zo geprijsd? Mis ik iets tegenover de concurrentie? Wat denken jullie?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21

-ET-

Phone Home

Ik heb toevallig dezelfde gekocht sinds dinsdag in bezit. Alleen dan met 16GB. Heerlijke machine de 3060 doet het prima. Enige is dat hij flink blaast als ze videokaart flink aangesproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 17:21
Je zou jezelf nog kunnen afvragen wat de tgp van de gfxchip is. Dat kan ik zo snel niet vinden. De specs zien er zeer netjes uit.

Het scherm is 1080p. Dat vind ik persoonlijk een minpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 22:49
Ik heb deze ook sinds december, inmiddels geüpgraded met 32GB (2 keer 16) dual rank x8 geheugen en 1TB ssd erbij geprikt (extra bevestigings beugel zit er niet bij).

Laptop is redelijk “stil” voor een gaming laptop, dgpu is 115watt versie en draait tussen 110 en 125 watt.
Je hebt wel eentje met goed scherm! Ik heb de 120hz.

Temps: full load in games cpu 95 a 98 graden celsius, gpu 84 a 86. Het is gelukkig echt geen g5, dus spellen blijven netjes lopen. Met een coolpad haal je daar (voornamelijk door verhoging) wel wat graadjes vanaf.

Waarom niet doen? Repaste is lastig. Hele mobo moet eruit om koelblok te verwijderen.
Niet meest koele laptop (chassis en toetsenbord warmen niet erg op, pluspunt.

Geen undervolt mogelijkheden.

Je kan de G15 niet met 3070 krijgen. Vram van 6GB kan wel eens een nadeel zijn over paar jaar (nadeel geld voor elke 3060 laptop€

Ik was niet zo kapot van Dell service ren bouwkwaliteit, maar dat is gebaseerd op 10(?) jaar geleden. Ik besloot ze mede door prijs nogmaaals te proberen. So far een fijn apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJS11
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:48
Amdk6II schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:51:
Ik heb deze ook sinds december, inmiddels geüpgraded met 32GB (2 keer 16) dual rank x8 geheugen en 1TB ssd erbij geprikt (extra bevestigings beugel zit er niet bij).

Laptop is redelijk “stil” voor een gaming laptop, dgpu is 115watt versie en draait tussen 110 en 125 watt.
Je hebt wel eentje met goed scherm! Ik heb de 120hz.

Temps: full load in games cpu 95 a 98 graden celsius, gpu 84 a 86. Het is gelukkig echt geen g5, dus spellen blijven netjes lopen. Met een coolpad haal je daar (voornamelijk door verhoging) wel wat graadjes vanaf.

Waarom niet doen? Repaste is lastig. Hele mobo moet eruit om koelblok te verwijderen.
Niet meest koele laptop (chassis en toetsenbord warmen niet erg op, pluspunt.

Geen undervolt mogelijkheden.

Je kan de G15 niet met 3070 krijgen. Vram van 6GB kan wel eens een nadeel zijn over paar jaar (nadeel geld voor elke 3060 laptop€

Ik was niet zo kapot van Dell service ren bouwkwaliteit, maar dat is gebaseerd op 10(?) jaar geleden. Ik besloot ze mede door prijs nogmaaals te proberen. So far een fijn apparaat!
toon volledige bericht
Ik heb ook recentelijk de 16gb versie gekocht. Kun je me vertellen welk merk geheugen en wat voor bevestigings beugel je hebt gebruikt voor de ssd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdk6II
Hmm dat moet eigenlijk via DM; maar aangezien de info ook handig kan zijn voor OP of andere G15 kopers.
Geheugen is van Kingston; Crucial maakt dit geheugen ook maar was nergens meer te vinden. De kit met 2 reepjes van Kingston kon ik ook niet vinden, dus dan maar 2x 16 gekocht.

Geheugen Kingston KCP432SD8/16
OEM geheugen is waarschijnlijk single rank en X16; dat kost wat frames (echter in bijna alle game laptops zit dat spul). De memory configurator roepen dat de lptop ook 64GB aan zou kunnen (kan er geen bewijs voor vinden op internet)

Het uitbreiden van het geheugen/vervangen is een peuleschil. De backplate zit met aantal schroeven vast en klik je makkelijk los.

Voor Dell G15 kopers; laptop ondersteund geen XMP profielen. Koop geen 1.35volt sodimm ddr4.
Als het werkt gaat je snelle geheugen op langzame snelheden/timings draaien.
Dus gewoon normaal JEDEC standaard 1.2v DDR4 sodimm

SSD bracket
Vast ook te krijgen via Dell; de oorspronkelijke partnummers zijn wel ergens te vinden.
Ik kocht dit hier: https://www.ebay.nl/itm/282515271810
Heb er nu een WD blue SN570 extra bij zitten.

