Oude (maar goede) computer weggeven, waar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

Topicstarter
Ik ga waarschijnlijk binnenkort mijn huidige hoofdPC upgraden van 8700 naar een 12700 inclusief mobo en geheugen en de oude hardware doorschuiven naar m'n 2e PC die gebruikt wordt door mijn vrouw. Wanneer ik dit doe en alles correct doorgeschoven is blijf ik 'zitten' met een vrij competente derde PC die ik niet zal gebruiken maar die voor niet al te ruige spellen op 1080p nog zeer prima is en lang geleden ook in deze configuratie als hoofdPC gebruikt is, nl:
i7 4770K
ASUS Z87-Pro
16 GB DDR3-1866
GTX 780
80 of 240 GB SSD (afhankelijk van wat ik er precies mee ga doen, beide SSDs worden eigenlijk niet meer gebruikt)
Corsair 550 W voeding

Als ik toch bezig ben kan ik een overtollige Dell 24" 1920x1200 monitor er ook bij doen en een (Gaming) muis en keyboard heb ik ook nog liggen.

Ik zou het zonde vinden als deze PC, waar mijn vrouw nog prima spelletjes mee speelt zoals Cities Skylines en Civ 6 hier maar staat te verstoffen. Als ik hem op V&A zet komt hij vast ook niet terecht bij een (jonge) gamer aangezien de videokaart blijkbaar nog gescalpt kan worden voor zo'n 100 euro als ik V&A bekijk. De kringloop accepteert hem ook niet want meer dan 5 jaar oud. Ik heb er overigens geen windows voor want die SSD schuift niet door, maar als ik een goed 'doel' vind dan is dat natuurlijk te regelen.

Dus mijn vraag: waar/hoe vind ik een waardig doel voor deze PC?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gemeente? Allicht hebben ze een "inzamelplek" voor de personen die op een uitkering of anderszins moeten rondkomen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je al eens rond gevraagd binnen je familie/kennissen kring ? Het is inderdaad nog best een leuk systeem, de kringloop is dan niet kundig genoeg om een oude bruikbare of recente onbruikbare van elkaar te onderscheiden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:51
DukeBox schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:30:
Heb je al eens rond gevraagd binnen je familie/kennissen kring ? Het is inderdaad nog best een leuk systeem, de kringloop is niet kundig genoeg om een oude bruikbare of recente onbruikbare van elkaar te onderscheiden.
DAt hangt helemaal af van de betreffende kringloopwinkel. Sommige stellen zelf een systeem samen, anderen willen alleen een volledig werkend systeem. De eis van max 5 jaar zie ik ook niet terug bij de kringloopwinkels hier in Breda.

@TS: wellicht bij een paar andere kringloopwinkels informeren? Of anders vragen aan de gemeente wat te doen. Of iets als het leger del heils, of informeren bij de voedselbank of zij een tip hebben voor je.

Tof in ieder geval dat je dit wilt doen! Zo'n computer is nog prima voor de meeste toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MAX3400 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:25:
Gemeente? Allicht hebben ze een "inzamelplek" voor de personen die op een uitkering of anderszins moeten rondkomen?
Hangt nogal van de gemeente af. Hier mogen (of mochten, weet niet of het nog zo is) afgedankte PC's niet ouder dan 3 jaar zijn, omdat de ontvangers van die PC daar geen behoefte aan hebben (want te licht, niet geschikt voor gaming etc)..

Heb het ook wel eens gehad met mijn toen 5 jaar oude, maar nog goed werkende, Core2 Duo (heb je het over jaren terug). In mijn kennissenkring wilde niemand hem, de gemeente ook niet (zie hierboven), en ook de kringloop gaf aan dat hij met 5 jaar veel te oud was en dat niemand er meer op zit te wachten.

Uiteindelijk maar enkele losse onderdelen verkocht via marktplaats en de rest weggegooid.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:03

Speedmaster

Make my day...

