Velux 3-in-1 dakvenster plaatsen in "dakplaten"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
Het dak van onze woning uit 1990 bestaat uit sandwichpanelen, althans, ik vermoed dat ze zo heten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxA2Y4_abxXipfswRRyamcTHoRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZqmXCVDMBHJRgLfghaV6hSI.jpg?f=fotoalbum_large
Een laagje hardboard, dan een laag puipschuim en dan de tengels en daklatten.

Nu zit er, zoals je ziet al een daakraam in. Ik wil dit dakraam vervangen door een Velux 3 in 1 panarama raam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzBzAXTov_Wo1ZiEMYwotIfRjwQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jpaNVHVIDCc81w3cAIsLmfsl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vm_c-5w44CsJG7nxw9OBpvWw2SE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ok6HODbdjPA8pU1XVbQ9KScf.jpg?f=fotoalbum_tile

Bij ons vorige huis bestond het dak uit balken met wat isolatie ertussen en platen er op. Je kon dan de balken doorzagen en naast en boven het raam nieuwe stevige balken plaatsen zodat de constructie in orde blijft.

Hoe doe je zoiets bij dergelijke dakplaten, of is dat niet nodig en kan ik gewoon een groot gat maken van 188 x 118 CM? Volgens mij zitten er "balken" ter hoogte van de witte strips, dus aan de randen van de panelen, die moet ik in ieder geval doorzagen.

Toevallig iemand die hier ervaring mee heeft? Ik hoor het graag!

Beste antwoord (via rtenklooster op 08-01-2022 17:56)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rtenklooster schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:22:
@twain4me Thanx voor je reactie.

In dat geval zaag ik het gat gewoon wat ruimer uit en maak ik een frame van balken 44x94 die ik in de sporen vastschoef en pur. Dat lijkt me voldoende in dat geval.
Nee, je begrijpt mij niet helemaal, die sporen waar je dat aanvast schroeft (links en rechts) zullen ofwel dikker moeten ofwel er moeten gordingen komen, zoveel zijn die sporen hoogst waarcshijnlijk niet overgedimensioneerd. dit moet worden uitgerekend dit is geen normaal dakraam, dit kan je beter vergelijken wat je moet doen met een dakkapel.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-01-2022 15:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

je kan er niet zomaar een gat in zagen, je kan als vuistregel ongveer aanhouden dat je 1 spoor mag doorzagen (die zitten trouwens doorgaans) niet alleen aan de rand van de plaat) voor een dakraam. hier zal een constructeur aan te pas moeten komen. Er zal minimaal een kader in komen maar misschien ook wel gewoon gordingen boven en onder het raam van bouwmuur naar bouwmuur. zo veel kunnen die sporen namelijk niet hebben doorgaans.

edit: wel een goede keuze, ik heb het zelfde raam in de schuur staan om te plaatsen :+

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 07-01-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtenklooster

In dat geval zaag ik het gat gewoon wat ruimer uit en maak ik een frame van balken 44x94 die ik in de sporen vastschoef en pur. Dat lijkt me voldoende in dat geval.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rtenklooster schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:22:

Nee, je begrijpt mij niet helemaal, die sporen waar je dat aanvast schroeft (links en rechts) zullen ofwel dikker moeten ofwel er moeten gordingen komen, zoveel zijn die sporen hoogst waarcshijnlijk niet overgedimensioneerd. dit moet worden uitgerekend dit is geen normaal dakraam, dit kan je beter vergelijken wat je moet doen met een dakkapel.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-01-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05 19:30
Ik moet @twain4me helaas gelijk geven. Meeste klusjes dan zeg ik van ach beetje zus en zo en dan komt t wel goed. In dit geval niet. Je wilt niet dat je dakplaten wegvliegen bij de eerst volgende heftige najaarsstorm. Ook niet dat alles een beetje schots en scheef zakt bij wat sneeuw. Daarnaast wil je ook gewoon een goede isolatie terug krijgen anders krijg je condensproblemen. Ohja en een schroef kan echt ‘niets’ hebben qua kracht. Dus even een frame schroeven gaat niets helpen.

Hier moet echt even een constructeur naar kijken.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtenklooster
Thanx! Ik ga even een constructeur vragen. Heb al eentje gevonden in het dorp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rtenklooster schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:55:
Thanx! Ik ga even een constructeur vragen. Heb al eentje gevonden in het dorp!
je moet dan wel exact weten wat er op het dak ligt. je kan bij de gemeente vaak tekeningen opvragen van je huis, gratis of tegen een kopie vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtenklooster
twain4me schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:02:
[...]

je moet dan wel exact weten wat er op het dak ligt. je kan bij de gemeente vaak tekeningen opvragen van je huis, gratis of tegen een kopie vergoeding.
Fijn, bedankt voor je aanvulling. Ik ga die tekeningen ook proberen op te vragen. Wel zo handig als we toch bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:06
Het lijken Unidek dakplaten of vergelijkbaar. Ze zullen (deels) zelfdragend zijn dus je kan er niet zomaar een zaag inzetten zonder dat je (vooraf al) iets maakt om dit op te vangen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtenklooster
Thanx Erwin,
Door te zoeken op unidek kwam ik dit tegen:
https://velcdn.azureedge....ctblad_unidek_aero_v2.pdf

En deze montage video gemaakt door unidek zelf:
YouTube: Unidek Aero Dakraamkozijn

Zo doen ze dat dus, stevige balken erin, multiplex eromheen verlijmd en geschroefd, bouwschuim er tussen.

Mijn maat staat er net niet bij, ik zal eens informeren of ze die wel kunnen leveren, al lijkt zelf maken ook erg eenvoudig.

Nogmaals bedankt voor jullie tips en adviezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rtenklooster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WGEtE7Hm1Vo5UKhsgTZEtNRpTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cCznYCPpjmMHYyDhADe2QvF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mAiv3GGyMK3ZUGgqp8JqxdRdBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S39HnIMVsct0EjPFVYwRIKE9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPTjQs5aMI5ZaKbtJIKhz1FYF6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEFfXBTcbQ62EyYxVBttatqU.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zitten er in, zelf dakraam kozijnen gemaakt, werkt perfect en zo vast als een huis. Constructie zou minimaal 10% verzwakt zijn volgens unidek en dus voldoende sterk zijn.

Wij zijn er blij mee, het zijn echt fantastische dak vensters!
Pagina: 1