Pc wil dan weer wel, dan weer niet opstarten en naar Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02 22:44
Ik heb een computer met opstartproblemen, maar weet niet echt wat nu het probleem is.
In eerste instantie heeft de computer jaren gewoon gewerkt. Daarna wilde die echter niet meer booten. Ik heb toen de pc overgenomen en alleen mijn bootschijf aangesloten en hij startte op naar Windows. Daarna alle overige schijven erin en ik kreeg weer opstartproblemen. Uiteindelijk toch weer aan de praat gekregen. Computer bleek maar 16gb ram geheugen weer te geven, terwijl er 2x16gb in zit. Na wat gepruts met de modules startte hij op met 32gb. Later deed hij het echter weer niet. Veel gepruts met loskoppelen harde schijven, maar geen resultaat. Daarna 1 van de geheugen modules verwijderd en hij deed het weer. Maar later toch ook weer niet. Nu lijkt het dat als de pc niet opstart, ik dit mogelijk kan oplossen door de schakelaar op de voeding uit te zetten, weer aan en daarna de pc weer aan te zetten. Alle andere keren dat de pc niet opstart, gebeurt het volgende: of er gebeurt helemaal niets, of dan gaat de pc wel aan, zie je de casefans en cpu fan even proberen te draaien, maar vallen stil, en de pc doet dan verder niets en schakelt zichzelf weer uit.

Wat denken jullie dat het dan kan zijn? Voeding die niet goed werkt? Moederbord? Toch nog de andere geheugen module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-05 21:17
Wat zijn de specificaties van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
Op de specs kom ik nog op terug. Schakelaar voeding was toeval. Laatst meer dan 20x de pc gewoon aan/uit moeten doen totdat hij een keer startte en de fans gingen draaien. Toen kreeg ik nog geen beeld, maar na een herstart startte hij wel op. En eenmaal gestart loopt hij ook niet vast ofzo. Kan gewoon gamen en 3dmark test draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
Dit topic mag op slot/verwijderd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-05 21:17
Waarom?

Als het opgelost is graag de oorzaak en de oplossing vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
Moederbord blijkt defect (was mijn vermoeden, maar is ook de conclusie na onderzoek bij een computerwinkel (ze dachten even dat de cpu defect was, want hij startte eindelijk weer eens op nadat ze een andere cpu erin hadden gedaan, maar daarna toch ook weer niet meer opstarten)). Ben nu elders een nieuw topic gestart voor advies vervanging van moederbord en processor, met behoud overige onderdelen. Betreft een Asus Rampage V Edition 10 (LGA 2011-v3, Intel X99, E-ATX) moederbord welke een defect blijkt te hebben trouwens.

[ Voor 40% gewijzigd door Cooperator op 18-01-2022 23:14 ]

Pagina: 1