Je kan ook kijken op Facebook over een lokale groep "ik geef weg" is. Hier bij ons is z'n groep en komen dit soort dingen terecht bij minima die het goed kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

wildhagen schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:55:
[...]

afgedankte PC's niet ouder dan 3 jaar zijn, omdat de ontvangers van die PC daar geen behoefte aan hebben (want te licht, niet geschikt voor gaming etc)..
Dat was in voor 2010 misschien zo, maar na die tijd is een beetje krachtige PC echt niet te licht of ongeschikt voor gaming. Ik game toch nog altijd prima op een PC van inmiddels 11 jaar oud... Ik kijk een beetje rond voor een nieuwe maar er is eigenlijk geen concrete aanleiding voor, alles draait als een zonnetje. :X

Toegegeven, de videokaart en SSD zijn niet 11 jaar oud - maar toch ook nog steeds een jaar of 7.

Ik snap wel dat ze dit bij de kringloopwinkel lastig kunnen beoordelen, en dat er zodanig veel oude PC's verkrijgbaar zijn dat ze er liever een uit 2018 hebben dan uit 2011.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 22:39
Is nieuwer dan die van mij lol :) Ik heb een 3570k. Prima pc die van jou. Vraag even rond in je kring of er niemand op of naar de middelbare school gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 07-01-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
bwerg schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Dat was in voor 2010 misschien zo, maar na die tijd is een beetje krachtige PC echt niet te licht of ongeschikt voor gaming. Ik game toch nog altijd prima op een PC van inmiddels 11 jaar oud... Ik kijk een beetje rond voor een nieuwe maar er is eigenlijk geen concrete aanleiding voor, alles draait als een zonnetje. :X

Toegegeven, de videokaart en SSD zijn niet 11 jaar oud - maar toch ook nog steeds een jaar of 7.

Ik snap wel dat ze dit bij de kringloopwinkel lastig kunnen beoordelen, en dat er zodanig veel oude PC's verkrijgbaar zijn dat ze er liever een uit 2018 hebben dan uit 2011.
Klopt alles vanaf 2e generatie draait prima Win10 voor school, thuiswerk, Teams etc. En 1e gen i5 en i7 eveneens. Hier wordt Sims 4 met een i5 2400 gespeeld. Alles vanaf 4e gen heeft USB 3.0 en m.2 vanaf 6e of 7e? Hou me te goede maar nieuw is vaak niet nodig, gezien het gebruikte aanbod. Sterker, ik geef hier liever een zakelijke x250 of of x260 dan een consumenten laptop mee naar school. Die behuizing is veel en veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Termy schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:14:

Ik heb er overigens geen windows voor want die SSD schuift niet door, maar als ik een goed 'doel' vind dan is dat natuurlijk te regelen.
Ik ben er bijna zeker van dat die pc met een nieuwe ssd automatisch activeert. Dus je licentie gaat dan toch mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

pennywiser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Ik ben er bijna zeker van dat die pc met een nieuwe ssd automatisch activeert. Dus je licentie gaat dan toch mee.
Jup, een OEM-licentie is gekoppeld aan je hardware-configuratie en met enkel een ander opslagmedium vindt MS het wel best dat windows op die oude PC geactiveert blijft (en ze vinden het dus ook niet best dat je je licentie zou meenemen naar een nieuwe PC).

Als het een retail-licentie is maakt het opslagmedium uberhaupt niet uit, natuurlijk, dan neem je die licentie natuurlijk sowieso mee naar een nieuwe PC.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:41

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Bij de voedselbank weten ze altijd wel een plek voor een goeie computer, en anders verkoop je 'm zelf en doneer je de opbrengst, je hoeft niet exact de waarde te vragen en tussen de -10% en 15% marges is voor de profi handelaren niet goed genoeg.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:15

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

DukeBox schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:30:
Heb je al eens rond gevraagd binnen je familie/kennissen kring ? Het is inderdaad nog best een leuk systeem, de kringloop is niet kundig genoeg om een oude bruikbare of recente onbruikbare van elkaar te onderscheiden.
Houden we het vriendelijk? Wellicht de kringloop waar jij heengaat, maar er zijn genoeg waar alles wat verkoopbaar is aan laptops en pc's met een mooi nieuw MS refurbished stickertje de winkel in gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 08-01-2022 12:18 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Er is wel veel concurrentie op het weggeven van computers.

Mensen hebben tegenwoordig niet meer zo de behoefte om zo'n gigantische Desktop computerkast met Windows te bezitten; ze hebben veel liever een mooi, klein stil laptopje dat gemakkelijk te gebruiken is.