Mocht je alleen je bestaande SSD uitwisselen; dan kan je simpelweg je bestaande bracket hergebruiken.
Let wel op dat je mogelijk net zoals ik een korte M2 drive hebt (M.2 30?), dus dan kan je niet die heatsink op een M2. 80 drive plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WJS11
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:48
Amdk6II schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:41:
Hmm dat moet eigenlijk via DM; maar aangezien de info ook handig kan zijn voor OP of andere G15 kopers.
Geheugen is van Kingston; Crucial maakt dit geheugen ook maar was nergens meer te vinden. De kit met 2 reepjes van Kingston kon ik ook niet vinden, dus dan maar 2x 16 gekocht.

Geheugen Kingston KCP432SD8/16
OEM geheugen is waarschijnlijk single rank en X16; dat kost wat frames (echter in bijna alle game laptops zit dat spul). De memory configurator roepen dat de lptop ook 64GB aan zou kunnen (kan er geen bewijs voor vinden op internet)

Het uitbreiden van het geheugen/vervangen is een peuleschil. De backplate zit met aantal schroeven vast en klik je makkelijk los.

Voor Dell G15 kopers; laptop ondersteund geen XMP profielen. Koop geen 1.35volt sodimm ddr4.
Als het werkt gaat je snelle geheugen op langzame snelheden/timings draaien.
Dus gewoon normaal JEDEC standaard 1.2v DDR4 sodimm

SSD bracket
Vast ook te krijgen via Dell; de oorspronkelijke partnummers zijn wel ergens te vinden.
Ik kocht dit hier: https://www.ebay.nl/itm/282515271810
Heb er nu een WD blue SN570 extra bij zitten.

Mocht je alleen je bestaande SSD uitwisselen; dan kan je simpelweg je bestaande bracket hergebruiken.
Let wel op dat je mogelijk net zoals ik een korte M2 drive hebt (M.2 30?), dus dan kan je niet die heatsink op een M2. 80 drive plaatsen.
toon volledige bericht
Bedankt voor de informatie, ik zal in de toekomst DM gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 377816

Azizar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:24:
Wat ga je met je laptop doen?
Gamen, Skyrim/Witcher. Maar wil juist ook een toekomst-proof apparaat

Wat is je budget?
Max 1700

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
[Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Na onderzoek naar prijs/waar voor je geld verhouding lijkt deze Dell g15 https://www.dell.com/nl-n...5-5511-laptop/cng5119sc11 het allerbeste voor mijn budget. Snelle processor, 32gb geheugen, 1tb SSD, 360hz scherm en een 3060 videokaart. Maar iets knaagt: waarom is deze laptop zo geprijsd? Mis ik iets tegenover de concurrentie? Wat denken jullie?

Bedankt!
toon volledige bericht
Ik heb de variant met 120hz scherm, 16gb en 3060. Zeer tevreden mee. Ik heb op ali express dopjes https://m.nl.aliexpress.c...113714ea7b118d637fa92f750 besteld voor een kleine verhoging aan de achterkant. Scheelt dus gewoon 8-10 graden bij de meeste games. Gpu wordt max 80 graden nu. Ja hij blaast dan wel redelijk, maar niet meer dan andere game laptops.

Wil je toch een mooier scherm ga dan voor de Lenovo Legion 5 Pro.
Edit. Linkje naar de Lenovo, https://www.lenovo.com/nl...3zKGLy0a3jYYaAhTaEALw_wcB

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 377816 op 08-01-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdk6II
Ja de Legion series is erg goed; maar door goede kortingen ook op support besloot ik toch voor de G15 te gaan. Beide laptops hebben een mux switch :).

Jarrodtech heeft een hele boel gaming laptops gewaardeerd:
YouTube: Ranking ALL 34 Gaming Laptops I Tested In 2021!

Alhoewel ik niet direct eens ben met je dat Legion 5 pro een mooier scherm is dan de 360hz versie (beter dan de 120hz? for sure). Kan ik wel stellen dat de Legio 5 pro 16 inch is en een hogere schermresolutie heeft. Of dat een voordeel is? Ik zou zeggen met die 6GB vram op de RTX 2060 is dat geen voordeel. Aan de andere kant; velen zullen een gamelaptop ook wel op een extern scherm aansluiten en dan ga je toch wel voor WQHD..

Meer toekomst proof is het gaan voor een 3070; want daar zit 8GB vram in. Dat betekend langer door kunnen op ultra settings in game. Ik schakel gewoon over naar high over 3 jaar ofzo :).

Nog een keer antwoord op de oorspronkelijke vraag; de Dell G15 is imho gewoon ondergewaardeerd.
Er zijn legio slechtere gaming laptops zelfs met GTX 3070. De Legion 5 pro is al gauw 150 a 200 euro duurder dan de G15. Of dat het waard is? De Legion 5(pro) wordt niet voor niets (tot vervelends toe op Reddit) geadviseerd.
Pagina: 1