Verkijk je niet op de V&A van Tweakers: altijd als ik daar wat in opzoek, is de prijs onrealistisch hoog.

In het bedrijfsleven gaan in het algemeen meer dan genoeg computers weg die nieuwer zijn, die je dan dan via opkopers heel goedkoop of via een sociaal project zelfs tegen een soort statiegeld vergoeding kunt krijgen. Verder zijn er ook mensen die de wegen kennen om een nieuwe computer gratis te krijgen via de gemeente of anders (mensen met kinderen).

Voor de komende jaren (van nu tot 2025) zijn grote veranderingen aangekondigd op gebied van PC hardware (zowel Intel als AMD), waardoor er waarschijnlijk de komende jaren veel meer hardware vervangen zal worden dan de afgelopen 10 jaar gebruikelijk was. Weggeven zal dus nog moeilijker worden.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Off-topic, onvriendelijk. Dien liever een TR in.

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 08-01-2022 12:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05 14:57
Ik zou zeggen benader eens een lokale school en vraag of zij nog een gezinnetje weet dat het niet al te breed heeft en jouw pc goed kan gebruiken. En reken maar dat een juf of meester de armoede weet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik heb die ervaring ook wel eigenlijk. Hier bij de kringloop staan altijd dezelfde Pentium Dualcore systemen voor 110 euro. Acer of Packard Bell en de volgende keer staan ze er nog steeds.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 08-01-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Waarom zou je een computer willen in deze tijd? Ook die arme gezinnen hebben liever ene laptop die weinig plaats in neemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat je PB al vol staat ondertussen. 😋

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 07-01-2022 18:47 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:54
Ik zou hem alsnog te koop zetten en loslaten naar wie het gaat.
Ik heb 2 jaar geleden mijn i7 3770k pc zonder gpu nog verkocht voor 200 euro.
En waarom ook niet. Het is minder zonde dan dat het ergens naar de sloop wordt gebracht omdat je met je beste bedoelingen hem niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:11

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kunt er ook zelf een project mee beginnen, zo heb ik zelf met mijn oude Intel i5 2500 en Radeon RX570 een bartop arcade gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Laatst online: 13:57
President schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:44:
Waarom zou je een computer willen in deze tijd? Ook die arme gezinnen hebben liever ene laptop die weinig plaats in neemt...
Arme gezinnen hebben alleen niet altijd iets te willen...
Zeker niet als ze afhankelijk zijn van het krijgen van spullen i.p.v. het zelf te kopen.
Er zijn er waarschijnlijk ook genoeg die allang blij zijn met een oude(re) desktop.
Beter een oude(re) desktop dan helemaal niks...

[ Voor 9% gewijzigd door Rensjuh op 07-01-2022 18:59 ]

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

W1LL3M schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:58:
Je kunt er ook zelf een project mee beginnen...
Het is inderdaad altijd fijn daar een pc (met genoeg specs) voor te hebben.

@Termy Aangezien er geen ssd meer in zit is dit ook leuk: https://retrogamecorps.co...ing-console-batocera/amp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Laatst online: 05-05 14:57
President schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:44:
Omdat je bij een gebruikte computer kleinere kans hebt dat ie gejat wordt bij een inbraak.

Omdat je weinig keuze hebt als je weinig geld hebt en die gratis computer dus interessanter is als je die aangeboden krijgt?

Omdat je een vaste plek voor een computer prettiger vind?

Omdat een laptop een accu heefy die slecht wordt na verloop van tijd?

Geef mij maar een computer ipv een laptop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Off-topic.

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 08-01-2022 12:20 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Off-topic

[ Voor 126% gewijzigd door Ardana op 08-01-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:11

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Kringloop is niet altijd de juiste plek, maar er zijn ook genoeg goede doelen die juist op zoek zijn naar dit soort computers:
plan: Doneer je oude laptop, tablet of smartphone en help kinderen aan een le... inzameling gesloten, en geen pc's
https://project-edu-pc.jimdosite.com/
https://www.cliniclowns.n...pparatuur-aan-cliniclowns
https://www.kwasa.nl/help-mee/oude-computers
etc, etc

[ Voor 3% gewijzigd door W1LL3M op 07-01-2022 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Bedankt voor alle suggesties! Dit ging een stuk vlotter dan ik had gedacht :).

Mijn windowslicenties zijn aan m'n microsoftaccount gekoppeld dus die gaat zo probleemloos mee wanneer ik de huidige bootSSD in m'n systeem met i7 8700 etc installeer. Ging 3 jaar geleden ook goed toen ik voor het laatst alles doorschoof.

Ik woon tegenover een basisschool dus ik zal daar eens gaan vragen of ze een goed doel weten. M'n upgrade is ook nog niet besteld dus haast is er niet. Hoe dan ook geef ik het het liefst weg aan een arm gezin/kind die het nu zonder (fatsoenlijke) computer moet stellen. In mijn familie kan ik niet zo snel iemand verzinnen die hieraan voldoet, vandaar ook dat ik hier postte.

Overigens keek ik op de website van de Kringloop in Utrecht Overvecht en daar stond dat ze geen computer van >5 jaar oud aannemen. Ik kan nog even verder kijken naar andere kringlopen maar mijn favoriete optie vooralsnog is de basisschool. Mijn schoonzus en -vader zijn ook bassisschoolleraar/-directeur dus mijn reikwijdte qua scholen is zelfs nog wat groter.

[ Voor 6% gewijzigd door Termy op 07-01-2022 21:03 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:15

Thompson

Beeromaniac

Bij ons in het dorp is een zogenaamd "repair cafe" waar vrijwilligers voor mensen dingen maken. Als ze een dergelijk initiatief bij jou in de omgeving hebben zijn ze daar waarschijnlijk heel blij met een PC vol prima werkende onderdelen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Termy schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:01:

Overigens keek ik op de website van de Kringloop in Utrecht Overvecht en daar stond dat ze geen computer van >5 jaar oud aannemen.
Ik vind dit verre van duurzaamheid en sociale betrokkenheid. Laat ze samenwerken met de voedselbank en oudere (wel i3/i5/i7) computers uitdelen ipv deze te weigeren.

Overigens, nu voor de 2e keer geen herinstallatie dan? Wut? :)

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 07-01-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
pennywiser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:12:
[...]

Ik vind dit verre van duurzaamheid en sociale betrokkenheid. Laat ze samenwerken met de voedselbank en oudere (wel i3/i5/i7) computers uitdelen ipv deze te weigeren.

Overigens, nu voor de 2e keer geen herinstallatie dan? Wut? :)
Voedselbank accepteert ze ook niet.
De laptops die de gemeente gratis weggeeft in overvecht hebben een i5 9th gen, dus snap het wel dat oudere modellen niet werken.

Je kan basisschool proberen, of een buurtkamer.
(Ik weet een buurtkamer in Overvecht die er wel graag gebruik van zou maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Off-topic. Stop met elkaar vliegen afvangen.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 08-01-2022 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Off-topic. Stop met elkaar vliegen afvangen.

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 08-01-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

@Termy Is het misschien een idee om de school een nieuwe computer te geven, waar ze echt wat aan hebben? Als je toch contact met ze gaat zoeken, ben ik benieuwd met wat voor specificaties ze komen.

Bedenk ook dat een oude computer meer stroom gebruikt in verhouding tot de rekenkracht; je geeft op die manier een kat in de zak weg die de ontvanger 100 euro per jaar te veel kan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
99ruud99 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:16:
[...]

Voedselbank accepteert ze ook niet.
De laptops die de gemeente gratis weggeeft in overvecht hebben een i5 9th gen, dus snap het wel dat oudere modellen niet werken.

Je kan basisschool proberen, of een buurtkamer.
(Ik weet een buurtkamer in Overvecht die er wel graag gebruik van zou maken)
Is hier niet zo, hier staan zoals ik al zei rustig Pentium E5500 systemen voor 75-100 euro soms meer. Maar ja, die blijven er ook staan tot in de eeuwigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
aawe mwan schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:49:
@Termy Is het misschien een idee om de school een nieuwe computer te geven, waar ze echt wat aan hebben? Als je toch contact met ze gaat zoeken, ben ik benieuwd met wat voor specificaties ze komen.

Bedenk ook dat een oude computer meer stroom gebruikt in verhouding tot de rekenkracht; je geeft op die manier een kat in de zak weg die de ontvanger 100 euro per jaar te veel kan kosten.
Een nieuwe generatie CPU is niet direct veel zuiniger. Het ontgaat mij, maar kan aan mij liggen, waarom TS nu ineens een nieuwe pc moet doneren.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 08-01-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
pennywiser schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Is hier niet zo, hier staan zoals ik al zei rustig Pentium E5500 systemen voor 75-100 euro soms meer. Maar ja, die blijven er ook staan tot in de eeuwigheid.
mja met een U-pas mag je per kind elke 3 jaar een laptop van nieuwste generatie halen. (of je gebruikt het tegoed, en dan max 800 euro) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

pennywiser schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:51:
Een nieuwe generatie CPU is niet direct veel zuiniger.
Over het algemeen wel als je het omrekent naar verbruik/prestatie maar idd als je bijv. AMD en Intel met elkaar gaat vergelijken dan kan het zo zijn dat dat niet opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DukeBox schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Over het algemeen wel als je het omrekent naar verbruik/prestatie maar idd als je bijv. AMD en Intel met elkaar gaat vergelijken dan kan het zo zijn dat dat niet opgaat.
Ok, wist ik niet. Ik zie bv. bij de i5-10505 nog steeds een TPD van 65W staan, gelijk als bij de wat oudere CPU's.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 08-01-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
99ruud99 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:54:
[...]

mja met een U-pas mag je per kind elke 3 jaar een laptop van nieuwste generatie halen. (of je gebruikt het tegoed, en dan max 800 euro) .
Ja, tegen zulke concurrentie is het niet op te boksen met doneren :) Nou ja, mooi dat dit kan in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:16

13art

Moderator Mobile
Ik heb zelf mijn oude laptop geschonken aan de middelbare school waar mijn vrouw werkt. Er zijn daar nog schrikbarend veel kinderen waarbij de ouders niet vermogend genoeg zijn om een laptop/computer te kopen. Die krijgen ze dan van de school want een pc/laptop is een must tegenwoordig.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

DukeBox schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:54:
[...]
Ex-computernerd-CPU's hebben in het algemeen sowieso al een veel hoger verbruik dan hun leeftijdsgenoten. En het gaat niet om de CPU alleen: we hebben het hier over een CPU van 8 generaties geleden, in vergelijking met een moderne laptop of een fanless PC met een efficiente CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

pennywiser schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:55:
Ok, wist ik niet. Ik zie bv. bij de i5-10505 nog steeds een TPD van 65W staan.
TDP is niet het continue verbruik, dat is de warmte die het systeem moet kunnen afvoeren zonder dat de CPU bijvoorbeeld gaat throttlen. En over het algemeen is dat bij maximale belasting.

Gebruikelijk kan een nieuwere generatie meer werk verzetten bij een vergelijkbaar verbruik dus netto verbruikt hij dan minder (minder lang). Vaak zie je ook juist de grote verschillen bij idle en als een CPU vaker idle is dan begint dat steeds interessanter te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26
Ik denk eigenlijk dat zo'n gratis oude pc uiteindelijk gewoon qua energiekosten nog best wel eens duurder kan uitpakken dan een modern systeem. 550W-voeding, energieslurpende videokaart en oud 24"-scherm. Dan kan je als minima toch veel beter een modernere laptop neerzetten die wellicht werkt op een voeding van 50W oid.

Stel je gebruikt de computer gemiddeld 4 uur per dag. Met een laptop van 50watt ben je dan 73kWh/j kwijt. Het desktopsysteem verbruikt waarschijnlijk 300watt of meer, oftewel 438kWH/j. Bij de huidige prijzen van rond de 35cent/kWh is +/- E125 per jaar. Als je bedenkt dat je voor E300 een nieuwe i5 laptop ofzo kan kopen denk ik wel dat je kan stellen dat je minima met een systeem als dit alleen van de regen in de drup helpt (en dan is er als je kijkt naar een 2e hands nog veel meer mogelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:54
@Hielko bedenk je wel dat de minima niet direct het geld hebben om een nieuwe computer neer te zetten. Dan kun je vergelijken wat je wilt, maar die vlieger gaat dan gewoon niet op.

Zelfde met mensen die de zorgverzekering per jaar af kunnen tikken omdat dat goedkoper is. Helemaal waar, maar de minima heeft dat geld niet klaar liggen.

Gisteren ook nog een topic over iemand die later betaald zou gaan krijgen en hierdoor helemaal de stress in schieten. Wat voor reacties komen er onderandere? Iemand die zegt dat die dus dat geld ruim heeft liggen en waarom het dan een probleem zou moeten zijn voor anderen.

Ook topics over sparen waar je bedragen voorbij ziet komen wat mensen vonden dat je apart moet kunnen houden en paar maand moet kunnen sparen. Ja, als je ruim boven modaal inkomen hebt wel.

Ik blijf erbij voor TS. Goed wat je wilt doen, maar vaak kost het zo veel moeite en tijd, dan maar geld voor mezelf en desnoods een bedrag doneren.
Heb het hier met knuffels of zelfs oude kleding. Kan me niet voorstellen dat er zo veel eisen aan zitten, maar blijkbaar kun je het beter bij het grof vuil zetten dan behoeftigen er blij mee proberen te maken via instanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26
Ik snap dat niet iedereen een paar honderd euro heeft liggen voor een nieuw systeem, maar dat neemt niet weg dat het dan alsnog de vraag is in hoeverre mensen geholpen worden door ze een systeem te geven wat de vaste lasten met 10 euro plus per maand omhoog gooit. Want daar is dan vast ook geen geld voor, en dat is dan ook nog iets wat jarenlang door kan werken. En dan heb ik nog niet eens nagedacht wat het effect is als zo'n computer achteloos de hele dag aan blijft staan, want tussen alle stress is er wellicht ook niet de mentale ruimte om daar goed over na te denken.

Dus wederom, het klinkt me als een soort van gift waar je als gever lekker kan denken hoe goed je bezig bent, maar ondertussen help je de mensen ongezien gewoon verder de put in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Arunia schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:22:
@Hielko bedenk je wel dat de minima niet direct het geld hebben om een nieuwe computer neer te zetten. Dan kun je vergelijken wat je wilt, maar die vlieger gaat dan gewoon niet op.

Zelfde met mensen die de zorgverzekering per jaar af kunnen tikken omdat dat goedkoper is. Helemaal waar, maar de minima heeft dat geld niet klaar liggen.

Gisteren ook nog een topic over iemand die later betaald zou gaan krijgen en hierdoor helemaal de stress in schieten. Wat voor reacties komen er onderandere? Iemand die zegt dat die dus dat geld ruim heeft liggen en waarom het dan een probleem zou moeten zijn voor anderen.

Ook topics over sparen waar je bedragen voorbij ziet komen wat mensen vonden dat je apart moet kunnen houden en paar maand moet kunnen sparen. Ja, als je ruim boven modaal inkomen hebt wel.

Ik blijf erbij voor TS. Goed wat je wilt doen, maar vaak kost het zo veel moeite en tijd, dan maar geld voor mezelf en desnoods een bedrag doneren.
Heb het hier met knuffels of zelfs oude kleding. Kan me niet voorstellen dat er zo veel eisen aan zitten, maar blijkbaar kun je het beter bij het grof vuil zetten dan behoeftigen er blij mee proberen te maken via instanties.
Lol en best wel true. Doet mij denken aan Herman Finkers:
Gerard is de man geweest die zit achter de organisatie van mensen die dichtbij het station wonen. Deze organisatie wil afschaffing van de stadsbussen. Als wij van huis naar het station kunnen lopen, kunnen andere mensen dat ook wel, zo vinden zij...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 16:19
Hielko schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:31:
Ik snap dat niet iedereen een paar honderd euro heeft liggen voor een nieuw systeem, maar dat neemt niet weg dat het dan alsnog de vraag is in hoeverre mensen geholpen worden door ze een systeem te geven wat de vaste lasten met 10 euro plus per maand omhoog gooit. Want daar is dan vast ook geen geld voor, en dat is dan ook nog iets wat jarenlang door kan werken. En dan heb ik nog niet eens nagedacht wat het effect is als zo'n computer achteloos de hele dag aan blijft staan, want tussen alle stress is er wellicht ook niet de mentale ruimte om daar goed over na te denken.

Dus wederom, het klinkt me als een soort van gift waar je als gever lekker kan denken hoe goed je bezig bent, maar ondertussen help je de mensen ongezien gewoon verder de put in.
Maar jij gaat er vanuit dat die mensen nu geen systeem hebben staan.
Als die mensen een ouder systeem hebben staan met een vergelijkbaar energieverbruik, dan is de donatie van TS toch een mooie upgrade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Leger des heels, goede doelen winkeltjes plaatselijk of informeer eens bij de ggz die hebben vaak ook via een organisatie om mensen weer actief te krijgen een PC workshop. Zeker die laatste weet echt wel de mensen te vinden die beginnende met niks na een zwart psychose oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Dank weer voor de suggesties :).

Ik ben me er zeker van bewust dat het mogelijk een grote kostenpost is (zeker in deze tijden) voor een arm gezin maar alle hardware kan prima terugklokken en kan ik instellen om niet buitensporig stroom te trekken voor licht gebruik. Ik ga er ook van uit dat een (jong) kind niet elke dag 5 uur mag gamen dus zo'n drama zou het niet mogen zijn. Zeker als dit het verschil is tussen wel en geen computer.

Het is ook niet alsof ik dit wil doen om te denken wat voor toffe peer ik wel niet ben. Ik wil gewoon dat prima hardware niet op de schroothoop komt en bij voorkeur iemand daarbij helpen.

Stap 1 is nu eerst maar om de upgrade daadwerkelijk te regelen. Vervolgens de extra PC weer in elkaar zetten en zorgen dat het allemaal werkt en hopelijk is tegen die tijd ook de school hier in de buurt in staat om er op in te gaan. In de tussentijd is mijn schoonzus aan't het informeren, ook over hoe hiermee om te gaan want het is natuurlijk ook wel een verantwoordelijkheid om te 'bepalen' wie dit zou mogen krijgen zonder dat er scheve ogen komen etc.

Wat dat betreft is het mogelijk idd beter om het systeem als geheel te verkopen, maar ik betwijfel dat het dan als geheel gebruikt gaat worden dus dat doe ik liever niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Lang geleden alweer maar er is een eind gekomen aan de zoektocht :).

Ik kon geen 'goed doel' vinden, ondanks meerdere pogingen dus de PC stond een beetje te verstoffen. Net toen ik dacht aan wat nu te doen, gezien de sterk gedaalde prijzen van hardware, kreeg ik bericht van een goede vriend wiens computer de geest leek te geven. Het betrof een 2e generatie i7 en RX480, nog zonder SSD zelfs, dus mijn PC was bijna een strikte upgrade (GTX780 is iets minder dan een RX480 maar scheelt niet veel) en kon zo met monitor en al hem uit de brand helpen.

Kortom, de vriend heeft weer een werkend systeem (met insane upgrade in de SSD hehe) en de PC is weer ergens aan de bak, iedereen blij *O*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:15

Agent47

I always close my contracts.

Zet dat ding in ieder geval niet op V & A voor niks. Ik heb genoeg meegemaakt dat Tweakers iets gratis ophaalden en vervolgens verkochten voor veel meer.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:46
Agent47 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:51:
Zet dat ding in ieder geval niet op V & A voor niks. Ik heb genoeg meegemaakt dat Tweakers iets gratis ophaalden en vervolgens verkochten voor veel meer.
Of je hebt er mensen tussen die bepaalde dingen zoeken voor een ''goed doel'' en het dan gratis krijgen en later staat het weer te koop aangeboden. Heb het gezien met een vriend van mij die op zo'n gevraagd advertentie had gereageerd en een pc had gedoneerd. aantal weken later werd ie dus hier weer in onderdelen aangeboden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Topicstarter
Het systeem is dus weggeven aan een vriend dus op V&A oid komt het niet meer terecht nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik wil die computer wel hebben. Momenteel heb ik een PC die zichzelf opnieuw opstart als ik hem afsluit vanuit Windows en als ik twee RAM sticks van 8GB erin stop gaat mijn PC niet aan.

Edit: Aight, helaas. Ik zal misschien een nieuw moederbord en een nieuwe CPU moeten kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Blauwedraak op 02-09-2022 23:58 ]

Pagina: 1